2021-05-27, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Er nok flere som har spekulert i om DT kan være involvert på en eller annen måte, meg inkludert. Fra det jeg etterhvert har lest om ham, har jeg ikke inntrykk av at han med vitende ville gjort noe slikt mot en gammel dame. 🤔

DT ble prøveløslatt i juli 2018 etter å ha sonet 13 år. Da han slapp ut, hadde han i lengre tid vært dataingeniørstudent ved Høgskolen på Vestlandet. Jeg tror DT er helt uten skrupler. Hadde han hatt det, hadde han ikke vært "mesterhjernen" bak Nokas-ranet. Flere medarbeidere fikk psykiske traumer, og dette må han nødvendigvis ha forutsett. Og hvis han er involvert i dette, har han selvsagt ikke deltatt i selve bortføringen.
For øvrig interessant, at DT blant annet ble avslørt av DNA. DNA-funnet ble gjort på en ørepropp brukt som hørselvern under ranet. Øreproppen ble senere funnet i en av fluktbilene. "Mesterhjerne".
Senast redigerad av Hellsculls 2021-05-27 kl. 10:18.
Citera
2021-05-27, 10:12
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Dersom man ser på det totale, hittil kjente bildet, tenker jeg at:

1) TH har tatt initiativ til at AEH skulle forsvinne

2) Data-personen(e) har stått for delen med kryptovaluta og digital kommunikasjon

3) En eller flere andre enn data-personen(e) har fysisk sørget for at AEH forsvant.

Dette er slik jeg også ser det.

Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Er nok flere som har spekulert i om DT kan være involvert på en eller annen måte, meg inkludert. Fra det jeg etterhvert har lest om ham, har jeg ikke inntrykk av at han med vitende ville gjort noe slikt mot en gammel dame. 🤔

Jeg tror det hadde vært særdeles risikabelt å hyre inn en av Norges mest profilerte kriminelle
som i tillegg nettopp var løslatt på prøve (han kom ut i juli, ikke mai, 2018). Han ble jo nærmest
en kjendis med sitt guttefjes og fanakofte. Ikke en person du tar med på et hemmelig oppdrag.
Senast redigerad av Svartediket 2021-05-27 kl. 11:04.
Citera
2021-05-27, 10:18
Medlem
https://www.vg.no/podkast/vgtv/program/100417
Krim-podden fra i dag.

Efter de sidste dages udtalelser, tror jeg også, at en eller flere af dem med en mere perifer rolle, bare skal melde sig selv - og tage imod den strafnedsættelse Øystein Milli taler om, for jeg tror, de er meget tæt på en opklaring nu.
Senast redigerad av rlk73 2021-05-27 kl. 10:31.
Citera
2021-05-27, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Dette er slik jeg også ser det.

*Tommel opp*
Citera
2021-05-27, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Men du tror ikke det er RU ?
Vanskelig å si, jeg anser RU mer som en snørrunge. TH må ha skjønnt det med engang. Likevel hadde de en titalls møter på futurum, og de snakket til og med om monero, det henger heller ikke på grep.

Det er nok i det rene at RU må ha vært temmelig frustrert at hans store plan om å lande hvalen og tjene fett på en eller annen kryptoeventyr gikk i vasken. Det blir å spekulere hva som skjedde da, om de klikket for han, eller om fikk en annen å la TH gå på smellen, eller om noen fikk lukt av det hele og så muligheter, eller om RU faktisk har satt TH på sporet av en måte å bli kvitt AEH, eller om alt er rene tilfeldigheter og RU gikk bare videre i livet.

Likevel er jeg av mening at kryptomannen må ha sitt utgangspukt i det mørke nettet. En slags alt-mulig-man som skjuler identiteten sin svært godt og er vant med det. Det er noe han har drevet med en stund. Han er ikke typen som skryter av hvalen på åpne forum. Han er ikke typen som finner personer for å investere 100mill i et seriøs ment kryptoprosjekt. Men hva vet jeg.... Holder fortsatt alle muligheter åpen.

Det må nok være mulig å finne dash transaksjonen tilbake i dashblockchainen. Skal se nærmere på det, men kanskje det kommer flere ting ut i media. At det har kommet tips til politiet i det siste betyr lite, kryptomannen vet å skjule identiteten sin.

Jeg er litt av og på her, veldig mange meldinger å holde styr på, "jobber" også med en annen uoppklart draps/identitetssak, her i Norge.
Citera
2021-05-27, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
https://www.vg.no/podkast/vgtv/program/100417
Krim-podden fra i dag.

Efter de sidste dages udtalelser, tror jeg også, at en af dem med en mere perifer rolle, bare skal melde sig selv - og tage imod den strafnedsættelse Milli taler om, for jeg tror, de er meget tæt på en opklaring nu.

Det er nok noen som føler seg pustet i nakken nå, ja.

Det kan tenkes at aktiviteten på hastebin.com ikke er blitt kommunisert til "motparten", men at politiet har funnet dette på andre måter. Her kan det ha blitt lagt igjen spor man ikke tenkte på.
Senast redigerad av FlashBaronen 2021-05-27 kl. 10:31.
Citera
2021-05-27, 10:33
Medlem
Å kidnappe noen fra hjemmet er usedvanlig risikabelt og komplisert. Man har null kontroll på omgivelsene og har ingen kontroll på objektet. Med mindre......man, faktisk har full kontroll av en eller annen grunn.....

Nei, den beste løsningen er nok å lempe objektet i en kassevogn under en tur med hunden. Gjort på 10 sek dersom man har gjort gode forberedelser. Kjøre stille og rolig avgårde på en planlagt trase uten bom og kamera. Kryptotullet kunne vært sendt kryptert senere.

Spørsmålet er nok hvorfor man ble tvunget til å gjøre dette på den mest kompliserte og risikable måten, gitt at det var en reell kidnapping med flere involverte uten tilknyttning til åstedet. Dersom det er en eller to involverte med tilknyttning åstedet som er involvert så fremstår valget vesentlig mindre risikabelt og komplisert.
Citera
2021-05-27, 10:34
Medlem
Egon DT kan dere bare glemme. Han er for det første avkriminalisert. For det andre så dreiv han ikke med slik lavmålskrim som i drepe eldre damer. Ja, de drepte en Politimann i Stavanger, men det var ikke DT, det var ett enkeltindivid i gjengen som begikk et avvik fra ransplanen. DTs ordre til ranslaget var at våpnene skulle være skremmende og gi ranerne det psykologiske overtaket.
Citera
2021-05-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Vanskelig å si, jeg anser RU mer som en snørrunge. TH må ha skjønnt det med engang. Likevel hadde de en titalls møter på futurum, og de snakket til og med om monero, det henger heller ikke på grep.

Det er nok i det rene at RU må ha vært temmelig frustrert at hans store plan om å lande hvalen og tjene fett på en eller annen kryptoeventyr gikk i vasken. Det blir å spekulere hva som skjedde da, om de klikket for han, eller om fikk en annen å la TH gå på smellen, eller om noen fikk lukt av det hele og så muligheter, eller om RU faktisk har satt TH på sporet av en måte å bli kvitt AEH, eller om alt er rene tilfeldigheter og RU gikk bare videre i livet.

Likevel er jeg av mening at kryptomannen må ha sitt utgangspukt i det mørke nettet. En slags alt-mulig-man som skjuler identiteten sin svært godt og er vant med det. Det er noe han har drevet med en stund. Han er ikke typen som skryter av hvalen på åpne forum. Han er ikke typen som finner personer for å investere 100mill i et seriøs ment kryptoprosjekt. Men hva vet jeg.... Holder fortsatt alle muligheter åpen.

Det må nok være mulig å finne dash transaksjonen tilbake i dashblockchainen. Skal se nærmere på det, men kanskje det kommer flere ting ut i media. At det har kommet tips til politiet i det siste betyr lite, kryptomannen vet å skjule identiteten sin.

Jeg er litt av og på her, veldig mange meldinger å holde styr på, "jobber" også med en annen uoppklart draps/identitetssak, her i Norge.
Ja det er spennende med disse uoppklarte krim sakene. Nesten så man skulle ønske man var etterforsker selv

En annen ting. I kidnappingsbrevet forteller Kryptonerden om hvordan TH skal forholde seg til cumberlandmining.com og dvtrading.co i Chicago. Har du inntrykk av at Kryptonerden har forsøkt å registrer seg på disse stedene, før han gir TH instrukser om hvordan han skal gå frem ?

Han er utrolig frekk når han i brevet skriver: NÅR EXCHANG SPØRR TILL HVILKEN ADDRESS DU VILL HA MONERO, DU VILL KOPIER ADRESS SOM VI HAR SKRIVET I WEBSIDE. PASSORD FOR WEBSIDEN ANNE.

Han vil ha usporbar Monero for 9 millioner euro direkte inn på sin usporbare Monero konto og knytter det opp mot navnet Anne. Når du skriver Anne, ser du hans kontonummer.
Senast redigerad av OleStoltenberg 2021-05-27 kl. 11:02.
Citera
2021-05-27, 11:04
Medlem
Gitt at politiet finner ip adressen til den, eller de pc som er brukt til å opprette alle disse kryptokontoene, flaske e-post adressene, tor mailen osv osv.. De oppklarer jo ingen ting av den grunn. GM har jo antageligvis ikke sittet hjemme på sin private computer eller på sitt private bredbånd å drevet med dette. Det er sikkert brukt offentlige pc og offentlige nettverk som daglig har mange forskjellige brukere.. Ser for meg at dette blir som å lete etter nåla i høystakken uansett om de finner ip.
Citera
2021-05-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Egon DT kan dere bare glemme. Han er for det første avkriminalisert. For det andre så dreiv han ikke med slik lavmålskrim som i drepe eldre damer. Ja, de drepte en Politimann i Stavanger, men det var ikke DT, det var ett enkeltindivid i gjengen som begikk et avvik fra ransplanen. DTs ordre til ranslaget var at våpnene skulle være skremmende og gi ranerne det psykologiske overtaket.
Planen var ikke å drepe politimannen og planen var heller ikke å drepe den eldre damen. Hvis nå i det hele tatt det skjedde?
Citera
2021-05-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrfBaltazar
Å kidnappe noen fra hjemmet er usedvanlig risikabelt og komplisert. Man har null kontroll på omgivelsene og har ingen kontroll på objektet. Med mindre......man, faktisk har full kontroll av en eller annen grunn.....

Nei, den beste løsningen er nok å lempe objektet i en kassevogn under en tur med hunden. Gjort på 10 sek dersom man har gjort gode forberedelser. Kjøre stille og rolig avgårde på en planlagt trase uten bom og kamera. Kryptotullet kunne vært sendt kryptert senere.

Spørsmålet er nok hvorfor man ble tvunget til å gjøre dette på den mest kompliserte og risikable måten, gitt at det var en reell kidnapping med flere involverte uten tilknyttning til åstedet. Dersom det er en eller to involverte med tilknyttning åstedet som er involvert så fremstår valget vesentlig mindre risikabelt og komplisert.
Jeg tenker omvendt.
Når hun lufter hunden vet du ikke når hun går, hvor hun går eller om hun slår følge med noen.
Du vet heller ikke om noen er i nærheten når du aksjonerer, hvis noen ser deg kidnappe noen slås det stor alarm.
Politiet sperrer veier for å stenge deg inne i kø osv, helikopter blir brukt.

Hjemme må du bare sørge for å vite at hun er alene, kjør til døren, ring på og hun åpner.
Vel inne er det ingen som ser eller hører hva du driver med og om det står en varebil utenfor er det ingen som reagerer.
Huset er i tillegg perfekt, innerst i blindvei med gangveien som bakdør, høy hekk som skjermer for innsyn.
Dette kan faktisk noen ha gjort alene.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in