Citat:
Ursprungligen postat av
utredare1
Det hela ser rimligt ut från båda perspektiven. Stig tittar in i gränden, ser en ung man i blå täckjacka och tänker att det kan vara gm och att han förmodligen har sprungit dit och sedan vänder sig om och kollar läget. Springer sedan vidare. Eller, om SE uppmärksammat LJ under flykten, så är det rimligt att tro att LJ sprungit in i gränden efter gm, stannat till, och springer sedan vidare. Om YN har sett rätt så verkar ju gm återkommande kika över axeln och tänka att någon kommer efter honom.. LJ har ju inte sprungit dit han är, men SE kommer i båda fallen till den slutsatsen.
Sen återstår problemet att det är tveksamt om SE någon gång befunnit sig där nära Lisbets och kikat in i gränden..
För mig är inte det ett problem då jag anser att åtskilliga uppgifter tyder på detta.
Det blir ett problem om man utgår ifrån att SE är GM, då kan aldrig ett samtal med Lisbeth vara aktuellt. Det utgör ett alibi.
I övrigt så känns det som att vissa detaljer verkar falla bort här.
Missa att berätta det för polisen?
Först bör man ha i minnet att han i slutet av vistelsen på mordplatsen hör ett vittne ange signalement som överensstämmer med honom och inte "mörkblå täckjacka".
Om inte innan så bör han nog då undrat kring vem han egentligen sett i gränden?
Vidare så betedde sig knappast LJ som en flyende GM där inne i gränden genom att stå still och stirra i 5-6s.
Men vi kan så klart spekulera i hur SE resonerade, vi har endast uppgifterna i förhören att gå på.
Jag ser dock inget märkligt alls i detta. Han kan för en stund mycket väl uppfattat LJ som GM utifrån sitt korta samtal med Lisbeth...
Han kan mycket väl släppt den tanken senare. Kanske läst om det efterföljande vittnet dagen efter och trott att det var just denne han bevittnade..
Det vet vi inte...men det finns inget som talar emot.
Och som jag tidigare sagt, så får GM-SE verkligen in kronologin i alla sina uppgifter på ett kusligt sätt för att vara en flyende gärningsmannen och vidare all den tur han har i sina vilda chansningar till lögner.
Polisensbeteende är ju ett kapitel för sig och där vet vi att både Glantz och Per Vallin vittnar om ointresse från polisens sida, vilket också stämmer bra in på SE's uppgifter.
Källor på just detta:
https://imgur.com/a/mZaFh9d