Citat:
Ursprungligen postat av
dialektiker
Ja, och "antroposof-stilen" livsstilen ligger ju oerhört mycket i tiden, eller hur?
Lajva, back to nature, folkloretrenden, ekolivsstilen, second hand modet osv you name it (även häxkonster, det okända, kristaller, alternativmedicin, pseudovetenskap, läkemedelsindustrin är en bluff osv) har ju folk i gemen typ adopterat från antroposofrörelsen?
Samt att Greta-influensen och second hand-modet även kommer från annat håll, då vi vill vara så miljömedvetna.
Du gick ju på Örjanskolan, kan du säga vad som var positivt där?
Blev ni entusiasmerade på något sätt?
Funkar det där sagoberättandet för att entusiasmera ungar?
Mycket av det du beskriver kommer ju snarare från new age-rörelsen. Det finns lite gemensamma beröringspunkter och folk som flyter ut och in, men old school antroposofi är väldigt mycket striktare än yogamorsor på ayahuasca. Om något finns det säkert en övervikt av gamla waldorfelever som dras till new age, konspiracism osv.
Vi hade jävligt roligt på Örjanskolan, det var väl positivt.
Man kände sig väldigt sedd av lärarna. Ja, vi som inte blev mobbade då. Många waldorfelever gick nog ut skolan med ett väldigt bra självförtroende. "De utvalda barnen" är en väl vald titel. Man känner sig utvald, speciell, men därmed också alienerad från normie-samhället.
På mig funkade inte den infantila utbildningsnivå som råder i de tidiga klasserna, tvärtom. De första åren lärde jag mig noll och intet eftersom jag redan kunde allt. Förutom eurytmi och blockflöjt kanske men det ville jag inte lära mig. Jag föraktade undervisningen och det lade grunden till ett ointresse för lektionerna som fanns där när vi kom högre upp i åldrarna och började med mer normal undervisning.