2021-05-25, 11:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja det är fruktansvärt att vissa av oss vägrar låta våra medborgerliga rättigheter tas ifrån oss.
Det är rätt illa när FB som generellt brukar vara höger helt plötsligt springer globalisternas och vänsterns ärenden.
För ingen kan längre övertyga mig om att global nedstängning är svaret på detta virus som är tämligen ofarligt för friska människor under 80 år.

Det finns något som kallas medborgerliga skyldigheter också. Du är liksom inte ensam på jorden.
Citera
2021-05-25, 11:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men alltså... NEJ.

Rapporten handlar om kostnaden för skollstängningarna.

Inte hur bra det har varit med pandemi för då har fler arbetslösa tvingats studera istället.
Detta blir sista gången jag skriver till dig för nu plågar vi tråden bara med våra inlägg.

Rapporten handlar om ett minskat lärande till följd av skolstängningar på Universitet, högskola liksom grundskola och den stora kostnad det kan komma att innebära i framtiden då minskat lärande spås ge en lägre inkomst. Rapporten gjordes i mars 2020. Efter det har man sett att lärandet inte minskade som rapporten förväntade utan att lärandet med störst sannolikt ökar under pandemin då fler valt att studera under denna period. Därför kan man inte titta på denna gamla rapport och mena att den fortfarande är väsentlig då det de siade om inte slog in. Om kostnaden som de kom framtill skulle bli trolig kan inte ett ökat lärande inträffa som nu är fallet. Hela idén av rapporten bygger ju på ett minskat lärande, minskad mängd utbildning och då en sämre lön.

Jag tror inte bara det är arbetslösa som tvingas studera. Man har inte så mycket annat att göra en att investera i en utbildning. Förr kunde man resa, jobba, festa eller vad man nu hade lust på. Nu är det en dålig tid för allt det, men det är en tid då man kan studera och många inser detta och tar den chansen.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-25 kl. 11:46.
Citera
2021-05-25, 11:44
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så du menar att vårdpersonalen ljuger?
Herregud, förstår du inte skillnaden mellan statistik signifikant data och enstaka utsagor från diverse sjukvårdspersonal? Förstår du inte att media älskar den typen av rubriker/artiklar för att det finns folk som du som klickar och länkar pga det dramatiska innehållet? Vakna nu å kom in i matchen.
Citera
2021-05-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Tycker det är otroligt konstigt att politiker och myndigheter inte går ut med fler informationskampanjer när det gäller hälsa i relation till covid-19. Fetma är ju en extremt stor riskfaktor, och risken för allvarlig covoid-19 ökar brant i takt med ett växande bmi. FHM borde gå ut med folkhälsokampanjer som kan informera om hur man som individ kan minska riskfaktorer och leva en mer hälsosam livsstil. Men det är knäpptyst från myndigheterna om detta. Av rädsla för att stöta sig eller peka ut någon grupp, eller bara att man är lat och inte bryr sig

Jag är förvånad att alla fetton inte satts i stora koncentrationsläger redan.
För det vi lärt oss senaste 1.5 året är att så många som möjligt ska leva så länge som möjligt.
Så in med dom i läger där dom måste träna och äta rätt....
Psykos-covid!
Citera
2021-05-25, 12:02
Medlem
Antal nya fall av covid-19 fortsätter att minska i Västra Götaland och allt färre behöver sjukhusvård, inte minst bland äldre, skriver regionen i ett pressmeddelande.

Under vecka 20 konstaterades 3 646 nya fall av covid-19 i Västra Götaland, en minskning med 17 procent jämfört med föregående vecka och femte raka veckan med en minskande smittspridning.
Citera
2021-05-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Jag är förvånad att alla fetton inte satts i stora koncentrationsläger redan.
För det vi lärt oss senaste 1.5 året är att så många som möjligt ska leva så länge som möjligt.
Så in med dom i läger där dom måste träna och äta rätt....
Psykos-covid!
Alla feta människor har nog nån typ av störning då de inte själva anser sig feta trots att de ser ut som Michelin-gubben och väger över 120kg.
Jag känner en tjej som var så förbannad på personalen på Liseberg då hon inte fick åka p.g.a. att säkerhetsbältet inte räckte runt hennes ekvator. Till slut fick henbes chef mer eller mindre tvinga henne att gå ner i vikt. Hon tror inte heller på att feta drabbas hårdare av Covid-19.

Man får ha lite överseende med de som är dumma i huvudet för de fattar ju inte för att de är just dumma i huvudet.
Citera
2021-05-25, 12:10
Medlem
Citat:
Finns ju många länder som nått betydligt större täckning genom att enbart användning av mRNA vaccin. Varför kan inte Sverige göra det?
EU länder? Sen har vi proriterat riskgrupper istället för att vaccinera så fort som möjligt.
Citera
2021-05-25, 12:17
Medlem
Citat:
Finns ju många länder som nått betydligt större täckning genom att enbart användning av mRNA vaccin. Varför kan inte Sverige göra det?

Har du något exempel?
Inte Israel och USA. Där vet vi redan varför de ligger före..
Citera
2021-05-25, 12:26
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Av mig fetat
Jag bara älskar att läsa dina inlägg. Jag har aldrig utryckt den åsikten och jag tycker inte så. Varför du alltid måste lägga ord i munnen på de du diskuterar med förstår jag inte. Du kom med et påstående att rapporten handlade om framför en akut stängning av grundskolan. Men rapporten handlar lika mycket om universitet och högskola och det är just främst universitet och högskola man sätter på distans.

Vi ser ett ökat lärande och inte ett minskande i och med att fler väljer att studera under pandemin. Detta viste man inte och klarade inte av att förespå när man i mars 2020 gjorde rapporten.

Självklart är det i de flesta fall bättre med undervisning på plats en undervisning på distans. Om du vill veta något om mina åsikter fråga istället för att hitta på vad jag tycker, du börjar bli riktigt tröttsam.

Edit Dom där en handfull personer som hyser den nämnda åsikten tror jag bara finns i din fantasi.
Fråga IMBILDEN.

Snälla fröken du behöver inte bli så stött varenda gång och försök hänga med. Gå tillbaka och läs från början så ska du se att jo vi pratade om grundskolan från början. IMBILDEN och några fler har tyckt att det är en bra ide att stänga den och vi andra inte. Gymnasium och universitet har redan varit mer eller mindre stängda och det är inte det som diskussionen handlade om från början.

Sen är jag 100% övertygad om att den stora majoriteten i Sverige INTE vill ha en stängd grundskola.
Citera
2021-05-25, 12:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men kära nån. Rapporten handlade om verkningarna av skolstängningarna, och skolstängningarna har lett till ett minskat lärande till en kostnad av 1,7 miljarder per dag.

Rapporten handlar inte om något som har inträffat och den visar inte att skolstängningar/fjärrundervisning har lett till minskat lärande eller några kostnader för minskat lärande.

Rapporten är från den 15 april 2020!
Det är en nationalekonomisk bedömning av vad skolstängning/fjärrundervisning skulle kunna leda till, en gissning med den kunskap man hade före den 15 april 2020.

Bara för att förtydliga att intäkter, kostnader och värden inom nationalekonomin inte är huggna i sten så bedöms ett människoliv vara värt runt 0,5 till 2 miljoner kronor när man pratar sjukvård medan samma människoliv i trafiken (dvs. innan människan hamnat på sjukhus) värderas till 40,5 miljoner kronor.
Citera
2021-05-25, 12:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Rapporten handlar inte om något som har inträffat och den visar inte att skolstängningar/fjärrundervisning har lett till minskat lärande eller några kostnader för minskat lärande.

Rapporten är från den 15 april 2020!
Det är en nationalekonomisk bedömning av vad skolstängning/fjärrundervisning skulle kunna leda till, en gissning med den kunskap man hade före den 15 april 2020.

Bara för att förtydliga att intäkter, kostnader och värden inom nationalekonomin inte är huggna i sten så bedöms ett människoliv vara värt runt 0,5 till 2 miljoner kronor när man pratar sjukvård medan samma människoliv i trafiken (dvs. innan människan hamnat på sjukhus) värderas till 40,5 miljoner kronor.
Ja den är från den 15 april när skolorna hade öppnat igen efter att ha varit stängda sen den 12 mars.
Citera
2021-05-25, 12:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Covidstatistik.se är en bra plats för dig.
Dör kan du kolla åldersfördelning på alla parametrar.

Återkom gärna efter det..

Ett tips är att sluta med dina anekdoter. Du framstår som helt efterbliven när du håller fast vid uppenbart felaktiga slutsatser.
Om en nationalekonom räknat ut vad skolstängning kostar, är du en bättre nationalekonom (såklart)
Om statistik från SIR säger en sak, ja, då hävdar du att en anekdot från en sjuksköterska väger tyngre än riktig fakta.

Om Sverige inte gör som Norge, är FHM idioter. Om de istället gör som norge i en annan fråga (tex dosintervallet) ja, då är dom idioter för det..

Är det bara din alldeles egna världsuppfattning som är korrekt? Finns det ingen expert som kan få dig att ändra inställning? Varför dammsuger du nätet efter skräckhistorier?

Hittar inget om ålderfördelning på den senare tidens dödsfall i Argentina på den sidan du hänvisade till. Inget om sjukhusinläggningar heller. Påstår man att kostnaden för att övergå till distansundervisning i Sverige ligger på 700 miljarder kronor per år behöver i alla fall inte jag några forskningsrapporter att luta mig på för att säga att det är bullshit. Vet faktiskt inte vad jag kan hitta för forskningsrapporter som stödjer mig i den slutsatsen heller. Det är inte så att det finns forskningsrapporter som motsäger vartenda stolliga påstående i hela universum heller. Om någon påstår att det finns 14 solar och 37 planeter i vårt solsystem blir inte det en sanning heller. Ingen skulle göra en forskningsrapport i syfte att försöka falsifiera ett sådant absurt påstående.

En utredning, forskningsrapport, kalla det vad du vill blir ingen vetenskaplig sanning bara för att den har publicerats i skrift.

Somliga här på Flashback (faktiskt ganska många), tror att något automatiskt blir sant för att skickas en länk. Om ett gäng nationalekonomer sätter sig och räknar och sedan kommer fram till tre olika slutsatser. Att det kostar 7 miljarder, 70 miljarder eller 700 miljarder. Vem har då rätt och vem har fel?

Eller ta bara vaccinens effektivitet som varit hett debatterat. Vi har hela spektret. Tag Astras vaccin som enligt tillverkaren ger 63% skydd, någon brittisk undersökning som säger 80%. Effektivitet på äldre där Sydafrika och Australien säger att det knappt skyddar något alls. Har läst siffror på 8%, medan Folkhälsomyndigheten säger att det ger ett mycket bra skydd, speciellt på äldre...`
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in