2021-05-26, 13:29
Medlem
I Sverige är vi fortfarande så usla att vi slaktar nykläckta kycklingar (hanar) med el eller gas. Djurvälfärd existerar inte i Sverige.
Citera
2021-05-26, 13:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Aftonbladets 200 sekunder avslöjar
På Kronfågels anläggning utanför Katrineholm slaktas drygt en miljon
kycklingar – varje vecka. ( https://www.kronfagel.se )

Aftonbladets och Viafrees granskande program ”200 sekunder” har undersökt
förhållandena på slakteriet. Under en längre tid har det förekommit att kycklingar skållats
levande. Trots att marknadsledande Kronfågel lovat vidta åtgärder pågår det fortfarande.
Enligt länsstyrelsen är bristerna allvarliga och kan leda till stort lidande för djuren.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3arBX/kycklingar-skallas-levande-hos-kronfagel

Vad ska man säga om denna metod eller förhållningssätt?
Varför får ägarna inte djurförbud?

Just det, jag glömde vilka som styr.

Skulle jag skålla en enda levande kyckling skulle jag förstås få böter, kanske fängelse, och djurförbud- med all rätt! Utförarna av detta bör givetvis dömas för djurplågeri, och ägarna få djurförbud.
Citera
2021-05-26, 13:32
Medlem
LillTurkens avatar
Kycklingar är bytesdjur. Bytesdjur är ett djur som blir jagat och uppätet av predatorer. Vad är värst? Skållas till döds eller ätas på tills döden inträffar?

Kycklingar räknas som lågt stående djur. Dom ingår i det här fisk och fågel. Vissa tror ju inte ens kyckling räknas som kött. Ni vet, Kött, fisk eller FÅGEL?
Citera
2021-05-26, 13:37
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Svårt att skala en kyckling om den inte skållats först tänker jag.
Det går bra att torrplocka med, men grejen är att man inte gör det om fågeln lever. Och i detta fallet har det tydligen skett när fåglar överlevt avlivningen.
Citera
2021-05-26, 13:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Vad skall man göra menar du? Skall man dränka alla fåglar? Skall man hänga dem levande i fötterna och skära huvudet av dem? Vilken avlivningsmetod är bäst enligt dig?

Sen kan du ju fundera på om alla vill vara veganer.
Lagen föreskriver bedövning innan avblodning. Förslagsvis greppas kycklingen om halsen och klubbas med ett välriktat slag, alternativt skjuts med slaktpistol efter samma grepp. Där efter huggs huvudet av och kroppen avblodas. Det hela tar ca 5 sekunder/ kyckling, om medhjälpare finns som lämnar över kycklingen till slaktaren.
Citera
2021-05-26, 13:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridne
Potatisen skriker nog i dödsplågor och våndas helvetes kval också, men tyvärr kan jag inte leva på luft

Det finns många sätt att behandla djur värdigt.. För det första att de ska få ha rena utrymmen. Att de ska få space och inte stå som packade sillar så de knappt kan röra sig. Att de ska få springa ute ibland. Jag stör mig på köttindustrin på det sättet att de bara föds upp under vidriga förhållanden för att sedan plågas till döds som t.ex. detta med skållningen. Visst, det kommer göra kött dyrare om dessa krav ska uppfyllas.. men då får det vara så. Djurens väl är det viktigaste för mig.

Däremot skulle jag antagligen kunna äta viltkött eller kött från jägare osv då jag vet att det djuret har fått leva i frihet och haft ett någorlunda värdigt liv iallafall.

Jag vill absolut inte moralisera åt andra utan alla får göra sitt eget val. Skiter i om folk äter kött men själv har jag valt bort det för att det känns bäst. Each to their own
Med dyrare kött lockas kanske fler att ha egna höns. Det vore en vinst.
Citera
2021-05-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
Det går bra att torrplocka med, men grejen är att man inte gör det om fågeln lever. Och i detta fallet har det tydligen skett när fåglar överlevt avlivningen.

Dåså, inte värre än abort, det slinker lätt igen några "barn" bland alla embroyn.....

Industraliserat "massmord" är ju som att göra en omelett, man får knäcka några ägg....
Citera
2021-05-26, 13:42
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Så länge folk inte är beredda att plocka fjädrar och plocka inälvor själv. Så blir det här resultat.
Citera
2021-05-26, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillTurken
Kycklingar är bytesdjur. Bytesdjur är ett djur som blir jagat och uppätet av predatorer. Vad är värst? Skållas till döds eller ätas på tills döden inträffar?

Kycklingar räknas som lågt stående djur. Dom ingår i det här fisk och fågel. Vissa tror ju inte ens kyckling räknas som kött. Ni vet, Kött, fisk eller FÅGEL?

Det är en fågel som är domesticerad, pucko, dom finns inte i det vilda så ditt argument fallerar totalt. Svenska köttindustrin har avlat fram en fågel som är helt deformerad som växer helt skevt och det är inte en naturlig process.

I Sverige så behandlar vi alla köttdjur som skräp.
Senast redigerad av babymamacita 2021-05-26 kl. 13:46.
Citera
2021-05-26, 13:44
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Lagen föreskriver bedövning innan avblodning. Förslagsvis greppas kycklingen om halsen och klubbas med ett välriktat slag, alternativt skjuts med slaktpistol efter samma grepp. Där efter huggs huvudet av och kroppen avblodas. Det hela tar ca 5 sekunder/ kyckling, om medhjälpare finns som lämnar över kycklingen till slaktaren.

Ska du göra det med varje kyckling? Hmm... nej det kommer ingen att göra. Gasning med CO2 och sedan skållning. Det finns ingen chans att göra det på annat sätt.
Citera
2021-05-26, 13:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Ska du göra det med varje kyckling? Hmm... nej det kommer ingen att göra. Gasning med CO2 och sedan skållning. Det finns ingen chans att göra det på annat sätt.
Finns det inget sätt att hålla lagen? Trams!

Det är dyrare att göra det lagenligt, det är allt.
Citera
2021-05-26, 13:49
Medlem
AversisrevAs avatar
Förjävligt, men tyvärr knappast unikt i Sverige eller någonstans. Man törs knappt tänka på hur djurhantering och avlivning går till i länder där befolkningen generellt inte bryr sig så mycket om djurens väl och ve som vi gör i vår del av världen.

Borde vara djurplågeri även om det sker industriellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in