2021-05-29, 03:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Barger
– Nu är vi inne på ett ärende som utreds som alla andra grova brott. Det säkras så mycket som möjligt från platsen, och så noggrant som möjligt. Det är spårsäkring, tittar på skador på kroppen och undersöker kläder så det blir noggrant.

Det var åklagaren Anna Maria Larsson som efter förhör beslutade att anhålla mannen på den lägre misstankegraden.

– Hon kommer inte att lämna några kommentarer. Det är förundersökningssekretess. Vi kommer att pressmeddela när det finns information att lämna, säger Anna Knöfel Magnusson på åklagarmyndighetens presstjänst.

Under natten mot lördag släpptes den anhållne mannen.

– Mannen är fortfarande misstänkt, men misstanken har försvagats och därför är han inte längre anhållen. Brottsutredningen fortsätter, säger Ola Olsson vakthavande befäl vid polisen.
Källa?
Citera
2021-05-29, 03:41
Medlem
LeBronThurmans avatar
Jag tror att SD befunnit sig hos SOA för att invänta att TR friande dom skulle bekräftas utav HovR.
När istället den fällande domen med 18 års fängelsestraff offentliggjordes bröt möjligen både SOA och SD ihop, fast kanske även utav lite skilda anledningar.

SOA kanske insåg att den SD han supportat nu var ett hot både emot hans dotter HD och barnbarnen.
Den "felskruvade" SD hade antagligen bestämt sig för att vid ett förändrat domslut inte "sitta inne" öht. Ofattbart hur man kan vara så självupptagen, och inte inse vad man utsätter sina egna och andras (LW) barn för.

Min spekulation är att något tillhygge och/eller stickvapen kommit till användning (istf något skjutvapen) under ett uppkommet handgemäng. Polisens få och kryptiska ordval får mig att misstro bruket av skjutvapen.

Under förutsättning att misstankegraden stärks emot berörd person och att åkl väljer att senare begära att åtal väcks, så lär vi via FUP få veta den ena partens syn på vad som inträffat.

Jag mår väldigt dåligt när jag tänker på vilket helvete som både LW och SD resp. barn får genomlida på sin vidare resa emot framtiden.
Hoppas verkligen att de får allt det stöd som erfordras för att kunna gå vidare till ett bra fungerande liv, som de verkligen i högsta grad förtjänar.
Citera
2021-05-29, 03:47
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Källa?

Står på första sidan på na.se

Han är släppt.
Citera
2021-05-29, 03:49
Avslutad
Stefan Davidsson var nog och grejjade på gården, satte plintar, vad det verkar med tanke på jorborr, slägga mm.
Antagligen skulle kaffe och gobullar inmundigas till 11-kaffet.
Stefan har varit övertygad om att han lurat hela rättssystemet, annars skulle han plockats in om han skulle dömas för mord, allt annat vore konstigt.
Jag har själv lusläst polishändelser kring Örebro, i hopp om att Stefan plockats in i väntan på dom.
Varför i hela helvetet lät de honom lalla på som vanligt?
Såg de verkligen inte detta komma?
Stefans sätt att lösa problem är genom död.
Det är en skandal utan dess like.
De har missbedömt honom.
Han var på det klara med att om han mot förmodan skulle dömas, så var nog repet knutet och klart, bara att klättra upp och släppa taget.
Citera
2021-05-29, 03:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Står på första sidan på na.se

Han är släppt.
Tack.
Försökte googla texten men fann nada.
Citat:
Under natten mot lördag släpptes den anhållne mannen.

– Mannen är fortfarande misstänkt, men misstanken har försvagats och därför är han inte längre anhållen. Brottsutredningen fortsätter, säger Ola Olsson vakthavande befäl vid polisen.
Citera
2021-05-29, 03:59
Medlem
Citat:
Ja. Har sett stora fall där advokaterna stått och väntat på domen samtidigt som media. Sen brukar dom ofta säga nåt i stil med "har inte hunnit läsa domen men är glad att han frias" eller liknade. Typ som när domen kom i Asap Rocky fallet och Slobodan intervjuades.

Jag tror dig men det känns bara sååå fel.
Borde inte SD åtminstone varit på plats vid sin advokats sida kan jag tycka.
Jaja, it is what it is.
Citera
2021-05-29, 04:04
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Jag är inte säker på att du har rätt längre, om att den aldrig kommer vinna laga kraft.

Enligt rättegångsbalken (kap 21) ärver efterlevande rätten att överklaga, om en dom har hunnit meddelats där det fastställts att den misstänkte förövat gärningen.

Om inte domen hade hunnit meddelas så hade du haft rätt.
Här förklarar Alhem hur det ligger till, att hovrättens dom mot SD aldrig kommer att vinna laga kraft: https://tv.aftonbladet.se/video/329252/sven-erik-alhem-om-dodsbeskedet-olyckliga-omstandigheter
Citera
2021-05-29, 04:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Stefan Davidsson var nog och grejjade på gården, satte plintar, vad det verkar med tanke på jorborr, slägga mm.
Antagligen skulle kaffe och gobullar inmundigas till 11-kaffet.
Stefan har varit övertygad om att han lurat hela rättssystemet, annars skulle han plockats in om han skulle dömas för mord, allt annat vore konstigt.
Jag har själv lusläst polishändelser kring Örebro, i hopp om att Stefan plockats in i väntan på dom.
Varför i hela helvetet lät de honom lalla på som vanligt?
Såg de verkligen inte detta komma?
Stefans sätt att lösa problem är genom död.
Det är en skandal utan dess like.
De har missbedömt honom.
Han var på det klara med att om han mot förmodan skulle dömas, så var nog repet knutet och klart, bara att klättra upp och släppa taget.
Domen kl 11 och larm 11.18.
Han kan väl ha sagt att han måste gå ut och vara själv en stund om advokaten ringt, ringa or what ever och att SOA sen skulle ha kört in honom.

Att han hittat honom så snabbt (dvs bakom vedhögen i skogsbrynet om det är fyndplatsen) känns dock något underligt, gården är stor.
Därav undran kring vapen och skott.
Citera
2021-05-29, 04:13
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Här förklarar Alhem hur det ligger till, att hovrättens dom mot SD aldrig kommer att vinna laga kraft: https://tv.aftonbladet.se/video/329252/sven-erik-alhem-om-dodsbeskedet-olyckliga-omstandigheter

Frågan är om inte han också tar fel på detaljen när den misstänkte avlidit. Det hade blivit som han säger om domen inte hunnit meddelas innan han dog. Men den hann meddelas och anhöriga ärver rätten att överklaga. Rättegångsbalken kapitel 21 första stycket.
Citera
2021-05-29, 04:33
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Frågan är om inte han också tar fel på detaljen när den misstänkte avlidit. Det hade blivit som han säger om domen inte hunnit meddelas innan han dog. Men den hann meddelas och anhöriga ärver rätten att överklaga. Rättegångsbalken kapitel 21 första stycket.
Hmm, ska bli väldigt intressant att se vart detta tar vägen!!
Citera
2021-05-29, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
JAMEN VA FAN........!!!!

DÅ VAR DET BARA ATT BÖRJA OM IGEN.!!

Eftersom en person är gripen, så måste Åklagare begära personen häktad inom 3 dagar, vilket innebär att jag får börja om att plocka ut handlingar från Tingsrätten igen.

På måndag begär jag ut Häktningsframställan så vi får ett namn på misstänkt.
Och sen så får vi dra detta en gång till.

Detta var jag inte riktigt beredd på, måste jag erkänna.

Och på ett sätt tycker jag att det är tragiskt, faktisk.
Nu skall ännu fler lida ännu mer för att någon fattade ett otroligt dumt beslut.

Min rena gissning är Hannas pappa.
Han har försvarat Stefan bottenlöst och sett honom som sin egen son, och kunde helt enkelt inte hantera besvikelsen när Stefans dom kom.

Där är min gissning.

// Krmkr

Hej gamle trådkompis, och hej Picasso och Pantzer m fl. Vilken jävla rysare det blev! Jag har tagit en mycket lång paus från att skriva här efter de intensiva nätterna med fup-fix. När dessutom länkarna till mina "tillfixade" sidor dog, så kändes det ännu mer som ett avslutat kapitel. Lätt att bli alldeles för uppjagad när det gäller detta tragiska fall.

Och nu är man här, Stefan är död. Inte ett dugg förvånad. Jag har bara förundersökningsprotokollet att gå på (bokstavligen läst vareviga sida eftersom jag ocr:ade, roterade sidor, och snyggade till hela skiten efter det eminenta inscannandet), har sneglat på teorierna i tråden, men jag är inte från Örebro, jag letar inte papperslappar i burk på fritiden och jag är heller inte frikyrklig. Bara en vanlig flashbackare. Fortfarande inte förvånad.

Den där Stefan, feg som han alltid varit, tog säkert sig själv av daga i samma sekund han fick reda på att han dömts till fängelse. Självklart hade han sett till att förbereda denna eventualitet och lika självklart, eftersom han var en feg, svag och desperat människa, såg han till att inte behöva möta döden ensam. Vem som nu än var i sällskap med honom när han dog, behövde han ha där in i det sista. Skjutvapen kanske ligger nära till hands, eftersom det går kvickt, även om det kan lämna skador som i sin tur tvingar polisen att till en början utreda annat än självspillan.

Kommande skvaller ger nog vid handen om det var svärfars pistol eller bössa (håller med tidigare trådkommentar om att en långpipig studsare el dyl är otymplig att skjuta sig i skallen med, dock). Eloge till honom om han begick harakiri, men tyvärr, det vågar ingen man som bär foppatofflor och flörtar med dykartjejkompisar medelst ord som "våtis" om våtdräkt. Sorry Stefan. Du tog the easy way out och det har kännetecknat hela ditt liv.

Lena vilar i frid sedan länge. Hoppas att barnen, hennes föräldrar och barnens pappa kan få ro nu. Jag har aldrig egentligen trott något annat än att Stefan mördade Lena, men jag kommer aldrig sluta fascineras av hur en så obetydlig person som Stefan Davidsson fick sitt claim to fame. Hur hans småaktiga personlighet, uppenbara medelmåttighet, hans småstadskomplex, alldagliga utseende, pojkaktiga kläder, supertöntiga fritidsintressen, till och med hans vämjeliga språkbruk kunnat ha så stor inverkan på så många av hans medmänniskors liv, och hur han dessutom snärjt en stackars Lena till den gräns att hon blev ihjälslagen av honom när det började brännas. Vad man än tyckt om henne är det inte hennes fel. Han verkar ha förtrollat många. Vilket man inte ska hålla emot just Lena, hon var nämligen kär. Resten av umgängeskretsen har inte ens det att skylla på, utan de har bara otroligt dåligt omdöme.

Att han efter domslutet inte vågade ta emot verkligheten som en man och sedan sona sitt brott förvånar mig som sagt inte ett ruttet dugg. Frun hans verkar inte heller helt vettig men man får hoppas att barnen deras kan växa upp och bli egna och trygga.

Så, Stefan. Good fucking riddance. Jag är mycket glad över att inte behöva betala ett enda skatteöre för finansiering av din framtida vård eller fängelsevistelse.

Tack till samtliga inblandade för en legendarisk tråd, stundtals har det visats varför man hängt på detta forum i så många år. Mer sånt!

/Zache

Edit: Ett litet konspiratoriskt tillägg – Om det skulle visa sig att han nu inte tagit sitt liv, så vore det förstås fantastiskt roligt om det var Hanna som dödade honom, med eller utan vapen. Den fup:en ser jag i så fall fram emot. Men, verkligheten är nog precis lika socialrealistiskt diskbänkstrist som i hela fallet Lena Wesström.
Senast redigerad av Zache 2021-05-29 kl. 05:02.
Citera
2021-05-29, 04:58
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Tack för länken.
S-E Alhem:

- ”Vi har ingen laga kraft vunnen dom och kommer aldrig få en laga kraft vunnen dom. Det innebär att den åtalade ska betraktas som oskyldig.”
”-Nu har man inget avslut i Lena Wesström fallet”

Tyvärr precis som jag skrev. LWs anhöriga får inget tilldömt skadestånd eftersom ingen giltig= lagakraft vunnen dom existerar eller kommer existera i framtiden.
Rättsprocessen är avbruten utan att en giltig dom finns.
Senast redigerad av coli 2021-05-29 kl. 05:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in