Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-24, 20:09
  #33325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta är delvis redan inne på detta spår. Hon talar om att vi utsätter djuren som vi äter, för ett ofattbart lidande, och säger i sitt nya videoinlägg argt, att vi tar livet av så många fiskar att vi inte ens orkar räkna dem, utan bara anger deras vikt! Hon talar i sitt videoinlägg även om att många djur kan planera och visa medkänsla. Underförstått att även djuren har ett medvetande, som vi ska skydda! Greta är en stor djurvän!

Jag ska övertala min katt att bli vegetarian, med tanke på det lidande kan utsätter djuren han äter för.
2021-05-24, 20:22
  #33326
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Jag ska övertala min katt att bli vegetarian, med tanke på det lidande kan utsätter djuren han äter för.
Ja, vi är rovdjur. Men som människor har vi större val än katter.
Större ansvar också. Vi kan inse att vi gräver vår egen grav. Det kan inte katter och det gör dom f.ö. inte heller.
Greta har rätt när det gäller fiskar. Säger jag som fiskare och fiskätare. Klart att vi är grymma mot dom.
Det är ett moraliskt dilemma.
2021-05-24, 20:43
  #33327
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja, vi är rovdjur. Men som människor har vi större val än katter.
Större ansvar också. Vi kan inse att vi gräver vår egen grav. Det kan inte katter och det gör dom f.ö. inte heller.
Greta har rätt när det gäller fiskar. Säger jag som fiskare och fiskätare. Klart att vi är grymma mot dom.
Det är ett moraliskt dilemma.
"Min" katt, det är ganska bisarrt, katten är en egen individ
Du har helt rätt att människor har ett större ansvar. Katter kan inte förstöra hela planeten och utplåna allt liv.
2021-05-24, 20:44
  #33328
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det där var ju intressant att läsa. Och oväntat. Men jag har svårt att tro att Greta personligen sagt så?
Greta själv har betonat i sina inlägg att hon är emot alla former av våld, och EJ är emot vare sig Israel eller Palestina. Däremot har hon som sagt efterlyst en betydligt mera aktiv medling från USA:s sida i den svåra konflikten, vilket hedrar Greta. Kanske kommer hon att kunna medverka i medlingen.

F4F är idag ett mycket decentraliserat nätverk, som består av självständiga nationella nätverk, som i sin tur består av självständiga arbetsgrupper och självständiga lokala aktionsgrupper. Därför säger Greta och Luisa, att var och en idag bara representerar sig själv i Fridays for future! Detta har de även sagt på presskonferenser. Greta kan idag alltså EJ moderera mindre lämpliga uttalanden av andra i F4F.

Vissa i F4F bland annat jag tycker att verksamheten är för improviserad och alltför decentraliserad i F4F, och vill gärna att intresseföreningar bildas för viss samordning och planering. Även vi ser dock att basen ska vara de lokala aktionsgrupperna. Det pågår en hel del aktiv diskussion både om F4F:s framtida roll och om Gretas framtida roll. Vi går vidare!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-05-24 kl. 21:04.
2021-05-24, 20:52
  #33329
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Greta äter mest importerade saker som hummus, bananer och avocado
Lite otäckt. Hon får i sig det lilla lilla fett som finns i avocado. Visst, mycket vitaminer men vi behöver få i oss fett, för att orka. Mamma Malena har väl gett upp...
2021-05-24, 20:56
  #33330
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta mumsar nog vegoprodukter från Hälsans Kök ibland samt har koll på israeliska innovationer som plantbaserade 3D utskrifter av stekar. Det betyder inte att hon accepterar övergreppen mot det Palestinska folket

Vilket dravel. Kom du på det själv eller äskade du stöd från Gretas minnesanteckningar?
2021-05-24, 21:03
  #33331
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta själv har betonat i sina inlägg att hon är emot alla former av våld...
Att Greta ger hundarna vegomat är en form av våld
2021-05-24, 21:08
  #33332
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Att Greta ger hundarna vegomat är en form av våld
Inte om hundarna mår bra av vegomaten och den ger en komplett näring till dem!
2021-05-24, 21:23
  #33333
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Lite otäckt. Hon får i sig det lilla lilla fett som finns i avocado. Visst, mycket vitaminer men vi behöver få i oss fett, för att orka. Mamma Malena har väl gett upp...
Våfflor och bönpasta gillar Greta också, liksom hennes livrätt vita bönor i tomatsås. På båten åt hon nästan bara vita bönor med tomatsås, böna för böna, har hon berättat.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-05-24 kl. 21:26.
2021-05-24, 21:27
  #33334
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det känns inte som att mediabilden är helt komplett i detta fall. Kanske lämpligast om vi håller oss till skvaller om Greta.
Är det inte skvaller om Greta om du har information om att ”Greta” är aktiv i Palestina? Du sitter väl inte och drar påståenden ur arslet?
2021-05-24, 21:31
  #33335
Avstängd
wwrs avatar
EU:s kampanj "Bli en biffare" kan ha tagit hårt på Greta. 45 miljoner kronor spenderar vi på den i skrivande stund.
Citat:
The European Commission has supported the "Become a Beefatarian" campaign with a budget of 4.5 million euros during 2020-2022 to strengthen the knowledge and competitiveness of the European Beef sector,
https://www.google.com/amp/s/www.eur...-meat-campaign

Den är del av en satsning där EU utvidgar Pride-begreppet till biff:
Citat:
PROUD OF EU BEEF

Budget(s):
Proposing country:
Spain
Campaign budget:
3 007 540,98 €
EU contribution:
2 406 032,78 €
Proposing country:
Belgium
Campaign budget:
1 499 047,43 €
EU contribution:
1 199 237,94 €
https://ec.europa.eu/chafea/agri/en/.../proud-eu-beef
(EU:s egen sajt)
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-24 kl. 21:35.
2021-05-24, 21:35
  #33336
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU:s kampanj "Bli en biffare" kan ha tagit hårt på Greta. 45 miljoner kronor spenderar vi på den i skrivande stund.

https://www.google.com/amp/s/www.eur...-meat-campaign

Den är del av en satsning där EU utvidgar Pride-begreppet till biff:

https://ec.europa.eu/chafea/agri/en/.../proud-eu-beef
(EU:s egen sajt)
Denna EU-kampanj har nog gjort Greta tvärförbannad, om hon känner till den. I så fall kommer antagligen ett uttalande snart från Greta om missbruk av allmänna skattemedel!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback