Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jo, tack för ett bra och balanserat inlägg. Jo, även jag inser att det kan vara svårt med distansundervisning i lågstadiet. Men från mellanstadiet och uppåt tror jag att det hade fungerat alldeles utmärkt med virtuella klassrum. Finns ju så bra tekniska hjälpmedel. Alla lärare borde lära sig det. Det är inte svårt att komma igång och varenda unge har ju idag tillgång till dator/läsplatta och de som inte har det kan skolan med lätthet ordna fram det. Det är ingen stor kostnad i sammanhanget.
Största problemet med distansundervisning tror jag är det sociala sammanhanget. Inte lärandet i sig. Jag tror de allra flesta från mellanstadiet och uppåt hade kunnat lära sig lika bra på distans. Om bara viljan hade funnits, men det har varit konstant motarbetat. Regering och Folkhälsomyndighet har istället frekvent talat om hur dåligt det är med distansundervisning. Märks att regeringen och myndigheter enats om en gemensam hålllning innan de kommunicerat med media osv.
Vi har ju diskuterat detta några gånger. Jag tror säkert att det går att bedriva undervisning på distans på ett bra sätt i all fall i kortare perioder. Jag håller också med dig att man har försökt att framställa distans undervisning under pandemin som något dåligt på samma vis som man framställt stängda gränser som något dåligt.
Jag kan tycka att man kan övergå till distans när det bevisats finnas smitta på skolan eller när det är mycket smitta i regionen. Men annars har jag ju den åsikten att man kunde köra ett mellanting. Kanske varit två dagar i skolan så att det blev färre barn i skolan men att barnen också kunde möta upp och följa upp. Det finns också mycket man skulle kunnat göra på skolan för att minska smittspridningen.
Nu görs det ju nästan ingen ting. Hand sprit innan lunch (vilket barnet trängs i täta köer för att få) och föräldrar får inte komma in på skolan. Som jag förstår det är det olika på olika skolor hur man gör. Det verkar som om skolorna själva kan bestämma. Men den information som skolorna får är att barn inte är delaktiga i det som driver smittan
Det är ju jätte konstigt inget egentligen talar för det, i all fall inte nu längre. Hur drivande de är, vad som driver smittan mest kan man ju diskutera och ha olika åsikter om, fester, skolor, arbetsplatser. Men att barn är största smittade gruppen men
inte delaktiga i smittspridningen är inte logiskt.
Mn nu går vi ju mot sommar och sommar lov. Finns ju inte så stor vits nu längre men jag hoppas att Fohm kan erkänna att skolan och barn faktiskt påverkar smittspridningen och att det finns fog för att försöka begränsa smittan på skolan till hösten om det blir aktuellt.