2021-05-29, 00:42
Medlem
colis avatar
Kan verkligen SD mördat Lena och fått sina närstående - Hanna, svärföräldrar etc att tro på att han inte gjort det?
Skulle de verkligen blivit så förvånade idag när den fällande domen kom....?
Så förvånade att någon tar död på honom?

De borde ha anat kan man tycka.
Citera
2021-05-29, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasscheyen
Ok hehe, lite ny i tråden. Tack för klargörande

Inte så lätt med alla personer och förkortningar som rör till det.
Citera
2021-05-29, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Kan verkligen SD mördat Lena och fått sina närstående - Hanna, svärföräldrar etc att tro på att han inte gjort det?

SOA trodde nog han var oskyldig. Tills idag. Hanna visste från dag 1 att han slagit ihjäl LW.
Citera
2021-05-29, 00:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Hovrätten fastställde skuldfrågan och dömde SD till 18 års fängelse.
SD tog emot domen idag kl.11.00 och svarade med självmord.

Om det du skriver ovan verkligen stämmer har jag några frågor:
1. Hade tingsrättens dom vunnit laga kraft?
2. Om nej på fråga 1: på vilka grunder skulle tingsrättsdomen vinna laga kraft (tillskillnad mot hovrättsdomen)?

Om SD hade dött tiden mellan tingsrättsdom och hovrättsförhandlingarna hade jag köpt ditt resonemang.
Men nu framstår det bara som ologiskt(?!)
Förklara gärna tydligare.

TR domen har naturligtvis inte vunnit laga kraft. Då skulle ju inte fallet hamnat i HR.

Nu har HR avkunnat en dom som antingen skulle kunna vunnit laga kraft om inte SD hade överklagat inom 4 veckor eller inte skulle vunnit laga kraft om den hade överklagats och tagits upp i HD.

Eftersom inget av detta kommer hända - finns ingen i laga kraft vunnen gällande dom mot SD.
Allt är stoppat, ingen HR-dom gäller.
Ingen dom - inget skadestånd.
Citera
2021-05-29, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Lutar år det. Gick ju extremt snabbt om vi litar på tiden när han fick besked och när han var död. Om man ser till personer som tar självmord brukar det ses mest en kritisk tid, kanske ett par dygn innan de kommer på bättre tankar. Han inlåst när han fick beskedet och ett par dygn under suicide watch hade möjligen klarat biffen. Att ja det blir 12 år men livet är inte över för det. Det här om självmord för allt rätten och åklagaren ta på sig. De hade möjligheter att häkta inte enbart utifrån fallet men också utifrån att det fanns tecken på att han kunde skada sig själv.

Nej precis 60 år är ingen ålder för en frisk man. Svenska anstalter är inte perfekta men de är långt ifrån otäcka utländska fängelser.
Citera
2021-05-29, 00:49
Medlem
Citat:

Om de var övertygade om hans oskuld hade knappast hovrätten dom ändrat på den åsikten.
Citera
2021-05-29, 00:49
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
TR domen har naturligtvis inte vunnit laga kraft. Då skulle ju inte fallet hamnat i HR.

Nu har HR avkunnat en dom som antingen skulle kunna vunnit laga kraft om inte SD hade överklagat inom 4 veckor eller inte skulle vunnit laga kraft om den hade överklagats och tagits upp i HD.

Eftersom inget av detta kommer hända - finns ingen i laga kraft vunnen gällande dom mot SD.
Allt är stoppat, ingen HR-dom gäller.
Ingen dom - inget skadestånd.

Dom kan väl civilrättsligt stämma dödsboet på det utdömda skadeståndet?
Citera
2021-05-29, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag tror att han, på samma sätt som jag tror att han "planerade" L*nas död en längre tid, också planerade för sin egen död utfall det skulle bli en fällande dom. Jag tror inte det har skett i hastigt mod, även om han såklart varit starkt påverkad av situationen med en fällande dom och utsikten av 18 års fängelse (som i praktiken hade blivit ca 12). Både då och nu befann han sig under starkt psykisk press och valde döden som lösning på ett problem. Tror och hoppas att de hittar bevis för att den person som sitter anhållen inte är ansvarig för SDs död. Han var verkligen inte värd att någon skulle göra sig till mördare för hans skull. Det är ju bara ytterligare en person som dras ner i skiten och anhöriga och vänner som blir påverkade av en sådan situation.

Tack för svar.
Alla hans loggar under våren pekar ju på att han var övertygad om att bli friad.
Planer på geocaching i Skåne osv.
Klart ingen kan veta vad som rört sig i hans skalle men inget tyder ju på att han varit suicidal på allvar.
Citera
2021-05-29, 00:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Både och... Det är på gården, och jag har försökt pricka in ungefär där han hittades avliden. I skogen bakom vedupplaget.
Ok, tack. Kommatecken ställde till det först, nu fattar jag vad du menar.
Citera
2021-05-29, 00:53
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klans
Det sker ju att personer som planerar suicid tänker att man ska göra det just vid en anhörigs ”vän” eller bekant. Så att de snabbt kan få besked men att de slipper hitta kroppen.

Kan ju vara något sådant men det har jag svårt att tro..
Men nu verkar det ju som om någon anhörig (SOA) hittade kroppen. Varför göra det på ett ställe flera anhöriga (även HD, barnen) har anknytning till?

Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
[/b]
Familjen Davidsson brukar ofta spendera sin lediga tid i makarnas Axels*ons sommarstuga, så vitt jag förstår. Inget konstigt att han befann sig där?
Jag tror att han tidigt bestämt sig för att "avsluta" om det blev en fällande dom. Undrar vad han gjorde i Norrköping med grodan strax före dagen D?

Citat:
Ursprungligen postat av RealistJurist78
Är väl inte första gången SD huserar/gömmer sig på svärföräldrarnas gård. Har för mig att det framgår att han varit där mycket. Svärfadern talade även bara gott om SD i vittnesförhör i TR. Inte omöjligt att SD lånat lite husrum där för att komma undan ev mediauppståndelse i samband med en ev friande(eller fällande dom). SD kan ju även rent teoretiskt huserat där ihop med någon nära vän eller släkt.
Det kan du ha rätt i. Tycker dock att om man är deprimerad så brukar man vilja välja döden lite avskilt. Kanske var SD inte deprimerad utan mer i chock, dock tidigt inställd på att han inte ville bära på skammen (när han fick beskedet från HR)
Citera
2021-05-29, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
SOA trodde nog han var oskyldig. Tills idag. Hanna visste från dag 1 att han slagit ihjäl LW.

Tror ni SOA ändrade sin uppfattning genom själva domen? Domen i sig innehåller knappt något nytt i bevisväg. Den tar ju bara ställning för SD som gm med ny diskurs, fastän utan någon riktig juridisk udd. Oavsett kan väl inte domen ändrat SOA:s uppfattning om (ex) svärsonen? De bör ha slutit upp kring honom, trots dom. SD panikar och på gården fanns eventuellt något vapen som SD plockade åt sig, gick ut i en dunge och resten är nyheter.
Citera
2021-05-29, 00:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Ja du har nog rätt, i alla fall när det gäller HD. HD satt ju faktiskt och beskrev att Lena brukade blöda vid sex och att SD och Lena hade haft sex överallt i SDs hem. Hon var påfallande obekväm medan hon redogjorde för detta som förklaring att det kunde hittas blod från Lena i deras hem.
En förklaring som nog var påhittad och antagligen planterad av SD.

Så nog visste HD.
De var som en enda person, SD och HD, som HDs mor uttryckte det.

Det är lite märkligt att HD slunkit ur rättsnätet helt och hållet, trots att hon har skyddad en mördare troligen väl medveten om vad denne gjort.
Det var kanske detta SD hotade med att avslöja idag...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in