2021-05-27, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du är medveten om att domen redan är skriven?
Eller det kanske du inte är?

Varför skulle SD stå under bevakning? Och bli avlyssnad?
Vi lever väl ändå inte i en polisstat, detta är inte Belarus.
Var i inlägget står det att skribenten inte förstår att domen är skriven nu?

Advokaten får meddelande om domen och han meddelar SD. Det sker en liten stund innan media får domen.
Citera
2021-05-27, 10:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Du är medveten om att domen redan är skriven?

Varför skulle SD stå under bevakning? Och bli avlyssnad?
Vi lever väl ändå inte i en polisstat, detta är inte Belarus.
Om han döms och ska plockas in av polisen samtidigt som domen blir offentlig så är det bra att veta var han finns precis då.
Polisen måste hindra honom från att göra något drastiskt eller fly från landet.
Citera
2021-05-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tror att det står i reglerna att offentliga handlingar ska lämnas ut mot självkostnadspris.
Det har blivit någon slags kutym att papperskopior kostar 2 kr per sida och de första sidorna (5?) är gratis men jag tror inte att det priset står uttryckligen i reglerna/lagen.
Domstolar kan ha olika åsikter om vad som är självkostnadspris.

Tillmötesgående domstolar brukade lämna ut förundersökningen på CD för 120 kr, fast nu tror jag att de har gått över till USB-minne.
De första 9 är gratis. Den tionde kostar 50 kr och de därefter kostar 2 kr st.

Pdf-filer kostar också om man börjar beställa aktbilagor digitalt, som vi gör för det mesta 8 el 9 aktbilagor är gratis, därefter kostar det. Minns inte hur mycket dock.
Citera
2021-05-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Du är väl medveten om att HR inte skriver klart sina domar under den tid som huvudförhandlingen pågar, att det alltså inte finns en klar dom i samma stund som förhandlingen förklaras avslutad?

Du har aldrig funderat över varför det ofta förekommer ett tidsmässigt glapp mellan det att förhandling är över och dom meddelas?

Läs igen: jag hävdade inte att han står under bevakning. Jag ställde frågan.

En anledning skulle ju kunna vara den att saken gäller ett mordfall i vilket det inte finns någon lagakraftvunnen dom och att utredning därför fortfarande bedrivs.
Förslagsvis.
Nej, det har jag faktiskt inte ens behövt fundera på, men tack för frågan!

Vet inte om du känner till ärendet med dubbelmordet i Vallentuna?
Där var det en nämndeman som redan på måndagen kunde meddela (läs: glappa) att en av de tilltalade skulle komma att försättas på fri fot. Det dröjde till fredagen innan domen blev publik.

SD är på fri fot.
Av det kanske du kan dra nån slutsats?

Att du ens ställde frågan om SD står under bevakning och du även undrade om han avlyssnas visar, åtminstone för mig, att du inte vet skillnad på en rättsstat (som Sverige -där man inte döms om bevisning inte räcker) och en diktatur (som Belarus -ett land som jag gissar du den senaste veckan lärt dig lite mer om).
Citera
2021-05-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Var i inlägget står det att skribenten inte förstår att domen är skriven nu?

Advokaten får meddelande om domen och han meddelar SD. Det sker en liten stund innan media får domen.

Kan man fråga sig. Står nog endast skrivet i sinnet på hen som vill spela smart.

Nog inser jag att domen, i detta fall, i allt väsentligt är helt klar för att expedieras. Men jag frågade ju alltså vad som generellt gäller under mellanperioden huvudförhandling-dom:

”Men hur funkar det med frågan om frihetsberövande i såna här fall(då mgm är på fri fot under HR-förhandling)?
Kan HR besluta om att personen skall gripas innan de meddelar dom? (alltså om de vet att de kommer att fälla)
Eller blir saken aktuell först den minut domen utlämnas? Isf kan det ju finnas relativt goda möjligheter för den åtalade att avvika: varför inte tex stå ute på valfri flygplats med enkelbiljett i handen när dom meddelas?”

Tycker sedan personligen att frågan är intressant i hur pass hög grad polisen nu har koll på SD:s förehavanden och skulle gärna vilja veta vad som gäller generellt även ang detta.
Vilka ev åtgärder som är brukliga avs person på fri fot som kan åka in på livstid.

(förstår att du förstod hur jag menade)
Citera
2021-05-27, 10:53
Medlem
SD är på fri fot och loggade en cache senast igår i Storfors i Värmland.
Citera
2021-05-27, 10:58
Medlem
Citat:
Kan man fråga sig. Står nog endast skrivet i sinnet på hen som vill spela smart.

Nog inser jag att domen, i detta fall, i allt väsentligt är helt klar för att expedieras. Men jag frågade ju alltså vad som generellt gäller under mellanperioden huvudförhandling-dom:

”Men hur funkar det med frågan om frihetsberövande i såna här fall(då mgm är på fri fot under HR-förhandling)?
Kan HR besluta om att personen skall gripas innan de meddelar dom? (alltså om de vet att de kommer att fälla)
Eller blir saken aktuell först den minut domen utlämnas? Isf kan det ju finnas relativt goda möjligheter för den åtalade att avvika: varför inte tex stå ute på valfri flygplats med enkelbiljett i handen när dom meddelas?”

Tycker sedan personligen att frågan är intressant i hur pass hög grad polisen nu har koll på SD:s förehavanden och skulle gärna vilja veta vad som gäller generellt även ang detta.
Vilka ev åtgärder som är brukliga avs person på fri fot som kan åka in på livstid.

Det normala är ju att en åklagare yrkar på att en misstänkt ska häktas igen när förhandlingarna i hovrätten är avslutad, då kan så vitt jag har förstått det domstolen besluta om att plocka in den misstänkte när/om det finns majoritet bland ledamöterna för fällande. Den här gången yrkade inte åklagaren på häktning frågan är om ens hon tror på fällande dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om han döms och ska plockas in av polisen samtidigt som domen blir offentlig så är det bra att veta var han finns precis då.
Polisen måste hindra honom från att göra något drastiskt eller fly från landet.
Det inlägget kommer att gå till Flashback-historien som ett av de raraste exemplen på att hoppet är det sista som lämnar en människa. Långt innan dess kan förnuftet ha flugit sin kos..

"Om han döms.."
Du är medveten om att domen redan är färdigskriven?
Du är medveten om att SD är på fri fot?
De där båda tillsammans borde kunna medföra att en slutsats om utfallet borde kunna göras.
Citera
Medlem
Hej!
Vet någon om det finns fall där MGM har varit på fri fot tills samma dag som en fällande dom ges i hovrätten?
Citera
2021-05-27, 11:00
Medlem
Citat:

Kan tänka att SD fått order stt hålla sig i närheten när dom ska meddelas. Dvs vara i kontakt med advokaten. SD har inte heller reseförbud. Det är obligatorisk häktning i detta fall om han fälls och det finns ingenstans att gömma sig som enbart svensk medborgare.

Men jag tror han blir frikänd tyvärr. Han kommer undan sitt straff. Han kommer undan med ett mord, och han skäms inte ens.

Jag hoppas på karma i slutändan.
Senast redigerad av Picasso2 2021-05-27 kl. 11:03.
Citera
2021-05-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peet83
SD är på fri fot och loggade en cache senast igår i Storfors i Värmland.
Se där ja!
Vet du möjligen om han var bevakad eller om han var avlyssnad?
Jag frågar närmast för ett annat kontos räkning. Rubar undrar en del kring detta.
Citera
2021-05-27, 11:05
Medlem
Citat:
Se där ja!
Vet du möjligen om han var bevakad eller om han var avlyssnad?
Jag frågar närmast för ett annat kontos räkning. Rubar undrar en del kring detta.

Nej, det har jag ingen aning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in