2021-05-20, 13:40
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Japanska bilar har fått stå för max 3% av bilförsäljningen i Frankrike. 2018 tog eu bort en starffskatt på 10% för alla japanska bilar.

Det är med all sannolikhet orsaken till att franska bilar är sämre.
Att europeiska bilar är sämre menar du förstås?
Eftersom de övriga europeiska märkena på inget sätt är bättre än de franska, vissa är dessutom betydligt sämre [kvalitetsmässigt] som exv. VW och Fiat.

Som jag också konstaterade, men som du missade att svara på, är att man inte anser att exv. tyska bilar är skit för att ett eller två märken där har haft bilar som trumfat de franska i uselhet, vad beror det på. Varför ska just den franska bilindustrin ses som en enhet när inte andra länders gör det?
Citera
2021-05-20, 13:54
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Så Mercedes S-klass - BMWs 7-serie, Cadillac Lincoln är baaaraaa skiiit då (i komfort

+ allt annat)

Nästan alla franska bilar lågprisskit o kräver många gånger dubbla bilar

Tänk på reklamen Renault 5 Stadsbilen - den gick inte att använda på landsväg
så man var tvungen att köpa en bil till/hyra bil om man skulle åka landsväg

Men för helvete, vad är det du inte förstår? Hur kan du jämföra lyxbilar som kostar 5-10 ggr mer än vanliga svenssonbilar?
Köper jag en moped för några tusenlappar för att ta mig till jobbet så förväntar jag mig inte att jag även ska kunna åka med den på semester och att den ska vara speciellt komfortabel när den brukas men jag kan kräva att den fungerar hyfsat och är någorlunda tillförlitlig. Köper jag däremot en touringhoj på 1000 kubik för 150 papp så har jag helt andra förväntningar.

Hela inställningen luktar ingrodda fördomar så jag undrar: när körde du senast en fransk bil och när var den tillverkad? 70-talet? Trodde väl det.
Citera
2021-05-20, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Men för helvete, vad är det du inte förstår? Hur kan du jämföra lyxbilar som kostar 5-10 ggr mer än vanliga svenssonbilar?
Köper jag en moped för några tusenlappar för att ta mig till jobbet så förväntar jag mig inte att jag även ska kunna åka med den på semester och att den ska vara speciellt komfortabel när den brukas men jag kan kräva att den fungerar hyfsat och är någorlunda tillförlitlig. Köper jag däremot en touringhoj på 1000 kubik för 150 papp så har jag helt andra förväntningar.

Hela inställningen luktar ingrodda fördomar så jag undrar: när körde du senast en fransk bil och när var den tillverkad? 70-talet? Trodde väl det.

Men då är det ju inte konstigt att franska bilar är bara skit när de valt att lägga sig i lågprissegmentet

Det tillverkas m a o inga justa (eller premium) bilar i frankrike - o då blir ju med automatik franska
bilar bara skit
Citera
2021-05-20, 14:54
Medlem
jag skulle nog säga att köper du en av dem dyrare modellerna från nåt franskt märke så får du en ganska bra bil. Kollade på Team Odifats senaste videon där en av dem hade köpt nån fransk bil som såg rätt så trevlig ut.
Citera
2021-05-20, 15:00
Moderator
Citat:
Det tillverkas m a o inga justa (eller premium) bilar i frankrike - o då blir ju med automatik franska
bilar bara skit
Jo, men du har kanske missat det.
DS är PSA:s premiummärke, har kanske inte nått hela vägen än, men de har dyrare material och andra lösningar än övriga PSA. Som för den delen inte är lågprisbilar, de ligger i samma nivå som VW och Ford mfl.

Bugatti kanske du missat helt, men det är inga billiga bilar.
Citera
2021-05-20, 16:15
Medlem
BIB3ls avatar
Den rymliga Sittoträng CX Break måste väl även den få vara med i de franska bilarnas himmel?

https://www.autoevolution.com/cars/citroen-cx-break-1985.html#aeng_citroen-cx-break-1985-20
Citera
2021-05-20, 17:14
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Men då är det ju inte konstigt att franska bilar är bara skit när de valt att lägga sig i lågprissegmentet

bilar bara skit

Du resonerar ju som en trotsig tonåring. Vilket du kanske är?

Jo, det tillverkas även mera exklusiva bilar i Frankrike men det är nog få ex som syns eller letar sig hit men det är väl ingen hemlighet att dom främst riktar sig till den stora massan och då blir det mera mainstream-modeller som hittar hit.

Det intressanta som jag ser det är vad man får för pengarna. Fransosernas halvtaskiga, vilket jag även själv medger, kvalité under 70- och kanske även delar av 80-talet får dom fortfarande äta upp i form av rätt mediokert andrahandsvärde. Ett tappat förtroende tar alltså låååång tid att bygga upp igen och det beror till stor del av att fördomar och rykten lever kvar och går i arv, utan att man själv kontrollerar fakta.

HM tillverkar (även) lågpriskläder. Betyder det då att alla deras kläder är skit?
Det finns många tjeckiska öl som är billiga. Innebär det då att tjeckiska öl är skit?
Jag köpte ett Biltemaverktyg en gång 1988 som höll i 15 minuter. Betyder det då att allt som Biltema tillverkar är skit - för all framtid?
Citera
2021-05-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Japanska bilar har fått stå för max 3% av bilförsäljningen i Frankrike. 2018 tog eu bort en starffskatt på 10% för alla japanska bilar.

Stora asiatiska bilar är inte särskilt vanliga någonstans i Europa vad jag vet. De asiatiska bilar som varit riktigt vanliga i Sverige är främst ur segment där Volvo & Saab själva saknat inhemska modeller. Fransmän & italienare köper mycket småbilar & där har de franska stått sig mycket väl jämfört med asiatiska importbilar. Renault Clio är tex en mycket skönare bil med mer karaktär än stolpskottet Toyota Yaris.

Citat:
Det är med all sannolikhet orsaken till att franska bilar är sämre.

Sämre än vilka då?
Citera
2021-05-21, 00:05
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Stora asiatiska bilar är inte särskilt vanliga någonstans i Europa vad jag vet. De asiatiska bilar som varit riktigt vanliga i Sverige är främst ur segment där Volvo & Saab själva saknat inhemska modeller. Fransmän & italienare köper mycket småbilar & där har de franska stått sig mycket väl jämfört med asiatiska importbilar. Renault Clio är tex en mycket skönare bil med mer karaktär än stolpskottet Toyota Yaris.
Sämre än vilka då?

Det verkar vara omöjligt att diskutera just bilar på internet.
Ber någon om råd om en herrgårdsvagn så kommer folk med förslag på den tvåsitsiga roadstern de själva vill ha.

Stora asiatiska bilar är inte särskilt vanliga någonstans i Europa vad jag vet lexus?

Fransmän & italienare köper mycket småbilar & där har de franska stått sig mycket väl jämfört med asiatiska importbilar.
Ja, vad konstigt med importförbud och straffimportskatter???????????

Alltså, du måste ju vara dum på riktigt? Du citerar ju tom mitt inlägg om försäljningsstak och straffskatter. hade du inte känt till detta försäljningsstak och straffskatter hade man kunnat ha överseende.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2021-05-21 kl. 00:07.
Citera
2021-05-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja. den var det mycket nytänk i.

+
Motor bakom framaxel.
Motorblock i prisbelönt helgjuten aluminium.
Utbytbara våta cylinderfoder.
Långslagig motor, TS version hade Gordini-trimmat topplock med halvsfäriska förbränningsrum.
Rattväxel.
Parkeringskrycka till vänster om ratten. P-bromsvajer utefter bilens vänstra sida.
Längsgående torsonsfjädring fram med lång fjädringsväg.
Tvärställd individuell torsionsfjädring bak. Olika hjulbas.
Reservdäcket under motorhuven.
Strålkastartorkare där en elmotor drev båda via böjliga kablar.
Höjdinställning av strålkastare inifrån bilen.
Kupevärmeelement längs hela vindrutan.
Möblerbara säten. Tror det var 6 olika moder. Helt bäddbar bl.a.

https://bilnilsson.com/bil-nilsson-story/renault-16/

-
Från bakre hjulhusen bak var det öppet rakt in i tröskellådorna.
Det här med saltade vägar knäckte den. Även de nya trösklarna jag svetsade dit.
Med innerskärmar hade den rullat än idag.
Har ägt 3 R16 - 1965, 1967 och 1990.
Första årsmodellen saknade lucka för friskluftintaget.
Snö samlades vid radiatorn så att i stället för defroster täcktes bilens vindruta på insidan av is som inte smälte för än motorn var genomvarm.

Parkeringsbromsen var ingen lyckad lösning.
Om man inte släppte l å n g s a m t ner spaken så kunde vajern hoppa av brythjulet, vilket inte märktes.
Då man sen drog år parkeringsbromshandtaget så fastnade vajern.
Enda åtgärden var att under bilen på vänster sida bak kapa vajern med en en sidavbitare.
Inget roligt jobb vintertid när man är finklädd och familjen väntar på att få åka.

Byta tändstiftet närmast torpedväggen krävde sin man - speciell på TS som hade större topplock.

Men för att ställa om strålkastarna fick man nog masa sig ut och "vicka på pinnen".

Men annars var den genialisk.
Jag hade mina 3 R16 under tiden jag var serviceingenjör hos SAAB-ANA.
Sågs inte med blida ögon av företagsledningen.
Citera
2021-05-21, 12:11
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Den rymliga Sittoträng CX Break måste väl även den få vara med i de franska bilarnas himmel?

https://www.autoevolution.com/cars/citroen-cx-break-1985.html#aeng_citroen-cx-break-1985-20
När det bagav sig,så var de där bilarna en av de "stora" på autobahn i tyskland.
Alltså,CX var en av få bilar,som "tog upp kampen" med "premium bilarna" de dyrare av merca,bmw,porsche,när det gällde vilka som åkte fort på autobahn. Detta sa en tysk,som vi besökte och han tittade beundrande pp vpr CX TRI.. Det borde ha varit mellan -86 - -89. Körde mors CX ett par tillfällen och 195km/h på motorväg,var ingen otäck upplevelse,som 185km/h i min SAAB 900 gl...😄 Det var betydligt mer...tja,stressande..😄
Citera
2021-05-21, 13:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Har ägt 3 R16 - 1965, 1967 och 1990.
Första årsmodellen saknade lucka för friskluftintaget.
Snö samlades vid radiatorn så att i stället för defroster täcktes bilens vindruta på insidan av is som inte smälte för än motorn var genomvarm.

Parkeringsbromsen var ingen lyckad lösning.
Om man inte släppte l å n g s a m t ner spaken så kunde vajern hoppa av brythjulet, vilket inte märktes.
Då man sen drog år parkeringsbromshandtaget så fastnade vajern.
Enda åtgärden var att under bilen på vänster sida bak kapa vajern med en en sidavbitare.
Inget roligt jobb vintertid när man är finklädd och familjen väntar på att få åka.

Byta tändstiftet närmast torpedväggen krävde sin man - speciell på TS som hade större topplock.

Men för att ställa om strålkastarna fick man nog masa sig ut och "vicka på pinnen".

Men annars var den genialisk.
Jag hade mina 3 R16 under tiden jag var serviceingenjör hos SAAB-ANA.
Sågs inte med blida ögon av företagsledningen.

Min TL -65 hade luckan för friskluftintaget så det hade de ändrat snabbt isåfall. Tror min var en -64/65

Angående parkeringsbromsen så hände mig detta:
På resa från mellansverige till Nordkap via inlandsvägen så lossnade vajern från hävarmen bak.
Kommer inte ihåg exakt hur skadan var men jag hade iallafall ingen parkeringsbroms och var på väg in i Finland-Norge. Jag bedömde iallafall att jag skulle kunna laga det med lite finurlighet och lite skruv och mutter.
Hmmm, något löphjul minns jag inte att det fanns.

Detta inträffade i Karesuando.
Samhällets enda bilverkstad besöktes och jag fick rota i deras kaffeburkar med osorterad skruv tills jag hittade en som passade.
Fick och fick förresten. Innehavaren var tydligen inte riktigt van vid aktiviteten hos en sörlänning och sa knappt något men sög in luft då och då som jag tolkade som ja.

Nu skulle skruven monteras och då uppstod ett nytt problem.:
Jävlar vad mycket mygg!! Aktiviteten på myggjävlarna var 1000 ggr högre än verkstadsägaren.
En medpassagerare fick stå och vifta med en handduk medan jag låg och skruvade.

Då var det bra att kunna komma åt den där hävarmen utan att krypa under bilen.

Resan till Nordkap gick bra för övrigt och bjöd på strålande sol vid midnatt. Hemresan gick genom Norge. Tur att parkeringsbromsen fungerade för det var ont om jämna platser i Norge att parkera bilen på.

Vi tar en till:

På resa till norra Skottland landsteg vi i Dover med färja från Ostende i Belgien.
Nu skulle det köras vänstertrafik och jag ville justera inställningen på höger backspegel. Det var inte bara att trycka på en knapp utan det gick handgripligt till på den tiden. Så handgripligt att jag fick backspegeln i handen. Fästena rostiga.

Fick köra till Ullapool utan den enda backspegeln som behövdes i Storbrittanien.

Äh, en till:

Halvvägs hem på en 35-milsresa mitt i natten rastade jag vid ett ställe.
När jag backade ut från parkeringen kände jag något konstigt i ratten.
Körde en bit och märkte att ratten inte stod rätt när jag körde rakt fram
så jag stannade för att kolla läget.

Framhjulen stod åt varsitt håll. P-änden höger hade gått rätt av så höger framhjul
gick inte att styra utan levde sitt eget liv. En P-ände är en gängad stång med en kulled
gängningen är till för att ställa in toe-in.

Tog fram min finurlighet och reparerade på plats i mörkret.
Det fanns två muttrar på P-änden. Den ena för att låsa den andra.
Skruvade ut låsmuttern så den täckte brottet på P-änden. Bara några gängor
höll ihop bitarna. Resan hem gick bra men inte med full fart.

Skule jag ringt på bärgning och verkstadsbesök vid dessa småfel så skulle jag blivit urinerad och försenad.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-05-21 kl. 13:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in