Citat:
Ursprungligen postat av
RickStorkukenRule
Nu skiljer vi agnarna från miljöpartisterna! Vem investerar i kolkraft?
Helvete trippelpost...
Nu snackar vi kontrarian! Och det är helt rätt, kolla där ingen annan kollar. Det här måste vi gräva i.
Trader Ferg är bullish till kol och priset har stuckit 20% den senaste veckan.
Vågar man gissa på kinesisk marknadsmanipulation där de som Baghdad Bob förklarar kolkraft ogretigt och historia medan man ser de bruna rökmolnen i bakgrunden ? Priset är nästan uppe uppe i 2018-nivå.
Oavsett vad folk tycker om det kommer kol att behövas eldas länge till. Precis som olja och Uran.
Bara för att ingen älskar det betyder det inte att det inte längre behövs.
Det här bör vi gräva i, långt ner på djupet. Jag kastar in som en första faktoid jag minns att BHP och RIO säljer sina kolgruvor för att vara aptitliga för woke-ESG-crowdet.
Någon vettig kritiserade att de gjorde av med vinstgivande verksamhet till vrakpris. Kan ha vart TF.
Då behöver vi veta vem som äger de tillgångarna.
Om inte kineserna köpt dem rakt av är det någon som tjänar storkovan på det just nu. Vem ?
Ett tips är att kolla intervjuer med trader Ferg, vettig skön aussie-kontrarian.
Från spotpriset på kol:
Citat:
Electricity consumption in China, a key barometer of economic activity, grew 13.2% from a year earlier in April as the country's economic rebound gathers pace. On top of that, data showed China coal output fell 1.8% YoY in April to an 8-month low due to safety and environmental inspections in some major coal-producing regions and some mining accidents. Adding to further supply constraints were an unofficial ban on Australian coal while the continued stockpiling ahead of summer have supercharged existing upward momentum in the market.
Det råder som bekant dålig stämning mellan Australien och Kina och det var föga förvånande olyckor i kinas kolgruvor. Tur att de har massvis med Uighurer att kasta ner i gruvorna.
Men ökad elförbrukning med 13.2% är inte peanuts. Bullish för kol, olja, gas, uran, rubbet.
Som serpentza-fanboy har jag noterat att stora delar av kina är som en madmax-feodal värld där det fortfarande eldas för värme och matlagning. Jordbruk med oxar varvat med karaoke. Ska alla de ha ström vilket de planerar kan de härja hur mkt de vill med kopparpriset.
Det blir dyrare.