2021-05-26, 13:49
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Finns det inget sätt att hålla lagen? Trams!

Det är dyrare att göra det lagenligt, det är allt.

När du skjuter en ko med bultpistol har du säkert misstag där med att du måste skjuta en andra gång. Vad betyder det? Skall kon halshugga i en giljotin?
Citera
2021-05-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AversisrevA
Förjävligt, men tyvärr knappast unikt i Sverige eller någonstans. Man törs knappt tänka på hur djurhantering och avlivning går till i länder där befolkningen generellt inte bryr sig så mycket om djurens väl och ve som vi gör i vår del av världen.

Verkligen inte, det finns ju en anledning till varför det finns så få lite material i form av bilder och videoklipp från svenska slakterier. Det enda som är förvånande är att så många svenskar tror att vi har så fantastiskt bra djurhållning i Sverige, vilket är väldigt långt ifrån sanningen.
Citera
2021-05-26, 13:53
Medlem
LillTurkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Det är en fågel som är domesticerad, pucko, dom finns inte i det vilda.

Och vad vill du ha sagt med det? Är kycklingar inte djur bara för dom avlats? Avel är ju något som förekommer även bland människor. För att föra gener och arv vidare. Inavlade människor är dom inte djur och människor? Och består dom inte av kött?
Citera
2021-05-26, 13:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
När du skjuter en ko med bultpistol har du säkert misstag där med att du måste skjuta en andra gång. Vad betyder det? Skall kon halshugga i en giljotin?
Misstag?

Riskeras misstag är det slaktmask som gäller, och då blir där inga misstag.

Det är inte svårt att slakta på rätt sätt, det innebär endast ett moment extra.
Citera
2021-05-26, 14:00
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Misstag?

Riskeras misstag är det slaktmask som gäller, och då blir där inga misstag.

Det är inte svårt att slakta på rätt sätt, det innebär endast ett moment extra.
Det finns ingen som har tid ed slaktmask. Det skjuts och det blir fel. Det går inte att garantera något. Kon rör sig och det kan bli fel.
Citera
2021-05-26, 14:00
Medlem
irrelevants avatar
Bra, de blir säkert godare på det sättet. Dra åt helvete med alla sojabögande djurkramare.
Citera
2021-05-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Bra, de blir säkert godare på det sättet. Dra åt helvete med alla sojabögande djurkramare.

Detta är en typisk "muslimer är djurplågare, deras halalslakt är så hemsk och vidrig". Ni korkade jättebebisar är tragiska.
Citera
2021-05-26, 14:04
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Dåså, inte värre än abort, det slinker lätt igen några "barn" bland alla embroyn.....

Industraliserat "massmord" är ju som att göra en omelett, man får knäcka några ägg....
Som abort 4 veckor efter barnet fötts då, inte riktigt samma sak..
Edit: eller 5-6 veckor, hade för mig dom slaktade vid 4 veckor.
Citera
2021-05-26, 14:06
Medlem
lyxelitistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Tuffa klubben har talat..

Är nästan vegetarian till 100% men orkar inte med mer djurrättspropaganda.

När jag bodde i ett buddhisttempel så tog det två timmar att servera kyckling pga att de ville försäkra att djuren som åts fick ett bättre liv i framtiden. Då vid den tiden åt jag inte kött men senare har jag börjat unna mig lite för hälsans skull. Hoppas alla djur jag äter får det bra. Tror inte genomsnittlig köttätare tänker tillräckligt mycket på djurens kommande liv. Men kycklingen har varit din mamma i ett tidigare liv så det kanske väcker någon att tänka djupare på saken.
Citera
2021-05-26, 14:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det finns ingen som har tid ed slaktmask. Det skjuts och det blir fel. Det går inte att garantera något. Kon rör sig och det kan bli fel.
Precis, ingen har tid.

De här massproducenterna av kött strider mot svensk lag eftersom de måste tänka på att pressa ned priserna. Urbanisering och häxjakt på småbönder kostar på, djurplågeri får man alltså acceptera hos massproducenterna medan småbönderna får lägga ned en efter en pga diverse tramslagar som inte ger bättre djurhållning öht.
Citera
2021-05-26, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Tuffa klubben har talat..
Hahah det här fick mig att gappflabba.

Tur inte alla är veganska pussys.

Skär skallen av en höna har ingen dött av... Bara hönan!
Citera
2021-05-26, 14:16
Medlem
De som är ansvariga bör skållas var första reaktionen. Äter kött ibland så hycklar ju men är uppväxt med det utan vetskap, och låter bli i perioder (även när jag haft pengar.) just för hur det sköts, motbjudande milt sagt.

Det ska vara mycket högre krav på djurhanteringen. Tycker köttet lätt blir oapitligt om man vet lite om vad det kommer ifrån.

Marknaden gör dock att det i princip alltid finns de som skrotar allt vad moral heter för att kunna ge billigare priser till butikerna och vara de som drar in mest vinst. Kunderna skulle inte acceptera dubbelt pris i många fall, så det är vad det är. Tycker mat ska växa vilt mer överallt för att minska trycket markant på matindustrin så man slipper mycket av det här.

Köpa direkt från mindre gårdar man vet respekterar djuren kan man ju göra med, o borde va ett steg åt rätt håll. Äter kött flera ggr i veckan, hycklar som sagt, plockar det som är slängt redan. Undviker köpa för det mesta, (nog gått några år sen senast, justmen kyckling längre än så) inte bara för man är en fattiglapp, utan för industrin som är för fucked up, väljer hellre vegetariskt om jag handlar och respekterar ju djur (oftast) så har man inte krav på hur det sköts så kan de dra...

Men folk vill ju ha sin kyckling för femtio-hundra kr och är helt distanserade från vad det är dom äter, de ser inget liv, inga små pip, glädje, hopp, rädslan, slakten, blodet, inälvorna, maskinerna eller något. Åtta mcnuggets på mcdonaldsmenyn eller en död bit mat på coop.

Är det en fjäder i maten på mcd så är det "äckligt" och då ska man få pengar för man ser ju nästan vad det är! ( såg jag ett fall av nyligen i usa där det ska stämmas åt alla håll, minns ej.) Tråkigt är det, tyvärr är kött gott och rätt inprintat i ens vanor/beteende. Distanserade som sagt.
Senast redigerad av .Void 2021-05-26 kl. 14:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in