2022-11-11, 14:50
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Inspektörerna borde ju bara klampa in. Om man föranmäler inspektioner så kan ju företaget göra en massa för att dölja missförhållanden.

Vilket lär ske vid varje inspektion, men Kronfågel lär som tidigare komma undan med sitt djurplågeri.
Citera
2022-11-11, 15:23
Medlem
Så länge folk fortsätter köpa kronfågel och annat billigt kycklingkött så fortsätter djuren behandlas illa, jag tycker hur de föds upp är betydligt värre än enstaka misstag vid slaktprocessen. De ska få gå ute i solsken och picka i jorden, med gott om utrymme osv, men då lär det ju kosta därefter, men det är ju vad det faktiskt kostar att föda upp köttdjuren under rimliga förhållanden. Om det ska bli ändring måste folk visa vad de står för med plånboken, köpa ekologisk och kravmärkt, betala för frigående utomhusägg istället för frigående inomhusägg osv, köper ingen djurplågeri- kött så slår de företagen igen eller tvingas anpassa sig. Bara synd att media inte slår ner och tok-drevar dessa skitföretag till förändring. Nått inslag med några års mellanrum gör ingen större skillnad, det leder till att folk köper kravmärkt och ekologisk under några månader tills de gömmer och förleds av billiga priser igen. Ligger journalisterna på hela tiden så allmänheten inte tillåts glömma att det är billigt djurplågerikött de köper, så sker riktig förändring tillslut.
Citera
2022-11-11, 15:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Vilket lär ske vid varje inspektion, men Kronfågel lär som tidigare komma undan med sitt djurplågeri.
Fast blir mycket svårare för dom att dölja missförhållanden om inspektörerna bara kommer dit jämfört med om dom förannonserar att dom skall komma.
Citera
2022-11-11, 15:33
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast blir mycket svårare för dom att dölja missförhållanden om inspektörerna bara kommer dit jämfört med om dom förannonserar att dom skall komma.

Det är precis det jag åsyftade.
Citera
2022-11-11, 15:37
Medlem
MrSwaggers avatar
Stäng ner skiten.. Helt sjukt detta. Trodde det var olagligt att behandla djur såhär i Sverige. Kommer aldrig köpa kyckling eller ett ägg fler gånger förrän detta korrigerats.
Citera
2022-11-11, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Så länge folk fortsätter köpa kronfågel och annat billigt kycklingkött så fortsätter djuren behandlas illa, jag tycker hur de föds upp är betydligt värre än enstaka misstag vid slaktprocessen. De ska få gå ute i solsken och picka i jorden, med gott om utrymme osv, men då lär det ju kosta därefter, men det är ju vad det faktiskt kostar att föda upp köttdjuren under rimliga förhållanden. Om det ska bli ändring måste folk visa vad de står för med plånboken, köpa ekologisk och kravmärkt, betala för frigående utomhusägg istället för frigående inomhusägg osv, köper ingen djurplågeri- kött så slår de företagen igen eller tvingas anpassa sig. Bara synd att media inte slår ner och tok-drevar dessa skitföretag till förändring. Nått inslag med några års mellanrum gör ingen större skillnad, det leder till att folk köper kravmärkt och ekologisk under några månader tills de gömmer och förleds av billiga priser igen. Ligger journalisterna på hela tiden så allmänheten inte tillåts glömma att det är billigt djurplågerikött de köper, så sker riktig förändring tillslut.

Misstag under slaktprocessen borde inte få ske vid hantering av levande, kännande varelser. Dessutom inget som garanterar att kravmärkt och dyrt kött innebär att djuren slaktats och behandlats på ett "okej" sätt. Finns till exempel gott om kravmärkta gårdar i Sverige som visat sig ha stora brister i sin djurhållning. Det bästa alla kan göra nu är att sluta stödja företag som utnyttjar djur, till exempel genom att slopa köttet.
Citera
2022-11-15, 15:22
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Stäng ner skiten.. Helt sjukt detta. Trodde det var olagligt att behandla djur såhär i Sverige. Kommer aldrig köpa kyckling eller ett ägg fler gånger förrän detta korrigerats.
Då kommer du aldrig mer köpa kyckling kan jag lova dig.
Citera
2022-11-15, 15:46
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Då kommer du aldrig mer köpa kyckling kan jag lova dig.
Hur kan du ge ett sådant löfte som sträcker sig 50+ år i framtiden? Jag är säker på att du saknar den förmågan att kunna se så långt fram i tiden.
Citera
2022-11-15, 15:57
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Hur kan du ge ett sådant löfte som sträcker sig 50+ år i framtiden? Jag är säker på att du saknar den förmågan att kunna se så långt fram i tiden.
För det har varit så här i 50 år och helt ärligt så har jag svårt att se det kommer förändras. Folk vill tjäna pengar, folk vill betala så lite som möjligt för maten, det är djur vi har att göra med och inte människor.
Citera
2023-04-24, 18:29
Medlem
Från djurplågeri och nu varsel.

Tungt nu för Kronfågel som varslar 50 anställda.

Neddragningen ska bero på skenade kostnader och minskad efterfrågan, enligt bolaget. Kronfågel är den största privata arbetsgivaren i Katrineholms kommun, och företaget har 900 anställda.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1106352
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in