2021-05-25, 11:06
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om Esbjörn är den som brutit avtalet och backar ur, så är det han som betalar allt det kostat Ebba. Handpenning, besiktning, värdering, röjning och allt kring tvisten med advokater, experter osv. Det Esbjörn slipper betala för, är smutskastningen av Ebba i media.

Det är irrelevant att Esbjörn är pensionär och han har tillgångar som kan realiseras, så pengar är inget problem.

Hade han velat spara pengar, hade han kunnat satt sig ner och diskuterat med Ebba, utanför mediabruset. Han kunde ha anlitat ett ombud som kan fastighetsrätt och avtalsrätt och så kört en förlikning. Det hade kostat honom betydligt mindre. Både i rena kronor, i anseende och i fortsatt livskvalité.

Det som tillkommer förutom de av dig uppräknade kostnader är att hon skall kunna köpa en motsvarande fastighet. Så Esb skall även ersätta henne för den allmänna prisuppgången vilket borde ligga på ca 10% av köpeskillingen.
2021-05-25, 11:18
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Jag har inte sagt något annat än att Esbjörn har ångrat sig och inte längre vill sälja, så jag håller mig till samma faktum som du.

Däremot så ska den part som bryter kontraktet, har en skyldighet att hålla den andra parten ekonomiskt skadeslös. Därav att det är viktigt att hålla reda på vem som bryter.

Ebba kan naturligtvis vara supergenerös och bjuda på handpenning och alla utgifter hon haft, om hon vill. Till och med betala Esbjörns alla utgifter. Men det är i så fall ett helt frivilligt åtagande. Esbjörn kan dock inte låta bli att betala, om Ebba vill ha tillbaka alla sina pengar.

Enda chansen för Esbjörn att slippa betala, är att kontraktet blir ogiltigförklarat.

Njaee det slipper han ändå inte undan.
Då har Ebba en fordran på 390.000:-.
Den summan har inkommit till Esbjörns bankkonto och han ansvarar för att dessa återförs, dessa medel har då hela tiden tillhört Ebba fastän de befunnit sig på hans konto.
2021-05-25, 11:34
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Rykten eller sanning i detta?

Husets värde var 4.2 lgh i Västerås 1.1 lgh uppsala 2.2.
Jag skulle viljs säga 7,5 innan detta började.
Pengarna försvinner fort.
Binninge har flyttat hemifrån och köpt bil samt betalat tillKronis och brottsfonden.
Han är nog inte den enda som har fått pengar, , ,
2021-05-25, 11:36
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jag har inte sagt något annat än att Esbjörn har ångrat sig och inte längre vill sälja, så jag håller mig till samma faktum som du.

Däremot så ska den part som bryter kontraktet, har en skyldighet att hålla den andra parten ekonomiskt skadeslös. Därav att det är viktigt att hålla reda på vem som bryter.

Ebba kan naturligtvis vara supergenerös och bjuda på handpenning och alla utgifter hon haft, om hon vill. Till och med betala Esbjörns alla utgifter. Men det är i så fall ett helt frivilligt åtagande. Esbjörn kan dock inte låta bli att betala, om Ebba vill ha tillbaka alla sina pengar.

Enda chansen för Esbjörn att slippa betala, är att kontraktet blir ogiltigförklarat.

Eller få henne att backa som var hela planen från början. Enligt Facebok
Då blir det hon som står med Svartepetter.
2021-05-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Nejjj Esbjörn blir skyldig att betala tillbaka handpenningen enbart , om inte Ebba kräver ytterligare ersättning (vad det nu skulle kunna vara) host host ... vill ha pengar möjligtvis .. från en pensionär..

Så en pensionär kan tillåtas att snylta/luras/bedra?
Så fort jag passerat 65 så ska jag dra igång, börjar smida planer.

Ytterligare ersättning är då han sagt sig vilja sälja och hon tar dit värderingsfirma/anticimex samt röjer så det ens går att ta sig fram.

Oj, där fick jag en tanke...om jag får någon att tro att jag vill sälja,,lurar hit dom och säger,,fiiiinfiiin utsikt över sjön om ni tar ned träden, gör det innan vi slår till så ni ser hur det ser ut innan.

Sen när dom gjort det och betalat handpenning då börjar jag vissla och prata tramsigt och jag är ju pensionär så...

Låter nästan som: I am a lady (byt ut det mot: jag är ju en pensionär)
https://www.youtube.com/watch?v=vvH1LLZeef4
2021-05-25, 12:45
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Njaee det slipper han ändå inte undan.
Då har Ebba en fordran på 390.000:-.
Den summan har inkommit till Esbjörns bankkonto och han ansvarar för att dessa återförs, dessa medel har då hela tiden tillhört Ebba fastän de befunnit sig på hans konto.

Det är väl inga juridiska och tekniska problem att skänka bort 390' för henne? Att det är galet dumt, r något helt annat :-)
2021-05-25, 12:46
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

Ytterligare ersättning är då han sagt sig vilja sälja och hon tar dit värderingsfirma/anticimex samt röjer så det ens går att ta sig fram.

Oj, där fick jag en tanke...om jag får någon att tro att jag vill sälja,,lurar hit dom och säger,,fiiiinfiiin utsikt över sjön om ni tar ned träden, gör det innan vi slår till så ni ser hur det ser ut innan.

Sen när dom gjort det och betalat handpenning då börjar jag vissla och prata tramsigt och jag är ju pensionär så...

Jag köper av dig. Första ärliga säljaren jag råkat på :-)
2021-05-25, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Visst kan du göra extra inbetalningar under lånets löptid eller slutbetala i förtid.
Men den fasta månadsbetalningen bestäms efter vissa kriterier om återbetalningsförmåga.
Fasta levnadsomkostnader, bostadskostnaden, ev. andra lånekostnader osv och visst belopp utöver detta som buffert, måste borträknas från inkomsten innan betalningsutrymmet kan beräknas.
Månadsbetalningen kan inte bestämmas till högre belopp än betalningsutrymmet, inte utan att banken bryter mot Finansinspektionens regelverk om utlåning.
Det här kan du inte tjafsa om, utan är så det ligger till med bankernas regelverk vid utlåning.

Du är ganska snäv i din förklaring. Och inte riktigt korrekt heller.

Detta skrev du.
"Banken beräknar din månatliga avbetalning utifrån tabeller om levnadsomkostnader i övrigt + bostadskostnader, inte bara betalningsförmåga baserat på din inkomst"
Det förutsätter ju att banken maxar beräkningen av den månatliga avbetalningen, vilket inte alltid sker.
Vissa familjer kan spara 15000kr varje månad efter ha amorterat av bolånet. Det finns alltså marginaler i många familjer att öka avbetalningen utan att passera några sk "gränser".

Du menar dock att de inte får lägga hälften av sitt sparande varje månad på att betala av bolånet?
2021-05-25, 13:59
Medlem
Citat:
Jag köper av dig. Första ärliga säljaren jag råkat på :-)

och när ska man träffa på den första ärliga köparen då?
2021-05-25, 14:24
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Husets värde var 4.2 lgh i Västerås 1.1 lgh uppsala 2.2.
Jag skulle viljs säga 7,5 innan detta började.
Pengarna försvinner fort.
Binninge har flyttat hemifrån och köpt bil samt betalat tillKronis och brottsfonden.
Han är nog inte den enda som har fått pengar, , ,
Det här att Binninge betalat fogden och brottsofferfonden är väl bara en spekulation grundad på tanken att han annars inte kunde skriva en bil på sig utan att få den utmätt? Undra om inte en överenskommen avbetalningsplan också skulle kunna fungera.
2021-05-25, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

Hehehe , vilka ideer du har. Ja nästan så fungerar det , för vad jag menar är att detta gjorde ju Ebba av egen fri vilja ..
Det finns något som heter svinn .. svinnet i detta fallet är ju dessa utgifter som Ebba haft , förutom att Esbjörn är skyldig att lämna tillbaka handpenningen om nu inte Ebba bjuder på den också.
2021-05-25, 16:17
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det här att Binninge betalat fogden och brottsofferfonden är väl bara en spekulation grundad på tanken att han annars inte kunde skriva en bil på sig utan att få den utmätt? Undra om inte en överenskommen avbetalningsplan också skulle kunna fungera.

Tyvärr har du fel, kommer inte ihåg vem men finns i tråden ett nytt utdrag, där han har betalt av kommer inte ihåg hur mycket bara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in