2021-05-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwich
Det är ju bra om vargen är rädd och skygg när du kommer och så ska det vara. Som jag skrivit blir de orädda när de inte jagas och drar sig till byar för enkelt födosök. Spännande att du skådat varg flera gånger!

Du slår också huvudet på spiken när du skriver att det är tomt på älg där du bor. Det är ju av den anledningen vi som jagar inte vill ha varg på våra marker. Klövviltet försvinner och hundarna lever farligt. Men detta är svårt för de som inte jagar att begripa - i vart fall för somliga. Jakt och fiske är ju en stor del av livsglädjen för många.

Just fallet i Kolmården är intressant. Det blev en mental härdsmälta för många eftersom i princip propaganda om att vargen är helt ofarlig och ett gulligt keldjur i förmedlades ihärdigt av just ansvariga på Kolmården. Förnekelse och mörkläggning av allvarliga händelser på Kolmården gjorde den enormt tragiska händelsen möjlig. Kolmården tjänade ju stora pengar på att låta folk träffa och "gulla" med dessa kraftfulla djur.
Det är där skon klämmer för jägare, vargen tar "deras" älg. Fast vargen har ju inte så mycket val utan får ta de byten de kan. Den gör det inte för nöjes utan för att överleva. Men fisken tar inte slut iaf, lägg energin på den biten ist då.
Citera
2021-05-09, 21:38
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhafvarn
Hoppas han blir dömd till fängelse samt får såna böter att han blir ruinerad. Störda jägare.

Om en varg hotade din fru och barn. Vad hade du gjort? Stått och tittat på som ett gapande fån?
Citera
2021-05-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Om en varg hotade din fru och barn. Vad hade du gjort? Stått och tittat på som ett gapande fån?

Om fru och barn hade tagit sig in i huset som i det här fallet så hade jag nog nöjt mig med att ringa 112 som man ska göra vid liknande händelser. Går man in och stänger dörren så är den hotfulla situationen över, vad ska vargen göra liksom? Pusta och frusta?
Citera
2021-05-12, 13:29
Medlem
Dr.fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är bekräftat i tråden att vargen var i närheten av ett litet barn och det räcker som legitimt motiv, anser jag. Om du prioriterar rovdjur framför barn då är det din ensak, men du lär ju aldrig få en majoritet med dig.

varför nämner du ens det "om du prioriterar rovdjur" vad i mitt inlägg fick dig att ens tänka det? vet inte om du trollar eller blev triggered över en fråga.
Citera
2021-05-12, 13:31
Medlem
Dr.fisks avatar
Citat:
Fanns det bara två alternativ menar du? Vet inte heller om du trollar eller bara är jävligt korkad.
Citera
2021-05-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Jag har bott i skogen och kommit djuren mycket nära. Grävlingar, huggormar, älgar, rävar, rådjur, harar,... Alla var väldigt snälla och söta, men älgen var dock min bästa vän. Den kom och besökte mig och visade stolt upp sin kalv. Kom så nära att jag nästan kunde klappa den. Alldeles underbart. Jag saknade vargen och björnen, men grävlingen är som en liten björn och riktigt kramgod. Endast människor är elaka.

Å en arg bjuder du in på te? Eller får du råstryk och är glad om du ens kommer till sjukhus?
Citera
2021-05-27, 11:58
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BT-kemi
Det var den mest fabricerade historien som jag har hört på länge. Jag har inget emot jägare men när det kommer till varg frågor så är dom ju helt verklighets frånvända. Och att det är en värmlänning gör ju inte saken bättre.

Håller med. Är det klarlagt att vargen ens var på gården till att börja med?
Varghatare i sitt sanna esse.
Citera
2021-05-27, 11:59
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:

Hotade vaddå? tror du på detta? Är du inavlad?
Citera
2021-05-27, 16:57
Medlem
Halvmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Håller med. Är det klarlagt att vargen ens var på gården till att börja med?
Varghatare i sitt sanna esse.
Vad vi vet är vargen skjuten på gården men avlivad då den blev överkörd längs vägen. Då mannen angav sig själv så är nog sanningshalten rätt hög. Skottplatsen är ju rätt enkel att kontrollera och detsamma spåren efter vargen på bilen. Hade vargen endast varit överkörd hade ingenting hänt och ifall vargen hade blivit skjuten i skogen hade den nog blivit kvar där. Finns ingen anledning att släpa hem en skjuten varg till gården och sen köra över den.
Citera
2021-05-27, 17:13
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvmas
Vad vi vet är vargen skjuten på gården men avlivad då den blev överkörd längs vägen. Då mannen angav sig själv så är nog sanningshalten rätt hög. Skottplatsen är ju rätt enkel att kontrollera och detsamma spåren efter vargen på bilen. Hade vargen endast varit överkörd hade ingenting hänt och ifall vargen hade blivit skjuten i skogen hade den nog blivit kvar där. Finns ingen anledning att släpa hem en skjuten varg till gården och sen köra över den.

Vad jag förstår så var enligt berättelsen att första skottet sköts på gården, han tar bilen efter för att se vart den tog vägen. Då kör han på den och avlivar med ett andra skott.

Det jag menar är att hade jag skjutit en varg hade jag dragit samma historia, "dvs först att vargen hotade och var inne på gården och jag skjutit i nödvärn, sedan av en olyckshändelse råkar jag köra på vargen när jag letar efter den och var tvungen att avliva den"

Nä, luktar påhittat. Så frågan gällde om vargen alls har varit på gården, har det säkrats några spår eller blod efter första skottet? På bil och andra skottet torde det väl inte vara några frågetecken.
Citera
2021-05-27, 17:21
Medlem
Halvmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Vad jag förstår så var enligt berättelsen att första skottet sköts på gården, han tar bilen efter för att se vart den tog vägen. Då kör han på den och avlivar med ett andra skott.

Det jag menar är att hade jag skjutit en varg hade jag dragit samma historia, "dvs först att vargen hotade och var inne på gården och jag skjutit i nödvärn, sedan av en olyckshändelse råkar jag köra på vargen när jag letar efter den och var tvungen att avliva den"

Nä, luktar påhittat. Så frågan gällde om vargen alls har varit på gården, har det säkrats några spår eller blod efter första skottet? På bil och andra skottet torde det väl inte vara några frågetecken.

Som sagt Pilla,
Hade han bara kört över den hade det varit en viltolycka och ingenting mer vilket kanske är det säkraste sättet att få bort en varg på utan att bli åtalad för det. Gällande skottplatsen kan du vara lugn för den är minutiöst kontrollerad så det som hände finns det säkert bevis på. Jag har dock svårt att se vilken straffri grund han kan hävda för det inträffade vilket vi diskuterat tidigare i tråden.
Citera
2021-05-27, 17:31
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvmas
Som sagt Pilla,
Hade han bara kört över den hade det varit en viltolycka och ingenting mer vilket kanske är det säkraste sättet att få bort en varg på utan att bli åtalad för det. Gällande skottplatsen kan du vara lugn för den är minutiöst kontrollerad så det som hände finns det säkert bevis på. Jag har dock svårt att se vilken straffri grund han kan hävda för det inträffade vilket vi diskuterat tidigare i tråden.

OK, ja det blir nog tufft för han. Men då finns det protokoll och dokumenterat av polis att vargen har befunnit sig på gården? Vet man vilken tid på dygnet detta inträffade? När ringde han polisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in