2021-05-20, 06:29
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erk0r
Tröttsamt trams har alltså letat sig in hit också? Jaha, ännu ett steg i rätt riktning antar jag.
Köpte mina första optioner i MT idag iaf. Tänkte dock försöka denna gång att inte kasta in allt på ett bräde även om idag var en ypperligt trevlig dag för handlande. Wish me luck!

Och btw bajsis, ditt offrande av SSAB gjorde sig inte något större avtryck på kursen trots allt, snart är wurrarna nere på noll. Men var väl ivrig där antar jag och att få lära sig med pengar i potten gör ju av någon anledning att det sätter sig lite mer ordentligt
Ja, mina ser riktigt sura och orealistiska ut nu efter korrektionen, men de får ligga där som läropengar.
Vem vet, 50 spänn i mitten av Juli är inte HELT omöjligt om Svt kör en rejäl pumpkampanj.

Jag håller mig från optioner just nu tills jag hittar ett riktigt säkert bet.
Citera
2021-05-20, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Ja, mina ser riktigt sura och orealistiska ut nu efter korrektionen, men de får ligga där som läropengar.
Vem vet, 50 spänn i mitten av Juli är inte HELT omöjligt om Svt kör en rejäl pumpkampanj.

Samma här, hade jag inte bränt mig på SSAB så var säkert gårdagen ett bra läge dock.

Nu kom fakta om gårdagen, 775 000 kryptokonton blev likviderade pga margin calls, klart att det sprider sig till övriga sektorer.
Citera
2021-05-20, 08:46
Medlem
Citat:

Just SSAB är lite speciellt eftersom de inte delar ut i år. Har själv inköpspris på kring 25 kr/aktie för SSAB och täbker behålla dem länge. Fast de är ingen riktigt renodlad råvaruaktie eller hur? De måste ju köpa järnmalm? Att de är ett bra företag betvivlar jag inte men passar de in i tråden?

Just råvarubolag är något jag saknar själv annars och är lite osäker på hur det enklast kan rättas till? Jag äger en rätt stor post i Rottneros nu men de äger ju inte själva skogen och kanske inte riktigt passar in som råvarubolag heller? De företag jag tittat mest på är Boliden och SCA. När det gäller Boliden tycker jag allt ser bra ut men är inte skog rätt högt värderad just nu om man ser till intjäningsförmåga?

Vad säger ni? Är Boliden en bra satsning om man tror på att inflationen kan ta fart så smått? Eller finns det bättre alternativ? Vill ha högst två nya bolag då jag inte kan hålla reda på fler kvartalsrapporter än så...redan nästan 20 bolag i portföljen vilket är lite mycket för mig...
Citera
2021-05-20, 16:16
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Just SSAB är lite speciellt eftersom de inte delar ut i år. Har själv inköpspris på kring 25 kr/aktie för SSAB och täbker behålla dem länge. Fast de är ingen riktigt renodlad råvaruaktie eller hur? De måste ju köpa järnmalm? Att de är ett bra företag betvivlar jag inte men passar de in i tråden?

Just råvarubolag är något jag saknar själv annars och är lite osäker på hur det enklast kan rättas till? Jag äger en rätt stor post i Rottneros nu men de äger ju inte själva skogen och kanske inte riktigt passar in som råvarubolag heller? De företag jag tittat mest på är Boliden och SCA. När det gäller Boliden tycker jag allt ser bra ut men är inte skog rätt högt värderad just nu om man ser till intjäningsförmåga?

Vad säger ni? Är Boliden en bra satsning om man tror på att inflationen kan ta fart så smått? Eller finns det bättre alternativ? Vill ha högst två nya bolag då jag inte kan hålla reda på fler kvartalsrapporter än så...redan nästan 20 bolag i portföljen vilket är lite mycket för mig...
Vi här i tråden är lite sura på just SSAB, men visst är det en råvaruaktie.
Stål är råvara till mycket, även om järnmalm och skrot är en råvara ett steg längre ner i stegen.
Nackdelen SSAB har är precis som du säger, att de måste betala för malmen som är svindyr just nu.
Integrerade stålproducenter som MT och $CLF har egna gruvor så de drar full nytta av de höga priserna.

Rottneros är även de en råvaruproducent. Träd->Massa->Papper->Reklamblad.
Man kan kalla Rottneros/Arctic paper för integrerade på sätt och vis med majoritetsägandet och Arctic mjöljkar rottan på utdelningar när massapriserna är höga och papperspriserna låga.

Anledningen till härjet i stålbolagen igår står att finna här: Vitards
Enkelt översatt och förklarat ungefär att de höga metallpriserna håller på att skicka Kinas ekonomiska recovery rätt i dass.
Det är därför de sprattlar som en mask på en krok och fakenewsar hit och dit för att fylla förråden när priset går ner.

Citat:
China is going to do whatever they need to do to keep people employed and projects going.
Employment is paramount to the Chinese.
Infrastructure and construction is how they achieve this to the scale they want.
Any threat of derailing their plans are when the government gets involved and manipulates whatever they need to - in this case: ore, copper, steel and other commodities.

Kina har även en bostadsbubbla som får den svenska bostadsmarknaden att se ut som reapriser.
De kan inte sluta bygga. Vito som insider har koll på siffrorna och det exporteras extremt lite.

Citat:
Local governments, meanwhile, have opted for harsh measures in a bid to keep prices down. Late last week, regulators in Shanghai and the steelmaking hub Tangshan summoned major steel mills and ordered them to fix their prices “at reasonable levels.” Mills could face “severe punishments” if they collude to drive up steel prices, according to government statements.
Och som jag trodde pekar de med hela handen med noll konsekvensanalys.
Vad är reasonable levels ?
Hur länge kan producenterna sälja till ett artificiellt lågt pris när alla kostnader ökar som fan ?
CCP är som ett litet barn som gör precis som de vill.
Citera
2021-05-21, 08:34
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/yArmeD9O5ew

2 legender pratar om den kommande inflationen
Citera
2021-05-21, 16:17
Medlem
Citat:
Vi här i tråden är lite sura på just SSAB, men visst är det en råvaruaktie.
Rottneros är även de en råvaruproducent.

Visst kanske de är råvaruaktier men frågan ör om de tjänar på en rejäl inflationsbrasa? Kommer bolagen följa med upp i samma takt som valutorna försvagas? Tänkte att Boliden kanske är säkrare efterfom de verkligen äger gruvorna där malmen finns?

Hursomhelst tycker jag Boliden verkar vara rätt lågt verderade just nu? Någon åsikt om den?
Citera
2021-05-21, 16:37
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Visst kanske de är råvaruaktier men frågan ör om de tjänar på en rejäl inflationsbrasa? Kommer bolagen följa med upp i samma takt som valutorna försvagas? Tänkte att Boliden kanske är säkrare efterfom de verkligen äger gruvorna där malmen finns?

Hursomhelst tycker jag Boliden verkar vara rätt lågt verderade just nu? Någon åsikt om den?
Jag gillar som sagt de stora integrerade stålverken, internationella ArcelorMittal och amerikanska Cleveland cliffs just eftersom de har en vettig ledning och egen järngruva.
MT i euro och CLF i dollar för valutadiversifiering.

Alla gör sin egen research men i min mening kommer det här snart att explodera.

Enligt källor säljer kinesiska stålverk nu stål billigare till grannländer i små partier för att göra en extra hacka nu när de lyckades få ner priserna på malm temporärt. Det är dock omöjligt att få köpt in något hit.
Snart kommer Xi och stampar på den verksamheten, stålet var tänkt att hålla hemmamarknaderna mätta till lågpris.
Det pratas om exportskatt på stål. Det har aldrig förr hänt.
Från skatterabatt till skatt på export är en ganska radikal förändring.

Det får även effekten att det totalt vingklipper vår stålproduktsintensiva verksamhet med tredubblade råvarupriser.
Om det är en medveten taktisk manöver av Kina eller om de lyssnat på Greta låter jag vara osagt.

Och det finns inte en massa kapacitet att bara dra igång här. Steelmageddon.

Gällande Boliden var det väl pga kommunisthot i Chile eller nånstans de har verksamhet som den är billig.
Men vi gillar överlag Boliden här i tråden.
Citera
2021-05-22, 07:57
Medlem
Citat:
Jag gillar som sagt de stora integrerade stålverken, internationella ArcelorMittal och amerikanska Cleveland cliffs just eftersom de har en vettig ledning och egen järngruva.
MT i euro och CLF i dollar för valutadiversifiering.

Du kan ha en poäng där. Tackar för tipset. Skall läsa på lite om dem men för tillfället tror jag att det blir lite Boliden köp framöver.

Vill man mest njuta av en generell trend som inflation på råvarumarknaden kvittar det ju vilket bolag egentligen och Boliden har jag läst på om och övertygat mig om att den är värd priset just nu enbart sett till nuvarande vinster pch direktavkastning. Då blir framtida prisexplosion bara en trevlig bonus
Citera
2021-05-24, 11:20
Medlem
Bajsis visar igen att han är FBs egna lite fullare Nostradamus.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-05-24/china-vows-zero-tolerance-for-commodities-market-violations?sref=frV97TwV&utm_source=url_link

Kineserna försöker nu med alla medel att pressa ned råvarupriserna för att kunna behålla sin höga tillväxt, partiets makt bygger mycket på att dom kan leverera tillväxt till folket.

Inte ens Kina kan pressa ned råvarupriserna och jag ser detta desperata agerande som bullish för råvaror.
Citera
2021-05-24, 19:14
Medlem
bajssprutans avatar
Sex Perlenbacher senare och fler visioner från andra sidan är jag säker på min sak, och är ännu mer bullish till ädelmetaller än tidigare.
Nu pratar fan t.o.m Ben Shapiro om clusterfucket. Peter Schiff är visserligen lite biased, men han har inte fel i sak.
Citera
2021-05-25, 11:28
Medlem
.
Senast redigerad av RickStorkukenRule 2021-05-25 kl. 11:34.
Citera
2021-05-25, 11:32
Medlem
Nu skiljer vi agnarna från miljöpartisterna! Vem investerar i kolkraft?

Helvete trippelpost...
Senast redigerad av RickStorkukenRule 2021-05-25 kl. 11:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in