2021-05-29, 00:58
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
TR domen har naturligtvis inte vunnit laga kraft. Då skulle ju inte fallet hamnat i HR.

Nu har HR avkunnat en dom som antingen skulle kunna vunnit laga kraft om inte SD hade överklagat inom 4 veckor eller inte skulle vunnit laga kraft om den hade överklagats och tagits upp i HD.

Eftersom inget av detta kommer hända - finns ingen i laga kraft vunnen gällande dom mot SD.
Allt är stoppat, ingen HR-dom gäller.
Ingen dom - inget skadestånd.

Men du skriver ju:

"SD är en i TR frikänd man"?!

Min motfråga är: gäller tingsrättsdomen trots att den inte vunnit laga kraft?

Du skriver också:

"Om en åtalad person avlider under rättsprocessens gång avbryts hela processen mot denne omedelbart. FU läggs ner.
I det här fallet pågår fortfarande rättsprocessen."

Det stämmer ju inte. Förundersökningen i det här fallet är avklarad. Förhandlingarna i hovrätten är också avklarade.
Hovrätten har idag beslutat i skuldfrågan och dömt SD till 18 år i fängelse.

Så vad menar du egentligen??
Citera
2021-05-29, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag tror att han, på samma sätt som jag tror att han "planerade" L*nas död en längre tid, också planerade för sin egen död utfall det skulle bli en fällande dom. Jag tror inte det har skett i hastigt mod, även om han såklart varit starkt påverkad av situationen med en fällande dom och utsikten av 18 års fängelse (som i praktiken hade blivit ca 12). Både då och nu befann han sig under starkt psykisk press och valde döden som lösning på ett problem. Tror och hoppas att de hittar bevis för att den person som sitter anhållen inte är ansvarig för SDs död. Han var verkligen inte värd att någon skulle göra sig till mördare för hans skull. Det är ju bara ytterligare en person som dras ner i skiten och anhöriga och vänner som blir påverkade av en sådan situation.

Jag är helt enig med dig. Som den kontrollfreak SD är planerade han noggrant och länge både LWs och sin egen död. Det är sorgligt att SD faktiskt inte förmår sig att erkänna skuld, överbevisad som han är. Han är/var en ynklig person må jag säga.
Citera
2021-05-29, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tack för svar.
Alla hans loggar under våren pekar ju på att han var övertygad om att bli friad.
Planer på geocaching i Skåne osv.
Klart ingen kan veta vad som rört sig i hans skalle men inget tyder ju på att han varit suicidal på allvar.

Å andra sidan, vad skulle han ha skrivit... "jag tror jag blir fälld i HR". Han har nog försökt hålla fanan högt med förhoppning om att tingsrättens dom skulle stå sig.

"Dom har inget på mig". Jag tänker på den "varning" som försvaret hade uttryckt tidigt om att inte försöka få polis och åklagare att skynda på processen för att det i så fall kunde bli ett indiciemål. I sig ett märkligt uttalande, men som kanske ändå pekar på att försvaret också såg vissa försvårande omständighet som man inte ville skulle lyftas fram.
Senast redigerad av piastrone 2021-05-29 kl. 01:04.
Citera
2021-05-29, 01:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Tror ni SOA ändrade sin uppfattning genom själva domen? Domen i sig innehåller knappt något nytt i bevisväg. Den tar ju bara ställning för SD som gm med ny diskurs, fastän utan någon riktig juridisk udd. Oavsett kan väl inte domen ändrat SOA:s uppfattning om (ex) svärsonen? De bör ha slutit upp kring honom, trots dom. SD panikar och på gården fanns eventuellt något vapen som SD plockade åt sig, gick ut i en dunge och resten är nyheter.

Tror nog egentligen inte att SOA eller någon annan där på gården hunnit få tag på, läsa och begrunda hela domen innan SD hittades död, larmet till polisen kom 18 minuter efter att domen släpptes.

Det mesta talar nog för att SD ändå gjort detta själv.
Kanske med ett jaktvapen omtänksamt framlagt och laddat av SOA?
Citera
2021-05-29, 01:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Om de var övertygade om hans oskuld hade knappast hovrätten dom ändrat på den åsikten.
Nej det tror inte jag heller.
Citera
2021-05-29, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
SOA trodde nog han var oskyldig. Tills idag. Hanna visste från dag 1 att han slagit ihjäl LW.

Men varför skulle SOAs tro på SDs oskuld ha påverkats av domen?
För mig är det som att tänka att vi här som tror på hans skuld skulle sluta tro på hans skuld om han friades i rätten.

SOA har haft sin åsikt och han har kunnat gå in här och läsa fup om han ville det.
Jag finner det inte sannolikt att domens utfall påverkat hans åsikt i frågan.
De unga, kanske naiva döttrarnas möjligen, men inte SOAs.

Närmare till hands att tro att SD ballat ur och gått bananas och han och SOA hamnat i närkamp, ev att SOA fredat sig eller familjen i nödvärn eller genom ett skott.

Om SOA är den anhållne mannen så kan det ju också tänkas att han offrar sig för att skydda någon annan.
Citera
2021-05-29, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Men nu verkar det ju som om någon anhörig (SOA) hittade kroppen. Varför göra det på ett ställe flera anhöriga (även HD, barnen) har anknytning till?

Jag tror att han tidigt bestämt sig för att "avsluta" om det blev en fällande dom. Undrar vad han gjorde i Norrköping med grodan strax före dagen D?

Det kan du ha rätt i. Tycker dock att om man är deprimerad så brukar man vilja välja döden lite avskilt. Kanske var SD inte deprimerad utan mer i chock, dock tidigt inställd på att han inte ville bära på skammen (när han fick beskedet från HR)

Ja vi få se hur detta slutar. Men suicid är ändå det som känns mest troligt enligt mig..
Citera
2021-05-29, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tror nog egentligen inte att SOA eller någon annan där på gården hunnit få tag på, läsa och begrunda hela domen innan SD hittades död, larmet till polisen kom 18 minuter efter att domen släpptes.

Det mesta talar nog för att SD ändå gjort detta själv.
Kanske med ett jaktvapen omtänksamt framlagt och laddat av SOA?

Har SOA jaktlicens och skjutvapen?
Citera
2021-05-29, 01:05
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
SOA trodde nog han var oskyldig. Tills idag. Hanna visste från dag 1 att han slagit ihjäl LW.

Kanske till och med från dag -7
Citera
2021-05-29, 01:07
Medlem
Jag håller det för mest sannolikt att SOA dödade SD i tron att han annars skulle skada, i värsta fall döda Hanna och döttrarna. I sann narcissistisk anda stod han (SD) inte ut med tanken på att behöva dö utan att ta med sig de som stod honom nära in i döden. SOA gjorde således det han var nödd till för att rädda sin dotter och sina barnbarn.
Citera
2021-05-29, 01:07
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Men du skriver ju:

Du skriver också:

"Om en åtalad person avlider under rättsprocessens gång avbryts hela processen mot denne omedelbart. FU läggs ner.

Det stämmer ju inte. Förundersökningen i det här fallet är avklarad. Förhandlingarna i hovrätten är också avklarade.

Ääh, han/hon försöker provocera med att SD skulle vara en frikänd man. Det är att fulvinkla läget för att få reaktioner. Visst, det kommer i ren juridisk mening aldrig läggas in i hans belastningsregister att han var dömd för mord för han är stendöd. Men han dömdes i hovrätten för mord och högsta domstolen hade aldrig tagit upp fallet.

Det enda som är förkastligt är skadestånden som barnen skulle ha. Att det tydligen inte blir nåt av det. Annars spelar det noll roll om han skulle tagit livet av sig nu eller efter att domen vunnit laga kraft.
Citera
2021-05-29, 01:08
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Men du skriver ju:

Du skriver också:

Rättsprocessen avslutas först med en ”i laga kraft vunnen dom”. Inte tidigare.
Därför är rättsprocessen mot SD inte avslutad. Den kommer nu heller aldrig kunna avslutas och ingen dom vinner laga kraft.
SD är en i TR frikänd, men inte av en i laga kraft vunnen dom fälld, numera avliden person.
Senast redigerad av coli 2021-05-29 kl. 01:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in