2021-02-21, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Kommer senare i år ha jobbat 200 timmar mertid, jag jobbar 75% då jag är partiellt föräldraledig men jobbar över varje dag trots detta.

Min fundering är vad som händer när jag jobbat allmän mertid(200 timmar) och hur extra mertid får tas ut? Får det ske dagligen eller är det bara vid ytterst hög arbetsbörda?
Någon som har liknande erfarenheter?

Vilka krav ligger på arbetsgivaren innan extra mertid får tas ut?
Jag är tämligen säker på att det framgår av ert kollektivavtal.
Kolla där.
2021-02-26, 15:21
Medlem
Aseeltares avatar
Beskrivning av problem:

Behöver lite hjälp av dem kunniga här inne!

Företaget jag jobbar hos har tänkt att börja med övertid inom snar framtid. Dem har aldrig haft övertid innan, men eftersom orderingången är hög så måste vi jobba i kapp, vilket jag inte har några som helst problem med. Vi får en övertidsersättning efter klockan 18.00 om vi väljer att jobba över.

Vi har två val här:

Ta ut timmarna i cash eller lägga dem i vår individuella flexbank.

Efter lite diskussion under mötet vi hade om övertid så fick vi svar att vi inte får ta ut våra flextimmar i pengar.

Dvs om jag jobbar över 40 timmar och lägger dem i min flexbank så får jag inte omvandla och ta ut dem i cash i framtiden.

Frågeställning:

Är det här rätt?

Det är ju ändå i slutändan mina pengar jag jobbat in och sparat? Varför får jag inte ta ut dem i cash?

Vi använder inte någon kompbank.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:

Företaget har inget kollektivavtal.
Senast redigerad av Aseeltare 2021-02-26 kl. 15:23. Anledning: La in fet
2021-03-01, 12:43
Medlem
Hej,

Har en fråga som jag har svårt att googla upp svaret på och hoppas någon här kan reda ut saken

Får chefen prioritera sin egen semester?

Vi har precis haft månadsmöte på arbetet som vi har den första dagen i varje månad. I Januari anställdes en tjej som från och med idag är chef på min arbetsplats(vi kallar henne Stina). Under tiden sedan hon började har Stina gått med vår tidigare chef som nu ska vara mammaledig och successivt fått ta över saker i den takt hon behärskat dem. I början av februari mejlade Stina samtliga anställda och informerade om att semesteransökningar skulle in, 28/2 var sista ansökningsdag. Ansökte i god tid innan 28/2 och före minst 2 andra kollegor.

På mötet imorse berättar då Stina att besked om semester kommer senast 31/3. Hon berättar även att många av oss sökt samma/överlappande perioder och att alla inte kommer få som dom vill. Jag frågar då hur den prioriteringen kommer ske, kommer hon gå på vilka som ansökt tidigast eller hur går det till? Svaret blir "Jag kommer lägga min och Olovs(Vice chef)semester först, sen får jag se"

Jag tyckte det lät lite konstigt. Stina har haft liknande tjänster förut så jag vill ju tro att hon har koll på vad hon får göra och inte men som sagt, jag tyckte det lät lite skumt. Tänker att om hon ändå ska lägga sin och Olovs innan övriga oavsett när ansökningarna dyker upp att det kunde varit bättre att göra det innan då så att vi vet vilka perioder som är sökbara så att säga..

Om det är så att verksamhetens natur påverkar saken så kommer lite kort info här:
Verksamhet: Butik
Antal anställda(Ink bc/vice bc): 6
Förväntat besöksantal juli/augusti: 1500-2000 på en total öppettid om ca 240h
2021-03-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0gras
Hej,

Har en fråga som jag har svårt att googla upp svaret på och hoppas någon här kan reda ut saken

Får chefen prioritera sin egen semester?

Vi har precis haft månadsmöte på arbetet som vi har den första dagen i varje månad. I Januari anställdes en tjej som från och med idag är chef på min arbetsplats(vi kallar henne Stina). Under tiden sedan hon började har Stina gått med vår tidigare chef som nu ska vara mammaledig och successivt fått ta över saker i den takt hon behärskat dem. I början av februari mejlade Stina samtliga anställda och informerade om att semesteransökningar skulle in, 28/2 var sista ansökningsdag. Ansökte i god tid innan 28/2 och före minst 2 andra kollegor.

På mötet imorse berättar då Stina att besked om semester kommer senast 31/3. Hon berättar även att många av oss sökt samma/överlappande perioder och att alla inte kommer få som dom vill. Jag frågar då hur den prioriteringen kommer ske, kommer hon gå på vilka som ansökt tidigast eller hur går det till? Svaret blir "Jag kommer lägga min och Olovs(Vice chef)semester först, sen får jag se"

Jag tyckte det lät lite konstigt. Stina har haft liknande tjänster förut så jag vill ju tro att hon har koll på vad hon får göra och inte men som sagt, jag tyckte det lät lite skumt. Tänker att om hon ändå ska lägga sin och Olovs innan övriga oavsett när ansökningarna dyker upp att det kunde varit bättre att göra det innan då så att vi vet vilka perioder som är sökbara så att säga..

Om det är så att verksamhetens natur påverkar saken så kommer lite kort info här:
Verksamhet: Butik
Antal anställda(Ink bc/vice bc): 6
Förväntat besöksantal juli/augusti: 1500-2000 på en total öppettid om ca 240h
Lagen ger AG, inom vissa givna ramar, rätt att förlägga semestrar som passar ftg bäst.
Sen är det en sak att AG i största möjliga mån vill att at ska få sin semester som at behagar. skapar dessutom lite "goodwill".
2021-04-01, 14:28
Medlem
Triremers avatar
En person säger upp sig innan det nya löneåret men jobbar kvar en bit in på det nya löneåret. Är personen då berättigad att få en ny lön under de kvarvarande månaderna? Finns det kollektivavtal brukar det ofta finnas en minimihöjning på t.ex. 0,6%.

Någon som har koll?

Samma sak med bonus. Om en person jobbar x månader av 12, kommer personen då kunna få x/12*bonusen i efterhand?
2021-04-01, 15:13
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
En person säger upp sig innan det nya löneåret men jobbar kvar en bit in på det nya löneåret. Är personen då berättigad att få en ny lön under de kvarvarande månaderna? Finns det kollektivavtal brukar det ofta finnas en minimihöjning på t.ex. 0,6%.

Någon som har koll?

Samma sak med bonus. Om en person jobbar x månader av 12, kommer personen då kunna få x/12*bonusen i efterhand?
Inget av det du frågar om är reglerat i lag och alla avtal ser olika ut. Normalt gäller iaf att arbetad tid efter avtalshöjning sker till den nya lönen.
Bonussystem regleras helt av arbetsgivaren och kan se ut (nästan) precis hur som helst.
2021-04-01, 20:17
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Inget av det du frågar om är reglerat i lag och alla avtal ser olika ut. Normalt gäller iaf att arbetad tid efter avtalshöjning sker till den nya lönen.
Bonussystem regleras helt av arbetsgivaren och kan se ut (nästan) precis hur som helst.

Brukar det inte finnas individgaranti om det finns kollektivavtal? Därmed kan man hänvisa till det och få några hundringar extra de månader som återstår.
2021-04-02, 00:22
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Brukar det inte finnas individgaranti om det finns kollektivavtal? Därmed kan man hänvisa till det och få några hundringar extra de månader som återstår.
Ja, det brukar det finnas. Vad hjälper det dig?
2021-04-02, 10:09
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ja, det brukar det finnas. Vad hjälper det dig?

Det hjälper ju om man själv sagt upp sig och vill ha mer pengar under uppsägningstiden. Det är inte mycket pengar men klart det är kul att få allt man har rätt till.
2021-04-27, 18:37
Medlem
Triremers avatar
Den 6:e juni är det nationaldagen på en söndag. Innebär detta att man får en betald semesterdag att ta ut en annan dag?
2021-04-28, 11:06
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Den 6:e juni är det nationaldagen på en söndag. Innebär detta att man får en betald semesterdag att ta ut en annan dag?
Det beror på kollektivavtal. Många kollektivavtal har löst det med att man får en extra arbetsfri dag, men andra avtal har använt det extra löneutrymme som skapades när vi gick från helgdagen annandag pingst, som inföll 7/7 till nationaldagen som infaller 5/7, på annat sätt än en extra ledig dag.
2021-05-19, 20:50
Medlem
Hej! Jag jobbar med att köra lätt lastbil. Jobbar varannan vecka dag, och varannan vecka kväll/natt.

När jag jobbar dag är det från kl 11.00-18.00. Samt kväll/natt 18.30-02.00.

Nu har min chef schemalagt mig på ett dubbelpass nästa vecka utan att fråga mig om det. Jobbar då alltså från kl 11.00 till kl 02.00. Jag jobbar det sena passat dagen innan, och är då hemma runt kl 03.00. Blir inte många timmars sömn. Antar att detta inte är lagligt? Kommer vara dödstrött när det närmar sig kvällen den dagen.

Har min chef rätt kräva att jag ska jobba ett sådant här pass? Har tänkt fråga honom hur han tänkt gällande detta, men oklart om jag kan vägra jobba eller inte? Man ska ju ha minst 11 timmars sammanhängande vila, inom det dygn att arbetsdagen startar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in