2021-05-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Nivå 2
Innebär ett tillstånd nationellt där sjukvården i de flesta regionerna har goda
förutsättningar att klara av vård av covid-19-patienter. Det är en platåfas i
smittspridningen på en relativt låg nivå eller ett minskande antal fall i flertalet
regioner.

• 14-dagars incidens <200 fall/100 000 invånare
• Utvecklingen i smittspridningen ska ha varit stabilt nedåtgående i minst två
veckor

• Totalt antal patienter i slutenvården på grund av covid-19 <300
• Varav patienter behov av intensivvård <70
• Vaccinationstäckningen, minst 1 dos, i befolkningen över 18 år > 50 %

Hur nära är vi detta? Vaccinationstäckning med en dos är ju bara ett fåtal procent ifrån. Dom fetmarkerade är typ uppfyllda.

Hur långt är vi ifrån dom andra? Antal på Intensiven vet jag men jag tänker på Slutenvården + 14-dagars inidensen. Nu är vi på ca 600/100.000 invånare right?

Utefter fjolåret och att vi har vaccin i år snackar vi nog om mitten av juni som ett ungefärligt riktmärke vad gäller smittspridningen, och patienterna kanske ett par veckor senare. FHM:s egna prognos på månadskiftet juni/juli är rimligt. Vilket väder det blir kan nog ge en-två veckors diff åt båda håll.

Jag tycker när vi kan nå nivå 1 är mer osäkert.
Citera
2021-05-25, 16:16
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Utefter fjolåret och att vi har vaccin i år snackar vi nog om mitten av juni som ett ungefärligt riktmärke vad gäller smittspridningen, och patienterna kanske ett par veckor senare. FHM:s egna prognos på månadskiftet juni/juli är rimligt. Vilket väder det blir kan nog ge en-två veckors diff åt båda håll.

Tänk dock på att variablerna för de olika nivåerna kan komma att justeras.

Om man märker att det går åt rätt håll, och kraven för en viss nivå är uppfyllda.
Men att samtidigt exempelvis sjukvården fortfarande har det kämpigt, så kan man stoppa nivån från att "klaras".
Citera
2021-05-25, 16:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Finns det någon som kan ge exempel på en tydlig korrelation som pekar mot att restriktioner som införts/skärpts av vår regering lett till en betydande minskning i smittspridning?

Det närmaste jag kan hitta är när Region Östergötland för någon månad sedan rekommenderade "personlig lockdown". De hade dock den kreativa strategin att införa det just då smittspridningen äntligen börjat dala i någon vecka.
Troligen inte eftersom det är efterlevandet av restriktoner som påverkar smittspridningen, inte själva restriktionens införande. Dessutom saknas ju nogon kontrollgropp att jämföra med.

Man får nog nöja sig med att konstatera att ju färre som träffar varandra och är nära varandra desto svårare får viruset att sprida sig.
Citera
2021-05-25, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tänk dock på att variablerna för de olika nivåerna kan komma att justeras.

Om man märker att det går åt rätt håll, och kraven för en viss nivå är uppfyllda.
Men att samtidigt exempelvis sjukvården fortfarande har det kämpigt, så kan man stoppa nivån från att "klaras".

Just nu känns det troligare att vi har fortsatt smittspridning en bit in på sommaren men att allt färre sjukhusvårdas. Tvärtom ser jag som föga sannolikt eftersom vi vaccinerat äldre först.
Citera
2021-05-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Bara att för folk att sluta och gå testa sig så får vi ner smittotalen i ett svep...
Citera
2021-05-25, 16:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Förstår inte varför de skulle göra det!
Smittspridningens avtagande accelererar ju fortfarande.
Om det vore bäst att vänta kan ju inte jag som lekman avgöra, men enligt de kriterier som FHM givit regeringen, så finns det väl inget som pekar på att man skulle vänta!

Att Ann Linde tycker annorlunda lär ju inte förändra något. Regeringen har hela tiden gått på FHMs linje..
Jag kan inte se något vidare accelererat avtagande, men absolut ett påtagligt avtagande som är något större för varje vecka. (Teoretiskt är det ju då accelererat, men väldigt svagt, och eftersom antalet tester påverkar detta så tycker jag man ska vara lite försiktig att dra för stora växlar på att avtagandet verkligen ökar vecka för vecka.)

Det är ju superbra att smittspridningen minskar och att vi närmar oss något som är (mindre o)normalt.
Citera
2021-05-25, 16:36
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Förstår inte varför de skulle göra det!
Smittspridningens avtagande accelererar ju fortfarande.
Om det vore bäst att vänta kan ju inte jag som lekman avgöra, men enligt de kriterier som FHM givit regeringen, så finns det väl inget som pekar på att man skulle vänta!

Att Ann Linde tycker annorlunda lär ju inte förändra något. Regeringen har hela tiden gått på FHMs linje..
Jag håller i princip med dig i sak men när det gått politik i något är det sällan verkligheten som styr.

Med det sagt tror jag att de lättnader som aviserats också kommer att genomföras den 1 juni.
Citera
2021-05-25, 16:43
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Troligen inte eftersom det är efterlevandet av restriktoner som påverkar smittspridningen, inte själva restriktionens införande. Dessutom saknas ju nogon kontrollgropp att jämföra med.

Man får nog nöja sig med att konstatera att ju färre som träffar varandra och är nära varandra desto svårare får viruset att sprida sig.
Har efterlevandet av restriktionerna tagit fart nu på senare tid, efter att man har skitit i dem sedan november/december förra året? Min upplevelse är den rakt motsatta. Anekdotiskt förvisso, men jag vet inte hur man ska föra statistik över det på ett vetenskapligt sätt heller.

Gällande det fetmarkerade kan smittspridningen inte heller kokas ner till den endimensionella variabeln "antal möten", utan man bör också ta hänsyn till sättet de sker på. Intimiteten skiljer sig ju ganska stort mellan att träffas 8 kompisar i ett vardagsrum eller äta på en restaurang ihop med 50 andra gäster. Ska man ta ifrån en hel befolkning rätten att göra som de vill bör man ha bevis för att det faktiskt har någon effekt.
Senast redigerad av Trekvartsbyxa 2021-05-25 kl. 16:50.
Citera
2021-05-25, 16:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Källa? Här är annars en systematisk litteraturöversikt som undersöker det som finns publicerat rörande barns smittsamhet:

https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2771181

Andelen antikroppspositiva bland vuxna och barn.

"Insamlingsperioden 23 november till 4 december (vecka 48-49) 2020

Andelen antikroppspositiva bland vuxna 20-64 år var 8,1 procent (95 procent KI 6,33-10,18). Andelen antikroppspositiva bland barn 0-19 år var 10,9 procent (95 procent KI 9,20-12,77), med 10,0 procent
(95 procentKI 7,55-12,80) bland barn 0-10 år och 12,1 procent
(95 procentKI 9,84-14,56) bland barn 11-19 år."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/9c5893f84bd049e691562b9eeb0ca280/pavisning-antikroppar-genomgangen-covid-19-blodprov-oppenvarden-delrapport-1.pdf
Citera
2021-05-25, 16:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Jag undrar, av ren nyfikenhet, vad du tror det är som gör att smittspridningen är i sådan fullständig kollaps för närvarande? Är det tack vare restriktionerna (som mig veterligen inte förändrats nämnvärt sedan innan jul) som börjar ge effekt precis nu? Eller sker det av andra orsaker? För i så fall faller ju resonemanget gällande förlängning av restriktionerna.

Jag tror att en viss immunitet börjar infinna sig i samhället (pga hög smitta), kanske i kombination med vaccineringarna, samt tidigare uppmaningar, knuta till hur smittspridningen såg ut för 8-10 veckor sedan. Detta sammantaget gör att smittan minskar. Restriktionerna, de som verkligen är restriktioner och inte bara uppmaningar tror jag inte gör någon större nytta om jag ska vara ärlig. Vi har ju knappt haft några reella restriktioner.
Citera
2021-05-25, 16:54
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror att en viss immunitet börjar infinna sig i samhället (pga hög smitta), kanske i kombination med vaccineringarna, samt tidigare uppmaningar, knuta till hur smittspridningen såg ut för 8-10 veckor sedan. Detta sammantaget gör att smittan minskar. Restriktionerna, de som verkligen är restriktioner och inte bara uppmaningar tror jag inte gör någon större nytta om jag ska vara ärlig. Vi har ju knappt haft några reella restriktioner.
Var det immunitet som fick smittan att falla förra sommaren också? Och ett tag i vintras?

Oaktat detta, om du nu medger att du inte tror att restriktionerna/åtgärderna har någon effekt, varför är det då viktigt för dig att de ska vara kvar?
Citat:
Jag tror det är klokt att ha kvar åtgärderna till samtliga är vaccinerade (de som vill) med dos2 + 1 vecka , gärna mer.
Citera
2021-05-25, 16:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Är du på riktigt trög? Antalet döda speglar ju smittoläget ca två veckor bakåt då det brukar ta mellan 10-14 dagar från att du smittas till att du dör. Hur kan denna simpla logik gå över ditt huvud?

Du missade the big picture och inlägget jag kommenterade.
Det berörde två dataserier. Tisdagens nya fall och tisdagens nya döda sedan ett antal veckor tillbaks.

Om smittan går från 1000, 800, 600, 400, 300, 200, samtidigt som antalet döda går från
50, 49, 52, 48, 45, 43 så tycker i alla fall jag att det ser lite märkligt ut. Det handlar inte bara om läget nu och läget för två veckor sedan. Det handlar om att antalet döda inte tycks korrelera med nya fall så särdeles bra. Det antal döda man redovisade för 2-5 veckor sedan borde också dragits med eftersläpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in