2021-05-26, 09:59
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nej. Alla riskgrupper har fått sina vacciner. Nu kan ingen bli allvarligt sjuk eller dö i covid...
Är väl snarare så att de har erbjudits vaccin. Finns i vart fall 310 styckenl 90+ t ex i Skåne som inte har tagit vaccinet.

3493 stycken i intervallet 80-89.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/vaccinationer/

Så nog finns det material kvar för liemannen att bearbeta.
Citera
2021-05-26, 10:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jo men vi har redan stängt gymnasieskolorna till största delen. Smittspridningen bland dessa unga vuxna sker minst lika mycket på fritid, fest och krogen.
Sedan så smittar en en vuxen 40-49 år precis lika bra åt andra hållet.

Enligt de flesta seriösa undersökningar har det visat sig att barn från 10 år och uppåt är lika smittsamma som vuxna.
Citera
2021-05-26, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Konstigt svar.

Jag frågade; vilken effekt kan vi tillskriva vaccinerna?

Antal nya fall/ dag och antal dödsfall/ dag tycks ligga relativt konstant sedan Mars.

Vad är det jag inte fattar?
Kommer nog dröja innan antalet nya fall sjunker då det fortfarande är en stor del som inte fått sprutan, och det är denna delen som rör sig mest i samhället och håller igång smittan.

Men det är en intressant reflektion ang dödsfallen, man kan fråga sig hur mycket vaccineringen egentligen räddat liv, men antalet inlagda på IVA har iaf sjunkit drastiskt (men, det gjorde det inför förra sommaren med..).
Citera
2021-05-26, 10:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, att säga att barn mycket sällan smittar vuxna är ju bara jätte konstigt, speciellt om man ser till familjesammanhang. Om det är så att mindre barn skulle ha svårare att smitta så vägs det upp av föräldrarnas närhet till barnen och att barnen inte är försiktiga. Små barn nyser sina föräldrar och andra rakt i ansiktet och torkar snor på deras kläder. När min son var mindre vaknade jag ofta och speciellt om han kände sig lite sjuk av att han lagt sig i min säng och sov ansikte mot ansikte med mig med bara några centermeters avstånd. Han ville ligga och dela andedräkt, sådan är ofta relationen mellan vuxna och deras mindre barn. Det är ju självklart att man bli smittad då och att hålla social distans till sina barn i ett år är inte aktuellt.

Jag tror att man kan se familjer som en helhet i smittspridning. Bäst i pandemier är ensam levande. De har bara kanske en plats de besöker och kan de då hålla social distans är de inga problem.

Men en familj med två arbetande vuxna och två barn på kanske olika skolor blir ett problem. En blir smittad och sedan smittar kanske hela familjen och familjen smittar sedan andra på arbetsplatsen eller skolan. Är det då barnen som först blev sjuk och sedan inte hade symtom smittas föräldrarna ovetande andra.

Jo, man förstår att det är dyrt och opraktiskt att ha distans undervisning för de minsta barnen. Vi har lite olika åsikter här. Men att inte göra något ordentligt förutom lite handsprit och neka föräldrar inträde i skolan för att minska smittspridningen är galenskap. Det hade inte behövts så mycket och jag tror att det var Fohm tidiga uttalande som ligger till grunden för att man låtit skolan bli en smittohärd för covid. Sång lektioner inomhus gymnastik med dusch existerar på min son skola. Även om många föräldrar bett skolan i vart fall sluta med sången. Alla klasser går in samtidigt i samma ingång och det blir otroligt trångt. Men barn smittar ju sällan vuxna och varandra så varför göra något åt detta?

Nu är ju det snart sommar och förhoppningsvis är pandemin snart över men om det inte är det utan vi får se en ny våg i höst hoppas jag att man även kommer göra något aktivt för att minska smittan på skolan och ge barnen också en möjlighet att hålla avstånd och då också ge föräldrar en möjlighet att slippa bli smittade.

Jo, tack för ett bra och balanserat inlägg. Jo, även jag inser att det kan vara svårt med distansundervisning i lågstadiet. Men från mellanstadiet och uppåt tror jag att det hade fungerat alldeles utmärkt med virtuella klassrum. Finns ju så bra tekniska hjälpmedel. Alla lärare borde lära sig det. Det är inte svårt att komma igång och varenda unge har ju idag tillgång till dator/läsplatta och de som inte har det kan skolan med lätthet ordna fram det. Det är ingen stor kostnad i sammanhanget.
Största problemet med distansundervisning tror jag är det sociala sammanhanget. Inte lärandet i sig. Jag tror de allra flesta från mellanstadiet och uppåt hade kunnat lära sig lika bra på distans. Om bara viljan hade funnits, men det har varit konstant motarbetat. Regering och Folkhälsomyndighet har istället frekvent talat om hur dåligt det är med distansundervisning. Märks att regeringen och myndigheter enats om en gemensam hålllning innan de kommunicerat med media osv.
Citera
2021-05-26, 10:12
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Lite källor på dina fantasier vore trevligt!

Exempelvis är ungefär 90% av alla 60+ i Skåne vaccinerade..
stämmer illa med att 50% är efterblivna
Nja, 90% för de över 70 år.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/vaccinationer/
Citera
2021-05-26, 10:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Kommer nog dröja innan antalet nya fall sjunker då det fortfarande är en stor del som inte fått sprutan, och det är denna delen som rör sig mest i samhället och håller igång smittan.

Men det är en intressant reflektion ang dödsfallen, man kan fråga sig hur mycket vaccineringen egentligen räddat liv, men antalet inlagda på IVA har iaf sjunkit drastiskt (men, det gjorde det inför förra sommaren med..).
Varför skulle den ovaccinerade delen av befolkningen vara den som rör sig mest ute bland folk? Tänkte du på invandrarna?
De gamla rör sig förstås inte så mycket ute, men här i tråden pratas det efter en artikel i SvD om att de gamla i princip aldrig dör i covid längre, efter att de vaccinerats. Vilka dör då, isf, och varför i samma takt sedan i Mars/ Februari/ Januari?

Detta är sidan jag läser på;
https://c19.se/Sweden

Scrolla ned, så ser du siffror sedan pandemin startade!

Ja, förra året minskade spridningen vid den här tiden.
Citera
2021-05-26, 10:22
Moderator
Chantres avatar
Citat:
nu kan forskare vid bland annat Washington University School of Medicine i USA konstatera att även en mild infektion av sars-cov-2 resulterar i att så kallade långlivade plasmaceller aktiveras.
Citat:
innebär att kroppen, även efter en mild infektion, kommer att producera antikroppar mot coronaviruset en lång tid framöver.
Citat:
De här cellerna kan leva i 60 eller 70 år och är en del av vårt långsiktiga immunförsvar. Att de aktiveras av en infektion är bra, eftersom det kan innebära att man endast får milda symtom, eller blir helt asymtomatisk, om man utsätts för smittan en gång till, säger Marcus Buggert.
Citat:
Huruvida vaccinerna också aktiverar dessa immunceller är det dock ingen som vet än.

– Det återstår att se, men det skulle förvåna mig om de inte gör det, säger Marcus Buggert.
https://www.skd.se/2021/05/26/covid-19-ger-immunitet-anda-in-i-margen/

1. Slöseri med vaccin att vaccinera tidigare sjuka.
2. Behövs inga årliga uppföljningsvaccinationer.

Citera
2021-05-26, 10:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.skd.se/2021/05/26/covid-19-ger-immunitet-anda-in-i-margen/

1. Slöseri med vaccin att vaccinera tidigare sjuka.
2. Behövs inga årliga uppföljningsvaccinationer.

Det där är jag rätt övertygad om att det inte stämmer. Det är så många som blivit reinfekterade och dessutom drabbats betydligt värre andra gången.
Citera
2021-05-26, 10:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför skulle den ovaccinerade delen av befolkningen vara den som rör sig mest ute bland folk? Tänkte du på invandrarna?
De gamla rör sig förstås inte så mycket ute, men här i tråden pratas det efter en artikel i SvD om att de gamla i princip aldrig dör i covid längre, efter att de vaccinerats. Vilka dör då, isf, och varför i samma takt sedan i Mars/ Februari/ Januari?

Detta är sidan jag läser på;
https://c19.se/Sweden

Scrolla ned, så ser du siffror sedan pandemin startade!

Ja, förra året minskade spridningen vid den här tiden.

Man ser ju att det är de unga som testar positivt i störst utsträckning. Vad gäller vaccinationerna har man ju gått i strikt personnummerordning. Äldst först och sedan fallande skala nedåt. De äldre har i väldigt stor utsträckning försökt att distansera sig från att träffa andra, inkl barn-barn osv.
Citera
2021-05-26, 10:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, tack för ett bra och balanserat inlägg. Jo, även jag inser att det kan vara svårt med distansundervisning i lågstadiet. Men från mellanstadiet och uppåt tror jag att det hade fungerat alldeles utmärkt med virtuella klassrum. Finns ju så bra tekniska hjälpmedel. Alla lärare borde lära sig det. Det är inte svårt att komma igång och varenda unge har ju idag tillgång till dator/läsplatta och de som inte har det kan skolan med lätthet ordna fram det. Det är ingen stor kostnad i sammanhanget.
Största problemet med distansundervisning tror jag är det sociala sammanhanget. Inte lärandet i sig. Jag tror de allra flesta från mellanstadiet och uppåt hade kunnat lära sig lika bra på distans. Om bara viljan hade funnits, men det har varit konstant motarbetat. Regering och Folkhälsomyndighet har istället frekvent talat om hur dåligt det är med distansundervisning. Märks att regeringen och myndigheter enats om en gemensam hålllning innan de kommunicerat med media osv.
Vi har ju diskuterat detta några gånger. Jag tror säkert att det går att bedriva undervisning på distans på ett bra sätt i all fall i kortare perioder. Jag håller också med dig att man har försökt att framställa distans undervisning under pandemin som något dåligt på samma vis som man framställt stängda gränser som något dåligt.

Jag kan tycka att man kan övergå till distans när det bevisats finnas smitta på skolan eller när det är mycket smitta i regionen. Men annars har jag ju den åsikten att man kunde köra ett mellanting. Kanske varit två dagar i skolan så att det blev färre barn i skolan men att barnen också kunde möta upp och följa upp. Det finns också mycket man skulle kunnat göra på skolan för att minska smittspridningen.

Nu görs det ju nästan ingen ting. Hand sprit innan lunch (vilket barnet trängs i täta köer för att få) och föräldrar får inte komma in på skolan. Som jag förstår det är det olika på olika skolor hur man gör. Det verkar som om skolorna själva kan bestämma. Men den information som skolorna får är att barn inte är delaktiga i det som driver smittan

Det är ju jätte konstigt inget egentligen talar för det, i all fall inte nu längre. Hur drivande de är, vad som driver smittan mest kan man ju diskutera och ha olika åsikter om, fester, skolor, arbetsplatser. Men att barn är största smittade gruppen men inte delaktiga i smittspridningen är inte logiskt.

Mn nu går vi ju mot sommar och sommar lov. Finns ju inte så stor vits nu längre men jag hoppas att Fohm kan erkänna att skolan och barn faktiskt påverkar smittspridningen och att det finns fog för att försöka begränsa smittan på skolan till hösten om det blir aktuellt.
Citera
2021-05-26, 10:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man ser ju att det är de unga som testar positivt i störst utsträckning. Vad gäller vaccinationerna har man ju gått i strikt personnummerordning. Äldst först och sedan fallande skala nedåt. De äldre har i väldigt stor utsträckning försökt att distansera sig från att träffa andra, inkl barn-barn osv.
Har man börjat testa fler yngre än man gjorde tidigare?

Ja, det stämmer ju att de äldre inte rör sig ute lika mycket, men borde då inte totala antalet dödsfall också sjunka? De har förstås sjunkit sedan förra året, men man får anta att sjukvården också blir allt skickligare på att behandla Covid. Sedan Januari ser iaf inte jag någon märkbar minskning av antal döda, utslaget veckovis, med undantag för några enstaka kortare perioder med ovanligt många dödsfall.
Citera
2021-05-26, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Nja, 90% för de över 70 år.

Över 90% för hela landet i gruppen 65+.

Gå inte in i idiotdetaljer är du snäll

För övrigt är täckningen mer än 90% i gruppen 60+ även i Skåne. Men du plockar ut gruppen 60-69 och hävdar att jag har fel..
Senast redigerad av ParMobil 2021-05-26 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in