Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Var i inlägget står det att skribenten inte förstår att domen är skriven nu?
Advokaten får meddelande om domen och han meddelar SD. Det sker en liten stund innan media får domen.
Kan man fråga sig. Står nog endast skrivet i sinnet på hen som vill spela smart.
Nog inser jag att domen, i detta fall, i allt väsentligt är helt klar för att expedieras. Men jag frågade ju alltså vad som generellt gäller under mellanperioden huvudförhandling-dom:
”Men hur funkar det med frågan om frihetsberövande i såna här fall(då mgm är på fri fot under HR-förhandling)?
Kan HR besluta om att personen skall gripas innan de meddelar dom? (alltså om de vet att de kommer att fälla)
Eller blir saken aktuell först den minut domen utlämnas? Isf kan det ju finnas relativt goda möjligheter för den åtalade att avvika: varför inte tex stå ute på valfri flygplats med enkelbiljett i handen när dom meddelas?”
Tycker sedan personligen att frågan är intressant i hur pass hög grad polisen nu har koll på SD:s förehavanden och skulle gärna vilja veta vad som gäller generellt även ang detta.
Vilka ev åtgärder som är brukliga avs person på fri fot som kan åka in på livstid.
(förstår att du förstod hur jag menade)