2021-05-29, 11:37
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Samma känsla även här, gårdagen var en förvirrande dag minst sagt.
Så här får det bara inte gå till! Något måste ändras vad gäller åtalade på fri fot som sedan bli dömda till fängelsestraff.

Såg precis på nyheterna att det fortfarande är oklart vad som hänt på platsen där SD återfanns avliden

Precis. Bra skrivet. Vad gäller platsen så gör man sannolikt allt för att undvika tidigare misstag. Tror nog det är så enkelt att han skjutit sig själv och att det säkert var rätt geggigt.
Citera
2021-05-29, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det håller jag med om, högmod gick mer än uppenbart före fall denna gång. I dubbel bemärkelse.
Hans tal var extremt narcissistiskt.
Omogna och egocentrerade nördar.
Men det finns som sagt paradoxala delar i bilden som förbryllar.
Men strunt samma, en rejäl skithög var han och domen satt som en smäck.
Så träffande med "högmod" etc. Precis så. Allt kom och bet SD i rumpan till slut. Nu känns det tomt. Vi får inte se honom bojad. Han smet från konsekvenserna.

Men nåt måste göras ang hur man meddelar dom till dömda som har obligatorisk häktning. Systemet måste ses över.
Citera
2021-05-29, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Jag är beredd att betala extra för trygghet, absolut.

Ska väl sen erkänna att jag inte tillräckligt insatt i myndigheternas resursplanering, men i detta fall hade det väl räckt med en åklagare på presskonferensen om det frigjort pengar för att någon ska kunna hämta SD och därmed skydda både honom själv och en intet ont anande omgivning.

Jag vill också mena på att man inte nödvändigtvis behöver generalisera och bevaka alla som frikänts i TR. Men ett oerhört uppmärksammat fall, bestialiskt brott, nunan på löpsedeln, kryddat med indikationer på rejäl psykisk ohälsa kanske motiverar lite extra vaksamhet?

Fast här om vi ska gå på objektiva grunder finns inget svart på vitt om psykisk ohälsa. Helt frisk enligt lilla psyk utredningen.

Men jag tycker genom ej häktning vid förhandlingens slut kunde de tagit in honom innan, men sedan kräver det kunskap om vart är vederbörande. Enligt lag är han oskyldig och har okränkbara rättigheter.

Frågan är svår, inget jag eller andra har en självklar lösning på.
Citera
2021-05-29, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så träffande med "högmod" etc. Precis så. Allt kom och bet SD i rumpan till slut. Nu känns det tomt. Vi får inte se honom bojad. Han smet från konsekvenserna.

Men nåt måste göras ang hur man meddelar dom till dömda som har obligatorisk häktning. Systemet måste ses över.
Det kan man lugnt säga trodde aldrig att det kunde få gå till så här ! Att en person som riskerar 18 års fängelse är på fri fot i väntan på dom det är ju såklart helt otroligt dumt
Citera
2021-05-29, 11:44
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Ett förslag kan vara att meddela åklagare och polis 2 timmar före domen släpps till allmänheten eller obligatoriskt närvaro för den åtalade och hans försvarare när dom ska meddelas. Och där på plats kan polis stå redo att häkta den dömde.
Citera
2021-05-29, 11:46
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Menar du den här "andra" tråden? (FB) Stefan Davidsson hittad död efter domen på 18 års fängelse för mord 2021-05-28

Japp.: https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1211067&threadid=333 0659
Hans agenda har ju inte varit särskilt subtil under dessa åren…

Men visst är det….fortfarande.. ”märkligt” (lika märkligt som ”en bild säger mer än tusen ord”) att SD trots det möjliga straff som hängde över honom vägrade att ge Polisen sina inloggningsuppgifter till detta sitt nu riksbetamta Googlekonto…?
Istället skärmdumpar och utvald information.
Så beter sig inte en oskyldig person.
Senast redigerad av T34Panzer 2021-05-29 kl. 11:50.
Citera
2021-05-29, 11:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Ja, jag mår fortfarande illa över allt.

Vidhåller att hela rättsfallets huvudansvariga antagligen varit förblindade av rampljuset och därför missat helt fundamentala saker. Det hade ju med enkelhet kunnat sluta i än värre tragedier än vad som blev fallet.

Någon skrev att polisen med flera borde anmäla sig själv och det räknar jag med. En utredning av nån opartisk enhet och att nån hålls ansvarig.

Jag uppfattade av polisens presstalesman att inte ens de vet i förväg domslutet och att SD är efter TRs dom att betrakta som oskyldig och en fri person.

Jag har inte hunnit läst en bråkdel av alla inlägg senste dygnen, men sett inlägg flimra förbi om just detta att man borde insett och man borde förebyggt att det hela slutade som det gjorde.

Kan det handla om ett systemfel, dvs att på det vis har byggt upp rättssystemet och hur domar offentliggörs, hamnar man i en slags fälla här?

Jag kan tycka att det känns vansinningt att en person som väntar på en dom ska sitta i en månad i häktet för att vänta på en dom, som sedan kanske friar?

Mest logiskt skulle vara för mig att man går tillsammans med sin försvarare till rätten för att få besked om domen. Då är man kollad av säkerhetsvakter, det finns personal och man kan inte lika lätt ta dåliga beslut.

Sedan är det omöjligt att skydda människor som har bestämt sig. SD kunde ha tagit livet av sig i en cell i framtiden ändå.
Citera
2021-05-29, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ett förslag kan vara att meddela åklagare och polis 2 timmar före domen släpps till allmänheten eller obligatoriskt närvaro för den åtalade och hans försvarare när dom ska meddelas. Och där på plats kan polis stå redo att häkta den dömde.
Nåt sånt. Eller att man hämtar in den dömde innan domen släpps. Så kan advokaten vänta på honom i häktet och där får han domen serverad. Fan! Fan! Fan!
Citera
2021-05-29, 11:48
Medlem
Honan6s avatar
Kommer människor våga berätta varför de slutade umgås med SD och HD?

Här ett exempel på ett par (mannen har en annan partner nu) som umgicks med Davidss*ons -17 strax innan HD avslöjade otroheten.

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=edf84ec1-2365-4f48-a3d1-68d7264ed88b
Citera
2021-05-29, 11:49
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
Det kan man lugnt säga trodde aldrig att det kunde få gå till så här ! Att en person som riskerar 18 års fängelse är på fri fot i väntan på dom det är ju såklart helt otroligt dumt

Exakt samma tavla gjordes av HR i Sundsvall, Där tre st blir frikänd för mord i TR och dömd till 18 år i HR en av dom dök upp till HR dom andra två är fortfarande på rymmen.

(FB) En skadad (nu avliden) efter skottlossning i Sundsvall (2019-12-12)
Citera
2021-05-29, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kommer människor våga berätta varför de slutade umgås med SD och HD?

Här ett exempel på ett par (mannen har en annan partner nu) som umgicks med Davidss*ons -17 strax innan HD avslöjade otroheten.

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=edf84ec1-2365-4f48-a3d1-68d7264ed88b
Jag får upp TeamDavidsson?
Citera
2021-05-29, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974

Fast problemet kvarstår om vederbörande inte inställer sig de två timmarna innan osv.

Hade SD bestämt sig, jag släcker ner mitt liv om jag blir fälld hade han gjort det oaktat.

Lite moment 22. I efterhand hade det bästa varit häkta direkt de visste domen. Men nu gjordes inte det. Sedan är jag och fler inte så upprörda, han är död. Poetisk rättvisa. Brottsoffeefonden täcker skadestånd.

Hur täckande du än gör ett nät kommer alltid hål finnas. Vid ett gripande kan ju idioten lika gärna göra ett suicid by cop.

Om något ska granskas är saker som utredningens början. Springare med fler. Pw jäv osv. Otroligt det blev en fällande dom med den starten. Vet ett konto i tråden bestämde att inget fanns att angöra, tomte säger jag och fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in