2021-05-29, 13:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jaktgevär används rätt ofta vid suicid. Jag har ingen koll på jaktvapen men väldigt god koll på att de används vid suicid. Inte just älgstudsare kanske, men vissa typer av gevär.
Googlade, hamnade på svenska jaktforum, och det finns kortare jaktgevär som är vanliga i Sverige.

Inte jag heller, men min far är jägare och har flera olika gevär av olika längd i vapenskåpet .
Men det var min första tanke, att det skulle kunna ha varit ett impuls- självmord, och att SD då skulle kunna få problem med att avfyra det mot sig själv.

Men jag funderar på om den här utredningen har tagit ganska mycket på SD. Hans film visar på att han magrat av, att hans psykiska stabilitet inte är i form och att han på några bilder sett åldrad ut i ansiktet.

Tänker att han kunnat ha haft de här planerna i bakfickan en tid. Tror att han inte kände att han hade någon bra lösning för ett ny tid i fängelse.
Citera
2021-05-29, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Utifrån det här upplever Th*re*e att Stefan påverkar Hanna i det hon säger. Till exempel när
Hanna berättar om knappen på telefonen och bilderna Stefan tagit utanför polishuset, det är
något med Hannas tonfall som inte stämmer, som att hon själv känner att det låter konstigt
Ab 150 s.97

Bra att du/ni påbörjat nästa fas i denna 2 stegsraket!
@HD: All eyes on you now.
Citera
2021-05-29, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marklundlundmark
Äh, bara gör honom arg. Hen är bara en kejsare utan kläder hen är naken.

Se domen och bedöm om det finns något av vikt från stalker hen i den.

Vi analyserade snabbt att svagheten i TR var Björn L och lite oklarheter och fumligheter från åk.

Men tillåts ett konto dondera, söndra, härska försvinner mycket. Så är det.

Välkommen till tråden! Hoppas ni hade kul på partyt du och Dragon inatt! Du får hälsa så gott om det blir fler sammankomster!

Samtidigt så kan du passa på att fråga var i hovrättens dom jag kan läsa om 11/5 som Dragon la ner sin själ i att bråka med mig om?
Jag läste bara nåt om att SD och LW brukade träffas under de premisserna samt nåt om att SD varit ”orolig” över mötet med männen.

Hovrätten verkar dock ha lagt större vikt vid de datarelaterade indicierna och bevisen. Det är bra att de visar på att det bara är SD som kunnat ha den insyn som krävdes för att agera likt GM gjorde efter mordet. Även DNA resonerade de väldigt bra kring också.

Sen om man är lite insatt i det tekniska så finns det svagheter i IT-forensikernas vittnesmål vilka försvaret hade kunnat hugga på. Men även där så bygger nog bristen på motbevisning just på okunskap. Och eventuellt ekonomi då SD kanske inte ville lägga slantar på en oberoende utredning.
Och sen så förstår man väl det egentliga skälet till att de inte ville nagelfara t.ex. 23:34 och det är väl att SD helt enkelt inte öppnade datorn då...

Nu är SD dömd och död. En rörig tragedi och nu har väl SOA(?) haft lite att fundera på ett dygn här och familjen med flera får väl utvärdera sin insats om de kunnat ratta detta annorlunda på nåt sätt.
Citera
2021-05-29, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inte jag heller, men min far är jägare och har flera olika gevär av olika längd i vapenskåpet .
Men det var min första tanke, att det skulle kunna ha varit ett impuls- självmord, och att SD då skulle kunna få problem med att avfyra det mot sig själv.

Men jag funderar på om den här utredningen har tagit ganska mycket på SD. Hans film visar på att han magrat av, att hans psykiska stabilitet inte är i form och att han på några bilder sett åldrad ut i ansiktet.

Tänker att han kunnat ha haft de här planerna i bakfickan en tid. Tror att han inte kände att han hade någon bra lösning för ett ny tid i fängelse.

Snarast, att brutalt slå ihjäl sin bästa vän var nog ingen bra tanke. Eftertankens kranka blekhet, den tär.
Citera
2021-05-29, 13:32
Medlem
Citat:
Jag uppfattade av polisens presstalesman att inte ens de vet i förväg domslutet och att SD är efter TRs dom att betrakta som oskyldig och en fri person.

Jag har inte hunnit läst en bråkdel av alla inlägg senste dygnen, men sett inlägg flimra förbi om just detta att man borde insett och man borde förebyggt att det hela slutade som det gjorde.

Kan det handla om ett systemfel, dvs att på det vis har byggt upp rättssystemet och hur domar offentliggörs, hamnar man i en slags fälla här?

Jag kan tycka att det känns vansinningt att en person som väntar på en dom ska sitta i en månad i häktet för att vänta på en dom, som sedan kanske friar?

Mest logiskt skulle vara för mig att man går tillsammans med sin försvarare till rätten för att få besked om domen. Då är man kollad av säkerhetsvakter, det finns personal och man kan inte lika lätt ta dåliga beslut.

Sedan är det omöjligt att skydda människor som har bestämt sig. SD kunde ha tagit livet av sig i en cell i framtiden ändå.

Framför allt är det en fara för omgivningen, särskilt för anhöriga, att han sprang fri mot slutet. Särskilt de sista timmarna innan domen föll.
Vem hade tagit ansvar om SD hade tagit sin familj som gisslan och/eller i hat och desperation dödat både dem och sig själv? Trodde själv att det var stor risk för just det scenariot.
Skulle inte förvåna mig det minsta om SD har skrivit ett brev där han avslöjar andras eventuella medverkan i mordet på Lenas på olika nivåer, om han skulle hamna på kåken. Rena utpressningen: "säger du något till polisen om lenamordet som kan skada mig - då..."
Citera
2021-05-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Har du nån koll på hur det senaste dygnets händelser har uppfattats i geo-kretsar?
Pratar man på forumet? Massa telefonsamtal/sms?
Någon som tänker göra cachar till Lenas minne eller som är riktat mot SD/HD?

Sådär, väldigt många är lättade över både domen och utfallet. Folk har nämligen inte vågat sig ut i skogen på FTF av fruktan att stöta på en mördare.
Återstår att se om de som stöttat Sd nu lägger sig platta och gör avbön, har inte sett eller hört om det hittills iaf.
JG har endast sagt att han är ledsen, över allt.

Det är många som hedrar Lena genom att hålla hennes cacher och minne levande. Vad gäller Sds cacher tror jag de sista snart kommer att städas bort och förpassas till sophögen.
Citera
2021-05-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marklundlundmark
Tveksamt, för att bli fri måste förmåga och önskan finnas att vara fri. HD har inte mycket av något. HD är dessutom van ha sjukdomsvinst.

Nä, ger inte mycket för att hon är ett offer, som ev ska bli fri.
Med tanke på SD:s långa häktning (ca 8 mån?) så fanns det där tid att bryta sig loss eller vakna upp, om så var fallet. Sen hade hon samtalskontakt som kunde hjälpt henne.
Så flera än jag tror inte hon var så inlindad i SD:s nät som t.ex Lena blev.
Däremot skicklig nog att manövrera sig i SD:s närhet och kanske styra honom med t.ex krav på platslokalisering. Jag tror makarna Davidsson hade en väl utvecklad intern terrorbalans.
Citera
2021-05-29, 13:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Faktum är att det nog handlar om levande mördare. Att titta åt ett annat håll minuterna efter domen meddelats och inte förhindra självmord, OM nu SOA gjorde det, faller inte inom någon brottsrubricering vad jag kan läsa mig till. Jag ser gärna att jag blir överbevisad av fakta här. Lär mig gärna nytt.
Lär dig nytt?

Jag har ingen aning men det låter helt wacko.

Det handlar väl om vad SOA gör oavsett om SD inte kan straffas.
Jag skriver även främja. Låsa ut vapen or what ever.
Att medverka till att mördaren inte levereras i levande skick för att avtjäna straff.
Vad är skillnaden från att hjälpa nån på flykt eller gömma nån?
Slutresultatet är det samma.

Speciellt relaterar till den diskussion som florerar, att råttan SD kan göra så att barnen inte får skadeståndsbelopp.
Föreslog insamling isf, så många som häckat här genom åren, för det unnar jag inte den jäveln och lider med barnen.
Senast redigerad av develi 2021-05-29 kl. 13:45.
Citera
2021-05-29, 13:36
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:

Den filmen har jag inte hittat, inte ens efter sökning här inne.
Jag önskar att Du skulle vila lägga upp en länk här inne.
Citera
2021-05-29, 13:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilpon
Hur du ser på saken är en sak, hur rättsväsendet det på saken är en annan. Finns det något tidigare fall där det setts som skyddande av brottsling att inte stoppa ett självmordsförsök?
Vet inte. Jag väcker en fråga och det ligger även på främjande så du inte missade det.
Citera
2021-05-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Sådär, väldigt många är lättade över både domen och utfallet. Folk har nämligen inte vågat sig ut i skogen på FTF av fruktan att stöta på en mördare.
Återstår att se om de som stöttat Sd nu lägger sig platta och gör avbön, har inte sett eller hört om det hittills iaf.
JG har endast sagt att han är ledsen, över allt.

Det är många som hedrar Lena genom att hålla hennes cacher och minne levande. Vad gäller Sds cacher tror jag de sista snart kommer att städas bort och förpassas till sophögen.
Intressant. Har du hört om någon varit genuint ledsen efter hans frånfälle?
Citera
2021-05-29, 13:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
De skulle fått knappt 400’ kr totalt enligt domen.
60’ var till de tre barnen och två föräldrar samt 70’ för begravningskostnader och bouppteckning mm samt ränta på allt.
Idag får de tyvärr ingenting. Dödsboet efter SD får behålla dessa pengar.

Frågan är vad som händer med de knappa 50’ som SD tilldömdes efter den friande TR domen.
Det var för att han suttit ”oskyldigt” häktat och sedan friad i TR.
Nu enligt HR domen igår skulle pengarna frysas inne och inte utbetalads till SD - eftersom SD ansågs skyldig.

Kommer SDs dödsbo nu få dessa 50’ av skattesverige?
Min gissning är tyvärr ja.
Det kan konstateras att det är fråga om en oerhört vältimad död; helt avhängig HR:s beslut - och helt i SD:s familjs intressen: mänskliga såväl som ekonomiska inkl. att SD, formellt sett, avled som helt oskyldig till brottet. - Det var på det rationella planet en för många inblandade "maxad" död; för andra gick "en sabbare in i själen" ur tiden - t.o.m. beväpnad med ett svart munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in