2021-05-26, 16:27
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det kan inte vara så att det var en cykelpump som är mordredskapet ?
Tänk dej att han slår på henne och handtaget ramlar av , ja då är ju själva pumppinnen där i mitten på hålet som blir .
Då kan ju den orsaka piggen i mitten som det talas om på trädet och på henne !!!
Det slog mig precis nu .
Tänkte att det kunde varit något som inte alls skulle kännas konstigt eller otäckt att han bar på eftersom han cyklat dit och det kändes inte fel för LW förräns det var för sent .

Cykelpump ?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

I inlägget ovan listas en hel del förslag på mordvapen.
Just cykelpump kommer jag inte ihåg om det diskuterats.
Men det kan ju ha skett ändå.
Citera
2021-05-26, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Okej .
Det verkade iallafall som att den man som grannfrun hörde var mycket uppskruvad och hade snabbt ilsket tal så pass så att hon hörde honom riktigt högt ,så vad skall man tro ?

Funderar fortfarande på hur det lyckats bli så pass lite spår efter GM där på Brottsplatsen ?
Typ fotspår och sådant !!!

Det förklarade tekniker G*ran med att jordmånen var speciell. Sen var det väl mest gräs o grus. Och 5 dar senare de fann LW så där kanske det lilla som avsatts hade hunnit blåsa bort eller växa igen?
Eller så var mördaren där och gjorde rent efter sig vid något senare tillfälle?
Citera
2021-05-26, 16:33
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det här är verkligen ingen klassisk Agatha Christie bok. I hennes böcker finns det en mängd misstänkta, alla med tydliga motiv att mörda BO. BO bär sig ofta åt som en skitstövel så man förstår tidigt vem som kommer att mördas.

I det här fallet finns det bara en misstänkt. Han har mördat en underbar kvinna som alla älskade. Motivet finns enbart i mördarens huvud och kan inte hittas i BOs sätt att bete sig mot andra människor.

Så inga likheter med en klassisk Agatha Christie bok här.

Anar jag en "gnutta" ironi?
Citera
2021-05-26, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
HD verkar ha gjort en copycat. Hon gör som SD gjorde, spelade dubbelt, men JS insåg till slut detta och drog listigt iväg därifrån.

Om HD har någon hjärnkapacitet kvar så återförenas hon INTE med SD, nu när hon har kommit så långt att hon har skiljt sig från kräket och bor i egen lägenhet. Hoppas hon fortsätter på det spåret. Annars är hon lost for ever.

SD däremot har uttalat att han är säker på att det blir de 2 igen.

Ja det är nog bara en tidsfråga innan vi ser att de gift om sig..
Citera
2021-05-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Sen kan de gärna få ta ett varv till och syna HD i sömmarna, som minst skyddande av brottsling.

Om HR anser att det inte finns bevis nog mot SD, kan åklagaren då återuppta utredning mot HD?
Citera
2021-05-26, 16:42
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är klart att han är kollad extra noggrant eftersom det har funnits en del problem mellan Lena och honom och även vittnen som har vittnat om det.

Inte ens försvaret tog upp denna person som en möjlig gm. Det måste bero på att hans uppvisade tdislinke gav honom tillräckligt alibi.

Förhållandet har ju också varit avslutat sedn 2014 (eller något ditåt). Flera år innan mordet oavsett.

För många räcker det med de otaliga uppenbara lögner som SD lagt fram under alla år, även om det rent rättsligt inte räcker. Särskilt graverande blir lögnerna när de ändras allteftersom bevisen läggs fram.

Hans trovärdighet är noll. En oskyldig beter sig inte på det viset, om man inte är helt duperad av någon annan.

Och nej, jag tror inte en sekund på att SD är HDs lakej. Han har uppvisat tillräckligt med okontrollerat hat och svartsjuka genom stalking, dödshot som även involverar barn på det mest hemska sätt, och komplicerade lögner för att dölja otroheten, lögner som kan katogoriseras som gaslighting.

Långsint, hatiskt, okontrollerad och empatilös, genomsyrar han historik långt före mordet, och även efter mordet.

Så sjukt infekterad relation som han och Lena hade, bara den är i sig ett starkt motiv. Inte många människor som har en sådan relation utan att bryta den.

Citat:
Det måste bero på att hans uppvisade tdislinke gav honom tillräckligt alibi.

ÅK har sagt att en tidslinje går att redigera.

Citat:
Förhållandet har ju också varit avslutat sedn 2014 (eller något ditåt). Flera år innan mordet oavsett.

LW avslutade förhållandet men hon släppte aldrig någon av sina karlar. Han hoppades fortfarande. Det är bara att läsa LWs egna ord i de listor hon skickade till sina vänner.
Citera
2021-05-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Om HR anser att det inte finns bevis nog mot SD, kan åklagaren då återuppta utredning mot HD?
Inte utan att det finns fog för det. Hon är släppt och är officiellt helt utan misstankar.
Citera
2021-05-26, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han begriper inte ett dugg hur korkat det låter.
Det gör ingen narcissist.

De krackelerar som förnärmade när egot fått sig en törn och reagerar infantilt, instinktivt som en kobra eftersom egot är överdimensionerat och den heroiska, smarta, fantastiska (förljugna) självbilden (överskattar sig själv) måste upprätthållas.

Han faller på eget grepp. Högmod går före fall.

Slutresultatet kan bli narcissistic rage vilket väl ses i hans avsky mot ÅK.

Ja, jag hoppas att han blir dömd, men det hänger på bevisning och stark indiciekedja i ett ruttet rättsfall ur många perspektiv.

Jag är nästan beredd att köpa dråp, bara de låser in fanstyget - oavsett om nada pekar därhän och det vore bedrövligt i sig.
I brist på bröd får man äta limpa.

Sen kan de gärna få ta ett varv till och syna HD i sömmarna, som minst skyddande av brottsling

Tycker också att HD kom lindrigt undan. Hon sitter åtminstone på info som skulle kunna avgöra fallet - och få SD fälld.
Citera
2021-05-26, 16:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Hennes mor:
"Hanna och Stefan har låtit skilsmässan gå igenom, då Lena vigde dem. Hittar de tillbaka till varandra, så vill de gifta om sig."

Skilsmässa var nog inget större problem för HD, byte av prost och bröllopsdatum 22 augusti 2008.

Deras tillvaro går i 10-års cykler.

1998 förlovning
2008 vigsel
2018 skilsmässa, mord och hopp om nystart i USA med hopp om att kunna återförenas bortom det störande elementet LW.

Fira halva livet ihop säger drömkvinna (som skilt sig) om drömresan.

HD: Vi har varit tillsammans i .. åh herre .. (gråter) åh .. den här resan till USA det var o fira att vi hade varit tillsammans hela .. halva vårat liv tillsammans .. för vi har varit tillsammans sen -96.
F: Mm. Så det var därför ni skulle åka nu?
HD: Mm (gråter).
F: Mm. Ah .. så du sa att det var lugnt ett tag ..
HD:Ah.

F: Ah. Liksom var det uttalat då att nu var det du å Stefan som skulle fortsätta å Lena skulle va ute ur bilden eller?
HD:Ah.
F: Mm. Så det var det du levde efter?
HD: Mm.
F: Mm. Du kan väl beskriva hur det var sen, hur det liksom .. hur det blivit sen då fram tills nu?
HD: Eh .. nä men .. ah .. hur de blive .. vi kom inte tillbaka så nära som jag hade hoppats .. eh .. jag kände ju .. jag trodde att jag skulle ha lättare att komma över det, att dom hade haft en relation .. eh .. jag tänkte att .. får vi bara va i fred så kommer vi att kunna bygga upp nånting .. Eh ... men hon gjorde sig liksom hela tiden påmind. Eh .. så .."

Ab 149
Senast redigerad av develi 2021-05-26 kl. 17:43.
Citera
2021-05-26, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om mordet var planerat så är det ju väldigt konstigt att prata med hög, arg röst på vägen till BP.

Vem pratade högt?
Citera
2021-05-26, 17:05
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Om HD, med kännedom om hur SD betett sej (bildbevis, vilket ju är viktigt för dem båda, finns ju hur mycket som helst) vill gifta sej med honom en gång till, och om SD med tanke på att HD faktiskt bedragit honom och att det enda hon verkar bry sej om på riktigt är caching, om de vill ha varandra så säger jag bara so be it! Lycka till, kaka söker maka. Eller med andra ord: skit ska skit ha.

Undrar om hon törs lämna bröllopstårtan obevakad...
Citera
2021-05-26, 17:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Vem som helst kan utredas iom att mord inte preskriberas. Om ny bevisning tillkommer så kan nytt åtal väckas.

Om det tillkommer ny, stark bevisning mot SD (vid friande dom, må gud förbjude) går det via RÅK för bedömning som överklagar till HD för bedömning.
Mycket svårt men tillräckligt starkt rör det sig om resning.

Exempel processgång.
https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/januari/riksaklagaren-begar-resning-till-nackdel-for-en-person-som-frikants-fran-mord/

It ain't over till the fat lady sings.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in