2007-07-03, 15:34
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Jag tycker att det är märkligt att Sverige nämns så sällan i tråden. Hur ser en typisk svensk restaurang ut nuförtiden? Det är en äcklig kebab eller pizzarestaurang.

Som svensk så vet man vilka restauranger man skall besöka men om man skulle besöka en restaurang någorlunda slumpmässigt, så man som svensk ofta tvingas göra utomlands, hur skulle den matupplevelsen vara? Låt oss säga att du gick in på en restaurang i en svensk stad du aldrig varit i tidigare och inte hade någon att fråga om råd. Din upplevelse skulle vara skitdålig.

Ofta kan matupplevelser vara annorlunda. Det är därför det finns så många olika bud i tråden, man skapar sig en uppfattning på kanske fem restaurangbesök i ett land och skall efter det kora huruvida maten i allmänhet är bra eller dålig. Utan att ta hänsyn till vare sig pris eller ort. Det blir en allt för subjektiv bedömning.

Jag tror att svenska hushåll äter en usel kost hemma runt middagsbordet. Inte en färskvara så långt ögat når. Köttbullar och spaghetti, två halvfabrikat i härlig symbios, nedkletad med en tredje: ketchup.

Personligen tycker jag att det är förvånansvärt hur bra vi ligger till restaurangmässigt med tanke på omständigheterna.

Skattetryck och en förbudsivrande alkoholpolitik har gjort att vi i grund och botten saknar den restaurangkultur som präglar de traditionellt gastronomiskt stora länderna som Frankrike, Italien, Spanien etc.

Resultatet blir givetvis att kebab- och pizzahaken florerar då de drivs av folk med andra ambitioner än det kulinariskt perfekta.

Men, men, finns det efterfrågan finns det också en marknad, och tyvärr är ju snabbmaten ett billigt och enkelt alternativ i det nya fattig-Sverige.

(nu vill jag bara dra iväg till Toscana och käka slow food i ett par veckor)
Citera
2007-07-03, 15:46
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Personligen tycker jag att det är förvånansvärt hur bra vi ligger till restaurangmässigt med tanke på omständigheterna.

Skattetryck och en förbudsivrande alkoholpolitik har gjort att vi i grund och botten saknar den restaurangkultur som präglar de traditionellt gastronomiskt stora länderna som Frankrike, Italien, Spanien etc.

Resultatet blir givetvis att kebab- och pizzahaken florerar då de drivs av folk med andra ambitioner än det kulinariskt perfekta.

Men, men, finns det efterfrågan finns det också en marknad, och tyvärr är ju snabbmaten ett billigt och enkelt alternativ i det nya fattig-Sverige.

Håller med dig! För att vara ett land med så liten befolkning som inte har samma gastronomiska kultur som utomlands så finns det många och bra krogar i Sverige, framförallt Sthlm.
Det märks också hur svenskar har blivit extremt kvalitetsmedvetna bara under dom kanske sista 10 åren. Nu ska alla kunna vin, cigarrer, whisky, choklad, restauranger osv, och detta har också märkts av inom restaurangvärlden där det ställs högre och högre krav. Plankan som tex diskuteras i en annan tråd är ju nästan utrotad efter att ha funnits på varenda krog tidigare. Men det är tråkigt att kinahaken fortfarande suger i Sverige, jämför bara med London...
Citera
2007-07-03, 15:56
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Håller med dig! För att vara ett land med så liten befolkning som inte har samma gastronomiska kultur som utomlands så finns det många och bra krogar i Sverige, framförallt Sthlm.
Det märks också hur svenskar har blivit extremt kvalitetsmedvetna bara under dom kanske sista 10 åren. Nu ska alla kunna vin, cigarrer, whisky, choklad, restauranger osv, och detta har också märkts av inom restaurangvärlden där det ställs högre och högre krav. Plankan som tex diskuteras i en annan tråd är ju nästan utrotad efter att ha funnits på varenda krog tidigare. Men det är tråkigt att kinahaken fortfarande suger i Sverige, jämför bara med London...

Visst är det så. Då jag för länge sedan började intressera mig för mat och senare ädla drycker var man ganska ensam på plan. Det var 80-tal och den omtalade plankan var ännu konung.

Vad gäller kinahaken har det ändock ploppat upp en del restauranger under de senaste åren som serverar autentisk kinamat och som verkar vara ganska välbesökta, men fortfarande tror säkert svensken i gemen att kinamat är fyla små lättel och flitelad banan med glass..
Citera
2007-07-03, 16:09
Medlem
CashBlows avatar
Citat:

Vi är säkert fantasiskt bra efter de förusättningar och den historiska matkultur vi har.

Men det säger inte att vi är så bra på mat i Sverige att vi inte ska nämnas som ett ganska kasst matland.

Ofta får man vad man betalar för. Ska vi jämföra svensk lyxmat med billig fransk mat? Det känns orättvist, tycker jag. Vi måste jämföra likvärdiga restauranger. Stockholms lyxkrogar med Paris dito. En svensk medianrestaurang med en fransk dito. Då hamnar Sverige långt efter täten i Europa, helt klart.

(Slow food i Toscana några veckor? Jag hänger med!)
Citera
2007-07-03, 16:13
Bannlyst
England om vi snackar väst länder
Citera
2007-07-03, 16:16
Medlem
CashBlows avatar
Citat:

Vad gäller kinahaken har det ändock ploppat upp en del restauranger under de senaste åren som serverar autentisk kinamat och som verkar vara ganska välbesökta, men fortfarande tror säkert svensken i gemen att kinamat är fyla små lättel och flitelad banan med glass..

Jag skulle vilja lägga till alla tragiska sushirestauranger som vi av någon anledning tycker är så spännande i Sverige. Det är ett riktigt hån mot japansk matkultur.

En bit lax på ris insnörad i sjögräs måste vara den tråkigaste rätten som serverats i Japan och just den tågade in i Sverige som någon sorts allsmäktig galjon för det japanska köket.
Citera
2007-07-03, 19:08
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidoff
Detta ar svart. Norge ar tex hel ocivilicerat 200 meter utanfor Oslo centrum. Men i Oslo har dom bra stallen.

Jag skulle saga Tysklan och Osterike ar ganska kass givet hur utvecklade landerna ar.
Jag håller med om Norge! Men både Tyskland och Österrike har bra kvalitet på sina restauranger!
Citera
2007-07-03, 21:26
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Jag tycker att det är märkligt att Sverige nämns så sällan i tråden. Hur ser en typisk svensk restaurang ut nuförtiden? Det är en äcklig kebab eller pizzarestaurang.

Som svensk så vet man vilka restauranger man skall besöka men om man skulle besöka en restaurang någorlunda slumpmässigt, så man som svensk ofta tvingas göra utomlands, hur skulle den matupplevelsen vara? Låt oss säga att du gick in på en restaurang i en svensk stad du aldrig varit i tidigare och inte hade någon att fråga om råd. Din upplevelse skulle vara skitdålig.

Ofta kan matupplevelser vara annorlunda. Det är därför det finns så många olika bud i tråden, man skapar sig en uppfattning på kanske fem restaurangbesök i ett land och skall efter det kora huruvida maten i allmänhet är bra eller dålig. Utan att ta hänsyn till vare sig pris eller ort. Det blir en allt för subjektiv bedömning.

Jag tror att svenska hushåll äter en usel kost hemma runt middagsbordet. Inte en färskvara så långt ögat når. Köttbullar och spaghetti, två halvfabrikat i härlig symbios, nedkletad med en tredje: ketchup.

Jag tror jag har dissat svensk matkultur i säkert 50 inlägg här, men du kanske inte läser bakåt i trådarna.....?
Citera
2007-07-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Färsk fisk är inte speciellt lätt att komma över och den är också väldigt dyr. Folk vet inte ens hur fan de skall rensa en fisk! Man köper Hoki-filéer i block eller laxpuckar och kastar ihop en pulver-hollis!
.....

Äääää hallå bara för du bor i en gruva längst uppe i Sverige... Då tar vi det från början. Färsk fisk är väldigt billigt i sverige jämfört med de flesta andra länderna. Om du inte bor i sveriges rövhål dvs... Det finns inget annat land förutom möjligtvis norge som kan hantera fisk och skaldjur som Sverige.. Eller du kanske inte ätit färska räkor direkt från de bohuslänska trålarna!?
Vi har en av världens absolut bästa fiskresturanger (har varit rankad etta i ett flertal tidningar bla NY times. Säger sjömagasinet dig något. OBS då rankas den inte ens som den bästa fiskresutrangen i stan.
Vem fan köper fiskblock då?
Men andra ord så finns det inget land som kan fisk som sverige
Citera
2007-07-04, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Kan du utveckla vad du menar med osv, skulle vara kul att veta vad dom här länderna har för röd tråd. Och sen om du kunde förklara varför du listat Frankrike som jag anser vara ett av världens bästa matländer, skulle vara kul om du kunde förklara det lite närmare också. Portugal tycker jag inte heller har dålig mat, mycket god bondmat innåt landet och kanske världens bästa land när det kommer till fisk.
England är ett land där många har delade synpunkter men jag håller med massan här och tycker också att deras egen mat är hemsk men dom har otroligt bra etniska restauranger. London har verkligen restauranger i världsklass så länge man inte väljer dom med engelsk mat på menyn, dock kan det vara gott med en fish´n chips eller en paj på en pub med tillhörande pint, det är jag inte främmande för.
Jag hade kunnat tänka mig att lista Skottland om det inte var så att jag testade en otroligt bra skotsk restaurang i London, haggis som förrätt och en otroligt god lax som huvudrätt.
Det är svårt att säga ett land som har dålig mat då man oftast kan hitta bra restauranger eller speciella rätter som är goda i respektive land. Men sämst matkultur får man nog ge England och USA om man ska generalisera.

äsch
Citera
2007-07-04, 01:49
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag tror jag har dissat svensk matkultur i säkert 50 inlägg här, men du kanske inte läser bakåt i trådarna.....?

Det var just det jag sett. Du var den ende. Nu är vi två. Men tack för förtroendet.

Så svaret på din fråga: Jo, jag läser bakåt i trådarna.
Citera
2007-07-04, 05:51
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Vi är säkert fantasiskt bra efter de förusättningar och den historiska matkultur vi har.

Men det säger inte att vi är så bra på mat i Sverige att vi inte ska nämnas som ett ganska kasst matland.

Ofta får man vad man betalar för. Ska vi jämföra svensk lyxmat med billig fransk mat? Det känns orättvist, tycker jag. Vi måste jämföra likvärdiga restauranger. Stockholms lyxkrogar med Paris dito. En svensk medianrestaurang med en fransk dito. Då hamnar Sverige långt efter täten i Europa, helt klart.

(Slow food i Toscana några veckor? Jag hänger med!)

Att Sverige aldrig varit den klarast lysande stjärnan på gastronomins himmel är knappast något att hymla om.

Däremot tycker jag Frankrike åkt ner några pinnhål just i medianskiktet. Lyxkrogarna är fortfarande ohotad, men då jag de senaste åren bilat i Frankrike och ätit på deras förr så omhuldade vägkrogar har jag klart märkt att kvalitén gått ner om man jämför med hur det var på 80- och 90-talen. Att få torr kyckling och ostekt boeuf hache på vilket pang som helst i Frankrike hade fordom förmodligen renderat i stocksittning och spöstraff för den ansvarige krögaren.

Generellt sett skulle jag nog välja Italien med Spanien som god tvåa av de länder där medianrestaurangerna utmärker sig på ett positivt sätt.

(Ja, du Toscana *suck* nu längtar man verkligen till gott och äkta käk!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in