Citat:
Ursprungligen postat av
0gras
Hej,
Har en fråga som jag har svårt att googla upp svaret på och hoppas någon här kan reda ut saken
Får chefen prioritera sin egen semester?
Vi har precis haft månadsmöte på arbetet som vi har den första dagen i varje månad. I Januari anställdes en tjej som från och med idag är chef på min arbetsplats(vi kallar henne Stina). Under tiden sedan hon började har Stina gått med vår tidigare chef som nu ska vara mammaledig och successivt fått ta över saker i den takt hon behärskat dem. I början av februari mejlade Stina samtliga anställda och informerade om att semesteransökningar skulle in, 28/2 var sista ansökningsdag. Ansökte i god tid innan 28/2 och före minst 2 andra kollegor.
På mötet imorse berättar då Stina att besked om semester kommer senast 31/3. Hon berättar även att många av oss sökt samma/överlappande perioder och att alla inte kommer få som dom vill. Jag frågar då hur den prioriteringen kommer ske, kommer hon gå på vilka som ansökt tidigast eller hur går det till? Svaret blir "Jag kommer lägga min och Olovs(Vice chef)semester först, sen får jag se"
Jag tyckte det lät lite konstigt. Stina har haft liknande tjänster förut så jag vill ju tro att hon har koll på vad hon får göra och inte men som sagt, jag tyckte det lät lite skumt. Tänker att om hon ändå ska lägga sin och Olovs innan övriga oavsett när ansökningarna dyker upp att det kunde varit bättre att göra det innan då så att vi vet vilka perioder som är sökbara så att säga..
Om det är så att verksamhetens natur påverkar saken så kommer lite kort info här:
Verksamhet: Butik
Antal anställda(Ink bc/vice bc): 6
Förväntat besöksantal juli/augusti: 1500-2000 på en total öppettid om ca 240h
Lagen ger AG, inom vissa givna ramar, rätt att förlägga semestrar som passar ftg bäst.
Sen är det en sak att AG i största möjliga mån vill att at ska få sin semester som at behagar. skapar dessutom lite "goodwill".