2021-05-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tror att det står i reglerna att offentliga handlingar ska lämnas ut mot självkostnadspris.
Det har blivit någon slags kutym att papperskopior kostar 2 kr per sida och de första sidorna (5?) är gratis men jag tror inte att det priset står uttryckligen i reglerna/lagen.
Domstolar kan ha olika åsikter om vad som är självkostnadspris.

Tillmötesgående domstolar brukade lämna ut förundersökningen på CD för 120 kr, fast nu tror jag att de har gått över till USB-minne.

Kan inte höra ordet utan att "se" HD framför mig

Absolut, det är dri prissättning.
Sen verkar det vara väldigt olika med vad som kan lämnas digitalt samt vad som absolut måste ges ut i pappersform.
Min känsla är att det är lite som ett lotteri, vad somges ut "gratis" och till vem..
Har provat att efterfråga samma fup eller handlingar, från olika mejladresser och blivit bemött olika.
Citera
2021-05-27, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Åklagarna viker en hel halvtimma tillsammans för den digitala presskonferensen. Därefter en halvtimma till på vardera åklagare för enskilda telefonintervjuer. Min önskespekulation säger att de skulle lagt högst en kvart tillsammans och inga enskilda intervjuer ifall domen skulle vara friande.
Vet du varför endast media får ta del av presskonferensen?
Den kommer inte sändas "live".
Jag har frågat
Citera
2021-05-27, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det ligger givetvis mycket i det du säger. Jag ska försöka se det på det sättet i stället.
Jag håller med, delvis.
Fast, det är rätt många gånger som tips inkommit, som har "glömts bort".
Med tanke på hur hela fallet bedrivits, vore det intressant att se på vad som finns upptaget.
Kan inte släppa detta.
Citera
2021-05-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan tänka att SD fått order stt hålla sig i närheten när dom ska meddelas. Dvs vara i kontakt med advokaten. SD har inte heller reseförbud. Det är obligatorisk häktning i detta fall om han fälls och det finns ingenstans att gömma sig som enbart svensk medborgare.

Men jag tror han blir frikänd tyvärr. Han kommer undan sitt straff. Han kommer undan med ett mord, och han skäms inte ens.

Jag hoppas på karma i slutändan.
Och vem skulle enligt dig ha haft mandat att kunna utfärda en sådan "order"?
Vi lever i Sverige. Här slipper vi leva med belarusiska polisiära stormtrupper märkta med 'OMOH' på ryggen.

Så även om du kommer att gnissla tänder över ett sannolikt friande av SD, så hoppas jag att du har förmåga att uppskatta den rättssäkerhet du åtnjuter här. I Sverige görs fel, ibland förfärliga fel vad gäller utredningar och oskyldiga döms, men det får ses som undantag.

Om inte mördare kan bevisas vara mördare, så skall de frias.
Det hoppas jag att du inte har några problem med.
Eller hur är det med den saken, Pablo?
Citera
2021-05-27, 11:27
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det fetade, längst ned:
Du vill gärna förstå hur jag menar? Och varför jag menar det jag menar?

Blir lite förvånad att du väljer att inte sikta in dig på de exempel på äventyrligt/riskabelt beteende jag har lämnat. Äventyrligheter som är såpass riskabla att man som förälder bör vänta med att ge sig i kast med dem tills barnen står på egna ben. Jag nämnde bl a fridykning med sikte på djup. Tror inte att Anneli Pompe kommer att fortsätta dyka till +100 m när hon fått barn.

Det finns andra farliga "äventyrligheter" en random trebarnsmamma kan ägna sig åt. En sådan är att fortsätta att träffa en man som hotat både mamman och ett av hennes barn till livet. En klok och omtänksam trebarnsmamma hade omgående sagt upp all kontakt med en sån karl!
Men nu hör jag redan: "Men Lena var så hjärntvättad av SD, att hon inte hade kraft att bryta kontakten."

Fast Lena hade kraft nog till att söka stöd i samtal med förnuftiga människor omkring henne. Fast när dessa rakt och utan omsvep rådde Lena till att omedelbart bryta all kontakt med SD -tja, då ville inte Lena lyssna längre.
Då gick Lena istället hem och bakade kladdkaka.
Som hon bjöd SD på..

Det är inte kladdkaka Roks rekommenderar som första åtgärd, varken för trebarnsmammor eller för singlar

https://www.roks.se/om-roks/roks-kunskap-hjalp-opinion

Hej Carinah78!

Tack för ditt svar.

Det du svarade har jag redan koll på, det är också så jag har tolkat dina tidigare inlägg.

Men det jag undrar med ditt resonemang är I FÖRHÅLLANDE till det JAG skrev.

Jag skulle väldigt gärna vilja att du går tillbaka till min hela text som jag skrev
och försöker klargöra hur du tänker i förhållande till mina argument/tankar.

Tex att även BO, liksom vi alla, har någon form av problematik (mer eller mindre).
Som i sin tur påverkar oss och våra val.
Osv. Osv.

P.S som jag skrev så förstår jag redan hur du resonerar angående faroanalys.
Jag vågar tro att de flesta följer den, så gott de kan.

Vi talar inte om vad de flesta gör, utan vi talar om dem som INTE gör.
Hur man ska bemöta det och vart går skulddragandet och varför.
I förhållande till deras egen problematik + gärningsmannen. Osv.
Det blir lätt att man avdramatiserar gm skuld om man börjar hitta ursäkter, tänker jag.
Citera
2021-05-27, 11:28
Medlem
Citat:
Och vem skulle enligt dig ha haft mandat att kunna utfärda en sådan "order"?
Vi lever i Sverige. Här slipper vi leva med belarusiska polisiära stormtrupper märkta med 'OMOH' på ryggen.

Så även om du kommer att gnissla tänder över ett sannolikt friande av SD, så hoppas jag att du har förmåga att uppskatta den rättssäkerhet du åtnjuter här. I Sverige görs fel, ibland förfärliga fel vad gäller utredningar och oskyldiga döms, men det får ses som undantag.

Om inte mördare kan bevisas vara mördare, så skall de frias.
Det hoppas jag att du inte har några problem med.
Eller hur är det med den saken, Pablo?
Dina sista två meningar kan besvaras enligt följande: En mördare som frias är fortfarande en mördare. Med det vill jag säga, eftersom du inte begriper någon annans ståndpunkt än din egen, att Stefan Davidsson inte kan göra sin mordhandlig ogjord. Fri eller ej så är han fortfarande en mördare. En ganska nöjd mördare, om han går fri.
Citera
2021-05-27, 11:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har inga problem att se hur nån av dem fastnar för en störd person.
Jag kan även ha förståelse för HD som utsatt för otrohet och tycka att det är lika tragiskt oavsett vem som drabbas av en sån partner.

Bortom diagnos så rekommenderar som sagt boken av S L Brown.
//
Däremot ser jag inte likheter mellan de båda bara för att de har en gemensam nämnare i SD, de går inte att dra över samma kam.
Detta utifrån flera perspektiv bla olika personligheter, HDs psykiatriska historik och att de har olika position i förhållande till SD.

... Och vad jag som sagt ogillar är att jag har misstanke om involverad och det räcker för att jag ska strypa mina sympatier.

Tack för intressanta lästips!
Kortar ner ditt inlägg pga av för många tecken.

Att Lena och HD är lika, sa jag inte. Tvärtom. Jag skrev att:

"Det finns i mina ögon stora skillnader mella kvinnorna, men otäcka likheter dem emellan när det kommer till hur bundna de är och hur de hanterar relationen till SD."

Det som skiljer dom åt är mer än det som är likt. Men det som är lika är desto mer betydlesefullt. Det jag pratar om är att de inte klarar av att ta sig från SD, att de båda mörkar att de har relationer med andra ungefär vid samma period och att de då båda börjar må bättre.

Du har rätt att kvinorna verkar ha olika inställning tlll SD. Lena har insikt, vilket HD verkar sakna. Lena vill föröka klippa banden, HD verkar inte ha en sådan tydlig vilja. HD uttrycker inte så att vi kan se det, att hon har negativa bilder av SD, medan Lena tydligt uttrycker det till andra.

Inget nytt för oss i tråden.

Nedan axplock, inte jätte noga utplockat.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----
A150/506
Förhör KN. om hur SD verkar reagerar konstigt när KN tar upp frågan om att Lena har haft relation med andra män, förnekar och hävdar att JH blivit lurad av Lena, medan vi vet av Lena själv att hon ju haft relationer med dessa plus att hon var förälskad i JH.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------

HD

HD till S*llen. 1 febr -18
Från Kompletteringen, om hur kluven HD känner sig mellan JS och SD, hon vet inte vad hon vill:

2 febr- 18:
HD till S*illen, HD uttrycker rädsla för att otroheten ska uppdagas och att hon ska förlora SD, men också att han ska kräva att hon avslutar med JS:

5 febr- 18 HD till S*illen, där hon berättar om hur SD "uppmuntrar" HD att åka på event med JS, vilket HD känner skepsis mot. Vi vet ju att SD också uppmuntrat HD att dela hotellrum med JS:

14 febr-18 HD till S*illen. där HD visar att hon misstänker att det finns fortsatt otrohet, men att SD hittar på att om HD skulle fråga, då skulle Lena "ljuga" för att förstöra och säga att de ännu sågs :

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------
Lena
A 150/185

Messengerchatt mellan Lena och J*enny, om hur SD inte vill "erkänna" att han tror att HD har en sexuell relation med JS. Intressant här också att SD visar ur viktigt fasadbygget är även för honom.För mig ett par indicium för motiv:

150/632
Screenshots från Lena till CvB. Här visar Lena på insikt, vilket framgår i otaliga andra meddelanden till hennes vänner. Hon visar också på att hon borde, men kan inte lämna när hon konstaterar att det otäckaste är att hon stannar:

Från stämningsansökan, kontakten med terapeuten, som bekräftar att Lena vill avsluta:

Citera
2021-05-27, 11:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jo, det var pga corona samt att det var väldigt mycket som hände och avhandlades.
Dubbelmordet i Linköping, Lilla Hjärtat Esmeralda, samt mycket annat bös..

Tack!

Nu närmar sig domen.

Ett dygn kvar (minus 30 minuter)!

Det känns overkligt.
Citera
2021-05-27, 11:36
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag håller med, delvis.
Fast, det är rätt många gånger som tips inkommit, som har "glömts bort".
Med tanke på hur hela fallet bedrivits, vore det intressant att se på vad som finns upptaget.
Kan inte släppa detta.

Eftersom jag är vindflöjel, flexibel eller ambivalent så håller jag så klart även med dej!

Och just det här med bortglömda/negligerade tips och uppgifter var precis det som det handlade om i det andra fallet jag talade om. Där fanns det dessutom hårstrån som inte matchade BO eller GM, dvs han som blev dömd.

Men, det verkar som om slasken är utom räckhåll så då är det kanske bäst att försöka acceptera det.
Citera
2021-05-27, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Dina sista två meningar kan besvaras enligt följande: En mördare som frias är fortfarande en mördare. Med det vill jag säga, eftersom du inte begriper någon annans ståndpunkt än din egen, att Stefan Davidsson inte kan göra sin mordhandlig ogjord. Fri eller ej så är han fortfarande en mördare. En ganska nöjd mördare, om han går fri.
Fast du undviker att svara på det jag skrev, så jag tar det en gång till:
"Om inte mördare kan bevisas vara mördare, så skall de frias.
Det hoppas jag att du inte har några problem med."

Har du problem med de tingens ordning, Pablo?
Citera
2021-05-27, 11:43
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Vad vi kan känna oss lyckliga som har dig här i tråden som är bättre insatt än åklagaren i det här fallet, selektivt svarande, ständigt nedvärderande underton och ofta anmälande vid obekvämheter.

Låter som du skulle passa bra i Belarus.

Klockrent!🤣 Jävla Karenfasoner, gissar att det pirrar ordentligt i pelikanhakan när hon ser en öppning i tråden och skyndar sig in med sina pekpinnar!

Angående SD:s dom, klart som fan att SD måste ta emot domen (oavsett utfall) i något slags formellt sammanhang, öga mot öga med domare.
Citera
2021-05-27, 11:45
Medlem
Citat:
Fast du undviker att svara på det jag skrev, så jag tar det en gång till:
"Om inte mördare kan bevisas vara mördare, så skall de frias.
Det hoppas jag att du inte har några problem med."

Har du problem med de tingens ordning, Pablo?
Om åklagaren inte, enl rätten som tolkar lagen, lyckas bevisa att SD är mördaren så ska han frikännas. Nej, det har jag inga problem med. Det gör dock inte SD till en oskyldig man. Lena är fortfarande mördad och Stefan D är fortfarande mördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in