2021-05-22, 14:58
Medlem
Eftersom jag aldrig lyssnar på folks skitsnack, hörsägen, myter, legender, erfarenheter baserade på tråkigheter som utspelades för 35-45 år sedan när alla bilar t.ex. rostade sönder, eller ogrundande fördomar utan egen direkt erfarenhet - så köpte jag en Citroën C4 2007 (uttagen 2008) 2015 och körde den fram till 2020 utan krångel. Vid 16 000 mil byttes ett hjullager och något år eller så efter det, bromsarna bak. Det var allt. I samband med köpet så ville jag få kamremmen och pumpen utbytta också vid 13 000 mil. Det kostade 4500 kr utöver bilköpet. Servicen skötte jag själv med täta oljebyten, samtliga filter, etc. Det var en bra bil och nuvarande ägare lär inte ha några bekymmer öht. Den var i princip helt rostfri.

Det är min personliga erfarenhet i alla fall.
Citera
2021-05-24, 16:16
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Eftersom jag aldrig lyssnar på folks skitsnack, hörsägen, myter, legender, erfarenheter baserade på tråkigheter som utspelades för 35-45 år sedan när alla bilar t.ex. rostade sönder, eller ogrundande fördomar utan egen direkt erfarenhet - så köpte jag en Citroën C4 2007 (uttagen 2008) 2015 och körde den fram till 2020 utan krångel. Vid 16 000 mil byttes ett hjullager och något år eller så efter det, bromsarna bak. Det var allt. I samband med köpet så ville jag få kamremmen och pumpen utbytta också vid 13 000 mil. Det kostade 4500 kr utöver bilköpet. Servicen skötte jag själv med täta oljebyten, samtliga filter, etc. Det var en bra bil och nuvarande ägare lär inte ha några bekymmer öht. Den var i princip helt rostfri.

Det är min personliga erfarenhet i alla fall.

Just så!
Det är så man ska bilda sig uppfattningar, inte lyssna på skrönor och fikarumssvammel där det dräller av folk som minsann vet bäst. Ofta av högljudda, påtagligt påträngande individer som raskt försöker såga sönder fakta med sina skrönor. Även på FB.
Fan ta dem.

Sen noterar jag också att denna, lätt roande tråd mycket handlar om hur franska bilar var länge tillbaka men detta är knappast relevant idag utan jag tror att TS menar nya och merparten av dom franska bilar som man idag hittar på den öppna marknaden - i Sverige kanske man måste förtydliga.

Själv gick jag från försiktigt tveksam till överväldigat positiv när jag köpte min fransman och särskilt då om man ser till priset.
Citera
2021-05-24, 16:27
Medlem
carminaburanas avatar
Renault master har galvat chassi efter 2004, det är bra
Citera
2021-05-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
För helvete.

Peugeot 104 var ett missfoster till fordon. Extremt dålig komfort, svajig, krocksäkerhet som flingpaket, motorsvag. Dessutom rostade den som en ogalvad plåtburk. Fruktansvärd att köra i svenskt vinterväglag.

Hade en där motorstag/upphängning rostade sönder, topplocket gick, drivaxel gick. Skämt till bil.
Åsså hadderen motorn på tvären!
Hur kunde man komma på något så dumt - eller?
Hur som helst så gick fläktremmen "runt hörnet" = lite kuriosa.
Citera
2021-05-24, 16:50
Medlem
Jag tog körkort på 70-talet och har hunnit med en jäkla massa billiga bilar av varierande fabrikat. Dock har jag aldrig ägt nån Japansk bil...
Den som krånglade mest var en Citroen CX, och samtidigt var det den bilen jag gillade mest. Saknar den otroligt.... Vilken bil....
Om man bortser från just den bilen så är det Citroen som gett mig minst bekymmer av alla bilar jag ägt. Dom har krånglat väldigt lite och aldrig svikit när jag ska nånstans. Gillar deras udda lösningar på en del saker och framför allt komforten i den gashydrauliska fjädringen. Så jag är numera fast i Citroenträsket och lär inte ta mig ur...
Citera
2021-05-24, 20:55
Medlem
zoombos avatar
Jag bytte kamrem på min fransman. Det har jag visserligen gjort en massa gånger tidigare men mestadels på svenska och japanska bilar så då undrade man: hur komplicerat kan det vara här?

Först och främst: hela kamremssatsen med spännrullar och vattenpump kostade fjantiga 550,- från Tyskland! Det är så man häpnar, det får man knappt ens kamremmen för här i Sverige. Och visst var det en del skruvande - det är det alltid vid kamremsbyte men jag har varit med om både enklare och svårare objekt. Till VAG ska man plocka bort fronten och ha verktyg för att låsa kammarna...urk. Här stoppade man in bultar i olika hål och på så vis låste alltihopa. Smart och simpelt.
Enda riktiga problemet jag hade var att jag hade svårt att få ur luften i kylvätskan..tills jag hittade avluftaren.

Byte av handbromsvajer var också busenkelt, allt satt i ett böjt rör och när man hade lossat nippeln vid konsollen så var det nästan bara att dra ut hela rasket och trycka dit en ny. Föredömligt enkelt.

Byte av bromljuskontakt (som kostade 45,-). Sträck in handen, ta bort kabelanslutningen, vrid alltihopa ett halv varv och sen har man kontakten i handen. Tar 2 minuter.

Imponerad, sa Bill.
Citera
2021-05-25, 00:43
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Min TL -65 hade luckan för friskluftintaget så det hade de ändrat snabbt isåfall. Tror min var en -64/65

Angående parkeringsbromsen så hände mig detta:
På resa från mellansverige till Nordkap via inlandsvägen så lossnade vajern från hävarmen bak.
Kommer inte ihåg exakt hur skadan var men jag hade iallafall ingen parkeringsbroms och var på väg in i Finland-Norge. Jag bedömde iallafall att jag skulle kunna laga det med lite finurlighet och lite skruv och mutter.
Hmmm, något löphjul minns jag inte att det fanns.

Detta inträffade i Karesuando.
Samhällets enda bilverkstad besöktes och jag fick rota i deras kaffeburkar med osorterad skruv tills jag hittade en som passade.
Fick och fick förresten. Innehavaren var tydligen inte riktigt van vid aktiviteten hos en sörlänning och sa knappt något men sög in luft då och då som jag tolkade som ja.

Nu skulle skruven monteras och då uppstod ett nytt problem.:
Jävlar vad mycket mygg!! Aktiviteten på myggjävlarna var 1000 ggr högre än verkstadsägaren.
En medpassagerare fick stå och vifta med en handduk medan jag låg och skruvade.

Då var det bra att kunna komma åt den där hävarmen utan att krypa under bilen.

Resan till Nordkap gick bra för övrigt och bjöd på strålande sol vid midnatt. Hemresan gick genom Norge. Tur att parkeringsbromsen fungerade för det var ont om jämna platser i Norge att parkera bilen på.

Vi tar en till:

På resa till norra Skottland landsteg vi i Dover med färja från Ostende i Belgien.
Nu skulle det köras vänstertrafik och jag ville justera inställningen på höger backspegel. Det var inte bara att trycka på en knapp utan det gick handgripligt till på den tiden. Så handgripligt att jag fick backspegeln i handen. Fästena rostiga.

Fick köra till Ullapool utan den enda backspegeln som behövdes i Storbrittanien.

Äh, en till:

Halvvägs hem på en 35-milsresa mitt i natten rastade jag vid ett ställe.
När jag backade ut från parkeringen kände jag något konstigt i ratten.
Körde en bit och märkte att ratten inte stod rätt när jag körde rakt fram
så jag stannade för att kolla läget.

Framhjulen stod åt varsitt håll. P-änden höger hade gått rätt av så höger framhjul
gick inte att styra utan levde sitt eget liv. En P-ände är en gängad stång med en kulled
gängningen är till för att ställa in toe-in.

Tog fram min finurlighet och reparerade på plats i mörkret.
Det fanns två muttrar på P-änden. Den ena för att låsa den andra.
Skruvade ut låsmuttern så den täckte brottet på P-änden. Bara några gängor
höll ihop bitarna. Resan hem gick bra men inte med full fart.

Skule jag ringt på bärgning och verkstadsbesök vid dessa småfel så skulle jag blivit urinerad och försenad.
Härliga berättelser. Var det en R15 eller R17? Min bästa kompis föräldrar hade en R17 då det begav sig. Vi en R12. Och en klasskamrats föräldrar en R16. Det var tider det.

Får inte glömma Renault 4 (Laban), som med lätthet körde upp på toppen av Mount Everest (nästan ). Attans så den tog sig fram med bekvämlighet och paraply ”” i behåll. Älskade ventilationsluckorna på panelen.

Sedan så är väl Peugeot 504 ett konststycke i sig. Cab, coupé, sedan och en break som tog oss runt Frankrike. Utomordentligt bekväm och lättkörd, även på åkern. En äkta långmilare. Cabben och coupén var/är enna riktiga snyggingar.
Senast redigerad av BIB3l 2021-05-25 kl. 01:32.
Citera
2021-05-25, 07:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Åsså hadderen motorn på tvären!
Hur kunde man komma på något så dumt - eller?
Hur som helst så gick fläktremmen "runt hörnet" = lite kuriosa.

Jag tror ni blandar friskt här.
Det var väl 204 som var mindre bra eller menas Renault 14?
204 kom 1965 men 104 kom 1972.

På 204 fanns växellåda och diff i oljetråget rakt under motorblocket.
Växellådsolja var samma som motoroljan.

Varför jag undrar är för att 104 var en av de bästa bilar som byggts (franska) enligt Teknikens värld.
Om de gick 20000 mil så var det väl ingen skitbil.

Citat:
Efter en tid visade sig byggkvaliteten vara klart bättre än genomsnittet bland småbilar och 104 är av de bästa franska bilar som byggts. Teknikens Värld uppmärksammade att det fanns exemplar som gått närmare 20 000 mil utan att motorn öppnats, vilket var ovanligt på den tiden bland småbilar. Än i dag (2008) kan man någon gång se ett exemplar i trafik. Peugeot 104 Coupé var en framgångsrik rallybil i mitten på 1970-talet i Frankrike.

Samma motor satt i Renault 14 som blev en parantes..
Ersattes av Renault 9 och 11 som aldrig kom till Sverige.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-05-25 kl. 07:34.
Citera
2021-05-25, 07:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Härliga berättelser. Var det en R15 eller R17? Min bästa kompis föräldrar hade en R17 då det begav sig. Vi en R12. Och en klasskamrats föräldrar en R16. Det var tider det.

Får inte glömma Renault 4 (Laban), som med lätthet körde upp på toppen av Mount Everest (nästan ). Attans så den tog sig fram med bekvämlighet och paraply ”” i behåll. Älskade ventilationsluckorna på panelen.

Sedan så är väl Peugeot 504 ett konststycke i sig. Cab, coupé, sedan och en break som tog oss runt Frankrike. Utomordentligt bekväm och lättkörd, även på åkern. En äkta långmilare. Cabben och coupén var/är enna riktiga snyggingar.

Jag hade en R16 TL. Jag skrev nog bara TL.
R15 och R17 var väl Coupé versionen av R12. motorer från R12 och R16.
R17 en trimmad motor från Gordini.
Citera
2021-05-25, 09:34
Medlem
Citat:
Jag tror ni blandar friskt här.
Det var väl 204 som var mindre bra eller menas Renault 14?
204 kom 1965 men 104 kom 1972.

Besiktning av 1973 års modeller. Hämtat ur Teknikens värld 1976 så gäller tre år gamla bilar:

1. Peugeot 204
2. Peugeot 104 & Datsun 180
4. Toyota Corolla
5. Renault 16
6. Peugeot 304

Alla småpeggor från -73 klarade sig således mycket bra. De fick väl rykte om sig att vara krångliga ur servicesynpunkt. Men det var inte helt enkelt att bygga moderna småbilar där allt skulle tryckas in på liten yta. Spartanska småbilar var de enklaste men skulle man uppnå modernare krav på en bil så var det knepigare. Det var ändå friskt satsat av Peugeot att utveckla småbilar. Helt nödvändigt i längden. Det bär frukt än idag att man lyckades positionera sig på småbilsmarknaden.
Citera
2021-05-25, 11:35
Medlem
Citat:
Min TL -65 hade luckan för friskluftintaget så det hade de ändrat snabbt isåfall. Tror min var en -64/65.
R16 kom 1965 och hade ingen lucka över friskluftintaget.
Min första R16 var en av de första demobilarna i Sverige.
Andra året begåvades den med lucka - tack och lov.
Citera
2021-05-25, 16:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
R16 kom 1965 och hade ingen lucka över friskluftintaget.
Min första R16 var en av de första demobilarna i Sverige.
Andra året begåvades den med lucka - tack och lov.

Jag gör en pudel och drar mig skamset ut med svansen mellan benen, voff voff.
Hade massa år fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in