2021-05-25, 15:59
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Och så skall vi bojkotta israeliska produkter så klart. FN kan också införa sanktioner mot Israel för brotten mot folkrätten.
EU har ganska långt gånga planer på sanktioner ivf, för produkter ifrån de ockuperade delarna. Det är Luxemburgs utrikesminister som leder detta. Två länder har opponerat sig Tjeckien och nån till.
Det är sådana ingrepp som måste till för att frysa ut länder som inte kan uppföra sig.
Såg tidigare att även Syd Afrikas hamnarbetar förbund i solidaritet men Gaza vägrade lossa utav skepp från Israel. Även hamnarbetarna i Italien, Italienarna backade senare efter påtryckningar från Israel.
Citera
2021-05-25, 16:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Israel inte tillåter dem att ha egen polis(de blir klassade som terrorister)
De har en egen poliskår. Det står t.o.m. i avtalet från Osloprocessen att de ska ha det.
Citera
2021-05-25, 16:24
Medlem
Citat:
Många människor blir hotade av olika anledningar, kvinnor blir dödade rentav. Sånt skall motarbetas och lagföras, men det motiverar inte ett eget land, det är löjligt.

Att ge egna stater åt alla stora grupper (låt säga 10 miljoner personer och mer) som är "hotade" och basera staterna urgamla gränser, innebär världens undergång. Det är vansinne.

Enda gång som man i modern tid har bestämt att det inte är komplett vansinne att vrida tiden tillbaka och snabbfixa en stat, var väl 1948.

Rådde rättvisa, skulle hundratals urfolk få stater, till att börja med..

Vad gäller judarnas bevekelsegrunder, är jag väldigt nyfiken. Ständigt hör man samma mantra: "Vi var här först"... det spelar ju ingen roll, för man har ingen rätt för att man var först för 3000 år sedan.

Sedan har vi det religiösa argumentet.. och jag undrar: var är den exakta kartan och den exakta geografiska angivelsen?

Finns det någon i denna tråd som kan visa urgammal text + karta som beskriver judarnas land?

I forntiden kunde ung en promille av befolkningen läsa och de kartor som fanns var helt bananas .. ingen vettig människa skulle dra fram en 2500 år gammal karta över nuvarande Sverige och bli tagen på allvar ..

Men judarna kan. De vet uppenarligen exakt var deras heliga land låg och var gränserna var.

Jag undrar: var finns den oantastliga, objektiva källan?
Citera
2021-05-25, 16:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Men judarna kan. De vet uppenarligen exakt var deras heliga land låg och var gränserna var.

Jag undrar: var finns den oantastliga, objektiva källan?

Beror på hur långt bak i tiden du vill gå. Det enklaste är att använda Josephus Flavius och romarnas beskrivningar.
Citera
2021-05-25, 16:33
Medlem
ragnarokkrs avatar
Citat:
Israel tog tillbaka det mesta som palestinierna fick och kontrollerar resten.

Läs på istället. De fick hela Jordanien. Har inte läst nåt om att Israel tänker ta tillbaka Jordanien. Du har alltså ingen koll men köper vänsterns dravel rakt av. Läs länken jag postade tidigare.
Citera
2021-05-25, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Beror på hur långt bak i tiden du vill gå. Det enklaste är att använda Josephus Flavius och romarnas beskrivningar.

Är det text + karta eller bara text? Har judarna inga egna bevarade beskrivningar?

Jag vill såklart gå tillbaka till det material som israeler (tex nybyggarna) hänvisar till slentriansmässigt. "Detta är vårt" har jag hört israeler muttra i åratal, men hårda källor pratar man aldrig om.

Det är ju det normala, att man detaljgranskar. Jag tror att israeler och journalister blivit avtrubbade och tröttnat på klichén. Ingen orkar fördjupa. Jag påstår inte att relevanta källor inte finns.. jag är bara väldigt nyfiken, som vanligt.
Citera
2021-05-25, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja det stämmer att det även råder delade meningar om den tidigare äganderätten också.

Den har dock erkänns av landets högsta domstol(vilket är värt att påpeka är en Israelisk domstol).

Varför de fördrivna palestinierna inte har rätt att återfå sina hem är simpelt, Israel har bestämt att det skall vara så, de agerar extremt diskriminerande mot palestinierna.

Fastighetssåpan baseras väl på samma israeliska logik som allt annat .. man tar land för att forntida källor stödjer detta och man tar bostäder med stöd av andra forntida källor. Det blir bara sjukare och sjukare.

Det finns inte en seriös advokat i världen som bryr sig om 150 år gamla husdokument. Den som bor i aktuell bostad kan inte betala för vad som gjordes på 1800-talet. Besittningsrätt är att åberopa i normala fall.

Ska man tillämpa israelisk logik, så ska israelerna bygga upp och skänka tillbaka alla arabiska hus man rev på 1900-talet och återställa arabernas tomtgränser, åkrar osv. Dessutom ska man ge rätt tomt, hus och åker till rätt arabisk släkting, nu levande.

Det kommer såklart inte att ske. För israelerna bestämmer vad rättvisa är.

Det som är bra för judiska israeler, är rättvist. Andra kan dra åt helvete.

Välkommen till det utvalda folket, "världens ljus".. Det blir inte lättare än såhär..

Med tanke på judarnas historia, förvägrar jag dem inte ett land, självklart inte .. men de har betett sig som svin för länge.. även ett så behjärtansvärt folk som judarna kan slita ut sina fans ...
Citera
2021-05-25, 17:27
Medlem
Citat:
Att ge egna stater åt alla stora grupper (låt säga 10 miljoner personer och mer) som är "hotade" och basera staterna urgamla gränser, innebär världens undergång. Det är vansinne.

Enda gång som man i modern tid har bestämt att det inte är komplett vansinne att vrida tiden tillbaka och snabbfixa en stat, var väl 1948.

Nej, det händer faktiskt relativt ofta. Till exempel, sedan 1990 har dessa uppdelningar gjorts enligt tidigare historiska gränser:

1991: Sovjetunionen delas i 15 länder.
1992: Jugoslavien splittras i etniska delar.
1993: Tjeckoslovakien delas i Tjeckien och Slovakien.
1993: Eritrea skiljs ut från Etopien.
2006-2008: Serbien splittras i etniska delar.
2011: Sudan delas i Sudan och Syd-Sudan.

Så att den brittiska Palestina-provinsen skulle delas i Israel och Palestina var knappast särskilt unikt. Det ovanliga var att den ena parten har vägrat uppdelningen fram till denna dag.
Senast redigerad av Nannegijala 2021-05-25 kl. 17:32.
Citera
2021-05-25, 17:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Fastighetssåpan baseras väl på samma israeliska logik som allt annat .. man tar land för att forntida källor stödjer detta och man tar bostäder med stöd av andra forntida källor. Det blir bara sjukare och sjukare.

Det finns inte en seriös advokat i världen som bryr sig om 150 år gamla husdokument. Den som bor i aktuell bostad kan inte betala för vad som gjordes på 1800-talet. Besittningsrätt är att åberopa i normala fall.

Ska man tillämpa israelisk logik, så ska israelerna bygga upp och skänka tillbaka alla arabiska hus man rev på 1900-talet och återställa arabernas tomtgränser, åkrar osv. Dessutom ska man ge rätt tomt, hus och åker till rätt arabisk släkting, nu levande.

Det kommer såklart inte att ske. För israelerna bestämmer vad rättvisa är.

Det som är bra för judiska israeler, är rättvist. Andra kan dra åt helvete.

Välkommen till det utvalda folket, "världens ljus".. Det blir inte lättare än såhär..

Med tanke på judarnas historia, förvägrar jag dem inte ett land, självklart inte .. men de har betett sig som svin för länge.. även ett så behjärtansvärt folk som judarna kan slita ut sina fans ...
Vi gjorde ett försök till uträkning i tråden och det rör sig om miljontals Palestinier som klassas som flyktingar
Citera
2021-05-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Nej, det händer faktiskt relativt ofta. Till exempel, sedan 1990:

Ok men ovanstående områden baserades inte på forntida gränser. och forntida gränsstrider Att dela nuvarande länder är inte samma sak som att skapa den helt nya staten Israel, vars judiska befolkning hänvisar till texter som är mer än 2000 år gamla. Jag förstår i huvudsak din poäng, men ska vi detaljgranska måste vi starta en ny tråd Att jämföra Israel i detalj med ovanstående lista, är OT.
Citera
2021-05-25, 17:33
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Nej, det händer faktiskt relativt ofta. Till exempel, sedan 1990:

Så att den brittiska Palestina-provinsen skulle delas i Israel och Palestina var knappast särskilt unikt. Det ovanliga var att den ena parten har vägrat uppdelningen fram till denna dag.
Vilka utav gångerna har det rört sig om folk som inte levt i trakten i generationer?
Vilka baserades på religiösa ickeverifierbara gamla skrifter?
Citera
2021-05-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vilka utav gångerna har det rört sig om folk som inte levt i trakten i generationer?
Vilka baserades på religiösa ickeverifierbara gamla skrifter?

Om du tänker på Israel-Palestina så har båda parterna bott i området i princip oavbrutet i tusentals år. Antalet personer har varierat över århundradena på båda sidor.
Senast redigerad av Nannegijala 2021-05-25 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in