2021-05-27, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Jag pratar inte om polisen. Oftast finns det tecken redan tidigt i skolan. Föräldrar har ett stort ansvar och skola/sociala likaså.

Sedan har ju LW anmält och flaggat för att detta är en farlig man
. Tyvärr har det nonchalerats. Där bör man göra en utredning vare sig det blir en fällande dom eller ej. Vi har ju även sett prov på deltagare här i tråden som försöker skydda och släta över hans beteende. Där finns det mycket arbete att göra. Man kan nog inte helt lita på att den korkade massan kommer självdö.

Du får se till att varna HD nu. Där har du en som eventuellt ännu kan räddas. Om du inte tror att hon till fullo är inblandad i allt detta förstås.
Din inledning:
Ja, visst har föräldrar ett stort ansvar vad gäller att forma barn till goda och inkännande samhällsmedborgare men det finns ju tyvärr föräldrar som inte mäktar med att ta hand om sig själva och har då naturligtvis ännu mindre förmåga att ta hand om sina barn. Extremfallet är ju det som Esmeralda råkade ut för. Såna föräldrar bör inga barn behöva råka ut för.

Det jag fetat:
En klok kvinna, tillika trebarnsmamma, gör det enda rätta om hon upptäcker/inser att mannen hon har en relation med är en farlig man. Hon väljer bort honom. För alltid!
Citera
2021-05-27, 13:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det är orealiskt att tro att Polisen skall kunna förebygga dessa mäns handlingar mot kvinnor.
Så det bästa är att inte ha med den här sortens män att göra öht! Hotar de att döda ens barn finns det sannerligen inte minsta skäl att umgås med dem, ever! Synd att inte Lena tog bättre hand om sig och sina barn.

Tyvärr har en del farliga män viss attraktionskraft.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/901622-livstidsdomda-svenska-mordare-som-hittat-karleken-bakom-las
Citat:
Du får se till att varna HD nu. Där har du en som eventuellt ännu kan räddas. Om du inte tror att hon till fullo är inblandad i allt detta förstås.
Ja, varför är det ingen som tycker att det är en bra idé att varna HD?
Om SD lyckas gå fri från det här mordet så tror han att han kan komma undan med till och med mord och då blir han ännu farligare.
Citera
2021-05-27, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ja, varför är det ingen som tycker att det är en bra idé att varna HD?
Om SD lyckas gå fri från det här mordet så tror han att han kan komma undan med till och med mord och då blir han ännu farligare.
Varför skulle HD behöva varnas extra?
Hon är ju både läs- och skrivkunnig. Det vet ju alla i tråden om.
Du med.
Citera
2021-05-27, 13:39
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Varför skulle HD behöva varnas extra?
Hon är ju både läs- och skrivkunnig. Det vet ju alla i tråden om.
Du med.

Till skillnad från alla andra kvinnor som behöver varnas för farliga män?
Citera
2021-05-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Till skillnad från alla andra kvinnor som behöver varnas för farliga män?
Jag syftar naturligtvis på att vi alla vet att HD varit här inne i tråden och både läst och skrivit. Men det förstod du inte?

Därför tror jag inte att HD behöver varnas extra. Hon kan i realtid ta del av de inlägg som kommer upp här. Men om kontot hoppsann känner för att göra ett hembesök hos HD och agera JV-likt, så står det ju henne/honom fritt att göra det.
Citera
2021-05-27, 13:52
Medlem
Citat:
Din inledning:
Ja, visst har föräldrar ett stort ansvar vad gäller att forma barn till goda och inkännande samhällsmedborgare men det finns ju tyvärr föräldrar som inte mäktar med att ta hand om sig själva och har då naturligtvis ännu mindre förmåga att ta hand om sina barn. Extremfallet är ju det som Esmeralda råkade ut för. Såna föräldrar bör inga barn behöva råka ut för.

Det jag fetat:
En klok kvinna, tillika trebarnsmamma, gör det enda rätta om hon upptäcker/inser att mannen hon har en relation med är en farlig man. Hon väljer bort honom. För alltid!

Du verkar vara lite trög. Det är fortsatt så att farligaste momentet är när kvinnan försöker göra sig fri från den farliga mannen. Kanske är det redan kört för HD och barnen om SD inte blir dömd. Och även om man agerar ”oklokt” så ger det ingen rätt att slå ihjäl någon. Samhället måste försöka skydda en så gott det går ändå. Som att ta varningar på större allvar i det här fallet.
Citera
2021-05-27, 13:57
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Jag syftar naturligtvis på att vi alla vet att HD varit här inne i tråden och både läst och skrivit. Men det förstod du inte?

Därför tror jag inte att HD behöver varnas extra. Hon kan i realtid ta del av de inlägg som kommer upp här. Men om kontot hoppsann känner för att göra ett hembesök hos HD och agera JV-likt, så står det ju henne/honom fritt att göra det.

Det vi vet att HD skrivit i tråden är ju ganska lång tid tillbaka, typ november -18, långt innan FUP kom.

Du kanske har info om att hon besökt tråden senare? Men inte tror du väl att hon är så korkad att hon litar på uppgifter på ett anonymt forum på rännstensnivå?!
Citera
2021-05-27, 14:10
Medlem
Är det någon som vet var SD befinner sig idag, dagen innan domen presenteras?
Citera
2021-05-27, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krussiluskan
Är det någon som vet var SD befinner sig idag, dagen innan domen presenteras?
Vore jag honom hade jag stått med ena foten i gränsen mellan Litauen och Vitryssland kl 10:59.
Citera
2021-05-27, 14:27
Medlem
Citat:
Du verkar vara lite trög. Det är fortsatt så att farligaste momentet är när kvinnan försöker göra sig fri från den farliga mannen. Kanske är det redan kört för HD och barnen om SD inte blir dömd. Och även om man agerar ”oklokt” så ger det ingen rätt att slå ihjäl någon. Samhället måste försöka skydda en så gott det går ändå. Som att ta varningar på större allvar i det här fallet.
Just det!
Viktigt att ta varningar på allvar. Därför synd att inte Lena tog de allvarliga varningar hon fick rörande den destruktiva relationen hon hade med SD på större allvar. Väldigt synd.

För hade Lena valt att lyssna och lyda när hon fick tydliga råd och rekommendationer från kloka människor hon sökte upp för att få råd, då hade hon varit i livet idag.
När dessa kloka människor gav henne imperativa råd om att omgående bryta med SD, då valde hon istället att ändå fortsätta träffa honom.
Att vara tjurfäktare medför risker.
Citera
2021-05-27, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja vem vet. Hoppas det är några riktigt stora killar med honom i skogen. Och en springare med lösmustasch o löshår...

Det är lätt att få ett mord att se ut som en olycka, för den som är smart. Sa SD i sitt "försvarstal".
Citera
2021-05-27, 14:32
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Din inledning:

Det jag fetat:

Det här är ju en av de anledningar till att jag ifrågasätter lite grann...

Problematiken!!
Den finns ju BÅDE hos förövare OCH brottsoffer ibland/oftast!
Dvs både hos L + Mgm.
Så hur kan man då förvänta sig att det går att varna på FB, bara så där.....
Visst, det kan hjälpa någon, möjligen.

Men jag får uppfattningen av att du förenklar!

Jag vet redan hur JAG skulle ha reagerat, eftersom jag har varit där.
Men jag vet också hur andra har reagerat....
Och att tro att det är SÅ enkelt för dem, är att förenkla....trivialisera problematiken.

Mycket har skett som har lett fram till deras beslut/val.
Och ofta är det djupt smärtsamt. Trauman.

Därav är jag försiktig även ifråga om HD och hennes val eftersom jag anar en svår problematik.
Och jag är rättvis. Eller försöker vara det.

Så det jag säger är: det är OREALISTISKT att FÖRVÄNTA sig att alla kan dra sig ur INNAN
det är försent! Du bortser från deras problematik!!

Ska det göra dem skyddslösa?
Eller minskar därmed skulden hos MGM och förläggs istället på BO?
Ska man kritisera BO mer än förövaren?

Och ska BO:s barn/efterlevande verkligen behöva stå ut med
att den typen av "svarta stämplar" sätts på deras mor?

Ah...
Jag kanske är fel ute.
Jag säger inte att jag har rätt.

Bara att det känns felaktigt, orealistiskt och jag får klåda invärtes när jag läser.
Jag får en allergisk reaktion av den förenklade bild du har och återger.
Speciellt eftersom jag i VISSA delar förstår och håller med.
Men sedan kommer det en groda ur munnen som gör mig obekväm....
Det är så svart o vitt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in