Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Som sagt, du har inte en susning om geopolitik och mekanismerna bakom det. Du verkar ha än mindre koll på Sveriges situation visavi Ukraina. En uppblossande konflikt där är inget vi behöver. Så fortsätt du ditt upprepande av Washington-fraser. Jag för min del ser till Sveriges bästa:
Från samma artikel:
/.../
Perhaps the most important thing for the Russian leadership in this episode was to prevent the need to actually go to war against Ukraine in the future. It’s unlikely that Putin was bluffing when he said that a major attack against Donetsk and Luhansk would provoke a massive Russian response with catastrophic consequences for Ukraine. Unlike the 2008 war with Georgia, in which Russian objectives were limited to restoring the territory of the South Ossetian enclave and temporarily holding some areas in Georgia proper, it appears a war against Ukraine would be bigger by several orders of magnitude. Such a war would also deeply affect Russia itself and its international position. Going overkill in terms of military maneuvers on the Ukrainian border now may avoid the need to do terrible things at a later point. Under that same logic, doing nothing now would sow uncertainty and invite trouble, while doing nothing when trouble arrives would be suicidal for the Kremlin leadership. While Russia is not looking for more U.S. sanctions, it is ready to take them as a price for its muscle-flexing.
Tack Putin!
Jaså, det säger du? Jag har inte en susning och jag är någon form av Washingtonlakej? Har aldrig varit stor fan av USA och aldrig varit i Washington, men jag har varit i Ryssland, Vitryssland och Ukraina och har då aldrig upplevt att vanligt folk har samma åsikter som Putler när det gäller förhållandet till Ukraina.
Om Ryssland vill gå i krig, vilket de per definition redan är genom sin ockupation av stora delar av Ukraina, är det deras val. Det står dem fritt avstå. Ukraina har aldrig hotat Rysslands territorium. Krigshetsarna är Kreml med Putler i spetsen.
Rysslands fega angrepp på Georgien, när de vill säkra sina internationellt erkända gränser, är bara ännu ett exempel på Kremls expansiva och aggressiva utrikespolitik.
Sveriges bästa är om Ryssland backar ut ur alla ockuperade territorier, i Ukraina och Georgien, samt lämnar Moldavien i fred. Ryssland är det enda hotet mot fred i Europa. Putin är Rysslands diktator. Alltså är Putin det största hotet mot ett fritt Europa.