2021-05-25, 03:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Hur vet vi att Esbjörn äger BR han är skriven i?
Lite svårt att se att han skulle lösa ut syskonbarn från BR i Uppsala, det omvända att han löst ut sommarstugan är ju troligare som du skriver.
Hade 1/3 av sommarstuga innan brodern dog och BR i Västerås, han ägde inte sommarstugan.
Men sedan årtionden under tiden hans mor ännu levde, haft det som sitt eget skrotupplag.

Kvittning med alla 27 delar av sommarstugan till Esbjörn, mot 1/4 av BR i Uppsala till syskonbarnen är inte otänkbart.
Esbjörns skrotupplag ville nog ingen ens ta i, förutom den gode Matz som likt Esbjörn vädrade en fin fin affär.

Ca 280.000:- kvar 2020 om man räknar på normal återbetalning av inteckning + ränta på 600.000:- under 9år.
Banken beräknar din månatliga avbetalning utifrån tabeller om levnadsomkostnader i övrigt + bostadskostnader, inte bara betalningsförmåga baserat på din inkomst.
Fast du säger att du kan betala mer får du inte göra det, det strider mot bankens ansvar för din förmåga att återbetala lånet.
Så beräknat på ett annuitetslån med månadsvis inbetalningar under 9 år, är skulden som kvarstår år 2020 ca 280.000:-
Du är LAG mannen.
Jag ekonomen, men du har lärt mig mycket LAG.

Neeej. Om man vill betala kontant av ett lån får man göra det. Anledningen till att banken inte vill att man betalar allt på en gång är deras ansvar av att ta ut extra ränta , så att banken kan tjäna pengar på den individen det berör.
2021-05-25, 03:20
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Ja där har du rätt det är ingen lögn att att även Ebba mår taskigt , men hon själv har faktiskt velat dra sig ur köpet , då kan allt rättsligt snack om det som berör Esbjörn läggas ner. För hur jag menar är att Ebba säger väl inte bara en sak .... och sedan gör en annan ??? väll ?

Jag har inget emot Ebba , det som gör hennes agerande så frustrerat är att hon dragit in Esbjörn i en rätts tvist även om hon själv backat ur köpet ... jag finner det som dubbelmoral. Det är inte vad kristna gör , utan pekar på liberaler. .
de,som tror att lite rätt och lite fel .. är en gråzon mitt emellan jing jang .. som heller inte existerar .
Det är människors påhitt enbart. (det sataniska) upphovet till Judar och muslimer..

Att däremot vända sig till i detta fallet Tingsrätten för att få samma svar av dem , fast kanske med andra ord .
som lyder ... det står ord mot ord och tingsrätten bedömer att lägga ner fallet. .. och inget har hänt ..
Esbjörn har sitt hus och sin mark , och Ebba får köpa sig ett annat hus .. eller en mark nära sitt ex... för att bygga sig ett hus . konstigare än så är det inte ..

Jag förstår att det är många som hatar rättvisan .. ingenting är halvt rätt eller nästan rätt ... i sanningen.

Hon har inte backat. Det hon har sagt, är:

"Om det är så att Esbjörn verkligen inte vill sälja, att han inte är kapabel att fatta egna beslut, kommer jag inte hävda rätt till köpet och försöka fullfölja det"

”Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill”.

Dvs hon var beredd att gå Esbjörn till mötes om han inte ville sälja.

Rent juridiskt är det nämligen noga med vem som drar sig ur. Det är den personen som får stå för hela kostnaden motparten har dragit på sig. Esbjörn är den personen som får stå för kalaset, eftersom det är han som ångrat sig, han som obstruerar osv.
2021-05-25, 04:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hon har inte backat. Det hon har sagt, är:

"Om det är så att Esbjörn verkligen inte vill sälja, att han inte är kapabel att fatta egna beslut, kommer jag inte hävda rätt till köpet och försöka fullfölja det"

”Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill”.

Dvs hon var beredd att gå Esbjörn till mötes om han inte ville sälja.

Rent juridiskt är det nämligen noga med vem som drar sig ur. Det är den personen som får stå för hela kostnaden motparten har dragit på sig. Esbjörn är den personen som får stå för kalaset, eftersom det är han som ångrat sig, han som obstruerar osv.

Njaa ser du , det har visat sig klart och tydligt - att Esbjörn verkligen inte vill sälja. Håll dig nu till detta faktum istället för att bolla med idéer som uppkommit efter det att Esbjörn ångrat sig. - man får lov att ångra sig och bestämt visa att man inte vill ha mer kontakt med i detta fallet Ebba. Visst är det tråkigt att han Esbjörn inte vill sälja huset , det kostar ingenting att riva alla papper. Det som kan vara knepigt är om Ebba vill kräva pengar av en fattig pensionär...
Man lixom vill ju verkligen försöka trösta Ebba , men det går ju inte att krama om henne och säga till henne att .. - Ebba , var inte arg eller besviken för att du inte fick köpa huset eller marken , du ska se att det kommer andra möjligheter.
Området är relativt stort om du nu vill bo i området.
2021-05-25, 06:26
Medlem
Citat:
Njaa ser du , det har visat sig klart och tydligt - att Esbjörn verkligen inte vill sälja. Håll dig nu till detta faktum istället för att bolla med idéer som uppkommit efter det att Esbjörn ångrat sig. - man får lov att ångra sig och bestämt visa att man inte vill ha mer kontakt med i detta fallet Ebba. Visst är det tråkigt att han Esbjörn inte vill sälja huset , det kostar ingenting att riva alla papper. Det som kan vara knepigt är om Ebba vill kräva pengar av en fattig pensionär...
Man lixom vill ju verkligen försöka trösta Ebba , men det går ju inte att krama om henne och säga till henne att .. - Ebba , var inte arg eller besviken för att du inte fick köpa huset eller marken , du ska se att det kommer andra möjligheter.
Esbjörn är inte en fattig pensionär, han tillhör en grupp förmögna miljonärer och är god för närmare tio miljoner om han inte slösar bort allt i denna rättsprocess.
2021-05-25, 07:08
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Enligt det juridiskt bindande avtal dom ingått är båda skyldiga att ersätta motparten i ett avtalsbrott.
Det är där dom står nu.
Esb säger att han vill bryta men, han ville inte förhandla eller träffa henne.
Hennes 390 000:- i handpeng som han har fått sitter han fortfarande på så därav blev det tinget då ingen tvist blev löst i fallet efter mer än 2 månader.
2021-05-25, 08:00
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörn är inte en fattig pensionär, han tillhör en grupp förmögna miljonärer och är god för närmare tio miljoner om han inte slösar bort allt i denna rättsprocess.

Det enda som är helt säkert är att han blir fattigare för var dag som går, eller mindre rik.
Troligt blir han en fattig pensionär om inte hans nya ombud ser till Esb bästa , vilket inte verkar vara så troligt denna gången heller.
2021-05-25, 08:06
Medlem
Citat:
Neeej. Om man vill betala kontant av ett lån får man göra det. Anledningen till att banken inte vill att man betalar allt på en gång är deras ansvar av att ta ut extra ränta , så att banken kan tjäna pengar på den individen det berör.

"Fast du säger att du kan betala mer får du inte göra det, det strider mot bankens ansvar för din förmåga att återbetala lånet."
Sagt av ekonomen nova68.
Senast redigerad av Garre74 2021-05-25 kl. 08:15.
2021-05-25, 08:52
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"Fast du säger att du kan betala mer får du inte göra det, det strider mot bankens ansvar för din förmåga att återbetala lånet."
Sagt av ekonomen nova68.

Har du bundet lån, så räknar banken med att de ska tjäna en viss summa pengar på lånet. Vill du betala i förtid, så går det bra, men de vill ha samma summa pengar av dig ändå.
2021-05-25, 08:58
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Förstör nu inte den gängse bilden av att alla pensionärer är fattiga och saknar rättsförmåga.
2021-05-25, 08:58
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Jag har inte sagt något annat än att Esbjörn har ångrat sig och inte längre vill sälja, så jag håller mig till samma faktum som du.

Däremot så ska den part som bryter kontraktet, har en skyldighet att hålla den andra parten ekonomiskt skadeslös. Därav att det är viktigt att hålla reda på vem som bryter.

Ebba kan naturligtvis vara supergenerös och bjuda på handpenning och alla utgifter hon haft, om hon vill. Till och med betala Esbjörns alla utgifter. Men det är i så fall ett helt frivilligt åtagande. Esbjörn kan dock inte låta bli att betala, om Ebba vill ha tillbaka alla sina pengar.

Enda chansen för Esbjörn att slippa betala, är att kontraktet blir ogiltigförklarat.
2021-05-25, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Har du bundet lån, så räknar banken med att de ska tjäna en viss summa pengar på lånet. Vill du betala i förtid, så går det bra, men de vill ha samma summa pengar av dig ändå.

Liksom - ja? De vill tjäna ränta.
Du förtydligar denna aspekt för oss som redan vet detta.

En liten notis kanske till @nova68 som menar att man inte ens FÅR betala tillbaka extra?
2021-05-25, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ord står inte mot ord i tingsrätten, det finns ett köpeavtal undertecknat av Esbjörn.
Ett juridiskt bindande avtal undertecknat av fri vilja i avsikt att sälja fastigheten.
Esbjörn var den som ändrade sig, lovade en sak men gjorde sen tvärtom.
Vi må ha skilda åsikter men jag delar denna din uppfattning:
Jag förstår att det är många som hatar rättvisan .. ingenting är halvt rätt eller nästan rätt ... i sanningen.

Det kommer dock handla om ord-mot-ord.
Kommer Esbjörns vänner kunna verka övertygande nog att Esbjörn verkligen är förvirrad.
Eller
Kommer Ebbas vänner och familj övertyga att allt verkade normalt.

Sen kommer stora stjärnan. Esbjörn.
Hur kommer han framstå i rätten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in