Citat:
Ursprungligen postat av
Trekvartsbyxa
Var det immunitet som fick smittan att falla förra sommaren också? Och ett tag i vintras?
Oaktat detta, om du nu medger att du inte tror att restriktionerna/åtgärderna har någon effekt, varför är det då viktigt för dig att de ska vara kvar?
Jättebra fråga. Min teori är att smittan förra året på våren handlade mycket mer om sk klustersmitta. Ett fåtal områden i Sverige fick mycket hög smittspridning. Där uppstod delvis partiell immunitet. Därefter minskade smittan kraftigt och dog närmast ut när vi fick skollov.
Det fanns dock ändå smitta kvar i landet i låg omfattning. Den fick fritt spelrum och tog fart efter sommarlovet och den naturliga distanseringen som uppstod då. Smittan tog fart under hösten 2020 och nådde väl sin peak strax innan årsskiftet. Runt 20 dec tog ungarna jullov. Högstadiet och gymnasiet stängde någon vecka innan 20 dec. Ungefär en vecka in på nya året 2021 såg man ånyo hur smittan föll kraftigt, för att cirka 4-5 veckor därefter ta fart igen. Jag är övertygad om att längre skollov har en mycket dämpande effekt på smittspridningen.
De flesta som jag känner, som dessutom jobbat hemma och ändå blivit smittade, har blivit det av sina barn som dragit hem smittan från skolan.