2021-05-25, 15:17
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Kanske omöjligt och är okunnig på allas positioner . Men skulle vilja se Jordan Isak och dejan från start tillsammans. Berg kan få vara avbrytare .
Skulle väl vara möjligt mot San Marino eller liknande i nått kval kanske. Åtminstone som det ser ut idag.
Citera
2021-05-25, 20:23
Medlem
Roibots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
En försåtlig fråga där Nej, du underskattar inte hur bra Danielson är. Det finns så klart en anledning till att han bara spelat i Allsvenskan och kinesiska ligan. Nu är allas fokus på Granqvist, men det är klart att man kan diskutera att en sån som Danielson tas ut före yngre namn som Nilsson och Starfelt. Men det är möjligt att Janne ser Danielson som tredje mittback efter VNL och Helander, och då finns det ju en uppenbar chans att han får spela och i så fall förtjänar han ju sin plats utifrån ren kvalitet, oavsett ålder.
Grejen är allt kan svänga så snabbt inom fotbollen så tänkte att han kanske gått och blivit en världsback på senare dar. För mig var det som att man vaknade en dag och helt plötsligt existerade Marcus från ingenstans. Intressant nog har han tydlgen gjort samtliga av sitt lags mål hittills i den kinesiska ligan...

Citat:
Defensiv mittfältare, ja. Ung och lovande, har gjort det bra i Danmark. Lite valpig fortfarande, men kvickare än Svensson som har rutinen som sitt starkaste vapen. Ingen av dem räcker dock till mot riktigt bra motstånd.
Kul med nya spelare, men Cajuste har tur att vårt centrala mittfält är så svagt i dagens landslag. Det var nog den lagdel med störst chans för en "truppjoker".

Citat:
Vilken j*a Rasmus? Martin Olsson är en säkerhetsrisk och har definitivt sina bästa år bakom sig. Det tycker jag inte att man kan säga om Bengtsson som varit klart godkänd i landslaget som backup för Augustinsson. För mig är det en obegriplig uttagning och jag köper inte JA:s motivering att Olsson är mer "allround". Ja, han kan spela på flera platser, men gör han det dåligt är det inget bra argument.
Menade Pierre. Blandade ihop deras namn. Foliehattsteori: Jag undrar om Martins uttagning har något med Martins svåger att göra. Nån som vet ifall Janne är ett stort basketfan?

Citat:
Det där om Wendt stämmer ju verkligen. Upphaussad till tusen efter framgångarna i Bundesliga, men var inte bra i landslaget. Han klagade på att han fick för få chanser, men han tog dem verkligen inte när han fick dem. Hans ego tycks ha varit för stort för att erkänna det, i stället surade han som en liten barnunge och valde att tacka nej till landslagsspel.
Det är synd, eftersom svenska spelare som är ordinarie i bra ligor inte växer på träd. Det hade skapat lite nyttig konkurrens mellan Wendt och Safari under Hamren-eran. Jämför med Lustig, som fått prenumerera på startplats till höger sedan...öh vem tusan var vår ordinarie högerback innan dess?
Citera
2021-05-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Grejen är allt kan svänga så snabbt inom fotbollen så tänkte att han kanske gått och blivit en världsback på senare dar. För mig var det som att man vaknade en dag och helt plötsligt existerade Marcus från ingenstans. Intressant nog har han tydlgen gjort samtliga av sitt lags mål hittills i den kinesiska ligan...

Kul med nya spelare, men Cajuste har tur att vårt centrala mittfält är så svagt i dagens landslag. Det var nog den lagdel med störst chans för en "truppjoker".

Menade Pierre. Blandade ihop deras namn. Foliehattsteori: Jag undrar om Martins uttagning har något med Martins svåger att göra. Nån som vet ifall Janne är ett stort basketfan?

Det är synd, eftersom svenska spelare som är ordinarie i bra ligor inte växer på träd. Det hade skapat lite nyttig konkurrens mellan Wendt och Safari under Hamren-eran. Jämför med Lustig, som fått prenumerera på startplats till höger sedan...öh vem tusan var vår ordinarie högerback innan dess?

Lustigs föregångare på högerbacken tror jag var Mikael Nilsson som slutade efter det usla VM-kvalet 2010, ända sen dess har Lustig varit given på den positionen och varit ensam renodlad högerback i både EM 2012 pch EM 2016.
Citera
2021-05-25, 22:44
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot

Bra fråga. Mikael Nilssons namn var det enda som poppade upp, men han blir ju 43 i år och sååå länge kan väl inte Lustig ha abonnerat på högerbacksplatsen? Men det har han - mer eller mindre. Jag saxar från Wikipedia:

Citat:
Från och med EM 2004 till och med att Nilsson själv slutade i landslaget höll han oftast en ordinarie plats och fick spela som högermittfältare, högerback och vänsterback. I EM 2008 spelade han alla tre matcher på vänsterbacksplatsen. /.../ Den 12 oktober 2009 meddelade Nilsson att hans sista match med Sverige skulle bli VM-kvalmatchen mot Albanien den 14 oktober 2009.

Vem spelade då på högerbacken i EM 2008? Jo, Fredrik Stoor. Det hade jag glömt bort helt. Lustig debuterade i A-landslaget redan i januari 2008, blev Erik Hamréns förstaval som högerback när denne tog över landslaget 2009 och har till dags dato gjort 89 landskamper, medan Nilsson gjorde 64 landskamper, de flesta som högerback.
Citera
2021-05-26, 11:27
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Bra fråga. Mikael Nilssons namn var det enda som poppade upp, men han blir ju 43 i år och sååå länge kan väl inte Lustig ha abonnerat på högerbacksplatsen? Men det har han - mer eller mindre. Jag saxar från Wikipedia:

Vem spelade då på högerbacken i EM 2008? Jo, Fredrik Stoor. Det hade jag glömt bort helt. Lustig debuterade i A-landslaget redan i januari 2008, blev Erik Hamréns förstaval som högerback när denne tog över landslaget 2009 och har till dags dato gjort 89 landskamper, medan Nilsson gjorde 64 landskamper, de flesta som högerback.

Stoor spelade eftersom Nicklas Alexandersson skadade sig i premiärmatchen mot Grekland.
Citera
2021-05-26, 15:32
Medlem
TrolleriKontos avatar
I senaste avsnittet av SR:s "Matchen" blir Martin Dahlin intervjuad om segern och nickmålen mot Ryssland, midsommarafton 1994.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1730353

Dahlin var verkligen en formidabel avslutare. En av de bästa landslaget haft.

Han var en veritabel killer i offensiv box: https://www.youtube.com/watch?v=-wumoKQDf8U

Citera
2021-05-26, 16:08
Medlem
Spännande, på dagens träning körde Isak och Dejan tillsammans på topp med Claesson till höger. Känns som att Janne föredrar Dejan som anfallare i landslaget snarare än som ytter, och han har presterat bättre som forward i landslaget än som ytter hittills. Nu har Berg naturligtvis goda möjligheter att starta men känns ändå som att Isak-Dejan är ett alternativ för Janne i alla fall på topp. Kanske mot Slovakien/Polen där Sveriges offensiva spel säkert kommer ha mer fokus än mot Spanien där defensiven kommer vara fokus. Även i Italien har Dejan gjort en del bra matcher som forward, i cupfinalen mot Atalanta gjorde han 1 mål och 1 assist från den positionen.

https://fotbolldirekt.se/2021/05/26/ekwall-and-luhr-dagens-traningsrapport
Citera
2021-05-26, 17:27
Medlem
Hirvis avatar
Jag tycker vi borde börja anordna någon slags Nordiskt mästerskap var 4:e år.
Synd att det inte går att forcera in prestige i saker bara sådär.
Men hade varit kul med ett litet minimästerskap på 1.5-2 veckor.
Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Färöarna. Kanske spelas på neutral mark, enkelmöten där 1an möter 4an i semifinal och 2 mot 3.
Citera
2021-05-26, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Färöarna. Kanske spelas på neutral mark, enkelmöten där 1an möter 4an i semifinal och 2 mot 3.

En kul idé faktiskt. Lite som en fotbollens motsvarighet till Finnkampen. Man skulle kunna spela en sådan turnering vartannat år när det inte är VM eller EM. Fast det krävs väl att FIFA ger sitt godkännande för att arrangera ett sådant mästerskap. Klubbarna är nog inte så villiga att släppa sina spelare till någon inofficiell turnering som de nordiska förbunden anordnar.
Citera
2021-05-26, 18:56
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Det fanns förr. Men slutade på 80-talet.
Citera
2021-05-27, 20:27
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:

Varför tycker du det? Mer än att det vore kul för dig att titta på.
Citera
2021-05-27, 20:39
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Varför tycker du det? Mer än att det vore kul för dig att titta på.
För att göra upp vem som är nordisk mästare helt enkelt. Eftersom vi knappast kommer vinna EM eller VM vore det ändå kul att "bevisligen" vara bäst i regionen.
Dessutom till skillnad från hockey lite mer jämlikt roligt motstånd.
Alla utom Färöarna kan ju i teorin vinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in