Vi vet inte om LW lurats till planket eller de träffats där för att prata ostört likt de gjort förr. Pratat utanför LW's hem menar jag då, bl.a. För att inte störa hennes barn.
Vi vet inte vilket mordvapen som använts och huruvida det varit medhavd eller inte.
Att LW känt stor smärta och blivit slagen många gånger utesluter inte heller dråp eftersom en GM kan ha svårt att besinna sig när hen förlorat fattningen och börjat slå.
Ingen av den planering du skriver om är bevisad bortom rimligt tvivel. Men den som gapar efter mycket förlorar ibland hela stycket. Om det prompt måste vara mord, då får ni leva med frikännande istället tyvärr.
Du kan inte prata om något vi här.
Jag tror 50/50, helt utan att vara jurididkt kunig eller ens ha läst mer än en eller två domar. Det blir en killgissning.
Vad gäller planering, är det vad jag tror, dvs gissar. Det utifrån tidigare hot, 11-12 maj och förmodligen medhavt tillhygge. Jag lämnar dock en liten lucka öppen (mycket liten) för att det slog slint av någon anledning, kanske den skickade loggremsan som kanske kunde sabba något för HD).
Allt vad jag skriver i detta svar är spekulationer.
Jag tror att det under flera veckor varit en stor obalans i SDs känslor och att mordet funnits i hans tankar länge. Nu närmar sig det ett slut, då Lena dles påbörjat en process för att försöka frigöra sig från honom, blivit betuttad i Beholder och också säger bara dagar innan mordet att hon nu inte längre är rädd för ett avslut.
SD vet vad det innebär.
Lena har hela tiden varit noga med att inte avslöja något om deras förhållande, mycket för att hon vet att det skulle innebära ett slut. När hon nu blivit starkare och gladare, frigörelseprocessen startat, vet SD att risken har ökat att Lena kommer avslöja, kräva upprättelse.
Han vet att risken ökat så att han riskerar att förlora HD helt (vilket inte är sant förmodligen, men det är hans farhåga) och ruinera hans återförening med HD. SD har läst HDs mail, vet hur nära det är att hon slinker ur näven, men kämpar på med kärleksbombning till HD. Precis det hon behöver och håller på att fångas in.
Så planering finns i någon grad, men med SD riskbeteende och höga grad av tro på sin förträfflighet/överlägsenhet, blir planeringen lite av både noggrann, men samtidigt hafsverk. Det kokar lite i huvudet.
Du har förstås rätt i att man inte vet att Lena lurats ut till planket. Det finns inga bevis. Då utgår du också från att det saknas planering. Och du har också rätt i att vi inte vet vilket tllhygge hon mördats med. Det blir en slags indiciekedja för rimligt tvivel...
Men om man utgår från att det inte är rimligt att Lena skulle följa ut till planket med random, dörren öppen, skorna knutna och tummarna instuckna i sin fleece, då är det inte längre rimligt att tro att så sker.
Nu verkar du utgå från SD, att hon skulle följa med dit med honom "liksom förr". Vi vet inte om de träffats där "förr". Inte helt osannolikt, av det vi har sett. Så kan de ha träffats där för ett avsked, eller för att bråka av sig ostört. Det är sant.
Men varifrån kommer då mordvapnet?
Att något sådant skulle legat på platsen förefaller inte troligt. Det var ovanligt varmt denna maj, och gräset hade redan vuxit ovanligt högt enligt forensikerna. Om det legat något på plats, hade det synts när gm lyft upp det. Gräset hade inte växt där och det hade varit gulnat under tillhygget.
Skulle det kunnat ha tagits från Lena hus? Då är det ju också en form av planering? Om även kort.
Att en gm skulle ha svårt att besinna sig, under så lång tid och under så hemska skrik, kan stämma. Men jag tror inte att rätten anser det som förmildrande omständighet.
Snarare tvärtom.
Han har haft tid att besinna sig. Men fortsätter sitt då.
Och att Lena har utövat hot mot SD, det kommer inte heler att anses som en förmildrande omständighet.
Det hanslar inte om en situation där hoten är av så allvarlig art att man får en förståelse för mordet:
"En huvudregel vid dråp är att gemene man skulle ha förståelse för vad gärningsmannen gjort, rätten däremot kan inte acceptera beteendet." https://lagen.nu/1962:700#K3P2S1
Tvärtom.
Man förstår inte alls varför SD inte valde istället att ntingen lämna Lena eller erkänna otroheten för HD. Inte alls begripligt.
Jo,han kan ju ha känt sig blåst utav LW ,som var på väg med ett gäng till Norge medans han satt ensam i Örebro efter att ha brejjkat sitt förra liv ,och kanske kanske trodde han sig hittat LW som livspartner ?
Vem vet ?
(enbart spekulation)
LW har skrivit till vänner att han var som en trogen hund som hoppades att det skulle bli något mer mellan dem. När hon inte ville det skyllde hon på att hon ville ha en kristen man. När den enda hon verkligen ville ha var en ateist. Så mycket lögner. Kanske LW berättade att hon skulle till Norge med Beholder, att de dejtade, och JS då ifrågasatte om Beholder var kristen.
Hon var arg på hur SD behandlade henne, att han inte ville lämna sin fru när LW ville mer, men hon behandlade sina karlar på precis samma sätt.
Tror det var Polen som h*n åkte till tidigt på morgonen den 15 maj.
Dina tankar låter inte helt orimliga. Personen har väl numera flyttat från Örebro till västra Sverige, i stort sett direkt efter rättegången i TR.
Jaha var det Polen ,tack där ser man..
De kanske skulle låta grannfrun som hörde dessa människor där på kvällen- få lyssna på en inspelat sekvens utav hans röst ?
Kanske att hon känner igen den då ?
(enbart spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2021-05-26 kl. 12:02.
LW har skrivit till vänner att han var som en trogen hund som hoppades att det skulle bli något mer mellan dem. När hon inte ville det skyllde hon på att hon ville ha en kristen man. När den enda hon verkligen ville ha var en ateist. Så mycket lögner. Kanske LW berättade att hon skulle till Norge med Beholder, att de dejtade, och JS då ifrågasatte om Beholder var kristen.
Hon var arg på hur SD behandlade henne, att han inte ville lämna sin fru när LW ville mer, men hon behandlade sina karlar på precis samma sätt.
Ja man blir inte klok på den här soppan rent ut sagt ! Ett enda myller utav sårade känslor innehåller den.
Trist.
Det är farligt att "leka" med andra människors känslor .Verkligen!
Det är inte för inte som Italien har speciella lagar omkring svartsjukemord etc.
Där sårade känslor ingår ....
Antar att både LW och SD har betett sig som "hala ålar" i mångt och mycket när det gäller partners...
Att "vara så svävande" i sina beslut kan skada folk runtomkring personen; inombords och ge mycket frustration och ilska vad det lider !
Inte rent spel -mycket dåliga odds,om man säger så ....
Senast redigerad av landbandy 2021-05-26 kl. 12:17.
Jag tror att vi gick igenom skillnaden mellan mord och dråp tidigare i tråden, men det är alltid bra att repetera. För mig sitter det inte liksom inte riktigt.
Gick in idag och kollade i Brottsbalken. Nytt för mig är att man nu har kommentarer på sidan om lagarna och länkar till både prejudikat, förklaringar till ord, olika rättsfall, ändringar mm. Väldigt bra.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------- MORD
Lag
"[K3]1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Som skäl för livstids fängelse ska det särskilt beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös. Lag (2019:805)."
Kommentar
"Ett mord sker om någon med uppsåt dödar en annan människa. Både mord och dråp 2 § beskriver ett uppsåtligt dödande där mord är normalfallet och dråp brottet som med hänsyn till förmildrande omständigheter är att beteckna som mindre grovt NJA 1985 s. 510 Faktorer som inte utgör förmildrande omständigheter är ifall brottet begåtts mot en närstående NJA 2002 s. 116, offret varit skyddslöst NJA 1989 s. 97, om det varit flera gärningsmän inblandade, om brottet utförts så att det skall vara svårt att upptäcka, onödigt lidande har tillfogats offret, gärningen visar på synnerlig grymhet NJA 1994 s. 310 eller om mordet skett för att främja ett annat brott. Att någon däremot agerar på grund av svartsjuka påverkar inte bedömningen NJA 1994 s. 310. I regel bör inte straffet vara livstid utan en friare bedömning bör göras där valet mellan tidsbestämt- och livstidsstraff görs i varje fall NJA 1985 s. 510 och NJA 1999 s. 531. För att livstidsstraff skall komma ifråga krävs avsevärd hänsynslöshet och är förbehållen de allvarligaste brotten NJA 2007 s. 194. Även ifall mer än en person uppsåtligt dödas eller om dödandet skett för att gärningsmannen skulle kunna begå ett annat brott är försvårande omständigheter som väger för ett livstidsstraff."
[K3]2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.
Kommentar
"Dråp innebär att någon med uppsåt dödar en annan människa. Man utgår från att den gärning som skett är ett mord enligt 1 § och bedömer om det finns förmildrande omständigheter som gör att gärningsmannen istället skall dömas för dråp NJA 1985 s. 510 och NJA 2007 s. 194. En huvudregel vid dråp är att gemene man skulle ha förståelse för vad gärningsmannen gjort, rätten däremot kan inte acceptera beteendet. Mord enligt 1 § är aldrig varken förståeligt eller försvarligt, dråp 2 § kan vara förståeligt men aldrig försvarligt och uppsåtligt dödande vid en nödvärnssituation 24 kap. 1 § BrB kan vara både förståeligt och försvarligt. Även att gärningsmannen har blivit provocerad kan utgöra en förmildrande omständighet. Att någon efter att den har begått ett brott för att dölja det andra brottet dödar en människa gör att gärningen kan bli att betraktas som dråp istället för mord. Även då en person befinner sig under inflytande av själslig abnormitet som inte är så djup att den är att jämföra med sinnessjukdom kan ses som förmildrande NJA 1985 s. 510."
Som jag uppfattar det, är att om SD skulle bli dömd för mordet, då är inte dråp aktuellt, utan mord, tidbestämt.
Mordet är varken förståeligt eller försvarligt.
SD har haft många andra olika alternativ till att lösa konflikten på, alla andra innebär att mord inte är nödvändigt. Han skulle vara tvungen att ta ansvar för sin otrohet, vilket inte måste lösas med mord.
Eftersom mordet har varit särskilt förslaget, då Lena har lurats ut ur sin bostad och lämnat sitt underåriga barn ensamt mitt i natten (dörren på glänt). Det har föregåtts av viss planering, då hon har blivit utlurad och ett tillhygge har medhavts.
Hon har lurats till en plats där hon inte har haft möjlighet att fly, utan blivit instängd mellan plank och stängsel, vilket har ingått i planeringen.
Mordet har också inneburit ett svårt lidande för Lena. Skrik har hörts i flera minuter av vittnen och Lena måste både ha varit rädd, känt dödsångest och svår smärta.
Jag håller med om detta. Och att dråp inte kan vara altuellt i detta fall givet vad som är känt enl åtal etc. Sen då kunde man undra om inte GM hade kunnat åstadkomma nån strafflindring genom ett tidigt erkännande o uppenbar ånger. Men tillfällig sinnesförvirring verkar det ju inte vara fråga om. Den pågår synbart än i så fall. Så sett framstår det reella upplägget (som du beskriver) som desto värre då.
Sen nåt jag inte riktigt förstår ur kommentaren till lagtexten om dråp: ”Att någon efter att den har begått ett brott för att dölja det andra brottet dödar en människa gör att gärningen kan bli att betraktas som dråp istället för mord.” Vad i hela friden syftar det på? Är det mord på kumpanerna efter ett väpnat rån? Eller efter utpressning från medbrottsling efter ett mord edyl? Jag hajar inte.
Det kan ju inte anses som ett mindre allvarligt mord att döda vittnen till ett brott? Eller har jag missat något?
De kanske skulle låta grannfrun som hörde dessa människor där på kvällen- få lyssna på en inspelat sekvens utav hans röst ?
Kanske att hon känner igen den då ?
(enbart spekulation)
I så fall måste han nog först bli formellt misstänkt för brottet. Dessutom har det nu hunnit gå över tre år och grannkvinnans eventuella röstidentifiering skulle troligtvis ses som alltför osäker pga. tids-/minnesaspekten. Dessa faktorer hade dock kunna elimineras om inte utredarna hade låst fast sig vid en viss person och ett visst motiv redan från dag 1.
I så fall måste han nog först bli formellt misstänkt för brottet. Dessutom har det nu hunnit gå över tre år och grannkvinnans eventuella röstidentifiering skulle troligtvis ses som alltför osäker pga. tids-/minnesaspekten. Dessa faktorer hade dock kunna elimineras om inte utredarna hade låst fast sig vid en viss person och ett visst motiv redan från dag 1.
Efter mordet har han ju hängt mycket med HD. Så han verkar ju inte direkt tillhöra LWs fanclub längre. Inte alls samma beteende som PJ och hennes andra karlar efter mordet.
Nu är vi där igen ,dessa båda män som skulle kunna vara LW:s baneman har alltså först legat med LW och sen legat med HD ?
Kan de påverkats utav HD:s uppfattning om LW, maybe ?
Det där med att inse att barnen behövde sin mamma fortsättningsvis,hur hon än har bettet sig mot männen, är ju något som en person som har egna barn vet om,mycket väl...så jao?
Så ännu en gång förstår jag inte hur den som dödade LW kunde göra så mot barnen hennes?
Det är så elakt mot barnen, de kan aldrig förlåta en sådan sak.
Tänk om någon hade dödat mördarens mamma när den var typ 12 år ; hur hade den då mått ?
Senast redigerad av landbandy 2021-05-26 kl. 12:45.
Jag håller med om detta. Och att dråp inte kan vara altuellt i detta fall givet vad som är känt enl åtal etc. Sen då kunde man undra om inte GM hade kunnat åstadkomma nån strafflindring genom ett tidigt erkännande o uppenbar ånger. Men tillfällig sinnesförvirring verkar det ju inte vara fråga om. Den pågår synbart än i så fall. Så sett framstår det reella upplägget (som du beskriver) som desto värre då.
Sen nåt jag inte riktigt förstår ur kommentaren till lagtexten om dråp: ”Att någon efter att den har begått ett brott för att dölja det andra brottet dödar en människa gör att gärningen kan bli att betraktas som dråp istället för mord.” Vad i hela friden syftar det på? Är det mord på kumpanerna efter ett väpnat rån? Eller efter utpressning från medbrottsling efter ett mord edyl? Jag hajar inte.
Det kan ju inte anses som ett mindre allvarligt mord att döda vittnen till ett brott? Eller har jag missat något?
Nä, lite konstigt.
Läst flera gånger och försöker förstå, även om det kan ha med meningarna innan att göra?
"[...]Även att gärningsmannen har blivit provocerad kan utgöra en förmildrande omständighet. Att någon efter att den har begått ett brott för att dölja det andra brottet dödar en människa gör att gärningen kan bli att betraktas som dråp istället för mord.[...]"
Jag kan inte se det mer än som att det handlar om ett hot om avslöjande av brottet?
För skulle det handlar om hot om det egna livet, blir det en annan femma.
Det måste vara synnerligen allvarliga hot det handlar om där konsekvenserna kan bli allvarligare än lagen? Typ gängvåld, där det kan bli så att ditt eget liv står på spel sedan?
Nä, inte riktigt att jag begriper det hela. Konsekvensen blir ju att det är förmildrande om du först dödar en och sedan en till för att dölja det hela.
Tillägg:
Det är ju iaf inte aktuellt som jag ser det i SDs fall.
Det finns ingar förmildrande omständigheter som avses i den "obgripliga" kommentaren. Jobbigt när de kommentarer som ska bringa ljus på lagtexten också behöver förklaringar
Senast redigerad av notknapparen 2021-05-26 kl. 12:29.
Exakt. Och hans alibi är att han var hemma och packade. Precis som SD. JSs alibi godkänns men inte SDs. Vi vet att han och LW haft kontakt under dagen. De kan ha blivit osams om något och träffats för att prata ut.
Var han också ute och cyklade vid brottsplatsen i tidsmässig anslutning till mordet? Har han också gömt undan handtaget till en lånad domkraft och försökt fejka att han hittat den? Har han hotat LW till livet? Hennes barn? Har han gjort ett testförsök som går i exakt samma spår som mordnatten men blivit avbruten?
Det är märkligt hur personer som du och Gilgrimsson kan hitta på de mest absurda teorier en efter annan för att slippa möta verkligheten. Personer och andra misstänkta runt LW är mera kontrollerade än vad ni tror. Ni får nog försöka leta upp slasken och läsa den.
Senast redigerad av Strof 2021-05-26 kl. 12:33.