2021-05-25, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacedreamer
Det tror inte jag heller. Dock är det ju uppenbart att om vi håller avstånd till andra så minskar smittan, och det är ju det alla vill. Genom att leva som förr och trängas bland folk så minskas ju även chansen att restriktionerna tas bort. Ju mer vi trängs destu mer smittar vi varann. Det är ganska enkelt att förstå det även för de som inte bryr sig ett skit.

Vi har hållit avstånd i ett och ett halvt år. Jag anser att vi måste kunnas umgås på krogar, nattklubbar och idrottsmatcher nu.
Citera
2021-05-25, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns något som kallas medborgerliga skyldigheter också. Du är liksom inte ensam på jorden.

Är ingen medborgerlig skyldighet att stänga verksamheter och inte umgås som vanligt.
Var finns dessa skyldigheter nedskrivna i lag att mötesfrihet inte är tillåten under influensatider?
Citera
2021-05-25, 17:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Var det immunitet som fick smittan att falla förra sommaren också? Och ett tag i vintras?

Oaktat detta, om du nu medger att du inte tror att restriktionerna/åtgärderna har någon effekt, varför är det då viktigt för dig att de ska vara kvar?

Jättebra fråga. Min teori är att smittan förra året på våren handlade mycket mer om sk klustersmitta. Ett fåtal områden i Sverige fick mycket hög smittspridning. Där uppstod delvis partiell immunitet. Därefter minskade smittan kraftigt och dog närmast ut när vi fick skollov.
Det fanns dock ändå smitta kvar i landet i låg omfattning. Den fick fritt spelrum och tog fart efter sommarlovet och den naturliga distanseringen som uppstod då. Smittan tog fart under hösten 2020 och nådde väl sin peak strax innan årsskiftet. Runt 20 dec tog ungarna jullov. Högstadiet och gymnasiet stängde någon vecka innan 20 dec. Ungefär en vecka in på nya året 2021 såg man ånyo hur smittan föll kraftigt, för att cirka 4-5 veckor därefter ta fart igen. Jag är övertygad om att längre skollov har en mycket dämpande effekt på smittspridningen.

De flesta som jag känner, som dessutom jobbat hemma och ändå blivit smittade, har blivit det av sina barn som dragit hem smittan från skolan.
Citera
2021-05-25, 17:25
Medlem
Nu publicerar tidningen Kvartal en krönika om att labbläcka är trolig orsak till SARS-COV-2.
Citat:
En läcka från det virologiska institutet i Wuhan är den troligaste orsaken till pandemin, det framgår i en granskande artikel som nu får svallvågor. Men Kinas partipropaganda och andra aktörer lyckades tidigt få labbspåret avfärdat som en konspirationsteori. Och när Donald Trump pekade ut institutet i Wuhan valde medierna att inte följa spåret. Samtidigt varnar nu svenska MSB för att skuldbelägga Kina och kopplar det till just konspirationsteorier. I denna extra matiga söndagsläsning berättar Ola Wong varför virusets ursprung blivit en infekterad fråga.
https://kvartal.se/artiklar/labblacka-i-wuhan-trolig-orsak-till-pandemin/
Citera
2021-05-25, 17:26
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jättebra fråga. Min teori är att smittan förra året på våren handlade mycket mer om sk klustersmitta. Ett fåtal områden i Sverige fick mycket hög smittspridning. Där uppstod delvis partiell immunitet. Därefter minskade smittan kraftigt och dog närmast ut när vi fick skollov.
Det fanns dock ändå smitta kvar i landet i låg omfattning. Den fick fritt spelrum och tog fart efter sommarlovet och den naturliga distanseringen som uppstod då. Smittan tog fart under hösten 2020 och nådde väl sin peak strax innan årsskiftet. Runt 20 dec tog ungarna jullov. Högstadiet och gymnasiet stängde någon vecka innan 20 dec. Ungefär en vecka in på nya året 2021 såg man ånyo hur smittan föll kraftigt, för att cirka 4-5 veckor därefter ta fart igen. Jag är övertygad om att längre skollov har en mycket dämpande effekt på smittspridningen.

De flesta som jag känner, som dessutom jobbat hemma och ändå blivit smittade, har blivit det av sina barn som dragit hem smittan från skolan.
Det här hade inte behövt mynna ut i din grundlösa och närmast efterblivna gissningslek, men du valde att dra det dit i alla fall. Tack för diskussionen.
Citera
2021-05-25, 17:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Det här hade inte behövt mynna ut i din grundlösa och närmast efterblivna gissningslek, men du valde att dra det dit i alla fall. Tack för diskussionen.

Låter som du inte hade så mycket mer att komma med?
Citera
2021-05-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Stänga grundskolan i ett år?
Varför vill du diskutera något som aldrig kommer att ske?
Rapporten handlade även om högskola och universitet. De är de skolor som man oftast sätter på distans. Men inte ens de planerar man att stänga i ett år. Tvärtom ökar man nu möjligheten för elever att utbilda sig.

Du får ursäkta men jag fattar inte ens varför du vill få det till att man ska stänga grundskolan i ett år och bara vill fokusera på den.

Jag drog det till extremen för att du skulle förstå logiken men det fungerade tydligen inte.

Jag gjorde naturligtvis detta för att peka på bristerna i ditt inlägg.
Citera
2021-05-25, 18:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Nu rapporteras det om katastrof i Argentina.

Unga tidigare friska personer vårdas på IVA. vissa har låg syresättning, andra inte. Det gemensamma är att de dör i mycket hög utsträckning. 75% av dem dör. Sedan helgen är Argentina inne i en andra rejäl nedstängning av samhället. De flesta butiker måste hålla stängt, alla skolor är stängda, ingen får röra sig ute efter klockan 18 och restauranger får bara erbjuda hemleverans och take-away. Och man fruktar att det kommer bli värre. De dagliga smittotalen ligger nu över 35 000 fall. I mars låg siffran kring 5 000.
– Med dessa siffror kan vi vänta oss en total katastrof inom tio dagar. Med 35 000 nya fall innebär det 1 500 patienter som behöver intensivvård om tio dagar – och jag vet inte var vi kan lägga dem, säger läkaren Vanina Edul vid ett sjukhus i Buenos Aires till The Guardian.

Kan det vara någon av de värre mutationerna de har att göra med i Argentina?

Läste vidare att 8 åldringar har blivit sjuka i Covid19 trots att de är fullvaccinerade. Kan det bero på en kombination av ineffektivt vaccin (Astras?), och/eller att de smittats med en mutation som vaccinet inte förmår att stoppa? Tegnell har tydligen svarat på en direkt fråga att inget vaccin är 100 procentigt, men det känns ju som ett konstigt svar när det är så många som smittats på samma ställe. Hade möjligt varit en förklaring om 1 person hade smittats. Inte 8 på samma avdelning. Då kan det inte gett mycket till skydd.

Får Argentina någon hjälp från omvärlden?

Jag läser att Sverige har åttagit sig att donera 3 miljoner vaccindoser till vaccinsamarbetet Covax. Jag vet att jag har frågat det förut. Är det någon som vet hur Covax fördelar sina vaccindoser?

Jag befarar att en stor del av vaccinet kommer att gå till Afrika, istället för till länder som befinner sig i akut kris. Det anses nämligen ädlare att ge hjälp till svarta afrikaner, än till andra folkslag. Därför finns risk att afrikanerna står först i kön, trots att dom har drabbats förhållandevis lindrigt av viruset.
Citera
2021-05-25, 18:03
Avslutad
Citat:
Vilket resultat då? Vad anser du att effekten är av skolstängningar?
Kostar det 700 miljarder per år att övergå till distansundervisning?
Kommer barnen få men för livet?
Minskar smittan i samhället om man stänger skolorna?

Varför tror du att länder runt om i världen fortfarande stänger sina skolor vid svår smittspridning? Nu senast läste jag om Argentina som har beslutat sig för att stänga alla skolor. Tror du de skulle göra det om det inte fanns någon effekt på smittspridningen? Tror du att dina norska nationalekonomer visste mer om detta i mars år 2020, än vad världens samlade smittskyddskompetens vet nu i slutet på maj år 2021?
Eftersom du verkar ogilla just norska nationalekonomer kan du få lite andra lästips. Observera att det bara är ett axplock.

"The worldwide school closures in early 2020 led to losses in learning that will not easily be made up for even if schools quickly return to their prior performance levels. These losses will have lasting economic impacts both on the affected students and on each nation unless they are effectively remediated."Enligt denna beräknas tillväxten krympa 1,5% de kommande hundra åren på grund av skolstängningarna.

The-economic-impacts-of-coronavirus-covid-19-learning-losses.pdf

"There is evidence that school closures due to the pandemic will have a devastating impact on the economy for decades as this generation of school children hit their prime earning years."
https://www.cnbc.com/2021/03/03/pandemic-school-closures-could-create-a-drag-on-the-economy-for-years.html

"The prolonged closure of schools due to the COVID-19 pandemic in India may cause a loss of over USD 400 billion in the country's future earnings, besides substantial learning losses, according to a World Bank report. South Asia region stands to lose USD 622 billion"
https://economictimes.indiatimes.com/industry/services/education/school-closure-may-cost-over-400-billion-to-india-cause-learning-losses-says-world-bank/articleshow/78618189.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medi um=text&utm_campaign=cppst

https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/34387
https://www.axios.com/covid-effects-school-closures-86e97618-3e40-4a2f-8b2a-22cccfdac288.html
https://www.brookings.edu/blog/education-plus-development/2020/04/29/the-covid-19-cost-of-school-closures/
Citera
2021-05-25, 18:03
Medlem
Citat:

Instämmer helt med din teori. Jag har många exempel runt mig som smittats av sina skolbarn. I två familjer insjuknade föräldrarna som jobbade hemifrån. De kunde inte förstå var smittan kom ifrån då barnen inte varit sjuka. De visade sig senare att barnen hade antikroppar och det är mycket sannolikt att barnen tog med sig smittan från skolan.
Citera
2021-05-25, 18:05
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Men om man blir inlagd på sjukhus låter det väl ändå hyggligt allvarligt?
Det du måste förstå är att personer som bor på äldreboenden är gamla och sköra människor och trots att man blivit vaccinerad kan man bli allvarligt sjuk ändå. Men dödstalen i covid 19 har gått ned kraftigt i Sverige vilket förklaras med att så många är vaccinerade. Att åtta stycken äldre på en avdelning blivit smittade får nog anses som en enskild händelse som inte är särskilt vanlig bland vaccinerade. Det kan hända, men är nog ovanligt. Tack och lov har de äldre vaccinerats och alla utom en har lindriga symptom. Om du befarar att vacciner inte har någon effekt så kan jag lugna dig. Siffrorna talar för att de fungerar och om de inte gjorde det skulle massinsjuknande som det här vara vardag.
Citera
2021-05-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Troligen inte eftersom det är efterlevandet av restriktoner som påverkar smittspridningen, inte själva restriktionens införande. Dessutom saknas ju nogon kontrollgropp att jämföra med.

Man får nog nöja sig med att konstatera att ju färre som träffar varandra och är nära varandra desto svårare får viruset att sprida sig.

Jag tror den enda riktigt verkningsfulla åtgärd som gjorts, då av medborgarna själva, är att inte gå till jobb, dagis, skola när man är sjuk. För det fick uppenbarligen stopp på både influensa och maginfluensa. Andra åtgärder visar inte globalt någon effekt. Varken masker, lockdowns eller smittspårning. Eller ja, om man stängde sitt land på första signal så kunde man hållit smittan ute, men det är ju få som gjort. Jag tror Sveriges strategi var den mest korrekta av alla, och det var inte ens regeringen som var upphov till den, det var folk som äntligen lärde sig att man stannar hemma om man är sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in