2021-05-28, 19:28
Medlem
Apropå häktningsyrkanden. Så här står det i domen:

Åklagaren har yrkat att hovrätten ska döma Stefan Davidsson för mord. Åklagaren har vidare yrkat att beslaget av ett handtag till en domkraft ska bestå till dess domen vinner laga kraft (beslag 2020-5000-BG118827-1). Åklagaren har slutligen yrkat att hovrätten vid fällande dom ska förklara Stefan Davidsson häktad eftersom det för mord inte är stadgat lindrigare straff än fängelse två år och det inte är uppenbart att det saknas risk för att Stefan Davidsson fortsätter sin brottsliga verksamhet eller undandrar sig straff.

Vad hände? Varför häktas han inte så fort man beslutat om fällande dom? Varför? Nån måste hängas här. Tre juridiska domare som låter SD få veta sin dom genom media. Helt otroligt.
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Så vi får inte misstänka Hd som städade golvbrunnar och ljög i TR för dig? Intressant...
Måste nog påpeka för ditt virriga huvud att den som bär ansvaret för allt detta är Sd som inledde sin destruktiva relation medans han var gift. Ingen tanke på barnen där. Hd har heller aldrig varit orolig för barnen när en mördare gick lös. Tror du det kan ha varit för att hon hela tiden har vetat?

HD är som sagt helt avskriven av åklagarna och hovrätten skriver i sin dom att SD utfört mordet ensam. Mot bakgrund av detta finner jag det osmakligt att just idag fortsätta misstänkliggöra HD och SOA.
Citera
Medlem
GilGrissom82s avatar
SDs allra sista bild och inlägg igår kväll på GC-sajten kanske kunde tolkas som aningen ödesmättad, sett i ljuset av dagens ofattbara utveckling:

Han visar bild på en TB/spårbar cache (en liten groda/gubbe) som han håller ut över forsande vatten (möjligtvis Motala ström i Norrköping?):

Texten lyder:

Vart skulle han "dra söderut" med tanke på att Örebro ligger norröver.
Citera
2021-05-28, 19:29
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Om åklagaren inte yrkar på häktning, så finns det väl ingen anledning till att rätten går emot det. Rätten går helt enkelt på åklagarens linje att det inte kändes nödvändigt i detta fall.
Men rätten kan absolut häkta om rätten anser det lämpligt.
Men i detta fall så gjorde dom inte det.
Det är väl inget att tjafsa om..

Ännu en gång.

-Vill bara skicka ett kort svar på din fråga gällande häktning. Hovrätten kan ex officio, dvs utan yrkande besluta i häktningsfrågan, eller så kan jag som åklagare yrka att någon på nytt ska träda i häkte. Eftersom den tilltalade varit på fri fot sedan tingsrättsförhandlingen har jag svårt att tro att häktningsfrågan kommer att bli aktuell förrän i samband med att förhandlingen i hovrätten avslutas.

Oavsett möjligheten för domstolen att göra det själv eller inte så förstår man ju att dom inte gjorde det utan yrkande. Jag menar att det korrekta vore varit att yrka honom häktad efter sista dagen i hovrätten. Då hade han också blivit det efter den intitiala överläggningen, direkt efter hovrättsförhandlingen.
Citera
2021-05-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
HD är som sagt helt avskriven av åklagarna och hovrätten skriver i sin dom att SD utfört mordet ensam. Mot bakgrund av detta finner jag det osmakligt att just idag fortsätta misstänkliggöra HD och SOA.
Det är mycket som är osmakligt. Att förtala LW i tre år som flera har gjort här ex.vis. Då protesterade du inte.
Citera
2021-05-28, 19:31
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det var ju bra iofs att SOA ändå insåg när domen kom, att SD faktiskt mördat Lena. SOA måste ha känt en viss desperation att SD i sista stund skulle lägga delar av skuden på honom själv eller sin dotter och detta ville han till varje pris undvika. Det skulle bli konsekvenser i svallvågorna. Tror att SOA trodde på SD in i det sista, men till slut ramlade polletten ner.

Kanske övertalade SOA SD att ta sitt liv?

Enligt vad jag har förstått av förhör så har både BA och SOA haft en väldigt pragmatisk inställning till SD:s eventuella skuld. Så länge han inte är dömd är han att betrakta som oskyldig. Typ.
Kanske de drog den logiska slutsatsen av det resonemanget: Om han blir dömd är han skyldig.

Vad som sen hände hoppas jag att vi får svar på.
Citera
Medlem
Zoneinopiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja och om du fortsätter att läsa mer än rubriken så ser du att han är anhållen för att man inte kan utesluta brott ännu.

Han är dessutom anhållen skäligen, vilket är den lägre misstankegraden. Hade det funnits något som konkret pekar på mord så hade han varit anhållen på sannolika skäl. Inte skäligen.

Därför skriver folk om självmord.

Tack för du förklara. Nu förstår jag...

Vem är SOA?
Citera
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Ja, rättegången avslutades för flera veckor sedan.

Hans geocache inlägg kan misstolkas eller tolkas som ett erkännande och ett avslut.
Citera
2021-05-28, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Oavsett möjligheten för domstolen att göra det själv eller inte så förstår man ju att dom inte gjorde det utan yrkande. Jag menar att det korrekta vore varit att yrka honom häktad efter sista dagen i hovrätten. Då hade han också blivit det efter den intitiala överläggningen, direkt efter hovrättsförhandlingen.

Och det håller vi nog alla med om.
Det bästa hade varit att häkta honom direkt efter hans patetiska slut-tal.
Men eftersom han gått fri så länge och var en fri man under Hovrättsförhandlingen så ansåg Åsa att det inte var nödvändigt att yrka på häktning i väntan på dom, och rätten gick på hennes linje.
Med facit i hand så kanske dom skulle fattat ett annat beslut.
Citera
2021-05-28, 19:33
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Håller med om HD.

Men vi måste fan kunna diskutera kring SD:s död. Det är liksom jävligt topic här och nu!!! SOA kan mycket väl ha gått in i nödvärn och mördat honom. Och ingen lär tycka att SOA gjort fel isåfall.

Tror dock SD:s död är resultatet av ett självmord i slutändan. Den fega jäveln😡
Citera
2021-05-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Sant.

Jag har ett nytt scenario i huvudet nu, tänk om SOA faktiskt dödade SD trots allt? Domen föll och SD var påväg att mörda HD och döttrarna (för att därefter ta sitt eget liv) och SOA gick in i nödvärn och mördade SD?

Inte alls otänkbart. Varit inne på samma scenario, även om jag tänkte mig en annan plats.
Citera
2021-05-28, 19:34
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Och det håller vi nog alla med om.
Det bästa hade varit att häkta honom direkt efter hans patetiska slut-tal.
Men eftersom han gått fri så länge och var en fri man under Hovrättsförhandlingen så ansåg Åsa att det inte var nödvändigt att yrka på häktning i väntan på dom, och rätten gick på hennes linje.
Med facit i hand så kanske dom skulle fattat ett annat beslut.

100%!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in