Jag bytte kamrem på min fransman. Det har jag visserligen gjort en massa gånger tidigare men mestadels på svenska och japanska bilar så då undrade man: hur komplicerat kan det vara här?
Först och främst: hela kamremssatsen med spännrullar
och vattenpump kostade fjantiga 550,- från Tyskland! Det är så man häpnar, det får man knappt ens kamremmen för här i Sverige. Och visst var det en del skruvande - det är det alltid vid kamremsbyte men jag har varit med om både enklare och svårare objekt. Till VAG ska man plocka bort fronten och ha verktyg för att låsa kammarna...urk. Här stoppade man in bultar i olika hål och på så vis låste alltihopa. Smart och simpelt.
Enda riktiga problemet jag hade var att jag hade svårt att få ur luften i kylvätskan..tills jag hittade avluftaren.
Byte av handbromsvajer var också busenkelt, allt satt i ett böjt rör och när man hade lossat nippeln vid konsollen så var det nästan bara att dra ut hela rasket och trycka dit en ny. Föredömligt enkelt.
Byte av bromljuskontakt (som kostade 45,-). Sträck in handen, ta bort kabelanslutningen, vrid alltihopa ett halv varv och sen har man kontakten i handen. Tar 2 minuter.
Imponerad, sa Bill.