2021-05-11, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarioRemix0000
Tack för svar! Har redan tagit 12 hp denna termin och vet att jag lär klara en tenta om 5 hp vilket blir 17 hp totalt, så känner mig säkrare nu!
Men har du tagit CSN under den här terminen?, det jag menade när de kollar ett år bakåt i tiden är överblivet studieresultat alltså.

T ex om du läst, och klarat, 30 poäng när kravet var 22 så får du i princip 8 poäng tillgodo för nästa period.
Citera
2021-05-11, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Men har du tagit CSN under den här terminen?, det jag menade när de kollar ett år bakåt i tiden är överblivet studieresultat alltså.

T ex om du läst, och klarat, 30 poäng när kravet var 22 så får du i princip 8 poäng tillgodo för nästa period.
Ja, har tagit CSN för 15 veckor den här terminen. Men okej, tack igen, förstår än mer nu! Ska kolla in hur många poäng över gränsen jag fick sist (läste via Komvux då)
Citera
2021-05-12, 16:40
Medlem
Samizdats avatar
Tråden "Studiemedel ifall man driver aktiebolag utan lön?" infogad.
/Moderator
Citera
2021-05-12, 21:55
Medlem
Xemnass avatar
Hej

Har sökt högskola till hösten och kommer med sannolikhet in på ngn av de 12 utbildningar jag sökt. Jobbar just nu och jag läser på CSNs hemsida att fribeloppet är slopat tom juni 2021 men att den intjänade lönen i juni inte slopas. Hur stor är chansen att jag inte får CSN om jag jobbar juni ut? Vill bara ha det vanliga bidraget på 3-4k o inte något lån!
Citera
2021-05-15, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Så om jag gör heltid 4 kurser under 20 veckor, och blir klar och godkänd i 3 av kurserna. Den fjärde kursen får man ett F i, inte godkänd. Kan du då fortsätta studera 4 kurser nästa termin utan att få något avdrag på ditt studiemedel/lån?

Kan man alltså upprepa detta och få 1 utav 4 kurser inte godkänt (F) varje termin men ändå få 100% csn bidrag?

Ja, beror såklart hur många poäng respektive kurs är värd. Men om du vill kan du absolut "strunta" i 25 % v poängen per termin.
Citera
2021-05-15, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Hej

Har sökt högskola till hösten och kommer med sannolikhet in på ngn av de 12 utbildningar jag sökt. Jobbar just nu och jag läser på CSNs hemsida att fribeloppet är slopat tom juni 2021 men att den intjänade lönen i juni inte slopas. Hur stor är chansen att jag inte får CSN om jag jobbar juni ut? Vill bara ha det vanliga bidraget på 3-4k o inte något lån!

Det borde vara lugnt. Sålänge du inte tjänar några större summor ska det vara okej.
Citera
2021-05-15, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waiting4superman
Tack för svar. Men vill bara dubbelkolla så vi pratar om samma sak här. Med "inte lämnar in en inlämningsuppgift" så menar jag alltså att man t.ex. struntar i att lämna in en uppgift och inte får något betyg alls på den på Ladok, varken underkänd eller godkänd.
Kan man alltså exempelvis anmäla sig till en kurs, inte göra en enda obligatorisk inlämningsuppgift/tenta och ändå slippa återkrav sen?

Det viktiga är att du klarar 75 % av alla dina poäng. Hur mycket du väljer att engagera dig i de övriga 25 % poängen spelar inte roll. Om du bara är ute efter CSN kan du strunta i de 25 % och ändå få CSN för kommande terminer. För CSN spelar det ingen roll om du har försökt klara av en kurs eller inte, de tittar bara på hur stor andel av dina poäng som du klarar av.
Citera
2021-05-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Det viktiga är att du klarar 75 % av alla dina poäng. Hur mycket du väljer att engagera dig i de övriga 25 % poängen spelar inte roll. Om du bara är ute efter CSN kan du strunta i de 25 % och ändå få CSN för kommande terminer. För CSN spelar det ingen roll om du har försökt klara av en kurs eller inte, de tittar bara på hur stor andel av dina poäng som du klarar av.

Tror vi pratar förbi varandra lite här. Min fråga har inte att göra med att "få CSN för kommande terminer" utan den handlar om ÅTERKRAV/ÅTERBETALNINGSSKYLDIGHET till CSN(jag känner redan till 75% regeln).
Om jag t.ex. går en kurs som jag får CSN-bidrag för och blankt skiter i att lämna i uppgifter/tentor, kommer jag bli skyldig att betala tillbaka de pengar jag fått från CSN under denna period då?
(Om inte du menar att man blir skyldig att betala tillbaka pengar till CSN om man inte klarar 75% av poängen, vilket är väl felaktigt?)
Citera
2021-05-18, 14:45
Medlem
Om man jobbar 9-15 ett par dagar i veckan och missar seminarium på universitet blir man av med CSN då eller tittar de enbart på resultatet man ger på tentan?

Dvs att huvudsaken man blir godkänd i tentan kvittar det hur mycket man är borta?
Citera
2021-05-18, 15:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Om man jobbar 9-15 ett par dagar i veckan och missar seminarium på universitet blir man av med CSN då eller tittar de enbart på resultatet man ger på tentan?

Dvs att huvudsaken man blir godkänd i tentan kvittar det hur mycket man är borta?
Blir du godkänd och får poängen för kursen så är det lugnt med CSN. Till skillnad från skolor på lägre nivå tror jag inte universitet eller högskolor överhuvudtaget rapporterar närvaro till CSN, de rapporterar bara om du avbryter kursen.
Citera
2021-05-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen

De kollar bara på poängen, men får du ut poängen om du missar ett obligatoriskt moment?

Edit. Är osäker, då jag alltid klarat mina obligatoriska moment.
Citera
2021-05-18, 15:53
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
De kollar bara på poängen, men får du ut poängen om du missar ett obligatoriskt moment?

Edit. Är osäker, då jag alltid klarat mina obligatoriska moment.
Ah, bra poäng där!

För att klargöra så godtar de bara fullgjorda poäng, d.v.s. kurser som registreras med betyg o.s.v.

Om du klarat tentan men inte fullgjort obligatorier, och alltså inte fått ut poängen, så tror jag inte CSN accepterar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in