2021-05-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Innan dom faller i TR är man alltid ansedd som oskyldig tills dom faller. Men det hindrar inte att åklagare kan begära häktning och att detta t.o.m är obligatorikt om straffvärdet är 2 år eller mer. På motsvarande sätt borde häktning vara obligatorisk från det att hovrättsförhandling avslutas till dom meddelas. I båda fallen är den åtalade misstänkt men i juridisk mening oskyldig.

Mot det har du en lagstiftning om mininerande av inkräkning av den mänskliga rättigheten av frihet när du är oskyldig.

Är djävulens advokat bara, men om det vore så självklart skulle det redan genomföras.

Du har lagstiftning och sedan lagstiftning ovanför lagstiftningen.

Är Ingen jurist men vet att det lagen om mänskliga rättigheter, vad, den nu heter har ett stort täcke över annan lagstiftning.

Säger som tidigare, det är inte lätt och ibland blir det kryphål.
Citera
2021-05-29, 13:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ha
Han ringde polisen.
Nej, jag köper inte det du skriver i just detta specifika fall.
Du behöver inte köpa ett dugg, lika lite som jag köper nåt allmänt om att självmord är tillåtet.
SD är i en annan sits än gemene man.

Han ringde polisen. Retroaktivt. Och?

Om han medverkat till att SD tagits av daga så ser jag tyvärr ingen skillnad.
Målet är oavsett det samma dvs undkomma straff som mördare.
Citera
2021-05-29, 13:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, omöjligt sa jag inte.
Grannens pojke gjorde det.

Väldigt svårt, vilket skulle kunna vara en av anledningarna till att man utreder om det skulle kunna vara mord.
Mer vanligt än du tror.
Citera
2021-05-29, 13:09
Medlem
K.Blomkvists avatar
Alla här inne vet kanske inte att det finns en annan tråd i detta fallet:

Stefan Davidsson hittad död efter domen på 18 års fängelse för mord 2021-05-28
(FB) Stefan Davidsson hittad död efter domen på 18 års fängelse för mord 2021-05-28
Citera
2021-05-29, 13:13
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du behöver inte köpa ett dugg, lika lite som jag köper nåt allmänt om att självmord är tillåtet.

Jag tycker denna praxis borde tillämpas oftare. Så blir det en slags självutrensning kanske?
Vid denna typ av beslut/besked, ge denhäktade tillgång till lite vassa knivar inlåst i en isoleringscell, alt. att låta den misstänkte bädda för suicid i lugn och ro inför ett liknande besked.
Detta är ett styrkebevis av svenskt rättsväsende. Helt fantastiskt till och med.
Citera
2021-05-29, 13:13
Medlem
Citat:

Faktum är att det nog handlar om levande mördare. Att titta åt ett annat håll minuterna efter domen meddelats och inte förhindra självmord, OM nu SOA gjorde det, faller inte inom någon brottsrubricering vad jag kan läsa mig till. Jag ser gärna att jag blir överbevisad av fakta här. Lär mig gärna nytt.
Citera
2021-05-29, 13:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det var många som trodde SD skulle frias. Märkligt att du fokuserar på vad jag skrev bara. Tänk att jag är så poppis även på FB.

HD är avskriven för mordet på Lena. SD blev igår av hovrätten dömd som ensam mördare av LW. Läs domen istället för mina inlägg kanske?
Men du är liksom inte populär. Du har haft en besserwisserattityd och nu sitter du där med muffen i brevlådan.

Klart jag läser dina inlägg. Du råkar nämligen besvara mina om allt från gluten till annat bs.

Oavsett om du skriver 100 ggr om dagen att HD är avskriven så åker hon in om det kommer ny bevisning. Hon kan vara anstiftare oavsett om SD dömdes av HovR.

Så ligger landet.
Citera
2021-05-29, 13:16
Medlem
Citat:
Hon har hållit honom på sträckbänken med sin förtroendebrist. Noga med att huset inte skulle säljas.

Hon kan säkert hitta på nån bra ursäkt för att cacha, likt när han häktades. Ta den nya serien för att skingra tankarna. Vid vedhögen..

JG:
"Träffade Hanna i em. Hörde av sig om jag ville träffas, kanske cacha lite.
Halvägs dit funderade jag hur konstigt det kändes.
Sa till henne direkt när vi möttes.

Hon sa att hon hade funderat i samma banor. men sedan frågade hon sig själv:
skulle Stefan tycka att det ar bättre att sitta pä soffan och deppa ihop?
Eller att aktivera sig och göra något med tiden?
Jag vet svaret. (..) "
Ab 150

Om hon inte brakat ihop psykiskt redan nu så kommer det om ett tag.
Stackars ungar som behöver prata, hantera sina känslor och verkligen bearbeta detta över tid. Hoppas de inte är utlämnade åt BA och SOA enbart.
Citera
2021-05-29, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marklundlundmark
Iofs obligatorisk häktning kan fungera, dock ett oerhört ingrepp emot mänskliga rättigheten.

Innan ni himlar med ögonen så har vi faktiskt den som lag och det ör en rejäl trygghet för alla i samhället.

Men kan man sammanlänka de två sure

Men jag är cynisk. SD är död och min sorg är genuint låg.

Under livet skall du inställa dig till flera saker. Att det finns ett motkrav från samhället är väl naturligt.
Citera
2021-05-29, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nej Sd tog aldrig någon kula för någon annan, det var bara han själv som var viktig. Inte barnen, inte Hd, inte JG, inte LW, bara han själv.

Rätt sinnessjukt att Hd och JG låter Sd styra deras liv så till den milda grad att de försöker tolka vad han vill att de ska göra, även när han sitter inlåst.

Ja vi kommer snart se klämkäcka loggar från häxan, såtillvida hon inte gör sin mästare sällskap i döden, den risken finns.

Har du nån koll på hur det senaste dygnets händelser har uppfattats i geo-kretsar?
Pratar man på forumet? Massa telefonsamtal/sms?
Någon som tänker göra cachar till Lenas minne eller som är riktat mot SD/HD?
Citera
2021-05-29, 13:20
Medlem
Citat:

Men självmord är inte kriminaliserat. Oavsett om du köper det eller ej.

Sen vet vi väl inte om den som larmade gjorde det retroaktivt? Har det framkommit?
Citera
2021-05-29, 13:20
Medlem
Citat:
Nej SD i sista.
Om man gömmer en person, hjälper en person att fly undan en häktning ses det inte genom fingrarna. Kan inte se att flykt in i döden skulle vara av mindre vikt vs att få honom till Kumla så att rättvisan har sin gång.

Hur du ser på saken är en sak, hur rättsväsendet det på saken är en annan. Finns det något tidigare fall där det setts som skyddande av brottsling att inte stoppa ett självmordsförsök?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in