2021-05-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, vi får se vad som händer.

Men är det inte så att straffet inte alltid påbörjas omedlebart efter en dom, dvs att det inte är som i tex USA, att den misstänkte handbojas och förs ut från rättsalen direkt till finkan?
Det är obligatorisk häktning på den här ev fällande domen. Så han ska åka in direkt. I andra fall, lättare brottmål om jag får säga så, kan man få vänta i månader för att verkställa straffet. Då är man i frihet under tiden. Men SD kommer omedelbart föras till häktet för att invänta ledig plats på Kumla och där utvärderas i 6-7 veckor.
Citera
2021-05-27, 12:44
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det finns tecken i skyn som indikerar att HR inte kommar att landa i den uppfattningen imorgon.
Är man inte dömd som mördare skall man inte heller utpekas som mördare.

Men jag har sedan länge förstått att du inte är så där särskilt nogräknad, utan du anser det vara din rätt att utpeka i princip vem du vill som brottslig?
Bara din "utredning" ger dig tillräckligt stöd för din uppfattning om en person, så anser du dig ha rätten att peka ut en person som t ex här på Flashback.
Sätter du upp anonyma lappar på ICA också?

Nu är inte Steffeponken vem som helst, Steffeponken har mördat L oavsett vad för dom HR kommer fram till. Jag är långt ifrån färdig med Steffeponken. Gud förlåter, Inte jag.
Citera
2021-05-27, 12:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Han är säkert inte vaccinerad heller.

Haha, nä.

Men det är nog inget hinder för SD att fixa. Han fixar väl det mesta, av vad vi har hört? Kontakter har han också lite här och där.

I Örebro är dock den vaccinationsansvarige god vän med Lena, så han kanske verkligen ser till att SD inte lyckas få ett vaccinationsintyg. Att SD får sin spruta när det är hans tur så att säga.

Jag tror att SD är säker på att han frias, och att han inte kommer att försöka fly.
Han saknar kontakter, medel och allt annat som krävs för ett liv utanför Sverige dessutom.
Citera
2021-05-27, 12:47
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De första 9 är gratis. Den tionde kostar 50 kr och de därefter kostar 2 kr st.

Pdf-filer kostar också om man börjar beställa aktbilagor digitalt, som vi gör för det mesta 8 el 9 aktbilagor är gratis, därefter kostar det. Minns inte hur mycket dock.
Ja, du har rätt och jag hade fel.
Det jag trodde gällde var tydligen bara för kommunala handlingar.
Citera
2021-05-27, 12:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är obligatorisk häktning på den här ev fällande domen. Så han ska åka in direkt. I andra fall, lättare brottmål om jag får säga så, kan man få vänta i månader för att verkställa straffet. Då är man i frihet under tiden. Men SD kommer omedelbart föras till häktet för att invänta ledig plats på Kumla och där utvärderas i 6-7 veckor.

Tack för info.

Ja, nervöst är det.
Kan inte föreställa mig hur det känns för de anhöriga idag.

Jag tänker på min lista och stärker mig (inför vilket utslag det än blir).
Skickar tankar till himlen och till de nära.
Citera
2021-05-27, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Så vi får inte längre se vad SD lajkar hos TM. Kanske han utestängt SD också för att slippa "belastningen"?

Och kanske även från de där diskreta kramringarna han numera anordnar?
Då inte med anledning av mordmisstanken utan antagligen rent tvivel på att SD verkligen är singel...
Citera
2021-05-27, 12:57
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

I inlägget ovan listas en hel del förslag på mordvapen.
Just cykelpump kommer jag inte ihåg om det diskuterats.
Men det kan ju ha skett ändå.

Läser, fortfarande, AB 149 förhör med HD. Nu pratas det en del om klätterutrustning, sid 438.
Jag tänker ännu lite på hjälm av något slag, apropå mordvapen.
Eller en rejäl karbinhake i ett rep. Den där orange-färgade fibern skulle kunna passa in i sammanhanget. Räfflor är det man låser/stänger haken med. Haken smal, tunn och hård. Blodstänk i nästan som runt om av att GM svingar repet med haken. Det är kanske därför det "behövs" så många slag/träffar...
Verkar förstås väl fantasifullt som planerat mordvapen - även om det kanske kan funka i stundens hetta.

Pja, inte vet jag, men ändå troligare än älgen.
Citera
2021-05-27, 13:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, nä.

Men det är nog inget hinder för SD att fixa. Han fixar väl det mesta, av vad vi har hört? Kontakter har han också lite här och där.

I Örebro är dock den vaccinationsansvarige god vän med Lena, så han kanske verkligen ser till att SD inte lyckas få ett vaccinationsintyg. Att SD får sin spruta när det är hans tur så att säga.

Jag tror att SD är säker på att han frias, och att han inte kommer att försöka fly.
Han saknar kontakter, medel och allt annat som krävs för ett liv utanför Sverige dessutom.

Ja, flertalet geocachare drar nog en gräns vid att hysa ovaccinerade dömda kvinnomördare på loftet. Inte har han møllans intagande charm heller. Så en plats vid hovet i Nordkorea kan nog räknas bort. Och huset kan visa sig svårt att få sålt i brådrasket trots ställvis noggrann städning. Så pengar att bekosta nåt litet iv•rianskt vapensystem med finns nog inte till hands. Enda faran jag kan se är om han använt tiden i frihet till att spela motparten i TomHagens kidnappningsdrama och har en massa monero undanstoppade på nån söderhavsö. Som det går att cykla till...
Citera
2021-05-27, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Nu tror jag att vi har med en riktig psykopat att göra. Så jag är inte så säker på att det kanske hade hjälpt här. SD var ju tidigt inne på känslan av att döda en annan människa. Men visst kan man hoppas att det finns hjälp och lärdom att hämta från alla dessa fall där ute. För tillfället ligger ju ett stort fokus just där medialt så vi får se vad det mynnar ut i. Framför allt vore det ju bra om man från samhället sett kunde ta lärdom och hitta alla SD där ute och plocka upp dem tidigt.
Det är orealiskt att tro att Polisen skall kunna förebygga dessa mäns handlingar mot kvinnor.
Så det bästa är att inte ha med den här sortens män att göra öht! Hotar de att döda ens barn finns det sannerligen inte minsta skäl att umgås med dem, ever! Synd att inte Lena tog bättre hand om sig och sina barn.

Tyvärr har en del farliga män viss attraktionskraft.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/901622-livstidsdomda-svenska-mordare-som-hittat-karleken-bakom-las
Citera
2021-05-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det är orealiskt att tro att Polisen skall kunna förebygga dessa mäns handlingar mot kvinnor.
Så det bästa är att inte ha med den här sortens män att göra öht! Hotar de att döda ens barn finns det sannerligen inte minsta skäl att umgås med dem, ever! Synd att inte Lena tog bättre hand om sig och sina barn.

Tyvärr har en del farliga män viss attraktionskraft.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/901622-livstidsdomda-svenska-mordare-som-hittat-karleken-bakom-las

Jag pratar inte om polisen. Oftast finns det tecken redan tidigt i skolan. Föräldrar har ett stort ansvar och skola/sociala likaså.

Sedan har ju LW anmält och flaggat för att detta är en farlig man. Tyvärr har det nonchalerats. Där bör man göra en utredning vare sig det blir en fällande dom eller ej. Vi har ju även sett prov på deltagare här i tråden som försöker skydda och släta över hans beteende. Där finns det mycket arbete att göra. Man kan nog inte helt lita på att den korkade massan kommer självdö.

Du får se till att varna HD nu. Där har du en som eventuellt ännu kan räddas. Om du inte tror att hon till fullo är inblandad i allt detta förstås.
Citera
2021-05-27, 13:27
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Kan inte höra ordet utan att "se" HD framför mig

Absolut, det är dri prissättning.
Sen verkar det vara väldigt olika med vad som kan lämnas digitalt samt vad som absolut måste ges ut i pappersform.
Min känsla är att det är lite som ett lotteri, vad somges ut "gratis" och till vem..
Har provat att efterfråga samma fup eller handlingar, från olika mejladresser och blivit bemött olika.
Jag tror det beror på om de vill lämna ut eller inte.
Idag finns allt digitalt så om de väljer papperskopior så är det för att försvåra för allmänheten att ta del av handlingarna.
I det här fallet handlade det om mycket som var väldigt privat och jag tror att de inte vill att det skulle bli offentligt.
Till exempel om föräldrar som diskuterar och googlar på hur man dödar sina barn.
Vem vill egentligen att barn ska kunna få veta sådan information?

I fallet med kapten klänning kostade FUP:et 4 500 kr, bara papperskopior.
Där ville de nog inte att det skulle komma ut hur sjuk en polischef kunde vara.
Citera
2021-05-27, 13:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det kommer nog kännas rätt annorlunda jämfört med att springa fritt i de värmländska skogarna. Men man kan fika ändå, och blunda och tänka på Värmland.

Är det alldeles säkert att han inte avviker där uppe förresten? Det fina med GC-are är väl förstås att de går att pejla. Men man kan ju stänga av utrustningen.

Jag hoppas verkligen att det inte sker nåt allvarligt nu inför slutakten. Det finns ju mer än flykt, om man säger så.
Senast redigerad av Lonnrot 2021-05-27 kl. 13:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in