2021-05-28, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ja men funderar på att börja köra vanlig taxi på landet.

Ok. Vad skulle du säga är fördelarna med att köra vanlig taxi på landet?
Citera
2021-05-28, 06:53
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-C
Ok. Vad skulle du säga är fördelarna med att köra vanlig taxi på landet?

Landsbygd = färdtjänst.

Enda som skulle vara bättre är om man tjänar dåligt med vanlig taxi och får kollektivavtal med färdtjänst.

Har hört en del skräckhistorier om ftj, gamlingar/handikappade som kissar på sig i bilen, klär av sig nakna mm. Allmänt jobbigare även, man måste kliva ut från bilen vid varje kund och hjälpa de, vilket man inte alltid behöver med vanlig taxi.

Hade hellre tagit lägre lön med vanlig taxi och sluppit ftj.
Citera
2021-05-28, 11:07
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Landsbygd = färdtjänst.

Enda som skulle vara bättre är om man tjänar dåligt med vanlig taxi och får kollektivavtal med färdtjänst.

Har hört en del skräckhistorier om ftj, gamlingar/handikappade som kissar på sig i bilen, klär av sig nakna mm. Allmänt jobbigare även, man måste kliva ut från bilen vid varje kund och hjälpa de, vilket man inte alltid behöver med vanlig taxi.

Hade hellre tagit lägre lön med vanlig taxi och sluppit ftj.
Det händer men det är inte värre än spya på natten. Dom äldre är mycket trevligare än nattfolket, aldrig att jag kör natten mer.
Jag kör hellre idioterna (handikappade) på dagen än idioterna på natten. Man är den hjälpande länken mellan vårdcentraler och vården i hemmet, kort sagt samhällsnyttig.
Citera
2021-05-28, 13:57
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Det händer men det är inte värre än spya på natten. Dom äldre är mycket trevligare än nattfolket, aldrig att jag kör natten mer.
Jag kör hellre idioterna (handikappade) på dagen än idioterna på natten. Man är den hjälpande länken mellan vårdcentraler och vården i hemmet, kort sagt samhällsnyttig.

Jag lärde mig efter ett tag att det går att undvika spyorna om man har koll på kunderna, frågar hur de mår, och gör klart för de vad som gäller om de börjar känna sig illamående.

Undvek många spyor genom det.
Citera
2021-05-29, 04:48
Medlem
Citat:
Jag lärde mig efter ett tag att det går att undvika spyorna om man har koll på kunderna, frågar hur de mår, och gör klart för de vad som gäller om de börjar känna sig illamående.

Undvek många spyor genom det.

Håller med. Precis vad jag också brukar göra, men det behövs bara ibland.
Citera
2021-06-03, 23:52
Medlem
Ni som kör för taxibolag och inte Uber tex, får ni välja bil själv eller får ni en nyckel som är olika varje gång?
Citera
2021-06-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av partajjare
Ni som kör för taxibolag och inte Uber tex, får ni välja bil själv eller får ni en nyckel som är olika varje gång?

Många åkare är anslutna till en beställningscentral. Den åkaren man jobbar för har minst 1 bil och då är det den/ dom bilarna som gäller.

Jag är en åkare men har bara 1 bil och den kör jag själv.
Citera
2021-06-04, 22:26
Medlem
Citat:
När man äger egen bil så har du massor av extra arbete efter du kört ditt pass, tex:

Reperationer på bilen (taxibilar krånglar ofta)
Massa pappersarbete med att driva ett företag/betala ut löner
Ha koll på när Taxametern ska plomberas
Massor av möten med växeln
Byta däck
Köpa kvittorullar
Beställa taxikläder

Bättre att bara köra sitt pass och ha frid i huvudet när man kommer hem.

Köper du en ny bil har du garanti. Kör ekonomiskt och ergonomiskt så klarar du dig bra. Sen 2019 har jag bytt 4 drivaxlar (garanti) för att volvo har kassa delar.
Ge bort pappersarbetet till någon som kan det! Det är det enklaste.
Taxametern säger till när det är dags för besiktning. Om inte så är det inte svårt att sätta en notis i telefonen.
Jag har 2 möten per år. Varav 1 ägarmöte och 1 bolagstämma, resterande information har iaf vi löst med en e-mailkedja.
däcken byts 2 ggr per år.. lika ofta på din privata bil.
kvittorullar ingår ofta i hyran av taxametern som BC äger.
Din uniform är din uniform. Du kan däremot välja vart du vill köpa den.
Citera
2021-06-06, 13:56
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Köper du en ny bil har du garanti. Kör ekonomiskt och ergonomiskt så klarar du dig bra. Sen 2019 har jag bytt 4 drivaxlar (garanti) för att volvo har kassa delar.
Ge bort pappersarbetet till någon som kan det! Det är det enklaste.
Taxametern säger till när det är dags för besiktning. Om inte så är det inte svårt att sätta en notis i telefonen.
Jag har 2 möten per år. Varav 1 ägarmöte och 1 bolagstämma, resterande information har iaf vi löst med en e-mailkedja.
däcken byts 2 ggr per år.. lika ofta på din privata bil.
kvittorullar ingår ofta i hyran av taxametern som BC äger.
Din uniform är din uniform. Du kan däremot välja vart du vill köpa den.

Vad skulle du säga är de största för- respektive nackdelarna med att vara egen jämfört med att slava åt någon otacksam åkare?
Citera
2021-06-10, 23:37
Medlem
JustZlatans avatar
Varje dag känns som en fredag. En massa äckliga studenter överallt.
Citera
2021-06-11, 07:01
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varje dag känns som en fredag. En massa äckliga studenter överallt.

Åker studenter taxi?
Citera
2021-06-11, 10:02
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Åker studenter taxi?

Ja. Inte lika mycket som för 2 år sen. Det är mest rikemansstudenter man kör till och från sina sittningar.
Senast redigerad av JustZlatan 2021-06-11 kl. 10:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in