2021-05-26, 09:04
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Detta känns lite som om detta är bas kunskaperna. Fohm gör en veckorapport som Returpapper också berättade för er. Den går att hitta på deras hemsida. https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-19-final.pdf

Sida 5 har bekräftade fall per åldersgrupp. Där kan man se att barn 10-19 år är den största gruppen nya smittade.

Sida 7 visar andel positiva test i olika åldersgrupper. Där kan man se att 10-17 år är de åldrarna som har störst andel positiva svar som testas.

Dessa två faktum visar tydligt att det är barn som just nu är de mest smittade. När det nu är så är den inte konstigt att tro att de är drivande i pandemin. Inte drivande på egen hand men just nu den grupp som är mest drivande.

I Antikropp test har barn alltid visat höga värden av antikroppar i förhållande till andra åldersgrupper. Senaste testerna ligger barn högst. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/undersokningar-och-datainsamlingar/genomgangen-infektion/

Att säga att barn inte är drivande i smittspridningen rimmar illa med hur det ser ut. Det är oklart om det är mutationen som gör att barnen denna gång är drivande eller om det bara är så att det märks att de blivit sjuka denna gång och att de varit drivande hela tiden. Det finns ju också möjlighet att det varit olika drivande olika tidpunkter av pandemin.

Sedan kan man ju undra varför man inte kan erkänna det för vad det är. Kanske för att man målat in sig i ett hör eller för att kostnaderna skulle bli för höga.

Men sammanfattningsvis. Barnen är den största gruppen smittade (störst del antikroppar, störst mängd positiva test, och största gruppen nya smittade), är det då inte naturligt att de är en del av de som driver smittan?

Men vilka i den gruppen står för den största smittspridningen jo 15-19 dvs gymnasieungdomar.
Det står i samma rapport i grafen under.
Citera
2021-05-26, 09:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Men vilka i den gruppen står för den största smittspridningen jo 15-19 dvs gymnasieungdomar.

Och du tror inte att de smittar sina föräldrar?
Citera
2021-05-26, 09:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Så kan det vara. Men deras testsvar är inte lika ofta positiva som de i gruppen 10-17år. Men de har också hög andel positiva testsvar.

Så jag skulle nog påstå att gruppen 10-19 är den största helt klart. Men vilka årgångar av den gruppen som är mest smittad är lite svårt att säga med säkerhet. Men om jag skulle gissa på en skulle det bli 15-17 år. Stor grupp i både ny smittade och andel positiva (just nu).

Även om 19 år inte är ett barn längre utan myndig så förstår jag inte vad du vill komma.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-26 kl. 09:14.
Citera
2021-05-26, 09:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Detta känns lite som om detta är bas kunskaperna. Fohm gör en veckorapport som Returpapper också berättade för er. Den går att hitta på deras hemsida. https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-19-final.pdf

Sida 5 har bekräftade fall per åldersgrupp. Där kan man se att barn 10-19 år är den största gruppen nya smittade.

Sida 7 visar andel positiva test i olika åldersgrupper. Där kan man se att 10-17 år är de åldrarna som har störst andel positiva svar som testas.

Dessa två faktum visar tydligt att det är barn som just nu är de mest smittade. När det nu är så är den inte konstigt att tro att de är drivande i pandemin. Inte drivande på egen hand men just nu den grupp som är mest drivande.

I Antikropp test har barn alltid visat höga värden av antikroppar i förhållande till andra åldersgrupper. Senaste testerna ligger barn högst. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/undersokningar-och-datainsamlingar/genomgangen-infektion/

Att säga att barn inte är drivande i smittspridningen rimmar illa med hur det ser ut. Det är oklart om det är mutationen som gör att barnen denna gång är drivande eller om det bara är så att det märks att de blivit sjuka denna gång och att de varit drivande hela tiden. Det finns ju också möjlighet att det varit olika drivande olika tidpunkter av pandemin.

Sedan kan man ju undra varför man inte kan erkänna det för vad det är. Kanske för att man målat in sig i ett hör eller för att kostnaderna skulle bli för höga.

Men sammanfattningsvis. Barnen är den största gruppen smittade (störst del antikroppar, störst mängd positiva test, och största gruppen nya smittade), är det då inte naturligt att de är en del av de som driver smittan?

Barn har givetvis varit drivande i den här pandemin sedan dag 1. Obegripligt hur man kan tro något annat. Jättebra genomgång för övrigt av dig.
Själv har jag främst utgått från det faktum att skolan är den största sociala arena vi har i Sverige numera som är öppen. Inte ovanligt med 1000 elever i en och samma skola. 25-30 elever i varje klass. Klasser som delar gemensamhetsutrymmen som korridorer, matsalar, gymnastikhallar, slöjdsalar. Varje klass kan ha 5-8 lärare (lite beroende på årskurs) som träffar andra klasser och andra klasser. Barnen kommer hem med smittan till sina föräldrar och syskon. Syskon som kanske går i andra skolor och så går allt bara runt, runt.
Studerar man smittkurvor är det så uppenbart att smittan faller cirka 3-4 veckor efter längre skollov. Vi såg det förra sommaren och vi såg att det hände under jullovet, då det blev ett rejält hack i kurvan. Denna nedgång håller i sig i 5-6 veckor efter skolstart, då viruset har börjat gotta in sig igen. Spridningen tar fart och märks i fler konstaterade smittofall.

Att smittan nu går ned skulle jag tippa beror på att fler blivit immuna och att vi nått i alla fall en viss vaccinationstäckning. Visserligen är många av de som sprider smittan fortfarande ovaccinerade, men de kan ju till rätt stor andel redan varit smittade.
Om jag får gissa tror jag att vi får fallande siffror fram till sommarlovet. Runt midsommar eller veckan därefter kommer vi knappt ha någon smitta längre. Detta kommer hålla i sig hela sommaren.
Hur det kommer se ut i höst beror helt på hur effektivt vaccinen kommer verka mot mutationerna. Fungerar det bra kan vi förhoppningsvis lägga skiten bakom oss. Fungerar de dåligt kommer skiten börja om igen i slutet av september.
Det är min prognos.
Citera
2021-05-26, 09:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du får ursäkta men jag vet inte ens vad du vill komma med den kommentaren.

Men nej, man undviker att prata om det och på Fohm hemsida kan man läsa detta.
Barn har hittills inte visat sig vara drivande i smittspridningen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-skola-och-forskola-om-den-nya-sjukdomen-covid-19/grundsko

Ändå är de den största gruppen smittade, största gruppen positiva testsvar, gruppen med störst mängd antikroppar och sidan uppdaterades 6 maj (i år).

Så av någon anledning så vill man inte kännas vid detta, oklart varför. Jag kan faktiskt inte förstå det.

Antingen är de totalt färgblinda och totalt obildade, eller så handlar det om politik. Att de blivit instruerade om vad de får säga och skriva. Det har ända sedan dag1 i pandemin funnits en enorm ovilja att stänga skolorna. Minns i våras när hela Europa (i princip) stängde ned sina skolor när smittan spreds som en löpeld. Men så gjorde inte Sverige. Sedan fick vi också enormt många fler sjuka och döda. Redan där borde man ju börjat fundera på om det fanns ett samband kan jag tycka...

Smittan spreds på äldreboenden. Smittan spreds av personalen. Hur blev den personalen smittad? Personal som har barn kanske? Tänker man i 2-3 eller fler steg är det faktiskt inte direkt svårt att se sambanden och det borde ju en Folkhälsomyndighet eller fd smittskyddsmyndighet vara väldigt bra på kan man tycka. Ändå har jag hört uttalanden från Folkhälsomyndigheten där de gjort gällande att öppna skolor är inga problem, för barn är inte drivande i pandemin och skulle de ändå bli sjuka, så blir de inte svårt sjuka. Då tänker man inte flera steg när man gör sådana uttalanden. Antingen så är man okunnig, eller så vill man inte....
Citera
2021-05-26, 09:23
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Och du tror inte att de smittar sina föräldrar?

Jo men vi har redan stängt gymnasieskolorna till största delen. Smittspridningen bland dessa unga vuxna sker minst lika mycket på fritid, fest och krogen.
Sedan så smittar en en vuxen 40-49 år precis lika bra åt andra hållet.
Citera
2021-05-26, 09:27
Medlem
sunessensommars avatar
Vänta nu...

Vi ser just nu kraftigt avtagande smittotal, kraftigt avtagande slutenvårds- och IVA-tal och har haft relativt låga dödstal hela våren.

Men just nu är det också flest smittade i gruppen 10-19 år och det talar för att det är smittan i den gruppen som driver och också har drivit smittspridningen?

Det är en helt enastående slutsats, må jag säga.
Citera
2021-05-26, 09:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Barn har givetvis varit drivande i den här pandemin sedan dag 1. Obegripligt hur man kan tro något annat. Jättebra genomgång för övrigt av dig.
Själv har jag främst utgått från det faktum att skolan är den största sociala arena vi har i Sverige numera som är öppen. Inte ovanligt med 1000 elever i en och samma skola. 25-30 elever i varje klass. Klasser som delar gemensamhetsutrymmen som korridorer, matsalar, gymnastikhallar, slöjdsalar. Varje klass kan ha 5-8 lärare (lite beroende på årskurs) som träffar andra klasser och andra klasser. Barnen kommer hem med smittan till sina föräldrar och syskon. Syskon som kanske går i andra skolor och så går allt bara runt, runt.
Studerar man smittkurvor är det så uppenbart att smittan faller cirka 3-4 veckor efter längre skollov. Vi såg det förra sommaren och vi såg att det hände under jullovet, då det blev ett rejält hack i kurvan. Denna nedgång håller i sig i 5-6 veckor efter skolstart, då viruset har börjat gotta in sig igen. Spridningen tar fart och märks i fler konstaterade smittofall.

Att smittan nu går ned skulle jag tippa beror på att fler blivit immuna och att vi nått i alla fall en viss vaccinationstäckning. Visserligen är många av de som sprider smittan fortfarande ovaccinerade, men de kan ju till rätt stor andel redan varit smittade.
Om jag får gissa tror jag att vi får fallande siffror fram till sommarlovet. Runt midsommar eller veckan därefter kommer vi knappt ha någon smitta längre. Detta kommer hålla i sig hela sommaren.
Hur det kommer se ut i höst beror helt på hur effektivt vaccinen kommer verka mot mutationerna. Fungerar det bra kan vi förhoppningsvis lägga skiten bakom oss. Fungerar de dåligt kommer skiten börja om igen i slutet av september.
Det är min prognos.

Ja, att säga att barn mycket sällan smittar vuxna är ju bara jätte konstigt, speciellt om man ser till familjesammanhang. Om det är så att mindre barn skulle ha svårare att smitta så vägs det upp av föräldrarnas närhet till barnen och att barnen inte är försiktiga. Små barn nyser sina föräldrar och andra rakt i ansiktet och torkar snor på deras kläder. När min son var mindre vaknade jag ofta och speciellt om han kände sig lite sjuk av att han lagt sig i min säng och sov ansikte mot ansikte med mig med bara några centermeters avstånd. Han ville ligga och dela andedräkt, sådan är ofta relationen mellan vuxna och deras mindre barn. Det är ju självklart att man bli smittad då och att hålla social distans till sina barn i ett år är inte aktuellt.

Jag tror att man kan se familjer som en helhet i smittspridning. Bäst i pandemier är ensam levande. De har bara kanske en plats de besöker och kan de då hålla social distans är de inga problem.

Men en familj med två arbetande vuxna och två barn på kanske olika skolor blir ett problem. En blir smittad och sedan smittar kanske hela familjen och familjen smittar sedan andra på arbetsplatsen eller skolan. Är det då barnen som först blev sjuk och sedan inte hade symtom smittas föräldrarna ovetande andra.

Jo, man förstår att det är dyrt och opraktiskt att ha distans undervisning för de minsta barnen. Vi har lite olika åsikter här. Men att inte göra något ordentligt förutom lite handsprit och neka föräldrar inträde i skolan för att minska smittspridningen är galenskap. Det hade inte behövts så mycket och jag tror att det var Fohm tidiga uttalande som ligger till grunden för att man låtit skolan bli en smittohärd för covid. Sång lektioner inomhus gymnastik med dusch existerar på min son skola. Även om många föräldrar bett skolan i vart fall sluta med sången. Alla klasser går in samtidigt i samma ingång och det blir otroligt trångt. Men barn smittar ju sällan vuxna och varandra så varför göra något åt detta?

Nu är ju det snart sommar och förhoppningsvis är pandemin snart över men om det inte är det utan vi får se en ny våg i höst hoppas jag att man även kommer göra något aktivt för att minska smittan på skolan och ge barnen också en möjlighet att hålla avstånd och då också ge föräldrar en möjlighet att slippa bli smittade.
Citera
2021-05-26, 09:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ibland är det enkla svaret rätt. Fundera över om världens länder verkligen skulle lägga miljarders miljarder på att vaccinera befolkningen om vaccinet inte har någon effekt?
Konstigt svar.

Jag frågade; vilken effekt kan vi tillskriva vaccinerna?

Antal nya fall/ dag och antal dödsfall/ dag tycks ligga relativt konstant sedan Mars.

Vad är det jag inte fattar?
Senast redigerad av LadySweden 2021-05-26 kl. 09:48.
Citera
2021-05-26, 09:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jo men vi har redan stängt gymnasieskolorna till största delen. Smittspridningen bland dessa unga vuxna sker minst lika mycket på fritid, fest och krogen.
Sedan så smittar en en vuxen 40-49 år precis lika bra åt andra hållet.
Man slutade ju med distans undervisningen när den tredje vågen började. Nu är det väl bara distans när skolan fått så mycket smitta att det inte finns friska lärare att undervisa på plats?

Senaste gången det var smitta på min sons skola så fick vi föräldrar information om det först en vecka efter personerna på skolan testat positivt. Självklart ingen sistans, men det kanske inte behövdes. För jag och tydligtvis mer en hälften av föräldrarna sjukskrev sina barn och gav de en vecka ledigt.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-26 kl. 09:48.
Citera
2021-05-26, 09:43
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Dyker det upp mer verifierbart så är det givetvis intressant. Nu känns det mest som lösa indicier. Jag är helt öppen för att det kan stämma, men just nu är det bara en av flera teorier.

Vad stämmer? Teori att viruset infekterade någon i labbet som tagit smitta ut eller att corona forskning gjorts samt att framtagning av en elakare form av viruset i syfte att ligga steget före? För det är så forkning på framtida vacciner görs. (Vetenskapsradion På djupet Sveriges radio). Bara att lyssna, det är helt klart troligt att någo gick snett i labbet.
Citera
2021-05-26, 09:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Vänta nu...

Vi ser just nu kraftigt avtagande smittotal, kraftigt avtagande slutenvårds- och IVA-tal och har haft relativt låga dödstal hela våren.

Men just nu är det också flest smittade i gruppen 10-19 år och det talar för att det är smittan i den gruppen som driver och också har drivit smittspridningen?

Det är en helt enastående slutsats, må jag säga.
Kan vara så men definitivt talar det för att de är en del av de som driver smittspridningen.

Det är nog inte så lätt att det bara är en faktor som skapar smittspridning i samhälle utan flera och barnen är en del av det som driver. Problemet är att fortfarande Fohm hävdar att barn inte är en del av det som driver smittspridningen och därför görs väldigt lite för att förhindra smittspridning på skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in