2021-05-26, 16:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Saknas det stöd för att SE har sett LJ? I varenda förhör och intervju med SE från dag ett och till några månader efter mordet framgår det att han har sett en person som är påfallande lik LJ på Tunnelgatan.

LJ uppger dessutom själv, i förhör och i intervjuer, att han befann sig på just det stället på Tunnelgatan, vid den aktuella tidpunkten (inom ett tidsspann på troligen inte mer än 15-20 sekunder, högst 25-30).
Man får hålla lite koll på vid vilken tidpunkt SE har lämnat sina olika uppgifter, eftersom de verkar ändras med tiden. Visst finns det till slut en nästan perfekt överensstämmelse mellan Lars J och den man som SE berättar om i de senare förhören, det är flera detaljer som stämmer in där med positioner, tider, utseende osv.osv... Men allt det där är alltså efter att Lars J har framträtt i den här intervjun i Aftonbladet 4/3:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcVpoc0xZQ2stdlE/view

Det MOPspanaren och jag diskuterade nu var de tidiga uppgifter som SE hade lämnat innan den där intervjun med Lars J publicerades, om de iakttagelser SE skulle ha gjort under mordkvällen. I det här första förhöret och SvD-artikeln jag länkade till överensstämmer alltså SE:s uppgifter snarare med de uppgifter som vittnen på mordplatsen hade lämnat om den flyende gärningsmannen.
Senast redigerad av Draifos 2021-05-26 kl. 16:26.
Citera
2021-05-26, 16:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Man får hålla lite koll på vid vilken tidpunkt SE har lämnat sina olika uppgifter, eftersom de verkar ändras med tiden. Visst finns det till slut en nästan perfekt överensstämmelse mellan Lars J och den man som SE berättar om i de senare förhören, det är flera detaljer som stämmer in där med positioner, tider, utseende osv.osv... Men allt det där är alltså efter att Lars J har framträtt i den här intervjun i Aftonbladet 4/3:

Det MOPspanaren och jag diskuterade nu var de tidiga uppgifter som SE hade lämnat innan den där intervjun med Lars J publicerades, om de iakttagelser SE skulle ha gjort under mordkvällen. I det här första förhöret och SvD-artikeln jag länkade till överensstämmer alltså SE:s uppgifter snarare mycket bra med de uppgifter som vittnen på mordplatsen hade lämnat om den flyende gärningsmannen.

Ja och vi har detaljerade uppgifter redan den 1/3 från SE. Position, mörkblå täckjacka och ålder.
"Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det s k kultur-huset var upplyst. Mot denna. vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka. När han kom fram till Palme, sade Lisbet Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka."

Läser man detta med öppet sinne, så ser man även att det inte är speciellt konstigt att SE får uppfattningen att det var GM han såg.

Och nej, du länkade ingen SvD-artikel din informationsdribblare..
Citera
2021-05-26, 16:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
BR här hade väl en del bra synpunkter på den typ av resonemang som du kör med nu.
Många troende talar som om att det skulle vara skeptikernas uppgift att motbevisa vedertagna dogmer snarare än dogmatikernas uppgift att bevisa dem. Detta är förstås ett misstag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna

Den troende i detta är du. Inte vi som går på materialet. Det är du som tror att ett uttalande som stämmer exakt med verkligheten egentligen är en lögn.
Citera
2021-05-26, 17:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Det MOPspanaren och jag diskuterade nu var de tidiga uppgifter som SE hade lämnat innan den där intervjun med Lars J publicerades, om de iakttagelser SE skulle ha gjort under mordkvällen. I det här första förhöret och SvD-artikeln jag länkade till överensstämmer alltså SE:s uppgifter snarare med de uppgifter som vittnen på mordplatsen hade lämnat om den flyende gärningsmannen.

Uppgifterna stämmer perfekt på LJ. Perfekt.

Det är bara för att SE nämnde ordet gärningsman som du plötsligt får för dig att mannen SE beskriver stämmer in på mördaren.

Den övervägande beskrivningen första dagarna ger en mördare i rock som springer konstant från mordplatsen till toppen av trappan. 35-45 år. Detta stämmer extremt dåligt på man i blå jacka, stilla inne i gränden, 20årsåldern.

När man sen tar i beaktning att det fanns en 25-årig man precis där, precis så, precis då - kan man slå fast att SE såg LJ.

Och att SE tror LJ är mördaren är logiskt, och något vi vetat hela tiden. Det är bara att läsa sidhuvudet på protokollet från första förhöret med SE.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-05-26 kl. 17:14.
Citera
2021-05-26, 17:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det är ett trist drag hos några av er här, att när ni har slut på argument eller när det är någonting ni inte förstår, då övergår ni till att låtsas missförstå, eller till att som här försöka ifrågasätta meningsmotståndarens generella trovärdighet. Man kan se den här tendensen på Gunnar Walls egen hemsida också, där det nyligen gjordes desperata försök att hitta sakfel eller "lögner" i Thomas Petterssons böcker. Tacka fan för att ingen har lust att "debattera" med er till slut.

Missförstår med flit är din melodi och fokusera på annat än det vi precis diskuterar...
Bara följa våra diskussioner bakåt..

Men visa mig vart i ditt inlägg SVD-artikeln är då...
Jag kommenterade redan tidigare att jag inte fann någon SvD-länk....
Hade du varit seriös så hade du ju återkommit med länk, men du är inte seriös!
Och nu försöker du dribbla bort korten på nytt genom trams.
(FB) Skandiamannen

Gällande Walls kommentarer på TP's lögner så är det föga förvånande att du känner dig tvungen att försvara dessa. Ser ju liknande tendenser i ditt sätt att "hitta nya" saker och pussla ihop en egen SE-teori.

Och här är de sakliga uppgifterna som du fick problem med och dribblade bort i vanlig ordning:
(Apropå sluit på argument)

"Ja och vi har detaljerade uppgifter redan den 1/3 från SE. Position, mörkblå täckjacka och ålder.
"Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det s k kultur-huset var upplyst. Mot denna. vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka. När han kom fram till Palme, sade Lisbet Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka."

Läser man detta med öppet sinne, så ser man även att det inte är speciellt konstigt att SE får uppfattningen att det var GM han såg."
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-05-26 kl. 17:36.
Citera
2021-05-26, 18:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
//
Den övervägande beskrivningen första dagarna ger en mördare i rock som springer konstant från mordplatsen till toppen av trappan.
//
Allt det andra du tar upp har vi väl redan käbblat tillräckligt om, men just det här du skriver nu om att han "springer konstant" från mordplatsen tycker jag är lite intressant. Det jag reagerade på tidigare var alltså att det verkar finnas flera uppgifter om att han en bit in i gränden skall ha stannat till en kort stund och vänt sig mot Sveavägen, för att sedan springa vidare:
(FB) Skandiamannen

Tror du att de här uppgifterna som jag citerade och länkade till inte stämmer då? Finns det kanske rentav uppgifter som säger tvärtom, dvs. att han skall ha sprungit konstant och inte gjort ett sådant här avbrott?
Citera
2021-05-26, 18:57
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja och vi har detaljerade uppgifter redan den 1/3 från SE. Position, mörkblå täckjacka och ålder.

Läser man detta med öppet sinne, så ser man även att det inte är speciellt konstigt att SE får uppfattningen att det var GM han såg.

Och nej, du länkade ingen SvD-artikel din informationsdribblare..

Det hela ser rimligt ut från båda perspektiven. Stig tittar in i gränden, ser en ung man i blå täckjacka och tänker att det kan vara gm och att han förmodligen har sprungit dit och sedan vänder sig om och kollar läget. Springer sedan vidare. Eller, om SE uppmärksammat LJ under flykten, så är det rimligt att tro att LJ sprungit in i gränden efter gm, stannat till, och springer sedan vidare. Om YN har sett rätt så verkar ju gm återkommande kika över axeln och tänka att någon kommer efter honom.. LJ har ju inte sprungit dit han är, men SE kommer i båda fallen till den slutsatsen.

Sen återstår problemet att det är tveksamt om SE någon gång befunnit sig där nära Lisbets och kikat in i gränden..
Citera
2021-05-26, 19:07
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utredare1
Det hela ser rimligt ut från båda perspektiven. Stig tittar in i gränden, ser en ung man i blå täckjacka och tänker att det kan vara gm och att han förmodligen har sprungit dit och sedan vänder sig om och kollar läget. Springer sedan vidare. Eller, om SE uppmärksammat LJ under flykten, så är det rimligt att tro att LJ sprungit in i gränden efter gm, stannat till, och springer sedan vidare. Om YN har sett rätt så verkar ju gm återkommande kika över axeln och tänka att någon kommer efter honom.. LJ har ju inte sprungit dit han är, men SE kommer i båda fallen till den slutsatsen.

Sen återstår problemet att det är tveksamt om SE någon gång befunnit sig där nära Lisbets och kikat in i gränden..

Men om SE, med hjälp av info från Lisbeth, trott att han sett den verklige gm, hade han missat att berätta för polisen om detta redan på mordkvällen? Då har han ju faktiskt viktiga saker att berätta, gm verkar kunna vara en man i 20-årsåldern som har blå täckjacka. Och Stig har ju faktiskt sett honom med egna ögon..
Citera
2021-05-26, 19:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Men om SE, med hjälp av info från Lisbeth, trott att han sett den verklige gm, hade han missat att berätta för polisen om detta redan på mordkvällen? Då har han ju faktiskt viktiga saker att berätta, gm verkar kunna vara en man i 20-årsåldern som har blå täckjacka. Och Stig har ju faktiskt sett honom med egna ögon..
Och inget om det till väktarna … fast de kanske har glömt att SE berättat en sådan obetydlig detalj?
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-05-26 kl. 19:56.
Citera
2021-05-26, 20:03
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och inget om det till väktarna … fast de kanske har glömt att SE berättat en sådan obetydlig detalj

Ja, här fanns ju verkligen något att berätta. För väktare, media och polis. SE har högst troligt (i detta läge, bekräftat av självaste Lisbeth Palme) sett gm. Och ålder och klädsel har han en klar uppfattning om. En bild av SE i tidningarna, på mordkvällen, hade varit något. Synd att han missade fotograferna..
Citera
2021-05-26, 20:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

För mig är inte det ett problem då jag anser att åtskilliga uppgifter tyder på detta.
Det blir ett problem om man utgår ifrån att SE är GM, då kan aldrig ett samtal med Lisbeth vara aktuellt. Det utgör ett alibi.

I övrigt så känns det som att vissa detaljer verkar falla bort här.

Missa att berätta det för polisen?
Först bör man ha i minnet att han i slutet av vistelsen på mordplatsen hör ett vittne ange signalement som överensstämmer med honom och inte "mörkblå täckjacka".
Om inte innan så bör han nog då undrat kring vem han egentligen sett i gränden?
Vidare så betedde sig knappast LJ som en flyende GM där inne i gränden genom att stå still och stirra i 5-6s.
Men vi kan så klart spekulera i hur SE resonerade, vi har endast uppgifterna i förhören att gå på.
Jag ser dock inget märkligt alls i detta. Han kan för en stund mycket väl uppfattat LJ som GM utifrån sitt korta samtal med Lisbeth...
Han kan mycket väl släppt den tanken senare. Kanske läst om det efterföljande vittnet dagen efter och trott att det var just denne han bevittnade..
Det vet vi inte...men det finns inget som talar emot.
Och som jag tidigare sagt, så får GM-SE verkligen in kronologin i alla sina uppgifter på ett kusligt sätt för att vara en flyende gärningsmannen och vidare all den tur han har i sina vilda chansningar till lögner.

Polisensbeteende är ju ett kapitel för sig och där vet vi att både Glantz och Per Vallin vittnar om ointresse från polisens sida, vilket också stämmer bra in på SE's uppgifter.
Källor på just detta: https://imgur.com/a/mZaFh9d
Citera
2021-05-26, 21:18
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
För mig är inte det ett problem då jag anser att åtskilliga uppgifter tyder på detta.
Det blir ett problem om man utgår ifrån att SE är GM, då kan aldrig ett samtal med Lisbeth vara aktuellt. Det utgör ett alibi.

I övrigt så känns det som att vissa detaljer verkar falla bort här.

Missa att berätta det för polisen?
Först bör man ha i minnet att han i slutet av vistelsen på mordplatsen hör ett vittne ange signalement som överensstämmer med honom och inte "mörkblå täckjacka".
Om inte innan så bör han nog då undrat kring vem han egentligen sett i gränden?
Vidare så betedde sig knappast LJ som en flyende GM där inne i gränden genom att stå still och stirra i 5-6s.
Men vi kan så klart spekulera i hur SE resonerade, vi har endast uppgifterna i förhören att gå på.
Jag ser dock inget märkligt alls i detta. Han kan för en stund mycket väl uppfattat LJ som GM utifrån sitt korta samtal med Lisbeth...
Han kan mycket väl släppt den tanken senare. Kanske läst om det efterföljande vittnet dagen efter och trott att det var just denne han bevittnade..
Det vet vi inte...men det finns inget som talar emot.
Och som jag tidigare sagt, så får GM-SE verkligen in kronologin i alla sina uppgifter på ett kusligt sätt för att vara en flyende gärningsmannen och vidare all den tur han har i sina vilda chansningar till lögner.

Polisensbeteende är ju ett kapitel för sig och där vet vi att både Glantz och Per Vallin vittnar om ointresse från polisens sida, vilket också stämmer bra in på SE's uppgifter.
Källor på just detta: https://imgur.com/a/mZaFh9d

Hur betedde sig LJ inne i gränden, och var det inte någon som beskrev ett annat signalement som SE överhörde?

Ja men ska vi tro på media så har du ju sett vad SE säger i Svd då han intervjuas dagen efter mordet:

"Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare"

Så både för en stund och ännu dagen efter verkar SE vara inne på detta.

Det är rimligt att SE tänker så, han har fått bekräftat av Lisbeth att gm har blå täckjacka, och han har själv sett honom i gränden. Han har ungefärlig ålder och klädsel. Innan han vet att han sett vittnet LJ är detta verkligen inte dåligt att gå ut med. Viktiga och värdefulla saker för utredningen.

Visst säger han sig ha försökt få kontakt med polisen, men dels är den berättelsen enligt mig högst tveksam och är inte SE någon som borde kunna vara tillräckligt påstridig om han haft uppgifter av denna dignitet? Känns det rimligt att SE med detta i bagaget låter sig avvisas och drar sig tillbaka till Scandia?

I dina kläder hade jag sagt att viktig info, polis, media och fotografer i all ära, men han har en fru också som ivrigt väntar på att han ska komma hem och förbereda sig för en resa till fjällen. Och hon vill han inte göra på dåligt humör, så här gäller det att ta sig hem..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in