Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-26, 17:15
  #1
Medlem
spoilers avatar
"En rektor på en gymnasieskola i Botkyrka kommun har avskedats efter misstankar om att ha grovt åsidosatt sina förpliktelser.

– Vi har väldigt starka bevis för att uppgifterna är korrekt underlag för avsked, säger Anette Älmdalen, utbildningsdirektör Botkyrka kommun.

Rektorn på den kommunala gymnasieskolan varslades om avsked under tisdagen. Det var i samband med kommunens arbete mot fusk och korruption som misstankarna uppdagades.

– Det finns tecken på att det har pågått under flera år, säger Anette Älmdalen, utbildningsdirektör Botkyrka kommun."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...-misstankar-om

Någon som vet mer?
Citera
2021-05-26, 17:29
  #2
Medlem
Lachlans avatar
Svartingrektor som tagit emot någon form av mutor?

Kan inte vara vanligt i Sverige...
Citera
2021-05-26, 17:34
  #3
Medlem
spoilers avatar
"Skolledaren är tagen ur tjänst. Men rådande arbetsrättslagstiftning säger att det ska finnas en tidsram om sju dagar för att facket ska kunna begära en överläggning om beslutet, där man ser till omständigheterna kring beslutet, så länge rektorn är medlem i facket. Först därefter kan avskedet verkställas."

https://www.mitti.se/nyheter/botkyrk...bXpcHXlO53pjA/
Citera
2021-05-26, 22:01
  #4
Medlem
Det finns ju inte extremt många gymnasieskolor i Botkyrka kommun, borde vara hyfsat enkelt att ta reda på vem det gäller.
Citera
2021-05-26, 22:24
  #5
Medlem
VI HAR DESSA

Skyttbrink

Sankt Botvid + särskola

Tullinge

Tumba

Södertörn

Min Skola Norsborg (särskola)

Jag gissar på någon av dessa. Dom andra känns mycket mer seriösa.
Citera
2021-05-26, 22:27
  #6
Medlem
Inkvoterad babbe som fixade betygen åt landsmän?
Citera
2021-05-26, 22:32
  #7
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
VI HAR DESSA

Skyttbrink

Sankt Botvid + särskola

Tullinge

Tumba

Södertörn

Min Skola Norsborg (särskola)

Jag gissar på någon av dessa. Dom andra känns mycket mer seriösa.

Det står i TS att det var en kommunal gymnasieskola, så den sistnämnda faller bort därför.
Citera
2021-05-27, 01:08
  #8
Medlem
Palearktisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lachlan
Svartingrektor som tagit emot någon form av mutor?

Kan inte vara vanligt i Sverige...

Jobbade som långtidsvikarie på en gymnasieskola innanför tullarna häromåret. Rektorn var delaktig i att det hölls hemliga auktioner i källaren där skolpersonalen fick buda på oanvänd skolutrustning. Hörapparater värda tiotusen kronor styck, projektorer, datorer och allt möjligt köptes av personalen för mindre än en tjugondel av vad de kostade i handel. Samtidigt köpte skolan in fler och fler saker som gick oanvända... Detta hände två gånger under de 7 månader jag var på skolan.

Det var definitivt "oegentligheter", och rektorn var helsvensk. Hon skulle byta till en skola någonstans utanför tullarna, kan inte komma ihåg vart dock. Skulle inte vara överraskad om det varit hon som åkt fast efter att ha fortsatt på samma sätt.
Citera
2021-05-27, 05:46
  #9
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palearktisk
Rektorn var delaktig i att det hölls hemliga auktioner i källaren där skolpersonalen fick buda på oanvänd skolutrustning.
Off topic:
Det där är värt en egen tråd.
Citera
2021-05-27, 08:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palearktisk
Jobbade som långtidsvikarie på en gymnasieskola innanför tullarna häromåret. Rektorn var delaktig i att det hölls hemliga auktioner i källaren där skolpersonalen fick buda på oanvänd skolutrustning. Hörapparater värda tiotusen kronor styck, projektorer, datorer och allt möjligt köptes av personalen för mindre än en tjugondel av vad de kostade i handel. Samtidigt köpte skolan in fler och fler saker som gick oanvända... Detta hände två gånger under de 7 månader jag var på skolan.

Det var definitivt "oegentligheter", och rektorn var helsvensk. Hon skulle byta till en skola någonstans utanför tullarna, kan inte komma ihåg vart dock. Skulle inte vara överraskad om det varit hon som åkt fast efter att ha fortsatt på samma sätt.

Om sant och du känner för att riva runt lite i grytan, ta kontakt med någon mainstream-media.
Citera
2021-05-27, 12:13
  #11
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palearktisk
Jobbade som långtidsvikarie på en gymnasieskola innanför tullarna häromåret. Rektorn var delaktig i att det hölls hemliga auktioner i källaren där skolpersonalen fick buda på oanvänd skolutrustning. Hörapparater värda tiotusen kronor styck, projektorer, datorer och allt möjligt köptes av personalen för mindre än en tjugondel av vad de kostade i handel. Samtidigt köpte skolan in fler och fler saker som gick oanvända... Detta hände två gånger under de 7 månader jag var på skolan.

Det var definitivt "oegentligheter", och rektorn var helsvensk. Hon skulle byta till en skola någonstans utanför tullarna, kan inte komma ihåg vart dock. Skulle inte vara överraskad om det varit hon som åkt fast efter att ha fortsatt på samma sätt.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/tipsa-oss/
Citera
2021-05-27, 17:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
VI HAR DESSA

Skyttbrink

Sankt Botvid + särskola

Tullinge

Tumba

Södertörn

Min Skola Norsborg (särskola)

Jag gissar på någon av dessa. Dom andra känns mycket mer seriösa.
Det är inte Tumba gymnasium.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback