2021-05-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vi gjorde ett försök till uträkning i tråden och det rör sig om miljontals Palestinier som klassas som flyktingar

Förvånar mig inte.. arabernas hem sprängs i luften.

Här skrattar och tjoar israeler som spränger barnfamiljers hem:

https://twitter.com/MuhammadSmiry/status/1153389190652018688 (klipp från 2019)

Ja som sagt var ... Israel går bärsärkargång. Det finns inga mentala gränser kvar. Efter judarnas historiska lidande, är de väl skitglada när de själva får förtrycka. Det är så lågt så man skäms själv ..
Citera
2021-05-25, 17:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Om du tänker på Israel-Palestina så har båda parterna bott i området i princip oavbrutet i tusentals år. Antalet personer har varierat över århundradena på båda sidor.
Nej, båda parterna har inte bott där lika omfattande.
Judarna har varit ett skingrat folk som beblandat sig med hela världen. Judendom kommer enbart via mödernet.
Palestinierna har därimot alltid blandad sig med sina egna i samma område.

Ett av sionismen värvingsideer är ju Aliyah, där alla som kan bevisa judiskhet får ett (tidigare palestinskt) hem i solen. Vem tackar nej till detta?

Många tex, ryska maffiamedlemmar har med hjälp utav namn från gravstenar på kyrkogårdar förfalskat sina födelsebevis. Att Israel saknar korrekta penningtvättslagar har varit en win win situation som både staten och maffian tjänat på.

Att notera är också att väldigt få judar gillade sionistprojektet innan andra världskriget. Inte Amerikaner eller andra nationer heller. De ansågs ha dubbla lojaliteter.
Efter förintelsedramat gick judarna "all in" för sympatier och där står vi idag

Även strax efter 2a WW så ansåg många judar att Judarna kunde gott och väl få fly och skaffa sig en frist i regionen, men inte att de nödvändigtvis skulle bygga upp en nationalstat på bekostnad utav lokalbefolkningen.
Citera
2021-05-25, 17:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Är det text + karta eller bara text? Har judarna inga egna bevarade beskrivningar?

Det fanns säkert men romarna plundrade Judeen på det mesta så Rom var den sista staten som anses ha någon form av trovärdighet i sammanhanget.
Citera
2021-05-25, 17:58
Medlem
Citat:
Judarna har varit ett skingrat folk som beblandat sig med hela världen. Judendom kommer enbart via mödernet.

Palestinierna har däremot alltid blandad sig med sina egna i samma område.

Ett av sionismen värvingsideer är ju Aliyah, där alla som kan bevisa judiskhet får ett (tidigare palestinskt) hem i solen. Vem tackar nej till detta?

Många tex, ryska maffiamedlemmar har med hjälp utav namn från gravstenar på kyrkogårdar förfalskat sina födelsebevis. Att Israel saknar korrekta penningtvättslagar har varit en win win situation som både staten och maffian tjänat på.

Att notera är också att väldigt få judar gillade sionistprojektet innan andra världskriget. Inte Amerikaner eller andra nationer heller. De ansågs ha dubbla lojaliteter.
Efter förintelsedramat gick judarna "all in" för sympatier och där står vi idag

Även strax efter 2a WW så ansåg många judar att Judarna kunde gott och väl få fly och skaffa sig en frist i regionen, men inte att de nödvändigtvis skulle bygga upp en nationalstat på bekostnad utav lokalbefolkningen.

Intressanta synpunkter. Att 50% av judarna (rätta mig om jag har fel) bor utanför Israel, är intressant att notera, nu när Israel är över 70 år.. Israel är inte så populärt som man kan tro.

De judiska åsikterna om Israel (och behandlingen av plaestinierna) är nog splittrade, både i Israel och utomlands.

Det är enbart i de israeliska propagandakanalerna som judisk konsensus råder..

Ryska maffiamedlemmar ... vad ska man säga? Det blir ju en spännande framtid. Och som sagt var, det är synd och skam att Israel-Palestina-konflikten skymmer Israel och landets inre utmaningar.
Citera
2021-05-25, 17:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Palestinierna har därimot alltid blandad sig med sina egna i samma område.

https://forebears.io/palestine/surnames

http://edocs.nps.edu/npspubs/institutional/newsletters/strategic%20insight/2008/robinsonSep08.pdf

Så nej, du har heeeeeeeeeeeelt fel. Palestinierna är beduiner från arabien. De har ingen judisk kultur alls, de saknar judiska namn och inte minst kultur.
Citera
2021-05-25, 18:03
Medlem
Citat:
Sedan har vi det religiösa argumentet.. och jag undrar: var är den exakta kartan och den exakta geografiska angivelsen?

Finns det någon i denna tråd som kan visa urgammal text + karta som beskriver judarnas land?

I forntiden kunde ung en promille av befolkningen läsa och de kartor som fanns var helt bananas .. ingen vettig människa skulle dra fram en 2500 år gammal karta över nuvarande Sverige och bli tagen på allvar ..

Men judarna kan. De vet uppenarligen exakt var deras heliga land låg och var gränserna var.

Jag undrar: var finns den oantastliga, objektiva källan?

Den äldsta källan är Gamla testamentet. Den mest detaljerade beskrivningen hittar man i 4:e moseboken, kapitel 34. Det är ungefär så gränser formulerades generellt på den tiden. "Fram till floden", "bort till skogen", osv. Exakt vad texten betyder geografiskt har förstås debatterats genom århundradena.
Citera
2021-05-25, 18:12
Medlem
Citat:
Förvånar mig inte.. arabernas hem sprängs i luften.

Här skrattar och tjoar israeler som spränger barnfamiljers hem:

https://twitter.com/MuhammadSmiry/status/1153389190652018688 (klipp från 2019)

Ja som sagt var ... Israel går bärsärkargång. Det finns inga mentala gränser kvar. Efter judarnas historiska lidande, är de väl skitglada när de själva får förtrycka. Det är så lågt så man skäms själv ..

Kan tänka mig att under så många år konstant vara i konflikt ändrar människors psyke. Vad menar du med mentala gränser? Du tänker att alla människor i Palestina har sina gränser kvar... empati och medkännande för Judar?
Det är så dumt och lönlöst att länk alla klipp från båda sidor.
Citera
2021-05-25, 18:15
Medlem
Citat:
Ok men ovanstående områden baserades inte på forntida gränser. och forntida gränsstrider Att dela nuvarande länder är inte samma sak som att skapa den helt nya staten Israel, vars judiska befolkning hänvisar till texter som är mer än 2000 år gamla. Jag förstår i huvudsak din poäng, men ska vi detaljgranska måste vi starta en ny tråd Att jämföra Israel i detalj med ovanstående lista, är OT.
Helt sjukt att hänvisa till händelser för 2000 år sedan i en konflikten där människor endast någon generation tillbaka är berörda. Judens strategi är att förhala så att närtid omvandlas till dåtid, samtidigt som 2000 år är relevant.
Citera
2021-05-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Den äldsta källan är Gamla testamentet. Den mest detaljerade beskrivningen hittar man i 4:e moseboken, kapitel 34. Det är ungefär så gränser formulerades generellt på den tiden. "Fram till floden", "bort till skogen", osv. Exakt vad texten betyder geografiskt har förstås debatterats genom århundradena.

Är det inte mer exakt än så, är jag inte förvånad.
Man kunde inte bättre på forntiden ... riktiga kartor och kartkunskap har vi att tacka folkbidning, flygplan och kameror för. Jag antar att israelernas religiösa krav (på territorium) saknar objektiv grund ...
Jag skulle vilja intervjua 10 judiska bosättare och fråga om detta ... jag tror de har 0 koll, egentligen.
Citera
2021-05-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Kan tänka mig att under så många år konstant vara i konflikt ändrar människors psyke. Vad menar du med mentala gränser? Du tänker att alla människor i Palestina har sina gränser kvar... empati och medkännande för Judar?
Det är så dumt och lönlöst att länk alla klipp från båda sidor.

Det har jag aldrig påstått. Jag påstår att Israel har spöat palestinierna grundligt, och att israelernas beteende är extra vidrigt, eftersom de är så extremt överlägsna. Palestinierna kvalar inte ens in i matchen längre. Slår du ner en tioåring, skrattar, filmar och lägger ut ett roligt klipp på youtube? Nej det gör du inte. Min kritik grundar sig på en enkel inställning: jag väntar mig vuxnare människor efter en förkrossande seger. Räcker det inte med att de mosar palestinierna? Måste de asgarva också? Svin.
Citera
2021-05-25, 18:49
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
https://forebears.io/palestine/surnames

http://edocs.nps.edu/npspubs/institutional/newsletters/strategic%20insight/2008/robinsonSep08.pdf

Så nej, du har heeeeeeeeeeeelt fel. Palestinierna är beduiner från arabien. De har ingen judisk kultur alls, de saknar judiska namn och inte minst kultur.
Tror du judendomen har existerat sedan Big Bang?
De antika kanaaniterna och alla folkslag i regionen delade samma tro, "hedendom",innan de små sekterna judaism och islam fick fotfäste.
Man var polyteister som hade fruktbarhet, och skördetider som kultfenomen. Man dyrkade El, Baal och Astarte plus ett hundratal gudar till. Även I Mekka innan Mohammed.
En Indo Arisk tradition som delats från Hinduer ,Greker, Romer till Asarna i skandinavien.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-05-25 kl. 19:40.
Citera
2021-05-25, 19:01
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig påstått. Jag påstår att Israel har spöat palestinierna grundligt, och att israelernas beteende är extra vidrigt, eftersom de är så extremt överlägsna. Palestinierna kvalar inte ens in i matchen längre. Slår du ner en tioåring, skrattar, filmar och lägger ut ett roligt klipp på youtube? Nej det gör du inte. Min kritik grundar sig på en enkel inställning: jag väntar mig vuxnare människor efter en förkrossande seger. Räcker det inte med att de mosar palestinierna? Måste de asgarva också? Svin.

Intressant nog så har spänningarna under våren byggts upp bl.a på grund av ett meme på TikTok där palestinska ungdomar oprovocerat slog ner judiska ungdomar. På spårvagnen, på gatan, utanför skolan, osv. ”Slap a jew”. Det filmas och läggs upp på TikTok under mycket hånflinande. Varje käftsmäll är inte så allvarlig i sig men i Mellanöstern börjar det brinna i huvudet på folk när de ser sånt här.

https://www.ynetnews.com/article/SyFU7k0IO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in