2021-05-25, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag har inte sagt något annat än att Esbjörn har ångrat sig och inte längre vill sälja, så jag håller mig till samma faktum som du.

Däremot så ska den part som bryter kontraktet, har en skyldighet att hålla den andra parten ekonomiskt skadeslös. Därav att det är viktigt att hålla reda på vem som bryter.

Ebba kan naturligtvis vara supergenerös och bjuda på handpenning och alla utgifter hon haft, om hon vill. Till och med betala Esbjörns alla utgifter. Men det är i så fall ett helt frivilligt åtagande. Esbjörn kan dock inte låta bli att betala, om Ebba vill ha tillbaka alla sina pengar.

Enda chansen för Esbjörn att slippa betala, är att kontraktet blir ogiltigförklarat.

Slippa betala?
Jag ser det som totalt orimligt.
Att skriva under kontrakt och ta emot 395k och sedan springa och gömma sig?!

Önskar det kunde utredas om pensionatstanten och hennes gäng samt RO satt
ärvandeskap av äldre barnlösa som en sysselsättning samt att det är de som fått Esb att gå i total
"shell shock" när han blev medveten om att de även sagt de hållt på med hans hygien och byk.
Att Esb aldrig varit en del i deras kugghjul med att jag kliar dig på ryggen om du kliar mig på ryggen utan i stället varit insmetad i "sol och höst"
2021-05-25, 09:37
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Jag har inte sagt något annat än att Esbjörn har ångrat sig och inte längre vill sälja, så jag håller mig till samma faktum som du.

Däremot så ska den part som bryter kontraktet, har en skyldighet att hålla den andra parten ekonomiskt skadeslös. Därav att det är viktigt att hålla reda på vem som bryter.

Ebba kan naturligtvis vara supergenerös och bjuda på handpenning och alla utgifter hon haft, om hon vill. Till och med betala Esbjörns alla utgifter. Men det är i så fall ett helt frivilligt åtagande. Esbjörn kan dock inte låta bli att betala, om Ebba vill ha tillbaka alla sina pengar.

Enda chansen för Esbjörn att slippa betala, är att kontraktet blir ogiltigförklarat.

Hur skulle kontraktet kunna bli ogiltigförklarat?
2021-05-25, 09:50
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det kommer dock handla om ord-mot-ord.
Kommer Esbjörns vänner kunna verka övertygande nog att Esbjörn verkligen är förvirrad.
Eller
Kommer Ebbas vänner och familj övertyga att allt verkade normalt.

Sen kommer stora stjärnan. Esbjörn.
Hur kommer han framstå i rätten?

Det spelar någon roll är om Esb hade rättsförmåga när avtalet undertecknades samt om han inte hade det, var det uppenbart för EB vid undertecknandet och deras möten fram till undertecknandet.

Vad som har hänt med Esb mentala status därefter är ointressant för målet. Om Esb är gravt dement och förvirrad vid rättengången så får de bortse ifrån hans vittnesmål.
2021-05-25, 09:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Enligt det juridiskt bindande avtal dom ingått är båda skyldiga att ersätta motparten i ett avtalsbrott.
Det är där dom står nu.
Esb säger att han vill bryta men, han ville inte förhandla eller träffa henne.
Hennes 390 000:- i handpeng som han har fått sitter han fortfarande på så därav blev det tinget då ingen tvist blev löst i fallet efter mer än 2 månader.
Nejjj Esbjörn blir skyldig att betala tillbaka handpenningen enbart , om inte Ebba kräver ytterligare ersättning (vad det nu skulle kunna vara) host host ... vill ha pengar möjligtvis .. från en pensionär..
Senast redigerad av Massonite 2021-05-25 kl. 10:00.
2021-05-25, 10:15
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Nejjj Esbjörn blir skyldig att betala tillbaka handpenningen enbart , om inte Ebba kräver ytterligare ersättning (vad det nu skulle kunna vara) host host ... vill ha pengar möjligtvis .. från en pensionär..

Ja vad sägs om besikning, röjning värdering.
Dubbelt boende ränta.
Förövrigt så är han nog mer slipad än dom flesta tror, och bara för att man är pensionär så har man inte frisedel på att bete sig illa.
Hur tror du han fick namnet Springnotan?
Dur bör söka för din hosta....
Senast redigerad av braattha 2021-05-25 kl. 10:32.
2021-05-25, 10:19
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Liksom - ja? De vill tjäna ränta.
Du förtydligar denna aspekt för oss som redan vet detta.

En liten notis kanske till @nova68 som menar att man inte ens FÅR betala tillbaka extra?

Efter en lång natts jobb framför datorn missade jag att du citerade någon annan.

Grejen är att de inte bara vill tjäna ränta, de har också ränta att betala på lånet, eftersom de i sin tur har lånat pengar, för att kunna låna ut.
2021-05-25, 10:21
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Slippa betala?
Jag ser det som totalt orimligt.
Att skriva under kontrakt och ta emot 395k och sedan springa och gömma sig?!

Önskar det kunde utredas om pensionatstanten och hennes gäng samt RO satt
ärvandeskap av äldre barnlösa som en sysselsättning samt att det är de som fått Esb att gå i total
"shell shock" när han blev medveten om att de även sagt de hållt på med hans hygien och byk.
Att Esb aldrig varit en del i deras kugghjul med att jag kliar dig på ryggen om du kliar mig på ryggen utan i stället varit insmetad i "sol och höst"

Jag sa inte att chansen är stor. Men det är hans enda chans, då alla andra bollar har missat målet med råge.

Jag tyckte dock synd om Esbjörn i början, men han verkar vara mer och mer involverad i det här, på eget bevåg. Det är Karma som kommer och hälsar på.
2021-05-25, 10:23
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Hur skulle kontraktet kunna bli ogiltigförklarat?

Om han hade varit oförmögen, eller om Ebba hade pysslat med ocker eller liknande så hade det kanske gått vägen att ogiltigförklara det. Men inget tyder ju på det, så chansen att det blir ogiltigförklarat kontrakt, är näst intill obefintligt.
2021-05-25, 10:29
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite

Om Esbjörn är den som brutit avtalet och backar ur, så är det han som betalar allt det kostat Ebba. Handpenning, besiktning, värdering, röjning och allt kring tvisten med advokater, experter osv. Det Esbjörn slipper betala för, är smutskastningen av Ebba i media.

Det är irrelevant att Esbjörn är pensionär och han har tillgångar som kan realiseras, så pengar är inget problem.

Hade han velat spara pengar, hade han kunnat satt sig ner och diskuterat med Ebba, utanför mediabruset. Han kunde ha anlitat ett ombud som kan fastighetsrätt och avtalsrätt och så kört en förlikning. Det hade kostat honom betydligt mindre. Både i rena kronor, i anseende och i fortsatt livskvalité.
2021-05-25, 10:36
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Om Esbjörn är den som brutit avtalet och backar ur, så är det han som betalar allt det kostat Ebba. Handpenning, besiktning, värdering, röjning och allt kring tvisten med advokater, experter osv. Det Esbjörn slipper betala för, är smutskastningen av Ebba i media.

Det är irrelevant att Esbjörn är pensionär och han har tillgångar som kan realiseras, så pengar är inget problem.

Hade han velat spara pengar, hade han kunnat satt sig ner och diskuterat med Ebba, utanför mediabruset. Han kunde ha anlitat ett ombud som kan fastighetsrätt och avtalsrätt och så kört en förlikning. Det hade kostat honom betydligt mindre. Både i rena kronor, i anseende och i fortsatt livskvalité.
Ja det där är nog det enda bästa som han kunde gjort. Och borde.
Nu blir han mjölkad av alla runt honom ända in i kaklet.
Ordet fattigpensionär blir nog hans framtida namn tyvärr.
Eller helt enkelt fullföljt affären och flyttat till Thailand, där kunde han levt som kung vid en riktid strand blivit uppassad och allt. Troligen bra mycket mer än i Odal-g.
Senast redigerad av braattha 2021-05-25 kl. 10:39.
2021-05-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörn är inte en fattig pensionär, han tillhör en grupp förmögna miljonärer och är god för närmare tio miljoner om han inte slösar bort allt i denna rättsprocess.

Rykten eller sanning i detta?
2021-05-25, 11:01
Medlem
nova68s avatar
Citat:
"Fast du säger att du kan betala mer får du inte göra det, det strider mot bankens ansvar för din förmåga att återbetala lånet."
Sagt av ekonomen nova68.

Visst kan du göra extra inbetalningar under lånets löptid eller slutbetala i förtid.
Men den fasta månadsbetalningen bestäms efter vissa kriterier om återbetalningsförmåga.
Fasta levnadsomkostnader, bostadskostnaden, ev. andra lånekostnader osv och visst belopp utöver detta som buffert, måste borträknas från inkomsten innan betalningsutrymmet kan beräknas.
Månadsbetalningen kan inte bestämmas till högre belopp än betalningsutrymmet, inte utan att banken bryter mot Finansinspektionens regelverk om utlåning.
Det här kan du inte tjafsa om, utan är så det ligger till med bankernas regelverk vid utlåning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in