2021-05-27, 22:27
Medlem
Tänk att man kan jävlas med rättsväsendet och komma undan ett mord - kanske.
Citera
2021-05-27, 22:49
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Igår var (enl uppg) SD i Storfors. Du tänker dig att han har "span" på sig?
Om SD väljer att åka till Töcksfors och där gå västerut över gränsen till Norge, hur tänker du att "span" då skall agera?
Visserligen skall SD enl förordningen i Norge sätta sig i karantän, men vad skulle svensk polis kunna göra nåt åt SD om han kliver över gränsen? Han har ju inte reseförbud.

Nu finns det ju andra sätt en "span" att ha viss koll på det geografiska området som någon befinner sig på. Men som jag skrev förut så är det ju förarbetet inför ett eventuellt gripande som kan kräva span, och i detta fallet så skulle jag tro att det blir aktuellt först imorgon.

När någon ska anhållas/häktas så kan själva proceduren av inhämtning av personen se olika ut. Ibland löses det hela genom ett samtal. Ibland behöver det ske snabbt och då hämtar/griper man helt enkelt personen. För att kunna göra det sistnämnda på ett säkert sätt så förbereds detta så klart innan. De åker inte runt i sin polisbil och letar efter personen i fråga, och hoppas på det bästa.

Nu tror jag ju inte att SD kommer att bli dömd, men om han blir det, så tror jag att han är införstådd redan i hur polisen tänkt att det kommer att gå till. Jag tror inte att han kommer att hålla sig undan. Kanske han till och med kommer att cykla till häktet självmant, för att få en sista tur på sadeln i frihet!
Citera
2021-05-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Tänk att man kan jävlas med rättsväsendet och komma undan ett mord - kanske.
Om det är SD du har i tankarna, så är han i så fall i ett "gott" sällskap.
I Sverige finns det ca 600 ouppklarade mord.
Så sannolikheten för att du flera gånger i livet har mött en odömd mördare är ju faktiskt rätt stor.
Senast redigerad av Carinah78 2021-05-27 kl. 23:56.
Citera
2021-05-27, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hur gick det? Har inte läst något i tidningarna/media om domen. Om min matte är korrekt så föll domen den 19:e maj?

Fel av mig. Offentliggörs domen, skulle det stå. I morgon 28e Maj kl. 11.00 sker detta.
Citera
2021-05-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Intressant att kolla in facebooktrådarna gällande geocaching
Just nu är det många som frågar hur man kan göra när det fuskloggas..
det verkar vara delade meningar, men de flesta anser att om remsan inte är signerad, kan nätloggen raderas.

Från skribent på fb:
Fick följande logg på en av mina challenge cacher, med ett found datum i närtid:🙄

"" Idag kändes som en bra dag att logga denna challenge (eftersom det passar bra med en myst just idag, till en annan challenge (GC6MF8R), som jag kanske eller kanske inte kommer att besöka i en okänd framtid).... loggremsan signerade i höstas (2020-09-28....""

En annan fb-skribent:
Om personer loggat en gömma på nätet men inte i loggen i gömman, hur gör man då?

Så här säger Guidelines.
"Delete logs that appear to be false or inappropriate."
https://www.geocaching.com/play/guidelines

Den meningen länkar till https://www.geocaching.com/help/index.php?pg=kb.chapter&id=38&pgid=204 där det finns lite mer detailjer.

Notera att den första meningen säger att man får radera loggar som *verkar* vara felaktiga. I extrema fall behöver man alltså inte ens kontrollera loggremsan. Praktiska tillfällen kan ju vara när folk säger att de såg den men inte kunde nå den.

Hur känner ni i tråden, med tanke på att Lena mördats efter radering av fuskloggar?
Jag anser att geoburkleken är ett av de starkaste motiven till mordet.

Någon kommenterar "Lite som att vinna en hand i poker med "jag hade royal stught flush i december"..
Gällande att logga för långt efteråt..

Sen dras det in liknelser med simning..

Men skolan så kunde vi ta sim-märken för betydligt längre sträckor. Då man inte hann simma 5 km på en sim-session (det var ju praktiskt omöjligt), så räknades de samman.
Så i det fallet så tillät det styrande uppifrån uppdelningen. Rätt fjantigt faktiskt.
Jag minns inte om det var ju 5 km, men det var ganska långa sträckor.

Svar från annan "På det sättet skulle ju till och med jag kunna ta Simborgarmärket."

Svar Ja. Nu gällde det inte mig eftersom jag redan hade de flesta märken utom de högre magistrarna.

Men, man kan ju också fundera på vad det viktigaste med märkena egentligen var. Att vara motivator till barn, eller att vara skrytmärken.

I sammanhanget så tänker jag att de gjorde mer nytta som motivator, det var ändå barn. Jag tycker däremot precis tvärtom när vi pratar Geocaching och Challenges. Dubbelmoral? Kanske. Eller så är det för att det ena handlade om barn och simkunskaper och det här handlar generellt om vuxna och lek.

Sen trumvirvel kommer "någon" och lägger sig i

Simmärken blev lite off topic ja,men för den vetgirige så samlar man metrar til kilometermärkena i valfria etapper. Tycker fö det är synd att det inte finns längre än 1000 km då det uppnås inom ett halvår om man ligger i lite.

Simmärken blev lite off topic ja,men för den vetgirige så samlar man metrar til kilometermärkena i valfria etapper. Tycker fö det är synd att det inte finns längre än 1000 km då det uppnås inom ett halvår om man ligger i lite.

Fråga: till Stefan Davidsson Vet du om det var samma bestämmelser för 25 år sedan? Jag kollade lite på simmärken av någon anledning jag glömt för 1-2 år sedan. Såg ut att vara mycket ändrat generellt.

Steffe svarar: Jodå, redan när man som fjortis i slutet av 80-talet samlade till 1000 km så tilhandahölls ett litet häfte där man fylde i datum och sträckor för ändamålet.

Helt klart. Tror att geocachingtjafs är minst halva motivet. Helt jävla otroligt att denna lek är på blodigt allvar för vissa.
Citera
2021-05-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Nu finns det ju andra sätt en "span" att ha viss koll på det geografiska området som någon befinner sig på. Men som jag skrev förut så är det ju förarbetet inför ett eventuellt gripande som kan kräva span, och i detta fallet så skulle jag tro att det blir aktuellt först imorgon.

När någon ska anhållas/häktas så kan själva proceduren av inhämtning av personen se olika ut. Ibland löses det hela genom ett samtal. Ibland behöver det ske snabbt och då hämtar/griper man helt enkelt personen. För att kunna göra det sistnämnda på ett säkert sätt så förbereds detta så klart innan. De åker inte runt i sin polisbil och letar efter personen i fråga, och hoppas på det bästa.

Nu tror jag ju inte att SD kommer att bli dömd, men om han blir det, så tror jag att han är införstådd redan i hur polisen tänkt att det kommer att gå till. Jag tror inte att han kommer att hålla sig undan. Kanske han till och med kommer att cykla till häktet självmant, för att få en sista tur på sadeln i frihet!
Men du undviker ju att svara på mitt hypotetiska scenario där SD knallar över gränsen till Norge.
Väl över gränsen kan han stå i Norge och räcka ut tungan till svensk polis. Givetvis är jag medveten om att hans tid i Norge kommer att vara kortvarig, men det är en annan sak.

Btw: Polisstationen i Storfors har stängt ända fram till tisdag 1 juni kl 13, så om SD vill anmäla sig frivilligt får han vänta ett tag om han prompt vill kliva in på just den polisstationen.

Nånstans inser du väl att om domen som kommer inom mindre än 12h hade innehållet ett fällande domslut, SD då redan nu hade varit frihetsberövad?
Eller gör du kanske inte det?
Citera
2021-05-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Eller åtminstone närsynt...
Verkar ändå vara tradigt för JS att det genomgående temat är HD:s problem gentemot SD. Brist på tillit, kvardröjande oro för om han träffar LW, svartsjuka (?) etc etc.
Hon verkar på intet sätt ha lämnat den relationen utan den förefaller spela om inte huvudrollen så iaf en stor roll i hennes tankar. Och så ”ska” man väl inte känna om man är nykär?

Själv skulle jag inte orka lyssna på sånt tjafs. Hade sagt ifrån att jag inte ville höra mer om det och att den andra fick ta det med en annan person, inte med mig. Fattar inte att han orkade lyssna. Ett par enstaka gånger kanske. Men inte hela tiden.
Lena var likadan i det avseendet.
Citera
2021-05-28, 00:11
Medlem
Han verkade vara på shoppinghumör igår iaf. (Läs torsdag)
Citera
2021-05-28, 00:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Själv skulle jag inte orka lyssna på sånt tjafs. Hade sagt ifrån att jag inte ville höra mer om det och att den andra fick ta det med en annan person, inte med mig. Fattar inte att han orkade lyssna. Ett par enstaka gånger kanske. Men inte hela tiden.
Lena var likadan i det avseendet.
En effektiv avtändare att mala om sitt ex, håller med; hjärtefrågorna och turerna runt SD borde hon lämpligen ha tagit upp med sin terapeut. Eller en väninna.

Han var å andra sidan kär, tveksamt om det öht var besvarat. Hon kände sig förstås sedd, utvald och attraktiv i hans närhet, något som kunde ha förväxlats med förälskelse.

Nu håller vi tummarna för upprättelse i morgon. Om inte, så slutar aldrig universums lagar att gälla.
Senast redigerad av Reviews 2021-05-28 kl. 00:17.
Citera
2021-05-28, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Om det är SD du har i tankarna, så är han i så fall i ett "gott" sällskap.
I Sverige finns det ca 600 ouppklarade mord.
Så sannolikheten för att du flera gånger i livet har mött en odömd mördare är ju faktiskt rätt stor.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Kanske har han provianterat ordentligt och tältar nu någonstans i Värmlands djupa skogar
Citera
2021-05-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En effektiv avtändare att mala om sitt ex, håller med; hjärtefrågorna och turerna runt SD borde hon lämpligen ha tagit upp med sin terapeut. Eller en väninna.

Han var å andra sidan kär, tveksamt om det öht var besvarat. Hon kände sig förstås sedd, utvald och attraktiv i hans närhet, något som kunde ha förväxlats med förälskelse.

Nu håller vi tummarna för upprättelse i morgon. Om inte, så slutar aldrig universums lagar att gälla.

Kanske skilde han sig för att han var förälskad i HD. Mycket tråkigt i såfall. Hans fru blev förtvivlad när han hux flux ville skiljas.
Det finns många offer i denna smutsiga historia.
Citera
2021-05-28, 00:40
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privatspanare
Han verkade vara på shoppinghumör igår iaf. (Läs torsdag)
I Värmland eller Närke?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in