2021-05-28, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Men det stämmer inte. Tingsrättens dom överklagades och ändrades. Nu finns möjlighet att överklaga hovrättens dom. Om den inte överklagas så gäller den oavkortat. Tingsrättens dom kan du glömma.
Det är klienten som överklagar. Via sin advokat. Vem skall överklaga Hovrättens dom tänker du? Hanna? Barnen? Eller advokaterna? Klienten är död, av egen hand eller annans. Klienten kan inte överklaga. Han kan heller inte avtjäna sitt straff.

För min del anser jag att om tre veckor har domen vunnit laga kraft vare sig mördaren lever eller är död. Men tydligen funkar inte juridiken så. Vi får se vad som kommer vad gäller information från media.
Citera
2021-05-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Bara den sammanfattningen blir i sig nästan 3000 sidor lång...

Minst, men jag hindrar ingen ivrig frivillig.
Citera
2021-05-28, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är just det, såvitt dvs om så är, men nu är det så att domen inte har hunnit vinna laga kraft.
Rättsskandal.
Skulle inte förvåna mig om HD kan få lite pengar för sveda och värk iom hennes barns far inte skyddades bättre..

Kanske är det bara ett språkligt missförstånd, men "såvitt det har fastställts" har inte samma betydelse som att "domen vunnit laga kraft".

Hovrättens dom slår fast att den misstänkte har begått de brott som fastställts (som han dömts för), domen går alltså att överklaga direkt. Efter att domen vunnit laga kraft är det bara resning som kan bli aktuellt.
Citera
2021-05-28, 23:56
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Menar du fyndplats eller gården Folketorp?
Han börjar likna en burk nu...

Både och... Det är på gården, och jag har försökt pricka in ungefär där han hittades avliden. I skogen bakom vedupplaget.
Citera
2021-05-28, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
De nada.
Men är alltså inte 100 på att SD dog på svärfaderns ägor, bara som jag uppfattat det.

Kanske någon som vet säkert?

Magkänslan säger ju självklart självmord men om det sker på en bekants tomt samt att det finns en misstänkt för mord så blir man ju tveksam.

Men det kan ju lika gärna vara en anhörig som anat vad som ska ske och som åkt dit för att hindra det.
Citera
2021-05-28, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
De nada.
Men är alltså inte 100 på att SD dog på svärfaderns ägor, bara som jag uppfattat det.

Kanske någon som vet säkert?

Om de gps-koordinater som vi har fått i tråden stämmer så dog han på svärfars ägor.

https://www.bildtagg.se/bild/o51zl0by7694mda2cq9axjz6
Citera
2021-05-28, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Var snäll och sprid inte osanningar i tråden, tack!

Du undrade över om Polisen kunde tänkas ha SD under bevakning. Det var ordet du använde.
Jag replikerade att det knappast var troligt. Varför skulle de bevaka honom? Väldigt resurskrävande.

Du undrade över om SD kunde tänkas vara avlyssnad. Det var ordet du använde.

Jag påpekade att vi inte lever i Belarus. Det var på inget vis nåt försök att göra mig lustig över dig eller dina funderingar. Det var bara det att dina funderingar var far out.
Det har ju Polisen visat dig idag, så jag tror inte jag behöver öda fler ord rörande den saken.
Eller hur?

-------------------------------------------------------
Idag kan jag skriva att Stefan Davidsson är en mördare. Visserligen en avliden mördare, men likväl (pun intended) är han en mördare.
Han har varit en mördare hela tiden - men det har du inte begripit. Det begrep inte Smokey, Gloria, Snoris eller nån annan av ditt anhang. Och polisen hade inte nån övervakning eftersom domstolen inte förvarnat åklagaren om domen. Hela den här soppan är Hovrättens fel. Domarna, tre juridiska domare, brydde sig inte om att ringa åklagaren och be henne beordra polisen att plocka in Stefan Davidsson INNAN domen meddelades. Det är ren skandal.
Citera
2021-05-29, 00:00
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Om de gps-koordinater som vi har fått i tråden stämmer så dog han på svärfars ägor.

https://www.bildtagg.se/bild/o51zl0by7694mda2cq9axjz6

Det stämmer bra👏
Citera
2021-05-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Kanske är det bara ett språkligt missförstånd, men "såvitt det har fastställts" har inte samma betydelse som att "domen vunnit laga kraft".

Hovrättens dom slår fast att den misstänkte har begått de brott som fastställts (som han dömts för), domen går alltså att överklaga direkt. Efter att domen vunnit laga kraft är det bara resning som kan bli aktuellt.

En oskyldig person skulle inte avsluta historien på det här viset. Det finns ju alltid hopp om HD eller resning. Känns som en dålig film nu typ Die Hard där den onda skurken hoppar från skyskrapan strax före Bruce Willis (polisen) tar fast honom (SD).
Citera
2021-05-29, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man skickade domen till polisen. När i tid vet jag inte, men får uppfattningen att det var i samband med att domen meddelades och media offentliggjorde det hela. Man skickar inte en sådan dom. Man ringer åklagaren och berättar INNAN domen offentliggörs. Det är inte polisens fel. Det är Hovrätten som inte skötte sitt jobb.
Vad menas ens med att de skickade domen, är det på riktigt? På vilket sätt? Postnord? Vilket skämt.
Pinsamt rättssamhälle. Fyfan.
Hoppas att NA kan kabla ut Stefan Davidssons sista tal.
Citera
2021-05-29, 00:03
Medlem
Zisselas avatar
Om SOA vid förhöret efter att han blev gripen berättar på ett trovärdigt sätt att ”det var fruktansvärt, SD ville skjuta sig, jag försökte stoppa honom, tänk på barnen sa jag, men jag lyckades inte och nu är han död”

Tror ni man hade anhållit honom då?
Citera
2021-05-29, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är klienten som överklagar. Via sin advokat. Vem skall överklaga Hovrättens dom tänker du? Hanna? Barnen? Eller advokaterna? Klienten är död, av egen hand eller annans. Klienten kan inte överklaga. Han kan heller inte avtjäna sitt straff.

För min del anser jag att om tre veckor har domen vunnit laga kraft vare sig mördaren lever eller är död. Men tydligen funkar inte juridiken så. Vi får se vad som kommer vad gäller information från media.
Inte riktigt jämförbart men ändå nått liknande juridiskt. Frågan är var SD avliden före eller efter domen avkunnades. https://www.dagensjuridik.se/nyheter/avliden-man-domdes-av-hovratten-hd-avvisar-domen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in