2021-05-25, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rospigg1
Ni som fortfarande gillar kontanter. Om ni sålde ex. Ett hus, för några miljoner. Skulle ni då vilja ha pengarna i kontanter?

Nämen ca 50% guld, 15% kontanter, 15% på börsen, 10% i krypto och 10% i kapitalvaror 👌
Citera
2021-05-25, 23:52
Medlem
Pandemi powergrab! Kan vara bland det dummaste jag hört att viruset ska spridas via sedlar. Fler företag kommer komma med dumma påståenden som denna.
Citera
2021-05-26, 00:16
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Tror mer att det beror på att Liseberg har haft stora problem med personrån.

Kanske även personal som stoppar lite cash i fickan tänker jag.
Men ren gissning från min sida dock.
Citera
2021-05-26, 00:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Casual-Culture
Men är du efterbliven? Knarkare behöver inte använda kontanter varför ska pundare förstöra för alla oss hederliga? Det är inget argument att det säljs droger.

Träskallarna som tror blint på staten vet aldrig hur något av det de yttrar sig om fungerar i verkligheten.
Citera
2021-05-26, 00:22
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgo1
"Sifoundersökning visar att svenskarna vill ha kvar kontanterna.😄
Det är Bankomat som låtit undersöka svenskarnas inställning till kontanter. För hela landet är siffran 73 %.

Östgötarna är ännu mer positivt inställda till kontanter, där är siffran 76 %. Resultaten bekräftar att kontanterna måste finnas kvar som betalningsalternativ.

Om allt blir digitalt ställer vi stora grupper utanför och vi hamnar helt i händerna på aktörer som då kan sätta vilka avgifter och priser de vill på betaltjänsterna. Detta måste även handeln inse. Tar de bort möjligheten för människor att betala med kontanter så skjuter de sig själva i foten.☝️ Svensk Handel

Dela gärna inlägget och tagga någon som du tycker ska bli bättre på att använda kontanter! 😉"

Källa: Kontantupproret på Facebook.
Samtidigt görs numera en försvinnande del av alla betalningar med kontanter i Sverige. Vi har nått ett stadium (eller är åtminstone nästan framme) där inte ens handlare som är starkt för att behålla kontanterna (av olika anledningar) ekonomiskt kan motivera att behålla sin kontanthantering. Då försvinner denna och lär inte komma tillbaka. Resten av världen kommer inte följa efter (speciellt inte när tom. etablerade medieorgan som Bloomberg skriver artiklar som den här om det svenska experimentet) och svenskarna kommer bli lika chockerade som alltid. (Ironiskt nog kommer det svenska exemplet troligtvis bromsa eller rentav vända utvecklingen mot kontantlöshet i delar av omvärlden innan den hunnit bli irreversibel där. Svenskar har en tendens att genom att ta i så de spricker faktiskt i längden förstöra för den nya världsordningen...)

Svenskarna har kollektivt gjort allt de kunnat för att accelerera den här utvecklingen, inte bara genom sitt betalningsbeteende utan genom att vara fanatiskt lojala (samtidigt som man så klart gnäller över dem och surar över bonusar och penningtvättskandaler osv.) mot de privata kartellbanker (de är ju trots allt våra svenska banker) som har undergrävt kontanternas roll och också t.ex. förvandlat svenskarna till låneslavar. Man behöver inte åka längre än till Tyskland för att hitta ett land där de allra flesta har sina lönekonton i kommunala eller kooperativa banker som aldrig skulle agera på det här sättet mot tyskarnas i särsklass mest populära betalningssätt.

Bolån och andra krediter har de flesta på motsvarande sätt i kommunala eller kooperativa institut, och då går räntan tillbaka in i samhället istället för till privata aktieägare, i de svenska storbankernas fall olika oligarkfamiljer och judiska storfinansföretag som Blackrock. Svenskar betraktar detta som kommunism och hamnar direkt i försvarsställning å de "egna" bankernas vägnar när detta kommer på tal. Hur kan du i ljuset av allt detta påstå (eller åtminstone insinuera) att svenskarna inte vill vara totalövervakade slavar till storfinansen? Det är helt absurt.

Att 76% samtidigt uttrycker att de vill behålla kontanter är bara ett ytterligare exempel på att svenskar inte förstår vad de själva vill, än mindre är förmögna att relatera en viss uppfattning, som de påstår att de har, till sina övriga attityder och handlingsmönster. Man kan lika gärna fråga en 4-åring om hur han vill att hans premiepension ska förvaltas och sedan ta hans svar på allvar. Det är ungefär lika seriöst och ansvarsfullt som att utföra sådana här opinionsundersökningar bland svenskar. Sveriges makthavare bryr sig inte ett dyft om vad dessa undersökningar säger och jag kan inte riktigt klandra dem.
Senast redigerad av Tjackmoster 2021-05-26 kl. 00:28.
Citera
2021-05-26, 00:31
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Träskallarna som tror blint på staten vet aldrig hur något av det de yttrar sig om fungerar i verkligheten.

Jag märkte att han var en riktig foliehatt, säkert 60talist för han försvann bara.
Citera
2021-05-26, 00:32
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Jag klagar på invandringen, men när jag tänker på det kan jag inte se mina s.k. landsmän bli uppblandade med blattar och försvinna ur historien snabbt nog. Fy fan vilka frihetshatande, hjärndöda slavkräk!
Precis så är det. Svenskarna är djupt undermänskliga och universums ordning kräver att de ska förödmjukas och utplånas. Detta är i själva verket någonting oerhört positivt. Förr eller senare inser varje ärlig och anständig människa detta och lämnar en tidigare "svenskvänlig" grundsyn bakom sig.
Citera
2021-05-26, 01:16
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Tror mer att det beror på att Liseberg har haft stora problem med personrån.

Tänkte också på det.

Mycket svåra problem med rån i och omkring Liseberg som jag har förstått det.

Snart börjar de väl med kidnappningar.
Citera
2021-05-26, 02:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Samtidigt görs numera en försvinnande del av alla betalningar med kontanter i Sverige. Vi har nått ett stadium (eller är åtminstone nästan framme) där inte ens handlare som är starkt för att behålla kontanterna (av olika anledningar) ekonomiskt kan motivera att behålla sin kontanthantering. Då försvinner denna och lär inte komma tillbaka. Resten av världen kommer inte följa efter (speciellt inte när tom. etablerade medieorgan som Bloomberg skriver artiklar som den här om det svenska experimentet) och svenskarna kommer bli lika chockerade som alltid. (Ironiskt nog kommer det svenska exemplet troligtvis bromsa eller rentav vända utvecklingen mot kontantlöshet i delar av omvärlden innan den hunnit bli irreversibel där. Svenskar har en tendens att genom att ta i så de spricker faktiskt i längden förstöra för den nya världsordningen...)

Svenskarna har kollektivt gjort allt de kunnat för att accelerera den här utvecklingen, inte bara genom sitt betalningsbeteende utan genom att vara fanatiskt lojala (samtidigt som man så klart gnäller över dem och surar över bonusar och penningtvättskandaler osv.) mot de privata kartellbanker (de är ju trots allt våra svenska banker) som har undergrävt kontanternas roll och också t.ex. förvandlat svenskarna till låneslavar. Man behöver inte åka längre än till Tyskland för att hitta ett land där de allra flesta har sina lönekonton i kommunala eller kooperativa banker som aldrig skulle agera på det här sättet mot tyskarnas i särsklass mest populära betalningssätt.

Bolån och andra krediter har de flesta på motsvarande sätt i kommunala eller kooperativa institut, och då går räntan tillbaka in i samhället istället för till privata aktieägare, i de svenska storbankernas fall olika oligarkfamiljer och judiska storfinansföretag som Blackrock. Svenskar betraktar detta som kommunism och hamnar direkt i försvarsställning å de "egna" bankernas vägnar när detta kommer på tal. Hur kan du i ljuset av allt detta påstå (eller åtminstone insinuera) att svenskarna inte vill vara totalövervakade slavar till storfinansen? Det är helt absurt.

Att 76% samtidigt uttrycker att de vill behålla kontanter är bara ett ytterligare exempel på att svenskar inte förstår vad de själva vill, än mindre är förmögna att relatera en viss uppfattning, som de påstår att de har, till sina övriga attityder och handlingsmönster. Man kan lika gärna fråga en 4-åring om hur han vill att hans premiepension ska förvaltas och sedan ta hans svar på allvar. Det är ungefär lika seriöst och ansvarsfullt som att utföra sådana här opinionsundersökningar bland svenskar. Sveriges makthavare bryr sig inte ett dyft om vad dessa undersökningar säger och jag kan inte riktigt klandra dem.

Svenskar praktiserar på riktigt Orwells dubbeltänk. Jag har själv en far som fram till 50-årsåldern var övertygad sosse. Sedan fick han äntligen in i sin tjocka skalle att han var lurad, och nu hatar han samhället. Samtidigt skulle han aldrig våga göra någon form av motstånd, och då menar jag inklusive saker som är helt riskfria och ej våldsamma. I hans värld ska man vara ärlig mot staten fast den är helt oärlig mot folket hela tiden.

Det där med att säga emot sig själv ingår i att låtsas att Sverige är en demokrati. Schizofren som svensken är, så säger han att han vill ha kvar kontanterna för att ha kvar sin falska bild av Sverige som demokrati, samtidigt som han älskar förslavandet genom att avskaffa dem...

Jag tror att de flesta nordkoreaner i hemlighet hatar sin stat och således är friska i huvudet. Detsamma gäller inte för svenskar.
Citera
2021-05-26, 03:03
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Precis så är det. Svenskarna är djupt undermänskliga och universums ordning kräver att de ska förödmjukas och utplånas. Detta är i själva verket någonting oerhört positivt. Förr eller senare inser varje ärlig och anständig människa detta och lämnar en tidigare "svenskvänlig" grundsyn bakom sig.

Du bara svamlar, känns det som - vad vill du själv? Har du en egen uppfattning kring detta med ett kontantfritt samhälle, eller kommer du fortsättningsvis fortfarande inte förtälja vad du föredrar...? Cash eller kort?
Citera
2021-05-26, 03:07
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Den som vill ha ett kontantfritt samhälle är idioter som inte vet sitt eget bästa, men så brukar det se ut hos dumsvensken, i gemen! Hur kan man med bästa vilja överlåta ALL kontroll till banker och regering att göra och bestämma vad man vill över pöbelns penningar? Förstår inte detta alls! Är ni idioter, hela högen?
Citera
2021-05-26, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Den som vill ha ett kontantfritt samhälle är idioter som inte vet sitt eget bästa, men så brukar det se ut hos dumsvensken, i gemen! Hur kan man med bästa vilja överlåta ALL kontroll till banker och regering att göra och bestämma vad man vill över pöbelns penningar? Förstår inte detta alls! Är ni idioter, hela högen?
Är systemen ens emp skyddade? En ordentlig solstorm rätt riktad mot jorden kan väl slå ut den mesta av vår teknologi. Skulle inte bli kul för de flesta. Vi har inte uppbackning för det.

Bra skumt att folk vill att det inte ska finnas någon fysisk uppbackning ens i pengar, bara siffror i systemen.. eller att mat inte ska växa vilt på alla håll som extra backup.

Men det är väl fler företag som tagit det här steget redan med den här ursäkten... rätt förutsägbart. Överdrivet tycker jag - men ha handskar på er då, vad sägs om det, liseberg!
Senast redigerad av .Void 2021-05-26 kl. 04:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in