2021-05-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assar-Korv
Jag har sprungit på varg själv på gården, flera gånger, i Värmland, med och utan bössa men vargstackarn har varje gång dragit när den känt vittring av mig. Jag är mer rädd för alla fästingar, har bekant som fått hjärnhinneinflammation och dött av det. De krypen är både farligare och fler än vargen.
Rödluvan däremot, nä...
(Fast hunden får en hålla koll på och inte låta driva fritt. Men å andra sidan klarar ungskogen sig numera utan att toppas av älg.)

Det är ju bra om vargen är rädd och skygg när du kommer och så ska det vara. Som jag skrivit blir de orädda när de inte jagas och drar sig till byar för enkelt födosök. Spännande att du skådat varg flera gånger!

Du slår också huvudet på spiken när du skriver att det är tomt på älg där du bor. Det är ju av den anledningen vi som jagar inte vill ha varg på våra marker. Klövviltet försvinner och hundarna lever farligt. Men detta är svårt för de som inte jagar att begripa - i vart fall för somliga. Jakt och fiske är ju en stor del av livsglädjen för många.

Just fallet i Kolmården är intressant. Det blev en mental härdsmälta för många eftersom i princip propaganda om att vargen är helt ofarlig och ett gulligt keldjur i förmedlades ihärdigt av just ansvariga på Kolmården. Förnekelse och mörkläggning av allvarliga händelser på Kolmården gjorde den enormt tragiska händelsen möjlig. Kolmården tjänade ju stora pengar på att låta folk träffa och "gulla" med dessa kraftfulla djur.
Senast redigerad av Greenwich 2021-05-01 kl. 20:48.
Citera
2021-05-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Vargen är ju ett rovdjur, så varför skulle den inte kunna attackera en människa, den ser väl människor som potentiella byten lika väl som vilka djur som helst.

Nej, den har evolverat instinkt för att inte anfalla människor. Det beror på att vargar som gjorde det dödades. Vargen jagar och dödar enbart vissa djur, tillräckligt lätta byten med massa mat.
Citera
2021-05-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerNiggerson
Även en älg kan man nog bli ihjälsparkad av.

Jag har bott i skogen och kommit djuren mycket nära. Grävlingar, huggormar, älgar, rävar, rådjur, harar,... Alla var väldigt snälla och söta, men älgen var dock min bästa vän. Den kom och besökte mig och visade stolt upp sin kalv. Kom så nära att jag nästan kunde klappa den. Alldeles underbart. Jag saknade vargen och björnen, men grävlingen är som en liten björn och riktigt kramgod. Endast människor är elaka.
Citera
2021-05-02, 18:36
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Anmälde mannen själv det inträffade till polisen? Det skulle sannolikt vara till hans fördel.

Tänker också på att i princip alla som blir angripna av björn i skogen som av en händelse råkar ha ett skjutklart gevär till hands; björnarna ratar generellt bär och svampplockare!
Citera
2021-05-02, 23:31
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Vargen är ju ett rovdjur, så varför skulle den inte kunna attackera en människa, den ser väl människor som potentiella byten lika väl som vilka djur som helst. Men det betyder inte att vargen skall utrotas, människor på andra håll i världen lever ju med betydligt farligare djur, som till exempel lejon, tigrar och björnar. Vi måste acceptera att det finns djur i naturen och får väl lära oss hur man hanterar det.

Det är även hunden och faktum är att människor blir attackerade av hundar hela tiden, men det är ingen hetsjakt eller skräck för hundar för det. Björnar attackerar människor lite då och då, men inte heller där reagerar folk som man gör med Vargen. Ser någon en varg i bygden så är det plötsligt full panik och folk hämtar bössor, slänger in barn och kreatur bakom lås och bom samt vässar högafflarna. Patetiskt är vad det är.
Citera
2021-05-03, 13:54
Medlem
Inget barn blev måltid..
Citera
2021-05-04, 13:55
Medlem
ChiCoLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hood4life
Inget barn blev måltid..

Har det kommit fram vem det är ?
Citera
2021-05-05, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Det är även hunden och faktum är att människor blir attackerade av hundar hela tiden, men det är ingen hetsjakt eller skräck för hundar för det. Björnar attackerar människor lite då och då, men inte heller där reagerar folk som man gör med Vargen. Ser någon en varg i bygden så är det plötsligt full panik och folk hämtar bössor, slänger in barn och kreatur bakom lås och bom samt vässar högafflarna. Patetiskt är vad det är.

Kan rekommendera de som är intresserade i den här tråden att kolla www.vargfakta.se där finns en hel del bekräftad fakta om varg och vargattacker på människor och djur.
Citera
2021-05-05, 08:26
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Kan rekommendera de som är intresserade i den här tråden att kolla www.vargfakta.se där finns en hel del bekräftad fakta om varg och vargattacker på människor och djur.

Om man vill cementera sina fördomar om vargen så kan man ju använda den, absolut.
Citera
2021-05-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Om man vill cementera sina fördomar om vargen så kan man ju använda den, absolut.

Ja, nu är det ju fakta och statistik på den sidan sen väljer man ju själv om man vill ta till sig vad som står där eller ej! En del kanske får sina fördomar bekräftade och en del kanske blir sura då faktan inte stämde överens med va de trodde!
Själv är jag något kluven i frågan men tänker att det är nog ingen bra ide att låta vargen föröka sig okontrollerat.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, när man pratat med äldre människor så visar det sig oftast att där finns ett djupt varghat och jag tror inte det är ogrundat.
Folk i gemen idag vet ju just ingenting om varg då de inte växt upp med den så som våra släktingar gjort för ett par tre generationer sedan.
Citera
2021-05-05, 12:42
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Ja, nu är det ju fakta och statistik på den sidan sen väljer man ju själv om man vill ta till sig vad som står där eller ej! En del kanske får sina fördomar bekräftade och en del kanske blir sura då faktan inte stämde överens med va de trodde!
Själv är jag något kluven i frågan men tänker att det är nog ingen bra ide att låta vargen föröka sig okontrollerat.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, när man pratat med äldre människor så visar det sig oftast att där finns ett djupt varghat och jag tror inte det är ogrundat.
Folk i gemen idag vet ju just ingenting om varg då de inte växt upp med den så som våra släktingar gjort för ett par tre generationer sedan.

Nja, det är uppgifter från ett subjektivt håll med information som i bästa fall är tveksam. Fakta skulle jag inte kalla det.
Citera
2021-05-05, 12:45
Medlem
twoeggss avatar
Vilken sjuk jävel. Hoppas ett långt fängelsestraff väntar, men lär väl inte bli ett antal straffrabatter och vips så går mördaren/djurplågaren fri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in