2021-05-25, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Att SD och LW:s hem var avspärrade vid tillfället var väl inte så konstigt. HD var däremot inte misstänkt på något sätt vid tiden... men... JG kommer på den ljusa iden och är tvingad att prata av sig (terapeutiskt). Tipsar om sin vän HD och pratar om "kroppen".

"Även om vänskapen med LW fått sig en törn kanske"... det är väl en underdrift, JG hade tagit ställning för SD/HD och tagit avstånd helt från LW (vilket fick LW att bli väldigt ledsen)... trots att de var två som var inblandade i affären. SD gift och LW en fri kvinna.

Något måste ha fått JG att misstänka starkt att SD/HD var inblandade i LW:s, som det var vid tiden, försvinnande. Vad?

Ja det som fick honom att misstänka är väl sånt som vi själva här reagerat på här. Och han var än mer insatt och hade väl en känsla att allt inte stod rätt till.

Att de faktiskt hade en konfliktartad affär osv osv. Har han fått någon annan indikation i någon riktning så har jag ingen aning. Jag får gå på de uppgifter som finns och det är när han själv berättar om varför han ringer polisen. Det är bilnycklar och de bor nära och de har varit ihop osv och han kan inte sova för han är orolig osv. Vilket man kan läsa innantill i aktbilagan "Inspelade samtal".
Citera
2021-05-25, 09:36
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja för att i sitt första förhör som vittne så gråter hon ju i början också och då är hon inte mordmisstänkt eller häktad så jag tänkte att det kanske var olika gråt hon körde med? Ett gråt för jobbig situation och ett gråt som du menar för att "lura" de utbildade förhörsledarna.

Du tror att jag har nåt förståndshandikapp? Hög nivå idag.

Om du var medveten om vad jag bootar om dagarna så skulle du nog ta ett litet chillis pillis och slappna av.
Har det varit lite jobbigt att det kikats på SD:s tekniska förehavanden (där polisen gått bet) eller vilken linje är du inne på?
Vad är hans tekniska förehavanden mer exakt.. specificera om det går.
Själv så kan jag egentligen ingenting.
Jag minns att du berättade för mig att du är Hjärsta-bo och anhörig?.. jag förstår att du är delaktig
Citera
2021-05-25, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Att SD och LW:s hem var avspärrade vid tillfället var väl inte så konstigt. HD var däremot inte misstänkt på något sätt vid tiden... men... JG kommer på den ljusa iden och är tvingad att prata av sig (terapeutiskt). Tipsar om sin vän HD och pratar om "kroppen".

"Även om vänskapen med LW fått sig en törn kanske"... det är väl en underdrift, JG hade tagit ställning för SD/HD och tagit avstånd helt från LW (vilket fick LW att bli väldigt ledsen)... trots att de var två som var inblandade i affären. SD gift och LW en fri kvinna.

Något måste ha fått JG att misstänka starkt att SD/HD var inblandade i LW:s, som det var vid tiden, försvinnande. Vad?

Att JG pratar om "kroppen" och att han ringer till polisen tror jag har med att göra att han fruktar det värsta, att Lena är död. Mördad. Samt vem som har gjort detta.

Mitt i allt detta tror jag att JG besitter ett starkt rättvisepatos. Kanske han också ångrar sitt avståndstagande till Lena och att han har många frågor i sitt huvud. Kanske han har begripit redan för länge sen hur SD faktiskt har snurrat upp honom med sina manipulationer?

Kanske inser han också hur HD har och har haft det under alla år? Därför stöttar han HD nu, även om det i förlängningen även gynnar SD?
Senast redigerad av zilvereko 2021-05-25 kl. 09:39.
Citera
2021-05-25, 09:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
HannaD: Jag lider fruktansvärt med hennes barn
FL1: Ja. Alltså så, man kan ju inte säga så...
FL2: Var det så du kände?
HannaD: Ingen aning, jag kommer ju inte ens ihåg samtalet (gråter). Jag önskar ingen människa död. Jag önskar verkligen ingen människa död
FL1: Hur fick du veta att Lena var försvunnen?
(tyst ca 8 sekunder) <---
HannaD: Det är så lätt att det kan bli fel för jag är ju inte helt säker och vad som är berättat
efteråt... (suckar) det är ju det som är så... jag har ju en känsla för nånting annat men jag är
ju inte 100, och då vill jag inte säga för då blir det en spekulation och så kan det bli en
sanning att jag hittar på nånting (gråter)
FL1: Nej det behöver inte bli nån sanning Hanna, men vi vill ju veta om det stämmer att det
är, att du har fått veta det här så som du har sagt tidigare, genom Stefan, att han har skrivit det
här till dig... skrivit eller ringt. Det här är jätteviktigt Hanna!
Vad Hanna gör gentemot två kvinnor vet de mycket väl, det är att spela ut känsloregistret och hoppas på det bästa. Dessa två FL1/2 är faktiskt utbildade och Hanna är inte den första som gråter som en 8åring sedan säger stackars hennes barn och hoppas bli släppt och vill glömma allt så blir det så bra sedan.
Jämför med Arlanda-bilderna.. Hanna spelar dum.

Jag är inte så säker på att hon låtsas gråta.

Dels är hon nog ganska chockad över att ha blivit häktad. Och nu tar de upp de ord som hon yttrat till chefen. Det kan nog kännas ganska allvarligt att höra att chefen(som ju HD verkar respektera mycket) säger att hon sagt de orden.

Det blir nog ganska tydligt för HD i den här situationen hur allvarliga de här orden låter och faller mot henne.
Citera
2021-05-25, 09:40
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Dels är hon nog ganska chockad över att ha blivit häktad. Och nu tar de upp de ord som hon yttrat till chefen. Det kan nog kännas ganska allvarligt att höra att chefen(som ju HD verkar respektera mycket) säger att hon sagt de orden.

Det blir nog ganska tydligt för HD i den här situationen hur allvarliga de här orden låter och faller mot henne.
Självklart jag kan ha väldigt fel.. även här
Fråga Pernilla om hon nu vill säga något om Hanna och hennes beteende.
Minnesmästare eller hur var det där ?
Senast redigerad av SloppySeconds 2021-05-25 kl. 09:43.
Citera
2021-05-25, 09:40
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Absolut spontant och oskyldigt ur mordsynpunkt. Hon verkar inte tro att LW är i någon verklig fara öht.
Mot bakgrund av HD:s och JG:s snack om en sjuk/galen LW "som man aldrig vet vad hon tar sig till" ligger det väldigt nära till hands att anta att HD kanske tror att LW håller sig undan på flit för att störa/hindra den stundande USA-resan.

Vilket knappast är någon slump. SD har minst sagt legat i med sin hjärntvätt av samtliga sina offer, alla har en bild av varandra som går helt i linje med SD:s agenda.

Håller helt med!
Detta ögonblick har hon ingen aning om omfattningen på det hela.
Det är ett spontant ögonblick.
Tycker det är väldigt tydligt...
Citera
2021-05-25, 09:41
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon visste inte då att LW var död.

På denna punkt är jag överens även med dig :=)
Citera
2021-05-25, 09:42
Medlem
Citat:
Ja, så upplever jag hennes uttalande också.

Inte tror jag att någon som just varit med och dödat någon skulle uttala dom orden så. Inte heller tror jag att någon som vet att ens man dödat någon för bar timmar sedan säger så. Inte ens om honhar hört, vet att SD skulle ha misshandlat Lena allvarligt, men inte vet om det slutade med döden skulle säga så.

Dels pekar det ju finger rakt mot en (att man är den som önskar den som är död eller nästan är död, döden), men också tror jag inte att HD är så empatilös, att hon menar det riktigt från sitt hjärta.

Det finns några saker som jag inte håller med de flesta om i tråden, så jag sticker ut huvudet nu.

1. jag misstänker att chefen, MT trots att hon verkar vara ett mycket pålitligt vittne, tar fel på tiden när uttalandet gjordes. Och nej, jag tror absolut inte att hon ljuger.

Mina antaganden stöder jag på att MT vittnesmål är gjort sent, 31/10-18. Det är hela 4,5 månader efter mordet.

A149/515:

HD pratar här om att det är pappan som ringt runt till dom som känner henne. Lenas pappa visste inte om att Lena var försvunnen, och han kände inte dom som kände Lena. Han har inte ringt alls, det har däremot UW gjort.
Det som MT tar upp i förhöret är ju ganska exakt det som UW berättat till SD.

UW kontaktade SD kl-- 10:57:10 om att Lena var försvunnen.
SD skriver till HD ----kl 11:06:38 "Noa ringde i morse och undrade om jag visste var Lena var. De skulle uppvakta A*ron, men hon var ej hemma."
HD skriver sedan till SD kl 11:44:09 "Oj". Det är då HD får ha sin mobil på jobbet, vid lunch.

(Från ett av mina tidigare inlägg, kopierat in):
Så:
Kl 11:06 får HD veta av SD.
SD: de skulle uppvakta Aron----- MT: fanns barn i huset, ett av barnen fyller år
SD: Nu skrev Uffe, ville ha kontaktuppgifter till dom hon brukar cacha med----MT: Hanna berättade att Lenas pappa hade ringt runt till dom som känner Lena

Innan dess har vi enligt FUP inga uppgifter om samtal mellan WD och HD. HD var redan på jobbet när N*a ringde W och N*a uppger själv att han enbart frågade efter SDs nummer. Till SD ringer N*a vid 06:59:01. Utredningen borde ju veta om WD har ringt/messat HD? Och varför skulle inte WD eller HD säga något om samtalet i förhör? För HD får väl många frågor om hur hon vet att Lena är försvunnen. Vad hade varit bättre än att säga att hon fått det där samtalet?

Däremot ringer WD sin pappa SD senare på morgonen vid 08:08 , kanske då för att fråga vad det handlade om?

Trots att MT verkar ge et trovärdigt vittnesmål, så är min tanke ändå att det efter så lång tid kan ha smugit sig in små minnesfel.

I det här lägaet är min tro att HD inte alls vet något om att Lena är död, inte heller om att något allvarligt har hänt henne.

Min övertyglese är att HD uttrycker att hon hoppas att Lena är död, är som du säger väldigt spontant. HD är förbannad på Lena som återigen smyger sig in i deras äktenskap. HD har ju sagt att hon också kunde ha tankar på att Lena "försvunnit" för att förstöra deras USA resa, att den inte blir av. Men samtidigt ser man att hon ändå har tankar på att det faktiskt kan ha hänt något allvarligt.

För säkerhets skull återupprepar jag att jag inte tror att MT ljuger. Jag tror absolut på att HD yttrat orden, men det vid ett tillfälle som är senare; efter sms:et med SD vid 11:06.

MT:

Så ska ett inlägg i debatten se ut. Jag har också varit inne på att man måste kalkylera med att det vittnesmålet inte stämmer. Medicinvagn i al ära men slänger man in alla andra fakta så återstår i princip det faktum att HD skulle veta om att LW är död. Och det sätter en del ljus på uttalandet att hon skulle stå där "direkt" på morgonen och önska LW död inför chefen och så att säga dra igång radarn big tajm. Jag har ju skrivit tidigare att det antagligen var detta vittnesmål, ihop med något annat "bevis" som i princip fick HD häktad. Att tiden inte stämde med när hon bör ha vetat om försvinnandet alltså.

Det är inga försvarstal från min sida. Tvärtom så tycker jag att hon borde ha tagit sitt ansvar och berätta allt hon vet. Men det är skillnad på att känna till mordplaner, delta i mord, skydda brottsling efter mord genom att ljuga eller dölja eller bara ha hamnat i en jäkla soppa med en sån som SD vid rodret. Likt så många gånger förut när han varit i farten.
Citera
2021-05-25, 09:45
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:

Håller med dig!

Jag tycker snarare att H inte har någon "kran"...
Menar då att om hon gråter-då är hon verkligen verkligen känslomässigt upprörd.
För hon är ju iskall vid senare tillfällen.

Jag uppfattar henne som genuint chockad och oförberedd under den allra första delen efter
försvinnandet.
Citera
2021-05-25, 09:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Självklart jag kan ha väldigt fel.. även här
Fråga Pernilla om hon nu vill säga något om Hanna och hennes beteende.
Minnesmästare eller hur var det där ?

Vi kan alla ha fel, eftersom vi inte har facit.
Vi tolkar och gissar. Så även jag.

Så en tolkning/gissning jag har är att HD gråter av den anledningen. Kanske är hon också trött osv.

Jag kan också säga att jag inte alltid vet själv varför jag reagerar som jag gör.

Jag har börjat gråta vid situationer som förvånat mig själv, medan när jag hade den största av alla förluster blev jag helt stum. Det var inte vad jag trodde om mig själv.

Jag tänker att HDs psyke är lite av en gåta för mig, och jag vet inte var jag har henne.

Då får du ge mig en ledtråd, P*erinilla?
Är det systern?
Och vad säger hon om HD?
Citera
2021-05-25, 09:54
Medlem
Citat:
Vad är hans tekniska förehavanden mer exakt.. specificera om det går.
Själv så kan jag egentligen ingenting.
Jag minns att du berättade för mig att du är Hjärsta-bo och anhörig?.. jag förstår att du är delaktig

Ja ett förehavande är att han menar att han använt datorn vid tiden för mordet. Inte helt ointressant i sammanhanget att kika närmare på.

Hjärsta? Anhörig? När skulle jag ha gjort det? Nej jag tror du blandar ihop mig med nån annan.
Citera
2021-05-25, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det som fick honom att misstänka är väl sånt som vi själva här reagerat på här. Och han var än mer insatt och hade väl en känsla att allt inte stod rätt till.

Att de faktiskt hade en konfliktartad affär osv osv. Har han fått någon annan indikation i någon riktning så har jag ingen aning. Jag får gå på de uppgifter som finns och det är när han själv berättar om varför han ringer polisen. Det är bilnycklar och de bor nära och de har varit ihop osv och han kan inte sova för han är orolig osv. Vilket man kan läsa innantill i aktbilagan "Inspelade samtal".

Skillnaden (från oss tråddeltagare) är att JG reagerade redan den 18/5 -18. Han hade varken förhör eller FUP tillgodo vid den tiden. Varifrån fick han sin känsla att allt inte stod rätt till som Du skriver?

SD mörkade att han fortsatt hade kontakt med LW så inget han visste om. Det han visste var LW:s anmälan och efter det valde JG att inte umgås med LW.

Var kom hans "känsla" ifrån om inte från HD?

Man ringer inte polisen och tipsar om sina vänner utan anledning i närtid... så ser jag på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in