2021-05-20, 11:26
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroooeeeem
Hej! Jag jobbar med att köra lätt lastbil. Jobbar varannan vecka dag, och varannan vecka kväll/natt.

När jag jobbar dag är det från kl 11.00-18.00. Samt kväll/natt 18.30-02.00.

Nu har min chef schemalagt mig på ett dubbelpass nästa vecka utan att fråga mig om det. Jobbar då alltså från kl 11.00 till kl 02.00. Jag jobbar det sena passat dagen innan, och är då hemma runt kl 03.00. Blir inte många timmars sömn. Antar att detta inte är lagligt? Kommer vara dödstrött när det närmar sig kvällen den dagen.

Har min chef rätt kräva att jag ska jobba ett sådant här pass? Har tänkt fråga honom hur han tänkt gällande detta, men oklart om jag kan vägra jobba eller inte? Man ska ju ha minst 11 timmars sammanhängande vila, inom det dygn att arbetsdagen startar.

Antagligen har din AG bara klantat sig, påminn honom om Regler för kör- och vilotider, https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Kor--och-vilotider/regler-om-kor--och-vilotider/

Citat:
- Den dagliga körtiden får vara högst 9 timmar. Du får förlänga den till 10 timmar två gånger per kalendervecka.
- Maximal körtid per vecka är 56 timmar. Under två på varandra följande veckor får körtiden vara maximalt 90 timmar.
- Efter en sammanlagd körperiod på 4 timmar och 30 minuter ska du ta en rast på minst 45 minuter, eller en delad rast på 15 och 30 minuter. När du börjar köra igen efter en godkänd rast eller vila startar en ny körperiod.
- En normal dygnsvila ska vara minst 11 sammanhängande timmar, den ska finnas inom ett dygn från det att arbetsdagen börjar. Du får också dela upp den i två perioder under förutsättning att den första perioden är minst 3 timmar och den kan placeras fritt under arbetsdagen. Den andra perioden ska vara minst 9 timmar och ska tas ut direkt efter avslutad arbetsdag. Summan av en delad dygnsvila ska vara minst 12 timmar. Du får också välja att reducera dygnsvilan från 11 till 9 timmar, som mest tre gånger mellan två veckovilor.
- En normal veckovila ska vara minst 45 sammanhängande timmar, medan en reducerad veckovila inte får understiga 24 sammanhängande timmar. Under två på varandra följande veckor ska du ta minst två normala eller en normal och en reducerad veckovila. En reducerad veckovila ska kompenseras genom att mellanskillnaden tas tillsammans med en annan vila på minst 9 timmar. Kompensationen ska vara genomförd före utgången av den tredje veckan efter veckan då den reducerade veckovilan togs. Du får inte ta en normal veckovila i fordonet.
2021-05-27, 16:20
Medlem
Har en fråga kring Transport och vad reglerna är inom kollektivavtalet.

Jag har jobbat på en budfirma (skåpbil) där en polare jobbar kvar ännu och numera är det mycket, väldigt mycket påtvingad övertid.

Transportledarna skickar ut till x individ "Du ska köra ikväll, vid problem prata med chefen". Detta sker då under dagen, när dessa kör sin/en runda som redan är maxad en bra bit utanför möjlighet till att stanna för lunch.

Matten för dagen lyder såhär(beroende på runda): kör tid till och från runda: 45~50min dit och samma till hubben.
65~75 leveranser.
Faktisk kör tid i orten: 5h~(exkl lunch).
Så du kommer till din ort runt 11 och ska köra fram till 16~ för att hinna till hubben när du slutar ca 17.15~.

Tillbaka till frågan:

Vad gäller när man nekar påtvingad övertid när chaufförerna redan är slutkörda för att firman ständigt är ett sjunkande skepp med konstant utbyte av personal.

Som sagt, inom transport kollektivavtal.

Värt att notera: Övertid och sättet som förklarat ovan om hur de går tillväga när x individ "ska" köra på kvällen är satt i system och sker varje dag. Det är alltså inte tillfällig förfrågan om övertid.
Senast redigerad av Tehfuq 2021-05-27 kl. 16:22.
2021-05-28, 00:29
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Har en fråga kring Transport och vad reglerna är inom kollektivavtalet.

Jag har jobbat på en budfirma (skåpbil) där en polare jobbar kvar ännu och numera är det mycket, väldigt mycket påtvingad övertid.

Transportledarna skickar ut till x individ "Du ska köra ikväll, vid problem prata med chefen". Detta sker då under dagen, när dessa kör sin/en runda som redan är maxad en bra bit utanför möjlighet till att stanna för lunch.

Matten för dagen lyder såhär(beroende på runda): kör tid till och från runda: 45~50min dit och samma till hubben.
65~75 leveranser.
Faktisk kör tid i orten: 5h~(exkl lunch).
Så du kommer till din ort runt 11 och ska köra fram till 16~ för att hinna till hubben när du slutar ca 17.15~.

Tillbaka till frågan:

Vad gäller när man nekar påtvingad övertid när chaufförerna redan är slutkörda för att firman ständigt är ett sjunkande skepp med konstant utbyte av personal.

Som sagt, inom transport kollektivavtal.

Värt att notera: Övertid och sättet som förklarat ovan om hur de går tillväga när x individ "ska" köra på kvällen är satt i system och sker varje dag. Det är alltså inte tillfällig förfrågan om övertid.
Du kommer sannolikt inte få svar från någon som kan just ditt kollektivavtal men generellt för den här typen av frågor är att man går till sitt fackförbund och kollar upp om det arbetsgivaren gör är ok. Är man inte medlem i facket biter man ihop eller byter arbetsgivare.
2021-05-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Du kommer sannolikt inte få svar från någon som kan just ditt kollektivavtal men generellt för den här typen av frågor är att man går till sitt fackförbund och kollar upp om det arbetsgivaren gör är ok. Är man inte medlem i facket biter man ihop eller byter arbetsgivare.

Problemet är att denna arbetsgivare fokuserar på att anställa yngre som inte har någon kunskap om arbetslivet eller som är med i facket. Dessutom lockar det inte yngre att betala 500~kr I månaden för det.

Men både facket och arbetsmiljöverket har varit där i individuella fall som slutat på diverse sätt, men sedan skiter man i helheten för att resten av bemanningen inte är fackliga.

Problemet är ju att firman bryter mot vissa arbetslagar, men som sagt är alla anställda yngre och vet varken de ena eller andra.
2021-05-28, 15:01
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Problemet är att denna arbetsgivare fokuserar på att anställa yngre som inte har någon kunskap om arbetslivet eller som är med i facket. Dessutom lockar det inte yngre att betala 500~kr I månaden för det.

Men både facket och arbetsmiljöverket har varit där i individuella fall som slutat på diverse sätt, men sedan skiter man i helheten för att resten av bemanningen inte är fackliga.

Problemet är ju att firman bryter mot vissa arbetslagar, men som sagt är alla anställda yngre och vet varken de ena eller andra.
Ja, det är i princip så det ser ut. Det finns en hel del att tjäna på att ha oerfaren personal.
2021-06-02, 00:06
Medlem
Hej! Har arbetat på City Mail vid sidan om studier de senaste åren. Har även arbetat där under somrarna. Jag har haft samma lön hela tiden men misstänker, eller är rätt säker på rättare sagt, att jag har arbetat fler dagar än det år som krävs för att man ska få löneförhöjning enligt lönetrappan på kollektivavtal.

Har tänkt fråga chefen nästa gång jag ska arbeta. Min fråga lyder hur jag kan gå tillväga om det visar sig att jag har blivit blåst på en löneförhöjning. Jag bör väl rimligtvis kunna kräva in denna retroaktivt?

Är inte medlem i Seko så jag kan inte ta hjälp av dem dessvärre antar jag.

Hur är det för övrigt med dessa löneförhöjningar? Är det vanligt att arbetsgivaren glömmer att höja lönen eller sker det automatiserat vanligtvis?
2021-06-13, 09:22
Medlem
Jag ska resa till Frankrike med jobbet och jobba där. Jag måste ta en covid test som arbetsgivare ska betala för. Börde jag få ersättning för att jag ska göra en covid test på min fritid? Resan till stället där jag ska ta testet tar en och en halv timme. Börde jag även få ersättning för restiden med flyg osv?
2021-06-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NUMWSF
Jag ska resa till Frankrike med jobbet och jobba där. Jag måste ta en covid test som arbetsgivare ska betala för. Börde jag få ersättning för att jag ska göra en covid test på min fritid? Resan till stället där jag ska ta testet tar en och en halv timme. Börde jag även få ersättning för restiden med flyg osv?

Du ska givetvis ta testet på arbetstid, alternativt att din AG ger dig betalt per timme medan du åker och tar testet. Givetvis gör man affärsresor på arbetstid och skall ha betalt för det.
Den enda tid du inte får betalt för är den fritid du har på hotellet.
2021-06-26, 17:51
Medlem
SoulAmazins avatar
Kan man kolla med facket löneläget för en tjänst även fast man inte är med i facket (Unionen)? Verkar som att man behöver vara medlem när jag tittar på deras hemsida?

Ska byta tjänst kommande veckorna hos min arbetsgivare men vill inte bli lurad med ett alltför lågt erbjudande då rollen jag kommer få kommer med ett stort ansvar.
2021-07-11, 18:21
Medlem
Är det på något sätt brottsligt att få lön från ett företag varje månad utan att man utför ett arbete?
2021-07-23, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaschbackas
Är det på något sätt brottsligt att få lön från ett företag varje månad utan att man utför ett arbete?

Inte brottsligt. Men du kan bli skyldig till återbetalning, om du då bränt pengarna ligger du risigt till.
2021-07-27, 14:49
Medlem
Har ingen erfarenhet med vårdjobb och har nyligen börjat jobba med personlig assistans. Ett skift är 20 timmar inklusive 8 timmar sovande jour. En standard-vecka är att varje person jobbar 2 pass i veckan. Kollektivavtalet är KFO/Fremia.

Vi är 4 personer som jobbar, en av dem är på obetald ledighet, en annan har precis jobbat 4 pass, den tredje (jag) har 4 pass inlagt denna vecka, och den fjärde kan inte ta sig till sitt arbetspass som börjar imorgon. Nu ringer chefen runt och säger att antingen jag eller den person som precis jobbat 4 pass MÅSTE ta på sig detta arbetspass och vi får lösa det själva.

Försöker chefen få oss att ta på oss detta pass frivilligt så hen inte behöver betala övertidsersättning? Har vi rätt till övertidsersättning? Hur många timmar får man arbeta på en vecka under vårat kollektivavtal utan extra ersättning? Räknas sovande jour in i arbetstiden?

Jag har en jävla massa frågor som chefen inte kan svara på och mitt kollektivavtal är ett mysterium eftersom enligt k.avtal skall sovande jour vara mellan 00-06 medans vi har sovande jour på helt andra tider. Jag är inte medlem i facket och har noll koll på vilken ersättning jag har rätt till.

Kan jag redan nu kräva övertidsersättning eftersom jag ändå skall jobba 4 pass denna veckan(om jag tar på mig detta pass så jobbar jag 3st 20 timmars pass på raken)? Jag är inte medlem i facket och kan ärligt talat inte hitta mitt avtal någonstans. Det står inte heller något om det i mitt anställningsavtal.

Kan tillägga att chefen inte svarar i telefon och vill bara kommunicera över SMS. Jag skrev till chefen att hen får bestämma själv vem som jobbar och att varken jag eller den andra vill ta det passet. Men har inte fått något svar på flera timmar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in